Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 18:48
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
För att media och medborgare ska kunna granska om domstolarna gör sitt jobb på ett bra sätt och inte låser in oskyldiga personer. Är det en anledning god nog?

Offentlighetsprincipen - absolut.
2015-06-30, 18:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Vad kräver du för att bli övertygad om att den häkatde är GM?
Fällande domar i Tingsrätt och Hovrätt är ju en bra start ...
2015-06-30, 18:49
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
För att media och medborgare ska kunna granska om domstolarna gör sitt jobb på ett bra sätt och inte låser in oskyldiga personer. Är det en anledning god nog?
Så om polis och åklagare lämnar ut information om vad de har så sköter de sitt jobb?
2015-06-30, 18:50
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Öh...bindande bevis?
Då får du ha tålamod tills rättegången startar.
2015-06-30, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Nja, om denna uttjatade handske är anledningen till den tekniska bevisningen ligger FUL illa till att få den MT fälld i domstol. Knappast att handsken på något sätt varit avgörande angående häktning av den äldre brodern. Enligt tråden har ett flertal personer vidrört denna förbaskade handske, men inte fan sitter de häktade misstänkta för mord.

Det finns sannolikt DNA i form av diverse kroppsvätskor på LH's kropp, tillhörigheter och kläder som INTE skall finnas där helt enkelt. Ingenting annat. Så, GLÖM DEN DÄR DJÄVLA HANDSKEN!!!
Tror inte alls han ska glömma den där jävla handsken.

För det finns bara EN jävla anledning till 4 veckors häktningstid. Och det är att åklagaren har inte ett skit som är värt något i en rättegång och han vill ha så lång tid som möjligt på sig att hitta något.

För om den tekniska bevisningen han har hade varit värt något så hade han lugnt kunnat ta 2 veckors häktningstid och sen när nästa häktning kommer så drar han bara upp samma bevisning för rätten.

Så den där tekniska bevisningen de säger sig hittat tror inte jag är värt något egentligen utan de har bara målat upp det som något värdefullt.

Ärligt talat så tror jag inte för ett ögonblick att de hade släppt den yngre brodern om de hade haft någon teknisk bevisning som klart pekade på att den äldre var skyldig. Då hade de använt det faktumet att de umgick hela tiden och bodde tillsammans som sannolika skäl till att han också var skyldiga.

Och sen den här eviga hemlighetshetsen, bara den skriker ju om att deras bevis bara är luftslott!
2015-06-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Alla boende och arbetande på orten + andra som varit där kortare eller längre tid.
Ja, men jag utgår att det var begränsade antal personer som hade tillgång till platsen, där Lisas kropp/kroppsdelar hittades och polisen borde ha kollat dem.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-30 kl. 19:31.
2015-06-30, 18:52
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Så om polis och åklagare lämnar ut information om vad de har så sköter de sitt jobb?

Jag tycker att det som åklagaren presenterar för domstolen vare sig det gäller häktning eller åtal ska vara offentligt med undantag för detaljer som kan skada BO tex i sexualbrott. Hemliga rättegångar hör absolut inte hemma i en demokrati.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Något som får mig att ifrågasätta bevisningen är just att den yngre släppts fri och utan reseförbud eller någonting.

Om mördaren(/mördarna) inte är någon helt annan, utan faktiskt är den äldre brodern, så ska han alltså ha lyckats göra detta på egen hand, utan inblandning av brodern eller frun.

Om den yngre varit delaktig så borde det väl bli en omrubricering till "medhjälp till mord" eller liknande, eller skyddande av brottsling om han inte varit delaktig i mordet, men på något sätt hjälpt brodern efteråt.

Han bör med andra ord i princip varit omedveten om att den äldre är skyldig, eftersom han är släppt på fri fot, utan att istället ha blivit misstänkt för medhjälp eller skyddande.

Hur gick det till, om man får fråga? Så som de bodde och levde - hur lyckades den äldre brodern sticka iväg och mörda en 17-årig flicka, ett stenkast ifrån bostaden och frakta henne till ett gömställe (och på vägen passera sitt hem), samt sprida ut flickans tillhörigheter här och var - allt medan frun och lillebrorsan varken medverkade eller kände till det?

Det låter ju smått otroligt. Så som de levde ihop låter det smått otroligt att den äldre brodern överhuvudtaget skulle ha tillfälle att gå iväg och göra något på egen hand. Allra helst gå iväg och mörda ett barn en helt vanlig, grå söndag.

Vad kunde han rimligen ha sagt att han skulle iväg och göra när han gick hemifrån? Dragit en rövarhistoria för att han planerade att mörda ett barn? (Vad ljög han ihop?) Eller gick han iväg för att göra något på riktigt och det med Lisa bara råkade hända utan planering? VAD skulle han ha kunnat ha för anledning att gå iväg själv hemifrån? Det enda vi vet att de hade som intresse var att fiska, men den söndagen bjöd inte på fiskeväder, utan bjöd på storm. Dessutom finns inget fiske vid cafeet/ladan.

Han måste ha haft ett ärende vid ladan och råkat möta Lisa där, alternativt planerat att mörda och sagt vad som helst till frun och lillebror för att få gå iväg ifred.

Ärende vid ladan? Vad, en söndag? Kolla så stormen inte förstör något? I så fall skulle båda bröderna gått dit. Bara hämta något? I så fall skulle han förväntas vara hemma igen efter 10 minuter och skulle inte hinna med mordet och gömmande av kroppen.

Hur man än vänder och vrider på det så går det inte ihop. Jag ser det som omöjligt att den äldre skulle vara ensam skyldig.

Antingen har åklagaren helt fel gubbe häktad (så någon helt annan, någon ännu okänd är skyldig), eller så har den yngre brodern varit delaktig också. Och då har åklagaren just släppt ut en mordmedhjälpare, utan reseförbud eller andra restriktioner.

Jag har passerat området flertalet gånger och vad jag förstått av spekulationer vart hon hittades så behöver han inte passera sitt eget hem för att ta sig från cafet till platsen där hon hittades. Cafet ligger mellan bostaden och där det sagts att hon hittats. Rätta mig om jag har fel
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Visst kan relationer vara ordentligt förtroliga.. Men att gå hem till sin kvinna och berätta att hen har våldtagit / mördat en annan kvinna ligger nog för dom flesta bortom denna gräns.

Dessutom så riskerar hen även om hen klarat sig undan lagens långa arm att kvinnan vill skilja sig från hen och i en eventuell efterföljande konflikt bli anmäld av frun för ovan nämnda brott.

Jag må va korkad – men jag har väldigt svårt att se logiken.

Håller med och det jag menade var att en GM kan framgångsrikt spela oskyldig inför sina anhöriga Dvs inte berätta vad man gjort, men många skulle nog ha svårt att låtsas som om ingenting om man mördat någon, om man inte har bra pokerface eller saknar empati :P En anhörig som står GM nära kanske skulle märken om GM agerade konstigt/stressat/misstänksamt och koppla ihop det med LH. Och kanske skulle en GM säga det till ett syskon om man stod varandra nära. Att berätta det för ens fru självmant känns däremot mindre troligt, även om det har förekommit att "par" begår brott med grova slag tillsammans. OM MGM har gjort nåt och sagt nåt till sin fru tror jag mer att han sagt att BO "råkade" bli påkörd eller nåt även om han nu har dödat henne frivilligt.

Ibland skyddar kvinnor ofta sina män, även om männen är svin. Har ingen aning om hur vanligt det är att de skyddar mördare eller våldstäktsmän eller andra kriminella men det förekommer nog.
Senast redigerad av ulvan 2015-06-30 kl. 18:57.
2015-06-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Vem annars som skulle ha så bra lokalkännedom som MGM och som hade motiv (sexuellt/ekonomiskt/hämnd)?

Det där förstod jag inte riktigt..

Jag tänkte mer att när bröderna,och frun för den delen,misstänktes så var det i min värld oklart vad motivet kunde vara.Tänker på deras goda rykte bla,snart hemfärd och inte minst att de är Litauer med god lokalkännedom som stannar kvar vid gården.Gissa vilka som misstänks liksom.
Senare,när frugan släpps förlikade jag mig med tanken att,jaja,bröderna passade väl på att sex/rån/hämdmörda Lisa i lönndom innan semestern.

Men nu är två av tre släppta och det tycker inte jag gör det hela mindre märkligt.Nu är det alltså en av bröderna som skall ha mördat,okänt varför.

Samtidigt som åklagaren säger sig ha sin bild klar,men det återstår många pusselbitar.Låter inte helt klockrent.
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecterHarvey440
Min erfarenhet säger att d är automatiskt häktningen om man är misstänkt för ett brott som kan ge 2år lr mer i fängelse. Kan man då anta, med den kvarliggande misstanken mot kvinnan o den yngre brodern, att vad d än är så är det inget som skulle kunna vara grovt nog för mer än 2år i fängelse iom de sattes på fri fot?

Utredningen är inte klar ännu.
Det kan framkomma bevis som gör att de frisläppta kan häktas igen.
Medlem
FFLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Allting känns så märkligt, som sagts så många gånger på så många olika sätt i den här tråden. Tre personer tas först till förhör, locket är på överallt, sedan häktas personerna skäligen misstänkta, och senare släpps kvinnan som först är misstänkt för skyddande av brottsling. Åklagaren fortsätter hävda att det finns skäl att ha männen kvar på sannolika skäl misstänkta för mord, men sen släpps den ena brodern. Trots att deras "avvikande beteende under söket" var en av anledningarna till att man "la ihop ett och ett och kunde ta in dem." De har inte kunnat redogöra för varför de befann sig i en verkstadslokal i närheten av Lisas kropp, i samband med att de togs in och senare häktades. Bröderna har jobbat tillsammans, bott, tillsammans, uppträtt märkligt tillsammans 24/7. Och nu har den tekniska bevisningen försvagat misstanken om den yngre broderns inblandning i mordet.

Det säger mig bara en sak- iofs är jag en amatör och min gissning är ödmjuk- att det inte finns bevis från början att binda dem till misstanke, någon av dem. Jag känner mer och mer att polisen har sjabblat. Jag menar, skälen till varför de ö h t häktades från början, gäller inte längre? Om inte den yngre brodern kan bindas till något, när de bedömt misstanken på båda deras beteenden tillsammans som grund till att ta in dem, vad finns det då alls? Man har förmodligen hittat DNA på enbart handsken. Och absolut inget på yngre brodern alls. Men självklart är den yngre inblandad efter att den äldre ev haft ihjäl henne, de har ju för fan uppträtt märkligt tillsammans och haffades nära Lisas kropp. Annars är de troligen oskyldigt anklagade båda två och har bara ett olyckligt beteende rent allmänt.

Rätta mig om jag har fel, men tror det beror på:

Kvinnan släpps pga klent bevismaterial.
Att fälla henne för skyddande av GM är en mycket svår uppgift samt att hon o han inte behöver vittna mot varandra.
Mao krävs det ofantligt bra bevis för att få henne fälld.

Då återstår dom 2 andra.
Båda uppträder misstänkt, ger samma förklaring under förhör o kan inte redogöra varför dom befann sig på platsen.
I brist på tyngre bevis är båda lika misstänkta o häktas därefter.
Sedan kommer provresultat som enbart pekar mot äldre brodern. Dessa bevis är "troligen" såpass bekräftande att yngsta brodern faller utanför deras ram av misstänksamhet o då det enbart funnits incidier osv för att få dom häktade o dom nya bevisen kompletterar dom gamla bevisen mot den äldre så släpps den yngre.

Alla säger att det normalt utförs av 1GM. Nu landar bevismaterialet åt det hållet också.
Dessa 3 var såpass tighta o när misstankarna pekte åt deras håll var det rätt att häkta dom för att inte bevis o platser skulle förstöras.

Så agerande har nog varit rätt från början o 2 har släppts pga dessa orsaker.
Däremot är dom fortfarande med i utredningen o yngre brodern kan nog kanske hämtas in igen om han finns varit delaktig längre fram.
Kvinnan går nog fri oavsett sin skuld eller icke pga omständigheter att få denne fälld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in