2015-06-30, 19:29
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
"Det vore jäkligt bra att få veta vad bevisningen består i..."
Varför vore det bra för honom eller någon utanför utredningen?

Det kan inte vara vattentätt eftersom försvararen svarade med att vilja minska tiden
för ny häktning till 2 veckor. Rätten övervägde men bestämde sej sen för att gå på
åklagarens linje om 4 nya veckor.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Bindande bevis skulle nog övertyga mej.

Varför är du då som övertygad om litauerns oskuld? Det är ju inte direkt så att du har några bindande bevis för den om man säger så. Det kan väl aldrig vara så att du tillämpar dubbla måttstockar på dina personliga beviskrav och andras?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Jo men..nu tyder inget på våldtäckt enligt fb expertisen.Då skulle ju fallet vara löst redan?
Nej exakt och det sa jag inte heller Men det verkade vara några i tråden som utgick från att om man är gift kan man inte begå våldtäkt (vilket då i slutändan skulle göra MGM oskyldig). Därav mitt svar. Om något "sexuellt brott" har begått vet vi ej.
2015-06-30, 19:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
För att media och medborgare ska kunna granska om domstolarna gör sitt jobb på ett bra sätt och inte låser in oskyldiga personer. Är det en anledning god nog?
Inte under pågående utredning. Vi får veta när FUP:en släpps. Det räcker fullständigt för varje allmänhetens granskningsfunktion.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linzluzen
Om någon av dessa bröder mördat LH borde väl DNA och annat hittats NU efter dessa veckor??
Hur kan det ta så lång tid?
Om de inget hittat, går GM kanske lös och följer detta i media....??
Wennerholm poängterar dock att utredningsläge befinner sig i ett tidigt skede och utredningen pågår för fullt.
– Vi väntar fortfarande på obduktionsrapporten, vi har fortfarande de avspärrade områden som våra tekniker arbetar med. Vi har en del teknisk bevisning, men det återstår fortfarande mycket jobb, säger han.
Wennerholm vill fortfarande inte berätta vilket datum Lisa Holm dog.
– Jag kan inte göra det eftersom vi inväntar på den fullständiga obduktionsrapporten, säger Lars-Göran Wennerholm.
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Jag uppfattar inte att MSP häktar/tar in personer på förhör och sen begär dem omhäktade, utan att det är polis- och rättsväsendet. Alltså har såklart polis tagit i beaktande om MSP vittnesmål om brödernas märkliga uppträdande, är tillräckligt för att de blir misstänkta. De har ju också befunnit sig nära Lisas tillhörigheter och uppträtt smått aggressivt när MSP kommit nära dem. De iakttagelserna gjorde att polisen la ihop ett och ett. Jag försöker bara argumentera för att jag tycker hela misstanken mot dem känns så jävla vaga, så jag säger i sak inte emot den grejen.
Har det verkligen bekräftats att bröderna "uppträdde smått aggressivt när Missing People kom nära dem", eller är det ännu en trådsanning? Jag kan inte minnas att någon företrädare för MP har förklarat vad det var i brödernas uppträdande som gjorde att man fattade misstankar mot dem och tipsade polisen om dem.
2015-06-30, 19:32
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför är du då som övertygad om litauerns oskuld? Det är ju inte direkt så att du har några bindande bevis för den om man säger så. Det kan väl aldrig vara så att du tillämpar dubbla måttstockar på dina personliga beviskrav och andras?

Jag har ju förklarat det för dej ett otal gånger. Det smusslas för mycket i utredningen och åklagaren behöver en syndabock för att han och polisen ska slippa kritik.

Den här charaden i dag visar det ganska tydligt. Åklagaren drog en lättnadens suck efter rättsproceduren och sa nåt i stil med att "det här var bra för arbetsron".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag påstod inte att åklagaren inte har rejält på fötterna, förvräng inte vad jag sa. Jag sa att fyra veckors häktning inte behöver betyda att åklagaren har rejält på fötterna.

Sen gör det inget om du spar på versalerna, det blir lättare att läsa då.

Åklagaren säger nu i Expressen tt de tekniska bevisen är så pass starka att:

– Skälen är starka att en förhandling om två veckor är uppenbart betydelselöst, säger han.

Försvararen yrar om DNA och uppenbart är det så att MGM´s DNA finns på väldigt obekväma platser...
Medlem
En av bröderna släpps och en av bröderna omhäktas med tillägget att det finns starkare misstankar och teknisk bevisning. Man får väl börja tänka i andra banor nu att brodern är skyldig. Låter det dock finnas en liten öppning att det inte är på det viset, kanske runt 10-15%. Det beror på vad de tekniska beviset eller bevisen består av framför allt. Kroppsvätskor etc från litauern på Lisa är utom allt rimligt tvivel, även fingeravtryck på t.ex delar av mobilen skulle få mig att öka på sannolikheten betydligt mer även om det inte skulle räcka vid en rättegång.

Men är det mer åt hållet hårstrån, någon personlig tillhörighet från brodern eller liknande så tycker jag det finns en viss betydande sannolikhet att en annan GM än litauern planerat allt väl och lyckats få tag på någon form av teknisk bevisning av litauern som GM planterat ut vid Lisa för att lägga skulden på honom. Enda anledningen till att jag tror det är pga alla fynden som pekat rakt mot brödernas hem och för mig är det i alla fall väldigt svårt att tänka sig att en GM beter sig på detta ogenomtänkta sätt. Så jag låter det vara lite öppet, i alla fall tills man vet de tekniska bevisen, med ännu ett eller flera "utplanterade" tekniska bevis mot litauern av en annan GM.
2015-06-30, 19:33
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
"Det vore jäkligt bra att få veta vad bevisningen består i..."
Varför vore det bra för honom eller någon utanför utredningen?

Det kan inte vara vattentätt eftersom försvararen svarade med att vilja minska tiden
för ny häktning till 2 veckor. Rätten övervägde men bestämde sej sen för att gå på
åklagarens linje om 4 nya veckor.
Ja men varför skulle det vara bra att GW fick info om bevisläget? Det va4 det jag undrade.
2015-06-30, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det behöver inte vara blod eller kroppsvätskor de har, det kan vara hudflagor eller hår som man letar efter på fynden. Det kan ta rätt så lång tid om det handlar annat än kroppsvätskor.

OK!!! Visste ej det! Ändå finns en känsla med allt... all tystnad osv... letar de bevis som de inte kommer hitta..? (handsken kan de ju inte använda!) Ryyser om de är på fel spår.....
(Bor ganska nära och varit på Kinnekulle så mkt )
2015-06-30, 19:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jag tycker att det som åklagaren presenterar för domstolen vare sig det gäller häktning eller åtal ska vara offentligt med undantag för detaljer som kan skada BO tex i sexualbrott. Hemliga rättegångar hör absolut inte hemma i en demokrati.
Nä, och det har vi inte heller. Däremot har vi utredningar under förundersökningssekretess, och det måste man ha, om man vill lagföra några bovar alls. Du har alldeles för mycket ADHD. Den granskning du vill göra kommer att kunna göras i sinom tid, före rättegången. Låt dig nöja med det, för det är allt det kommer att bli!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in