Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Istället för att snöa in på fadern, som med stor sannolikhet känner djup sorg just nu, kan du väl vidga vyerna lite och tänka någon av faderns militärvänner. Jag ser då det som mer sannolikt. De är specialutbildade militärer, de kan organisera ett sånt här försvinnande och få det att se ut hur som helst. Åtminstone de skickligaste.
Kolla alla militärer som varit i Blomberg de tre helgerna Lisa jobbade, det kan vara ett spår.

Jag antar att du menar o få d se ut som d är bröderna som gjort d? För själva försvinnandet o allt runt omkring är ju inte bra utfört annars. Just nu så är d 50/50 på om en amatör verkligen gjort d lr ett proffs som är så bra att vi går på amatörspåret?
2015-06-23, 19:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Var förbi caféet idag. Den del av ladan som ligger mitt emot ingången till caféet är ännu avspärrad. Är det den förmodade mordplatsen?

Även om platsen ligger lite ödsligt så är det ju risk att bil kunnat passera förbi då brottet begicks. Det finns en väg bort från gården på baksidan av ladan. Kan man använt den att forsla bort LH?
GM har haft sitt fordon på baksidan av ladan?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sluta med ditt ordbajseri, även polisen använder detta uttryck jag skrev.
Återigen:
Hur fick pappan henne till Martorp anser du?
Dvs från den tid han anlände till caféet och tills polis larmades.
Eftersom han anlände i bil lär han väl ha haft en bil att frakta henne i.

Kanske låg hon till och med i bagaget på den när söket drog igång .. för jag gissar att ingen tittade där.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad skulle hon kunna yppa? Färgen på väggarna i häktet eller hur maten smakade. Hon har ju hörts om vad hon har gjort eller inte gjort inte upplysts om vad polisen gjort. Klantig förhörsledare isåfall.

Var vore rättssäkerheten om man ålägger den misstänkte yppandeförbud?? Det faller på sin egen orimlighet.

Jag är förvisso inte jurist – men innehar sunt förnuft.
Senast redigerad av LeeVan 2015-06-23 kl. 19:59.
2015-06-23, 19:54
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, grumligt grus fungerar också för att beskriva bevisläget just nu.

Åklagaren säger att han argumenterat på samma grund som i första häktningsförhandlingen.

http://www.expressen.se/gt/i-dag-fattas-beslut-om-haktningen-i-lisa-fallet/

Ingen av oss kan veta det. Det kommer förhoppningsvis att visa sig hur bevisningen ser ut, men för tillfället kan vi varken beskriva bevisläget som solklart eller som grumligt grus. Det blir bara löjligt.
2015-06-23, 19:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Eftersom han anlände i bil lär han väl ha haft en bil att frakta henne i.
Kanske låg hon till och med i bagaget på den när söket drog igång .. för jag gissar att ingen tittade där.

Jag frågar inte om hon transporterades i bil, via traktor, häst med kärra:
Jag frågar HUR pappan kan ha kännedom om Martorp 2,7 km därifrån som själv bor 4 mil från platsen hon senast sågs på.
2015-06-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ja, grumligt grus fungerar också för att beskriva bevisläget just nu.

Åklagaren säger att han argumenterat på samma grund som i första häktningsförhandlingen.

http://www.expressen.se/gt/i-dag-fattas-beslut-om-haktningen-i-lisa-fallet/

Problemet är att vi inte har en aning hur denna argumentation ser ut och vad åklagaren har för bevis. Det enda vi vet är att teknisk bevisning saknas. När det gäller pappan så tar jag för givet att polisen tagit reda på hur han körde till kafét och vad han gjorde sedan. Och att polisen topsat honom.
2015-06-23, 19:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Istället för att snöa in på fadern, som med stor sannolikhet känner djup sorg just nu, kan du väl vidga vyerna lite och tänka någon av faderns militärvänner. Jag ser då det som mer sannolikt. De är specialutbildade militärer, de kan organisera ett sånt här försvinnande och få det att se ut hur som helst. Åtminstone de skickligaste.
Kolla alla militärer som varit i Blomberg de tre helgerna Lisa jobbade, det kan vara ett spår.

Jo men militärer kan vara rätt så insnöade fackidioter. Särskilt svenska och antagligen en del i nya NATO länder för de är väldigt blåögda i sin argumentation ibland om vad som är möjligt och inte. Andas man ens om Nicaragua fallet ens så anklagas man för att vara kommunistvän fastän det var Storbritannien (en annan NATO ansluten permanent medlem i säkerhetsrådet) som rapporterterade in till ICC i Haag.
2015-06-23, 19:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det blir skönt när brottet är uppklarat och litauerna har fällts för mordet.
Först då kan den rabiata feministen och manshataren, hatet riktar sig enkom till vita skötsamma svenska män som bekant, anv micro sluta spy ut sitt manshat i den här tråden och flytta till en annan krimtråd för att där fortsätta spy ut sitt illa dolda hat mot den svenske mannen.
Ge fan i att besvara haveristen micros inlägg.
Trådarna spårar ut fullständigt då.

Sorry, det är tvärsom. Denne m.fl. diskuterar fadern och om resten faller på sin orimlighet relaterat till Martorp så kan de lägga ner detta ältande.
Däremot - hittar de stark koppling till kontakter med lokala förmågor, god lokal kännedom, kunskap om Martorp:
Go ahead, make my day.
Först då är pappan intressant i mitt tycke. Tills dess är han en sörjande stackare.
2015-06-23, 19:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag frågar HUR pappan kan ha kännedom om Martorp 2,7 km därifrån som själv bor 4 mil från platsen hon senast sågs på.

4 mil på vischan är ett stenkast
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftrmth
Det här med god lokalkännedom..

Tycker det hela talar för raka motsatsen egentligen.. eller det talar för en kännedom som ett par gästarbetare skulle ha ungefär.

Något händer, flickan dör. GM måste göra sig av med kroppen och alla saker som hör där till. De har inte en aning om vad Missing People är eller hur det fungerar.. de har absolut inte föreställt sig att en smärre armé kommer och vänder på varenda grässtrå. Så vad gör de? De sprider ut allt i terrängen i tron att det inte kommer hittas.

Alla fynden har ju mer eller mindre hittats inom en yta som grovt motsvarar lagom gångavstånd från litauernas bostad. Dessutom är ju alla byggnader som varit avspärrade eller intressanta i utredningen på ett eller annat vis kopplat till bröderna. De har väl helt enkelt gjort sitt bästa för att gömma undan alla bevis inom det område som de faktiskt behärskar, gården/ladan/byn med omnejd.

Lägg därtill på suspekt beteende som direkt får polisen att fatta misstankar och att de blir skäligen häktade av två instanser..

Tycker din teori låter högst sannolik. De flesta utgår från att GM är sluga och beräknande och har räknat ut alla möjliga risker i förhand. Att det inte var slugt och uträknat tyder på att det inte var planerat och/eller att GM inte hade all kunskap om vi med andra erfarenheter har.
Lägg sedan till det stora pådraget och den stora armén av människor som gjorde det omöjligt att föra ut kroppen till annat område längre bort, utan att bli upptäckt.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du kanske fungerar så att du enbart har kännedom om din egen bakgård, de allra flesta människor gör inte det - utan har också kännedom om andra platser.

Dessutom - att förövaren skall ha "god lokalkännedom" är ett antagande. Ett antagande som också gjorts i andra fall och sedan visat sig inte alls stämma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in