Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Finns det t.ex strypmärken på offrets hals blir det svårt att komma fram till dråp.
Är offret sönderslagen och grovt misshandlad likaså.
Är skallen krossad med en sten blir det också mord.
Dödsorsaken är fastställd men inte offentliggjord så vitt jag vet, och det rör sig om mord.
Litauern sitter på sannolika skäl för......taram mord.

Absolut men då finns det ju uppsåt, om det däremot beror på att man knuffat någon så olyckligt att denne avlider är det inte självklart att uppsåtet var att döda.
2015-06-30, 18:37
Medlem
MsCredits avatar
Allting känns så märkligt, som sagts så många gånger på så många olika sätt i den här tråden. Tre personer tas först till förhör, locket är på överallt, sedan häktas personerna skäligen misstänkta, och senare släpps kvinnan som först är misstänkt för skyddande av brottsling. Åklagaren fortsätter hävda att det finns skäl att ha männen kvar på sannolika skäl misstänkta för mord, men sen släpps den ena brodern. Trots att deras "avvikande beteende under söket" var en av anledningarna till att man "la ihop ett och ett och kunde ta in dem." De har inte kunnat redogöra för varför de befann sig i en verkstadslokal i närheten av Lisas kropp, i samband med att de togs in och senare häktades. Bröderna har jobbat tillsammans, bott, tillsammans, uppträtt märkligt tillsammans 24/7. Och nu har den tekniska bevisningen försvagat misstanken om den yngre broderns inblandning i mordet.

Det säger mig bara en sak- iofs är jag en amatör och min gissning är ödmjuk- att det inte finns bevis från början att binda dem till misstanke, någon av dem. Jag känner mer och mer att polisen har sjabblat. Jag menar, skälen till varför de ö h t häktades från början, gäller inte längre? Om inte den yngre brodern kan bindas till något, när de bedömt misstanken på båda deras beteenden tillsammans som grund till att ta in dem, vad finns det då alls? Man har förmodligen hittat DNA på enbart handsken. Och absolut inget på yngre brodern alls. Men självklart är den yngre inblandad efter att den äldre ev haft ihjäl henne, de har ju för fan uppträtt märkligt tillsammans och haffades nära Lisas kropp. Annars är de troligen oskyldigt anklagade båda två och har bara ett olyckligt beteende rent allmänt.
2015-06-30, 18:39
Medlem
Citat:
Leif GW:s oro över bevisen i Lisa-fallet

Citat:
Leif GW Persson är skeptisk till att situationen förändrats så drastiskt. Han ifrågasätter hur det egentligen går för vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm och hans syfte att stärka sin ursprungliga tes om tre gärningsmän.
– Jag vill inte påstå att den här utvecklingen gör att det går i åklagarens riktning, säger Leif GW Persson.

Citat:
Åklagaren ville inte gå in på detaljer kring den tekniska bevisning som ska ha stärkt misstankarna mot den häktade brodern. Men Leif GW Persson höjer ett varningens finger:
– Det vore jävligt bra att veta vad bevisningen bestod i. Att man enbart skulle hitta spår från den äldre brodern på hennes tillhörigheter behöver inte betyda någonting, säger han och fortsätter:
– Jag hoppas att bevisningen är konklusiv och kan koppla honom till gärningen. Det finns en massa saker som kan koppla ihop personer, men det räcker inte ända fram till dom om den tilltalade nekar, säger han.

http://www.expressen.se/gt/leif-gws-oro-over-bevisen-i-lisa-fallet/
2015-06-30, 18:42
Medlem
Starbacks avatar
.......och den riktige mördaren löper...........
Hur stort försprång har han nu?
2015-06-30, 18:44
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-oro-over-bevisen-i-lisa-fallet/
"Det vore jäkligt bra att få veta vad bevisningen består i..."
Varför vore det bra för honom eller någon utanför utredningen?
Moderator
OYs avatar
Många tycks vara förbryllade över att obduktionsresultatet dröjer liksom analyssvar ifrån NFC.

Min uppfattning är att det inte enbart handlar om att fastställa dödsorsak, till exempel förblödning efter knivhugg. Man vill veta vilken typ av kniv och allra helst även hitta en sådan kniv som kan bindas till den misstänkte.

Likaså DNA, det kanske inte enbart handlar om att identifiera DNA, åklagaren vill också veta hur detta DNA sannolikt hamnade där det hamnade, genom brottslig gärning eller i en vardaglig situation utan brottslig anknytning.

Jag förmodar att de analyssvar som läggs på bordet bara är början, man måste även dra slutsatser av informationen, det kan ta tid att lägga pusslet, och jag tror att det är den här biten som tar tid.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
23 dygn och några minuter, om han har något.
2015-06-30, 18:45
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vad kräver du för att bli övertygad om att den häkatde är GM?
2015-06-30, 18:47
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
"Det vore jäkligt bra att få veta vad bevisningen består i..."
Varför vore det bra för honom eller någon utanför utredningen?

För att media och medborgare ska kunna granska om domstolarna gör sitt jobb på ett bra sätt och inte låser in oskyldiga personer. Är det en anledning god nog?
2015-06-30, 18:47
Medlem
MsCredits avatar
Citat:

Öh...bindande bevis?
2015-06-30, 18:48
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det intressant är väl inte om den häktade är gärningsmannen eller inte, av intresse borde vara om det går att bevisa att han är den som mördade Lisa. Går det inte att övertyga en domstol så är han per definition inte en mördare.
2015-06-30, 18:48
Medlem
Jag är inte så väldigt insatt i sådana här fall men är det som sker nu verkligen så märkligt? Misstankarna mot den äldre brodern skärps och den yngre brodern släpps fri då misstankarna har minskat gentemot honom.

Helt klart finns det någon slags bevisning som vi inte vet om.

Eller? Vad är det som är så konstigt med detta händelseförlopp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in