Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-03, 11:43
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hehe, jag hör dig..
Den yngre brodern var också häktad på sannolika skäl misstänkt för mord -- frisläppt med kvarstående lägre misstankegrad. Jag sätter inget direkt samband eller värde i det, i en jämförelse med den äldre brodern, men ändå värt att påpekas = något svajigt ärende.

Teknisk bevisning, vittnesmål och ej samstämmiga uppgifter, samt det faktum att Göta HR inte verkade behöva åklagarens förklaring vid första omgången överklagande KANSKE talar sitt tydliga språk om storebror.
Att hugga ut något i sten är alltför tidigt, men man kanske kan hugga ut ärendet i plast?

Plasten hårdnar?

Det är en liten detalj som ständigt följer med mig.....den är anknuten till "praktiskt polisarbete" eller vad man nu skall kalla det?

Jag har sökt via Google efter mer handfasta "bevis" men kan inte hitta det. Men jag vet att för ca 20 år sedan så var det en regel inom polisen att om en förundersökning hade en gärningsman som på sannolika skäl misstänkt så har andra misstänkta (självklart ej medbrottslingar) avförts från utredningen och man fokuserar enbart på ett "spår".

Det var därför lite konfunderande att polisens talesman (F*xborg) meddelade att polisen förutsättningslöst arbetade på flera spår samtidigt som man hade folk häktade på sannolika skäl misstänkta.

Vad är det som gäller....någon kunnig?
2015-07-03, 11:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det låter onekligen som en anmärkningsvärd företeelse att hon på så kort tid kunnat bilda sig den uppfattningen. Hon begärde om sin entledigande förhållandevis omgående om jag minns rätt.

De hade varit anhållna ett par dagar.
Men om "huvudvittnet" är en MPS:are, som hon dessutom känner...nå bara en tanke!
2015-07-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag förstår inte vad du vill ha svar på. Om hon gick till ladan/spritfabriken så var det inte folktomt. Hon blev ju mördad.

Du säger att om hon gick till ladan så blev hon mördad där, för där var inte folktomt?

Den informationen kan bara en gärningsman inneha samt utredningstekniker, utredare för grova brott samt åklagare under förutsättning att de kunnat fastställa mordplatsen.
Vad jag vet så har ingen dylik information nått varken flashen eller media.

LH skulle ju även kunnat ha gått till spritfabriken, råkat träffa på den "enda" bonden som har tillgång dit, uträttat sina behov och på vägen tillbaka stött på sin baneman längs vägkanten och av okänd orsak slått följe till baksidan intill moped.

Vad jag vill ha svar på från dig är väl uppenbart? För tredje gången då..

1. Var inte broder A och broder B lediga under söndagen?

2. Eftersom området på motsatt sida av cafe' ofta ser ödsligt och folktomt ut även de veckodagar som båda bröderna arbetar där, vad kan det gissningsvis bero på att det inte såg folktomt ut den här söndagkvällen när det de facto borde vara folktomt där?

3. Om det såg folktomt ut, tror du en ordinär människa som är nödig ger sig ut på random upptäcksfärd med förhoppningen att en gammal lada ska erbjuda vad man söker, eller en igenbommad fabrik - dessutom på vischan?
När det alltså finns en bebodd villa alldeles runt knuten på cafe'et. När det fnns ännu fler bebodda ställen lite längre bort osv. Det låter i mina öron rent ut sagt stolligt och vad som hittills kommit fram var LH resvan och inte särskilt stollig.
2015-07-03, 11:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Plasten hårdnar?

Det är en liten detalj som ständigt följer med mig.....den är anknuten till "praktiskt polisarbete" eller vad man nu skall kalla det?

Jag har sökt via Google efter mer handfasta "bevis" men kan inte hitta det. Men jag vet att för ca 20 år sedan så var det en regel inom polisen att om en förundersökning hade en gärningsman som på sannolika skäl misstänkt så har andra misstänkta (självklart ej medbrottslingar) avförts från utredningen och man fokuserar enbart på ett "spår".

Det var därför lite konfunderande att polisens talesman (F*xborg) meddelade att polisen förutsättningslöst arbetade på flera spår samtidigt som man hade folk häktade på sannolika skäl misstänkta.

Vad är det som gäller....någon kunnig?

En väldigt öppen fråga du har faktiskt.
Närmast till hands ligger min personliga fundering till varför polisen håller vissa fynd förtegna, medans vissa andra fynd blir offentliggjorda - öppen möjlighet för undersök av alternativa spår.

Storfokus lär ligga på den/de som har någon form av misstanke om sig, men idag kan en utredning, helt beroende på omständigheter, även innebära precis vad Fuxborg säger.
Om det är helt förutsättningslöst går bara att spekulera kring, men vid tidpunkten han sa det, kanske det var så.
I dagsläget kan fokusen vara något omdirigerad.

Det är en ständig utveckling. Statistik att luta sig mot förändras med åren. För 20år sedan fanns ingen tvärvetenskaplig metod för att leta brottslingar. Idag finns det, vilket kan leda iväg till svar på fall som stått svarslösa tidigare.

Det finns nog en herrejösses-massa mer saker att flika in kring detta, och i ett ärende av det här slaget - försvunnen person med direkt brottsmisstanke, så arbetas det väldigt brett från start. Troligtvis en av de svårare uppdrag som polis kan ge sig in i.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-03 kl. 12:08.
2015-07-03, 11:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Finns det någon färsk sammanfattning?

Det är ju omöjligt att hinna hänga med i tråden (utom om man gjort den här tråden till sitt liv).

Med sammanfattning menar jag inte bara fakta från media, utan också inkluderat intressanta saker som skrivits i tråden.

Det verkar vara en rätt öppen historia. Man skulle kunna sammanfatta tråden ungefär som att det i nuläget är enbart Katten och Litauern som Inga misstankar riktas mot.
2015-07-03, 12:10
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Jag är helt med dej på sådana teorier.

Varför går litauens regering via sin ambassadör här i sverige ut och beklagar mordet och undersyryker att de vill behålla sina goda diplomatiska kontakter med sverige??
Är det random bonde och litauerna råkar bli misstänkta för mord är inte gängse gång för litauen att offentligt gå ut och beklaga innan litauerna ens är dömda!

Tack för att du är med mig på detta spår. Mycket underligt att de gör så, och i så tidigt skede i utredningen. Ett land kan ju inte stå tills svars för vad medborgare gör utomlands.
2015-07-03, 12:16
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ajdå , nu var jag för elak så nån raderade mitt inlägg ....

Man ska tydligen vara snäll mot människosläktets avskum ....

Hade en främmande makt velat sätta åt pappan på något vis så hade man väl gett sig på honom direkt och inte hans dotter . Vad skulle motivet vara i så fall . Utpressning med lösensumma eller vad ?? Kanske MI6 , FBI eller CIA var sura på pappan och tänkte att vi våldtar och mördar hans dotter som hämnd . Pyttsan , sänt händer bara i dåliga filmer typ Carl Hamilton och liknande skräp .
Att allmänheten inte får veta nåt har väl ingen betydelse . Det viktigaste i sammanhanget är väl att åklagaren vet det som behövs och att han har så mycket att gå på vid en rättegång så att det räcker för att bura in MGM ett bra tag framöver .

Tack för att jag slapp se ditt dravel då Men sånt där rinner av mig som svett ändå... spelar liksom ingen roll.

Nu ska vi inte dra fram dessa organisationer. Men det sker mycket skumt i krigsdrabbade områden (Lisas pappas arbetsplats) som attraherar extremt kriminella personer, dessa behöver inte ha något att göra med CIA. Nja, vill man hämnas på personer av denna kaliber så ger man sig på familjen om man vill vara riktigt jävlig. Det kan vara en form av en varning? Pengar? Skulder? Dokument?
Senast redigerad av dirtydave82 2015-07-03 kl. 12:21.
2015-07-03, 12:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Tack för att du är med mig på detta spår. Mycket underligt att de gör så, och i så tidigt skede i utredningen. Ett land kan ju inte stå tills svars för vad medborgare gör utomlands.

Keep it simple..
Förklaringen kan vara att detta väckt enormt stor uppmärksamhet här i Sverige. Klart att det sprider sig, vilket kan föranleda en sådan aktion.

Om en litauisk flicka bli bortrövad i hemlandet, vilket föranleder en stor polisinsats och ett enormt mass-sök av frivillig-organisation, vilket senare leder till att svenska gästarbetare i Litauen, fattas stark misstanke om att ha rövat henne, då undrar jag om inte "vi" reagerat ungefär likadant?
2015-07-03, 12:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Tack, vi har sett hur Litauerna tar hand och vårdar katten ömt. BO lägger upp en katt på en skärbräda. Känns inte riktigt friskt att behandla söta katter på det sättet. Så katten kan vara en nyckelfaktor i detta fall. BO har stulit deras katt för att ta hem den och plåga den. De söker katten och frågar BO om hon har sett en katt. Hon nekar men då hörs ett jamande från förvaringsboxen i hennes moped. Vad som hände sedan vet ni sedan.

Ja självklart var det så, och inte att hon skojade i klippet!

Herregud, hur kan någon tro något sånt, fast förhoppningsvis skämtar ni?
Men iså fall har ni en jädra dålig humor!
2015-07-03, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Jag är helt med dej på sådana teorier.

Varför går litauens regering via sin ambassadör här i sverige ut och beklagar mordet och undersyryker att de vill behålla sina goda diplomatiska kontakter med sverige??
Är det random bonde och litauerna råkar bli misstänkta för mord är inte gängse gång för litauen att offentligt gå ut och beklaga innan litauerna ens är dömda!

Håll koll så att detta inte blir en politisk rättegång. Har varit med om att gärningsmän gått fria pga att det hotar diplomatiska relationer mellan länder.
2015-07-03, 12:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Du säger att om hon gick till ladan så blev hon mördad där, för där var inte folktomt?

Den informationen kan bara en gärningsman inneha samt utredningstekniker, utredare för grova brott samt åklagare under förutsättning att de kunnat fastställa mordplatsen.
Vad jag vet så har ingen dylik information nått varken flashen eller media.
Även om hon inte blev mördad där, utan bara våldtagen eller bortrövad, så var det inte folktomt.
Citat:
LH skulle ju även kunnat ha gått till spritfabriken, råkat träffa på den "enda" bonden som har tillgång dit, uträttat sina behov och på vägen tillbaka stött på sin baneman längs vägkanten och av okänd orsak slått följe till baksidan intill moped.
Hur hamnade handsken i ladan som väckte polisens stora intresse?
Citat:
Vad jag vill ha svar på från dig är väl uppenbart? För tredje gången då..

1. Var inte broder A och broder B lediga under söndagen?

2. Eftersom området på motsatt sida av cafe' ofta ser ödsligt och folktomt ut även de veckodagar som båda bröderna arbetar där, vad kan det gissningsvis bero på att det inte såg folktomt ut den här söndagkvällen när det de facto borde vara folktomt där?

3. Om det såg folktomt ut, tror du en ordinär människa som är nödig ger sig ut på random upptäcksfärd med förhoppningen att en gammal lada ska erbjuda vad man söker, eller en igenbommad fabrik - dessutom på vischan?
När det alltså finns en bebodd villa alldeles runt knuten på cafe'et. När det fnns ännu fler bebodda ställen lite längre bort osv. Det låter i mina öron rent ut sagt stolligt och vad som hittills kommit fram var LH resvan och inte särskilt stollig.
1. Vet ej, det har framkommit att de brukade ha ledigt på söndagar, men hur det var denna dag vet jag inte.

2. Gissa kan man göra, men det kan inte uteslutas att hon visste eller såg att det fanns någon där som hon kände, eller hade tillräckligt med förtroende för att fråga om toalett.

3. Vad jag tror spelar ingen roll, det leder oss inte närmare lösningen på gåtan om vad som hände Lisa. I övrigt, se 2.
2015-07-03, 12:39
Medlem
djembelelles avatar
Detta att pappan skulle vara en hög militär...han är kapten, vilket i sammanhanget inte är så högt. Ingen som främmande makt skulle ge sig på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in