Citat:
Ursprungligen postat av
MsCredit
Allting känns så märkligt, som sagts så många gånger på så många olika sätt i den här tråden. Tre personer tas först till förhör, locket är på överallt, sedan häktas personerna skäligen misstänkta, och senare släpps kvinnan som först är misstänkt för skyddande av brottsling. Åklagaren fortsätter hävda att det finns skäl att ha männen kvar på sannolika skäl misstänkta för mord, men sen släpps den ena brodern. Trots att deras "avvikande beteende under söket" var en av anledningarna till att man "la ihop ett och ett och kunde ta in dem." De har inte kunnat redogöra för varför de befann sig i en verkstadslokal i närheten av Lisas kropp, i samband med att de togs in och senare häktades. Bröderna har jobbat tillsammans, bott, tillsammans, uppträtt märkligt tillsammans 24/7. Och nu har den tekniska bevisningen försvagat misstanken om den yngre broderns inblandning i mordet.
Det säger mig bara en sak- iofs är jag en amatör och min gissning är ödmjuk- att det inte finns bevis från början att binda dem till misstanke, någon av dem. Jag känner mer och mer att polisen har sjabblat. Jag menar, skälen till varför de ö h t häktades från början, gäller inte längre? Om inte den yngre brodern kan bindas till något, när de bedömt misstanken på båda deras beteenden tillsammans som grund till att ta in dem, vad finns det då alls? Man har förmodligen hittat DNA på enbart handsken. Och absolut inget på yngre brodern alls. Men självklart är den yngre inblandad efter att den äldre ev haft ihjäl henne, de har ju för fan uppträtt märkligt tillsammans och haffades nära Lisas kropp. Annars är de troligen oskyldigt anklagade båda två och har bara ett olyckligt beteende rent allmänt.
Rätta mig om jag har fel, men tror det beror på:
Kvinnan släpps pga klent bevismaterial.
Att fälla henne för skyddande av GM är en mycket svår uppgift samt att hon o han inte behöver vittna mot varandra.
Mao krävs det ofantligt bra bevis för att få henne fälld.
Då återstår dom 2 andra.
Båda uppträder misstänkt, ger samma förklaring under förhör o kan inte redogöra varför dom befann sig på platsen.
I brist på tyngre bevis är båda lika misstänkta o häktas därefter.
Sedan kommer provresultat som enbart pekar mot äldre brodern. Dessa bevis är "troligen" såpass bekräftande att yngsta brodern faller utanför deras ram av misstänksamhet o då det enbart funnits incidier osv för att få dom häktade o dom nya bevisen kompletterar dom gamla bevisen mot den äldre så släpps den yngre.
Alla säger att det normalt utförs av 1GM. Nu landar bevismaterialet åt det hållet också.
Dessa 3 var såpass tighta o när misstankarna pekte åt deras håll var det rätt att häkta dom för att inte bevis o platser skulle förstöras.
Så agerande har nog varit rätt från början o 2 har släppts pga dessa orsaker.
Däremot är dom fortfarande med i utredningen o yngre brodern kan nog kanske hämtas in igen om han finns varit delaktig längre fram.
Kvinnan går nog fri oavsett sin skuld eller icke pga omständigheter att få denne fälld.