Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 19:35
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Har det verkligen bekräftats att bröderna "uppträdde smått aggressivt när Missing People kom nära dem", eller är det ännu en trådsanning? Jag kan inte minnas att någon företrädare för MP har förklarat vad det var i brödernas uppträdande som gjorde att man fattade misstankar mot dem och tipsade polisen om dem.

Jag kan försöka leta reda på det, men är ganska säker på att det inte är något jag snappat upp här, utan i medias bevakning eller polisens uttalanden. (jag lägger inte så stor vikt vid vad som sägs härinne nämligen, och följer hellre mediabevakningen än det här pubertetsstinkande forumet. Tycker stämningen här är bedrövlig.)

2015-06-30, 19:35
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Åklagaren säger nu i Expressen tt de tekniska bevisen är så pass starka att:

– Skälen är starka att en förhandling om två veckor är uppenbart betydelselöst, säger han.

Försvararen yrar om DNA och uppenbart är det så att MGM´s DNA finns på väldigt obekväma platser...
Precis, de hånglade väl en stund vid mopeden innan han gick och gärningsmannen dök upp i heltäckande skyddsdräkt.
2015-06-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det är även det vad jag vill kalla en "särdeles otrevlig blick"...

Som jag sa i ett tidigare inlägg att utseende är en sak, det kan vi inte rå för, men ansiktsuttryck och blickar kan säga en hel del om en person och dess sinnestillstånd...

Nej tyvärr. Du projiserar "mördarblicken" i hans ögon. Det är dina egna känslor som det är fråga om. Det är du som säger detta. Det är du som ser detta. Din känsla finns inte i hans blick, utan i dig själv. Om du skulle har träffat den här personen innan så har du inte sett hans mördarblick. Men nu vet du att han är misstänkt för ett mord, då plötsligt du ser i hans ögon mördandet. Så funkar vi människor väldigt ofta.
2015-06-30, 19:37
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det behöver inte vara blod eller kroppsvätskor de har, det kan vara hudflagor eller hår som man letar efter på fynden. Det kan ta rätt så lång tid om det handlar annat än kroppsvätskor.

Spår på ägodelar skulle jag tro, fingeravtryck, hudrester saliv etc, dvs små bevis mängder dna som är svårextraherade etc. Fibrer från kläder på andra kläder etc etc, dvs tidsödane arbete som helvete
2015-06-30, 19:38
Medlem
Uppenbart har man nu hittat DNA ifrån MGM på väldigt opassande platser.

På den direkta brottsplatsen?? På kroppen?? på de utslängda prylarna?

Saxat från Expressen:

Åklagaren säger att han har teknisk bevisning mot din klient. Hur ser du på det?
– För försvaret är det inte så tydligt. Angående DNA och den typen av bevisning som man ofta pratar om när det gäller förundersökningar så vet man att det kan avsättas på olika sätt. Jag vet inte tillräckligt mycket för att kunna bedöma hur det är.
Har han själv haft förklaringar till den här tekniska bevisningen?
– Jag kan se många förklaringar till mycket i det här, vi vet inte hur det är. Och jag hoppas att utredarna är öppna för olika förklaringar.
2015-06-30, 19:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
En omhäktning i 4 veckor är inte ett tecken på att bevisningen är stark, snarare tvärtom.
Nu tycker jag att det börjar bli väl mycket tvärsäkert docerande av folk som inte vet nåt i den här tråden. Att domstolen har gått med på fyra veckors omhäktning kan inte användas som tecken på att bevisningen är svag. Ingen domstol häktar på fyra veckor om den tycker att bevisningen ligger nära den undre gränsen för sannolika skäl.
2015-06-30, 19:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Åklagaren säger nu i Expressen tt de tekniska bevisen är så pass starka att:

– Skälen är starka att en förhandling om två veckor är uppenbart betydelselöst, säger han.

Försvararen yrar om DNA och uppenbart är det så att MGM´s DNA finns på väldigt obekväma platser...
Nej, han sa inte att den långa häktningstiden berodde på styrkan i bevisen.
Citat:
– Vi har fått in en del teknisk bevisning som har stärkt misstankarna mot den äldre brodern, säger Lars-Göran Wennerholm.
Att tingsrätten valde att följa åklagarens linje innebär att Lars-Göran Wennerholm inte behöver bekymra sig för en förhandling förrän om fyra veckor.
2015-06-30, 19:41
Medlem
kakburks avatar
Om vi kalkylerar med hypotesen att den äldre brodern är mördaren så faller en del på plats som jag spekulerat i tidigare nämligen att jag inte riktigt kan få det till att stämma att gärningsmannen både visat tecken på noggrannhet och slarv.
Om den yngre brodern samt kvinnan varit helt ovetande så måste det ju förekommit en hel del stressrelaterat slarv av den äldre. Han hade kanske inte haft så stora möjligheter att förklara bort var han varit i en timme eller två för de andra och skulle blivit misstänkt av sina egna för mordet/försvinnandet. Så han väljer helt enkelt att göra det snabbaste och återvända till bostaden.

Om det nu är han som är skyldig sitter han säkert och förbannar sig för att han inte städade ordentligt efter sig och skyllde på vad fan som helst när hans fru skulle ha frågat var han varit.
2015-06-30, 19:41
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja men varför skulle det vara bra att GW fick info om bevisläget? Det va4 det jag undrade.

Jadu. Jag svär i kyrkan nu men Leif G W och jag råkar vara på ungefär
samma linje i just denna fråga. I övrigt tycker jag den mannen är
överreklamerad och självgod.

Sedan han stödde misshandeln av en 9-åring på nån centralstation
står han ännu lägre i kurs hos mej. Han hölls inte högt i helgd innan
heller. Har du hört talas om hans nedlegade, bruna soffa som stod på
tjänsterummet?
2015-06-30, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Det där förstod jag inte riktigt..

Jag tänkte mer att när bröderna,och frun för den delen,misstänktes så var det i min värld oklart vad motivet kunde vara.Tänker på deras goda rykte bla,snart hemfärd och inte minst att de är Litauer med god lokalkännedom som stannar kvar vid gården.Gissa vilka som misstänks liksom.
Senare,när frugan släpps förlikade jag mig med tanken att,jaja,bröderna passade väl på att sex/rån/hämdmörda Lisa i lönndom innan semestern.

Men nu är två av tre släppta och det tycker inte jag gör det hela mindre märkligt.Nu är det alltså en av bröderna som skall ha mördat,okänt varför.

Samtidigt som åklagaren säger sig ha sin bild klar,men det återstår många pusselbitar.Låter inte helt klockrent.
Jag menar att vem kunde ha ett motiv (sexuellt eller ekonomiskt) för att döda en tonårig tjej? Den personen borde ha tillgång till fp där kroppen/delar av kroppen hittades.
2015-06-30, 19:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Visst, men hade det funnits bindande bevis så hade inte omhäktningen tagit så lång tid. Ergo, det finns inga. Vilket var vad jag skrev man kunde vara säker på.

Vad är egentligen ett "bindande bevis" och hur ofta finns det otvetydiga såna i mordutredningar?

Jag menar: Det är sällan mord videofilmas av övervakningskameror och det finns nästan alltid någon om än långsökt bortförklaring till saker och ting.

Jag tror dock inte heller att det är så enkelt som att man hittat den kniv offret höggs ihjäl med och att den är full med fingeravtryck från den häktade brodern.

Att en förhandling tar tid kan också bero på just detta att ny bevisning läggs fram och ska kommenteras. Du får inte heller glömma bort tolkningsbiten till och från litauiska som garanterat fördröjer processen i alla led utom själva rättens överläggning (I den mån nu en ensam domare kan sägas överlägga med sig själv)
2015-06-30, 19:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Jag uppfattar inte att MSP häktar/tar in personer på förhör och sen begär dem omhäktade, utan att det är polis- och rättsväsendet. Alltså har såklart polis tagit i beaktande om MSP vittnesmål om brödernas märkliga uppträdande, är tillräckligt för att de blir misstänkta. De har ju också befunnit sig nära Lisas tillhörigheter och uppträtt smått aggressivt när MSP kommit nära dem. De iakttagelserna gjorde att polisen la ihop ett och ett. Jag försöker bara argumentera för att jag tycker hela misstanken mot dem känns så jävla vaga, så jag säger i sak inte emot den grejen.
Nu gör du det där tankefelet att utgå från att utredningen inte har mer information än vi. Den information vi har räcker inte för häktning på sannolika skäl, det är alldeles riktigt. Det innebär en av två saker: Antingen har utredningen mer information än vi har, eller också har åklagare och domstolar i samförstånd begått tjänstefel. Vilket är troligast?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in