Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 16:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
(...)
Jag diskuterar bara att en obducent inom rättsmedicin kan se skillnaden mellan en påkörning eller avsiktligt våld. Och att åklagaren ville ha en omhäktning för just mord.
(...)

Det fetade, är du säker på detta?
Undrar därför att jag en gång frågade en patolog om just detta. Mer precist om man kunde avgöra ifall en person fått ett slag mot huvudet eller ramlat mot en sten. Hans svar var, att det inte var så enkelt att avgöra. Detta var iofs mer än 25 år sedan, utvecklingen har kanske gått framåt.
2015-07-02, 16:41
Medlem
Kan händelsen i Norge med flickan som försvann Sigrid ha något samband med Lisa? Kan det. Vara en psyksjuk människa på fri fot som har rutin på att mörda som vet hur polisen arbetar? Kan personen triggas igång utav polisjakten kanske blir en klimax att sitta mitt uppe i det hela och gäcka polisen. En viss planering verkar det ju dock ligga bakom det hela då det var första gången Lisa körde ensam med sin moped. Personen bör ju med all sannolikhet vara knuten till platsen på något vis. En lastbilschaufför är ju en person som rör sig på stora geografiska områden. Finns säkert många andra yrken som är flexibla. Då det inte verkar vara ett vanligt relationsrelaterat brott då det tystats ner så går tankarna utanför det vanliga tänket liksom.
2015-07-02, 16:45
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Faktum är att grannar fem dagar efter gripandet hittade r deras kattunge, hungrig o törstig efter att ha blivit vettskrämd av alla människor som plötsligt vällde in. Så historien med katten är nog inte så omöjlig som det kan verka vid första anblicken.
Om detta är sant, så är det mycket intressant! Så lite vi vet, för det är ju inte mycket, så kan misstankar mot dem grundat sig på just det faktum att de sökte nått i det aktuella sökområdet.
2015-07-02, 16:46
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Kan händelsen i Norge med flickan som försvann Sigrid ha något samband med Lisa? Kan det. Vara en psyksjuk människa på fri fot som har rutin på att mörda som vet hur polisen arbetar? Kan personen triggas igång utav polisjakten kanske blir en klimax att sitta mitt uppe i det hela och gäcka polisen. En viss planering verkar det ju dock ligga bakom det hela då det var första gången Lisa körde ensam med sin moped. Personen bör ju med all sannolikhet vara knuten till platsen på något vis. En lastbilschaufför är ju en person som rör sig på stora geografiska områden. Finns säkert många andra yrken som är flexibla. Då det inte verkar vara ett vanligt relationsrelaterat brott då det tystats ner så går tankarna utanför det vanliga tänket liksom.

Du menar att den nu MGM i detta fall även kan vara MGM för mordet på Sigrid?
2015-07-02, 16:48
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Åklageriet väntar på analyssvar från både den tekniska undersökningen och rättsmedicinverket.
Är det så svårt att fatta?
Det är inte MSP och de poliser som var på plats i Blomberg som har svaret på alla frågor, utan det är på det sammanlagda materialet som samlas in, som det görs en sammanställning om åt vilket håll det pekar.
Rimligen bör en del svar redan kommit, inte minst med tanke på att man anser misstankarna mot den ene mannen är starkare än mot den andre. De hade inte släppt den ene om båda fortfarande var lika misstänkta, alltså har polisen något som binder NB till BO mer nu än tidigare.
2015-07-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Du menar att den nu MGM i detta fall även kan vara MGM för mordet på Sigrid?

Var någon som skrev det i tråden som såg likheterna i de båda fallen.
2015-07-02, 16:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Sigrids mördare är det inte för han sitter på tvångsvård.
Edit: Fortfarande får man hoppas
"Rätten menar att 38-åringen dödade Sigrid. Men eftersom man anser att han vid tiden för dådet led av en psykisk störning, kan han inte straffas för brottet, skriver norska VG.
Tingsrätten menar dock att det föreligger en stor risk för att 38-åringen kommer att begå nya allvarliga brott. Han ska därför tvångsvårdas på en psykiatrisk klinik."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17721652.ab
Senast redigerad av Timeout 2015-07-02 kl. 16:54.
2015-07-02, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Chansen att MGM ger sig ut vid Martorp och letar efter sin bortsprungna katt mitt i ett MP-sök låter inte troligt . Dom skulle väl ha varit i verkstaden på gården utan att kunna ge en fullgod anledning till vad dom gjorde där . Så har jag förstått saken i alla fall . Har man då hittat något som tillhört LH alldeles i närheten av Martorp så var det väl då som talgdanken damp ner för poliserna på plats .
Du.. om min kattunge, eller vilken kattunge som helst för den delen, hade varit bortsprungen hade jag letat efter den om det så regna granater. Att MPS springer runt o leker detektiv hade inte rört mig i ryggen det minsta. Om de inte hade nån relation till LH varför skulle de bry sig om hennes försvinnande?
2015-07-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Sigrids mördare är det inte för han sitter på tvångsvård.
Edit: Fortfarande får man hoppas
"Rätten menar att 38-åringen dödade Sigrid. Men eftersom man anser att han vid tiden för dådet led av en psykisk störning, kan han inte straffas för brottet, skriver norska VG.
Tingsrätten menar dock att det föreligger en stor risk för att 38-åringen kommer att begå nya allvarliga brott. Han ska därför tvångsvårdas på en psykiatrisk klinik."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17721652.ab

Tack för infon då kan vi utesluta en galning i alla fall ...
2015-07-02, 17:04
Medlem
kejsarinnakanels avatar
För att återgå till vad polisen kan tänkas ha och inte ha i dagsläget, alla tre häktades "på sannolika skäl", männen misstänkta för mord - båda! Eftersom försvaret lyckats få loss den yngre, bör bevisningen mot den andre stärkts. Annars skulle båda släppts och de hade inte släppt den yngre om han fortfarande var på sannolika skäl misstänkt för mord. Har de ändrat sig vad gäller hans inblandning, att han endast varit medhjälpare, eller har de fått in svar på DNA el fingeravtryck som binder NB till BO eller BPL?
Vad gäller kvinnans inblandning var hon på sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling. Det kräver, vad jag förstår, något slags aktiv handling. Att en hustru inte ringer polisen och anmäler sin man för misstänkt brott, tror jag inte går under den rubriceringen, inte som grovt brott iaf. Hon bör (misstänkas) ha gjort något aktivt, typ tvättat något, gömt något eller hindrat utredningen på annat sätt. Vad tror ni, vet hustrun vad gubbarna gjort?
2015-07-02, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Du vet väl vad dom brukar säga ...
När ståndet står högt så försvinner förståndet ...
Allt tjafs om lånande av mobil , inbrottsförsök m.m tror jag inte ett skit på ....
Dom har spanat in LH ett tag och tänkt som Stora stygga vargen att "lammkött är gott" ..
Några andra scenarion har jag svårt att tänka mig ...
Sen kan det ju förstås vara så att dom inte har tänkt döda henne från början ....
Så tänker jag ... Rätt eller fel .... Vem vet ???
Anledningen till att jag tvekar på att det är bröderna är att de måste fatta att de skulle bli misstänkta direkt. Om man nu har det behovet hade det varit bättre att ta en helt obekant tjej.

Visst vissa har ju ett kasst konsekvenstänkande, men att han är 35 år och ostraffad tyder ju på ett intakt konsekvenstänk. Varför skulle ha då helt plötsligt göra en sån flipp?
2015-07-02, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Faktum är att grannar fem dagar efter gripandet hittade r deras kattunge, hungrig o törstig efter att ha blivit vettskrämd av alla människor som plötsligt vällde in. Så historien med katten är nog inte så omöjlig som det kan verka vid första anblicken.
Är det ingen som frågat grannarna om bröderna hjälpte dem att leta efter den?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in