Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ett utseende är en sak.
Ett ansiktsuttryck nåt helt annat.
En blick behöver inte ha med utseendet att göra.
Men den säga en del om en persons sinnestillstånd eller t.o.m personlighet.

Det är lite mer komplicerad en så. Det är betracktaren som lägger tokningen i den andres blick, enligt psykologin.
2015-06-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har hänt förr att gifta eller fäder våldtar vuxna eller barn, så ett familjeliv eller giftemål verkar inte göra personer immuna mot att genomföra våldtäkt

Jo men..nu tyder inget på våldtäckt enligt fb expertisen.Då skulle ju fallet vara löst redan?
2015-06-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Eller så finns det inget DNA.
enbart andra spår som binder mannen till platsen. Men inga som binder honom direkt till offret.

Absolut kan det vara så, men tveksamt att häkta någon minst 4 veckor om det inte är något allvarligare bevis de väntar in. 2 veckor är praxis, 4 händer väldigt sällan.
2015-06-30, 19:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och bevisningen har STÄRKTS ytterligare genom teknisk bevisning.

Och då ska man komma ihåg att redan UTAN denna tekniska bevisning var MGM på SANNOLIKA SKÄL misstänkta för mord.

Nu finns det dessutom teknisk bevisning.

At påstå att man inte har rejält på fötterna i detta läget är det bara en dåre som gör.
Jag påstod inte att åklagaren inte har rejält på fötterna, förvräng inte vad jag sa. Jag sa att fyra veckors häktning inte behöver betyda att åklagaren har rejält på fötterna.

Sen gör det inget om du spar på versalerna, det blir lättare att läsa då.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Jo men..nu tyder inget på våldtäckt enligt fb expertisen.Då skulle ju fallet vara löst redan?

Håller med, vi vet inte vad som hänt! Klart våldtäkt är inte uteslutet, men vi kan inte ta det som fakta!
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag undrar vad MPS ansåg vara märkligt med trion, för det kan knappast ha handlat om att de tyckte att de uppträdde märkligt kring en plats där det fanns en död människa, det var ju inte känt vid tillfället.

Något riktigt uppseendeväckande bör det vara, de hade ju all anledning att uppträda normalt, och om endast en person i trion är inblandad så bör trions märkliga uppträdande bero på något helt annat än att de alla tre har en koppling till mordet.

Nej, jag förstår. Jag undrar också. Men uppgiften var väl att de uppträdde smått aggressivt nära fyndplats för en del av Lisas tillhörigheter, som man då man gjorde fyndet, la ihop att det då blev misstänkt, att man kanske varit ute efter att hindra på något sätt.

Men jag håller med, det är knepigt.

Jag hoppas verkligen att det finns ett case här, att den som nu sitter där, inte sitter där oskyldigt.
Det var bara märkligt det som hände idag, att den yngre brodern släpptes. Eftersom misstankarna varit nåt konstigt beteende tillsammans.
2015-06-30, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Om man stryper någon torde det väl vara uppsåt nog om avsikten uppenbarligen varit att personen ska dö.
Om en person har stryptag på någon så kan du ju omöjligen veta vad hans avsikt har varit om han inte själv uppger det. Såvida du inte har nån tankeläsare tillgänglig.

Det är av sådana anledningar som rekvisitet likgiltighetsuppsåt finns, dvs du är likgiltig inför det faktum att personen till stor sannolikhet kan komma att dö av din handling.

Samma om du vid ett bråk upprepade ggr sticker någon i bröstet med en kniv så personen dör. Då går det inte att hävda att du bara ville skada honom och inte döda pga likgiltighetsuppsåtet kommer vara aktuellt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
"Det vore jäkligt bra att få veta vad bevisningen består i..."
Varför vore det bra för honom eller någon utanför utredningen?
Bra fråga! Mitt svar är att personer som GW Persson är kändiskåta och vill gärna att åklagaren ha haft fel, då, kan de slå på trumma att de har rätt.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-30 kl. 19:47.
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
"Det vore jäkligt bra att få veta vad bevisningen består i..."
Varför vore det bra för honom eller någon utanför utredningen?

Bindande bevis skulle nog övertyga mej.
2015-06-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag undrar vad MPS ansåg vara märkligt med trion, för det kan knappast ha handlat om att de tyckte att de uppträdde märkligt kring en plats där det fanns en död människa, det var ju inte känt vid tillfället.

Något riktigt uppseendeväckande bör det vara, de hade ju all anledning att uppträda normalt, och om endast en person i trion är inblandad så bör trions märkliga uppträdande bero på något helt annat än att de alla tre har en koppling till mordet.

Ja eller så är alla 3 inblandade
2015-06-30, 19:24
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det hör ju naturligtvis ihop.

Den tekniska bevisningen har väl knappast gjort att bevisvärdet sjunkit??

Första gången i kriminalhistorien i sådana fall men på FB är ju allt möjligt...
Jo, bevisvärdet sjönk för en av bröderna berättade åklagaren.
2015-06-30, 19:25
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Noterar från GT:s intervju med fru advokaten att hon har stämt ner tonläget en hel del från tidigare förhandlingar:

http://www.expressen.se/gt/ene-mordmisstankta-brodern-slapps-fri/

Är ju själv skeptisk till långtgående tolkningar av vad folk säger i korta intervjuer, men min "juristradar" säger mig att hon fick en del dåliga nyheter idag. Det talas inte längre om att åklagaren minsann inte har något att komma med, utan nu är det ganska vaga yttranden om att "DNA och den typen av bevisning (...) kan avsättas på olika sätt" och så hoppas hon att "utredarna är öppna för olika förklaringar"

Dessutom säger hon inte längre att hon själv motsätter sig häktning utan tycker bara att det "kunde ha räckt" med två veckor.

Hon får väl gå in i tråden här och pigga upp sig med alla alternativteoretiker som fortfarande är övertygade om att utredningen kommer att rasa ihop som ett korthus vilken dag som helst

Tyvärr är detta inget som rättshaveristerna tar till sig.
Jag tycker också advokaten taggat ner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in