Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Exakt så, exakt. De hade aldrig kunnat släppa den yngre brodern om bevisen mot den äldre varit så starka. Det går bara inte ihop, då de umgicks hela tiden och uppträdde märkligt tillsammans.

Hur vet du att de umgicks hela tiden??
Har du haft span på dem??

Uppenbarligen har de ju inte alls umgåtts hela tiden.

Så du snackar ju bara skit i vanlig FB-anda.

Uppgifter gör ju också gällande att under perioden därefter har de inte alltid umgåtts ihop. Men det hade du vetat om du varit påläst.
Medlem
valleros avatar
Bara en enda sak är säker i detta fall: åklagaren saknar bindande bevis.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Många tycks vara förbryllade över att obduktionsresultatet dröjer liksom analyssvar ifrån NFC.

Min uppfattning är att det inte enbart handlar om att fastställa dödsorsak, till exempel förblödning efter knivhugg. Man vill veta vilken typ av kniv och allra helst även hitta en sådan kniv som kan bindas till den misstänkte.

Likaså DNA, det kanske inte enbart handlar om att identifiera DNA, åklagaren vill också veta hur detta DNA sannolikt hamnade där det hamnade, genom brottslig gärning eller i en vardaglig situation utan brottslig anknytning.

Jag förmodar att de analyssvar som läggs på bordet bara är början, man måste även dra slutsatser av informationen, det kan ta tid att lägga pusslet, och jag tror att det är den här biten som tar tid.

Kan det inte vara så att man till obduktionsprotokollet också vill foga yttrande från rättsentomolog angående tidpunkten för döden utifrån observerade förekomster av larver och annat på den döda kroppen?

Jag tror det görs en massa kemiska analyser och grejer också. Hur länge tog förresten obd.protokollet för "VB"? Jag har inte kvar FUP:en längre pga en ominstallation på datorn.
2015-06-30, 19:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Fast tidpunkten är bara en liten del av det, hur och var är viktigare.
Utan tidpunkt vet man inte om den misstänkte har alibi.
2015-06-30, 19:04
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Då blir det likgiltighetsuppsåt.
Sant.
2015-06-30, 19:05
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är amatörer ur MPS som har gjort den bedömningen, det kan knappast användas som bevis. I ett uppmärksammat fall i Göteborg där Pierre försvann spårlöst så fick vi se prov på vad amatörsökare anser är misstänkt. Jag ger inte mycket för MPS bedömning innan jag har sett svart på vitt vad de uppfattade som misstänkt med de här tre personerna.

Att råka gå förbi en byggnad eller vistas i den, där det finns en mördad människa, kan knappast vara misstänkt innan man vet att det finns en död kropp där.

Vad var misstänkt med de tre personerna, det skulle
jag bra gärna vilja veta.

Jag uppfattar inte att MSP häktar/tar in personer på förhör och sen begär dem omhäktade, utan att det är polis- och rättsväsendet. Alltså har såklart polis tagit i beaktande om MSP vittnesmål om brödernas märkliga uppträdande, är tillräckligt för att de blir misstänkta. De har ju också befunnit sig nära Lisas tillhörigheter och uppträtt smått aggressivt när MSP kommit nära dem. De iakttagelserna gjorde att polisen la ihop ett och ett. Jag försöker bara argumentera för att jag tycker hela misstanken mot dem känns så jävla vaga, så jag säger i sak inte emot den grejen.
Medlem
Citat:
Då blir det likgiltighetsuppsåt.
Om man stryper någon torde det väl vara uppsåt nog om avsikten uppenbarligen varit att personen ska dö.
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är inte meningen att "media och medborgare" ska granska pågående förundersökningar, det är därför vi har bestämmelserna om förundersökningssekretess i OSL. Att sen den insikten är väldigt svår att få in i ett antal skallar i tråden ändrar inte på det.

Jag skiter väl i vad förundersökningen gör eller inte gör. Det är domstolsförhandlingen angående häktning jag opponerar mig emot att den är hemlig. Frihetsberövar man någon i månader så ska man ta mej fan visa upp på vilka grunder man gör det frihetsberövandet.
2015-06-30, 19:06
Medlem
Citat:
En omhäktning i 4 veckor är inte ett tecken på att bevisningen är stark, snarare tvärtom.

För om de bara gett honom den normala på 2 veckor så hade de varit tvungen att släppa honom om åklagaren inte hittat något mer. Men nu har de gett honom 4 veckor att hitta något.

Den här åtgärden med 4 veckors häktning är ett tecken på desperation från åklagaren, inget annat.

Hade åklagaren haft en bra teknisk bevisning så hade han inte yrkat på 4 veckors häktning. Då hade han kunnat ta de vanliga 2 veckorna o sen bara pekat på den här tekniska bevisningen som du säger är så bra också hade han blivit omhäktad direkt.

Finns det bara någon bevisning så är omhäktningar rutin, det är bara när det inte finns en gnutta bevisning som håller som folk blir släppta.

Så du tror MGM är på SANNOLIKA SKÄL MISSTÄNKT FÖR MORD pga att bevisning helt saknas.

Bevis som dessutom har stärkts ytterligare.

Du har ju ingen aning om vad du snackar för nått.
4V häktning tyder på att man har rejält på fötter. Numera också med teknisk bevisning som binder GM till BO eller brottsplats.
2015-06-30, 19:07
Medlem
FFLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Jag vill inte rätta dig, för du har förmodligen inte alls fel. Men det som skriker gällt och fel i mina öron är att man helt släpper den yngre, där man tidigare haft dem som misstänkta i uppträdande TILLSAMMANS. Sannolikheten är ju ganska hög att om någon av dem bragt Lisa om livet, så har den andra vetat om det. Själva orsaken till misstanken från början, var ju deras gemensamma uppträdande i flera sammanhang. Jag menar...om den yngre brodern nu inte anses kunna bindas för misstanke som ens håller honom häktad, så känns risken stor att de inte har så jävla mycket på den andra brodern heller. Men som sagt, jag bara gissar ödmjukt. Famlar, precis som många andra.

Om man spekulerar....
Det som gjorde att dom blev häktade gång nr 2, nu ihop med det tekniska bevisen gör att det enbart pekar på den äldre så finns inga bevis för att häkta den yngre.
Mao så faller pusslet ihop att den äldre utfört handlingarna.
Om den yngre vet vad som hänt o varit delaktig i att försöka sopa över kanske det inte finns bevis för.
O utan bevis eller annat konkret måste dom släppa honom.
Men som åklagare säger är han inte avskriven. Så han kan kommas plockas in för annat än själva gärningen om dom hittar nåt som kan fälla honom.
Men har dom försökt dölja brottet bör dom varit såpass smarta att dom använt handskar osv vilket ger polisen lite att gå på.
2015-06-30, 19:08
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jag skiter väl i vad förundersökningen gör eller inte gör. Det är domstolsförhandlingen angående häktning jag opponerar mig emot att den är hemlig. Frihetsberövar man någon i månader så ska man ta mej fan visa upp på vilka grunder man gör det frihetsberövandet.

Det var precis det som gjordes i häktesförhandlingen, men du fick inte ta del av det.
2015-06-30, 19:08
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Hur vet du att de umgicks hela tiden??
Har du haft span på dem??

Uppenbarligen har de ju inte alls umgåtts hela tiden.

Så du snackar ju bara skit i vanlig FB-anda.

Uppgifter gör ju också gällande att under perioden därefter har de inte alltid umgåtts ihop. Men det hade du vetat om du varit påläst.

Nej, det baserar jag på vad som framkommit från polis. Hur de sett dem i olika sammanhang som ledde till misstanken. Att de bodde ihop, jobbade ihop, iakttogs nära tillhörigheter ihop, togs till förhör ihop, varit i en verkstad nära kroppen ihop är väl inget skitsnack? Andas några djupa andetag och behåll stilen är du bussig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in