2015-06-30, 15:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, åklagarens semester är inte skäl för förlängd häktning.
Det är klart som fan att det inte är. Men om man ändå skulle kunna få förlängd häktning, ökar incitamenten till att begära det i semestertider, allt annat lika.

Citat:
Och du har fel - det är inte helt ovanligt att tingsrätten beviljar förlängd häktning när det gäller grova brott.
Nej, men Tingsnotarien påpekade är det två olika saker om försvaret medger det eller ej. Det har i ett mycket litet fåtal fall här på forumet varit så att åklagaren har yrkat och fått igenom fyra veckors häktning utan att försvaret medgett detta. Så fyra veckors i praktiken obruten häktning kan åstadkommas på tre olika sätt:

1) Åklagaren yrkar på fyra veckors häktning i enlighet med RB 24:18, mom 3, andra meningen. Försvaret motsätter sig detta. Tingsrätten beslutar enligt åklagarens yrkande.

2) Åklagaren yrkar på fyra veckors häktning i enlighet med RB 24:18, mom 3, andra meningen. Försvaret medger detta, och tingsrätten beslutar i enlighet med förvarets medgivande.

3) Åklagaren får igenom de sedvanliga två veckorna. När den tiden har gått, motsätter sig försvaret inte ytterligare två veckor, och den häktade omhäktas i ytterligare två veckor i en pro forma-häktningsförhandling.
2015-06-30, 15:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Detta är ingen matematisk statistikgåta utan ett mordfall där det ligger till på det ena eller
andra viset. Kruxet här är inte den ena eller andra sannolikheten utan att den utredande
myndigheten utan besvärande sidoblickar på alla spekulationer och tvivel de sprider, envi-
sas med att hålla "den stora detektiven allmänheten" i djupaste okunnighet om minsta lilla skitdetalj i fallet. Jag menar, och har menat från början att det beror på att polisen gjort grova misstag i inledande utredningsskede. Kanske så grova att Lisa om möjligt varit i livet i dag om polisen inte klivit fel. Det är dessa ödesdigra misstag som nu hjälpligt döljs av oviljan att informera. Orsaken att vittnen skulle påverkas otillbörligt är fabricerad då eventuella vittnen oundvikligen ändå påverkas av alla felspekulationer som cirkulerar i ärendet. Alla vittnen av
nån dignitet som hittills framträtt, borde förresten vara hörda redan.

Om vi for the sake of the argument antar att du har rätt så undrar jag hur du tänker dig fortsättningen. Det borde väl i så fall sluta med att man släpper den äldre brodern också, "i brist på bevis" och sen aldrig går vidare till att åtala någon.

Detta med tanke på att en mängd saker annars kommer att komma i dagen när förundersökningen blir offentlig. Plus att advokaten (advokaterna om fler blir åtalade för något till slut) också kan gräva i slasken och få fram ev. för polisen besvärande information. Men det mest centrala: Att Lisa t ex varit i livet efter söndagen kan man ju omöjligt dölja eftersom det skulle kräva en felaktig gärningsbeskrivning och förfalskande av obduktionsprotokoll mm. Du kan väl inte på fullt allvar hävda att något sånt kommer att ske?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Står på SR liveraportering: "Flera utredare från polisens enhet för grova brott finns på plats i rätssalen, däribland chefen Lars Johansson"

Någon initierad som vet om det ha någon speciellt betydelse?

Skulle inte tro att det har någon nämnvärd betydelse. Hade varit mer intressent om någon analytiker varit närvarande, i syfte att om möjligt förklara vissa analyser av den tekniska bevisningen.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Jag tror också att den yngre brodern och frun vet mer. Och det tror jag också polisen tror. Men det räcker inte att tro i deras fall, de måste bevisa det vilket säkert är oerhört svårt. Därför frisläpps de. Tror inte att det är svårare än så. Det behöver inte betyda att bevisen mot den äldre brodern inte håller. Vi får väl se.

Håller med. Jag ställde mig väldigt undrande till att frun inte fick reseförbud..och ffa den yngre brodern.
Först släpper de frun..som reser hem till Litauen..nu släpper de den yngre brodern..som troligtvis åker hem till Litauen..samtidigt som förundersökningen pågår för fullt..
2015-06-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Om åklagaren hade honom häktat "utifall han skulle "erkänna" eller berätta något intressant i förhör de sista dagarna/timmarna", så kan åklagaren dömas till fängelse.
Det här är inte Kina.
Nej han kan inte dömas till fängelse utifrån min bedömning om hur han har agerat, (du missuppfattade nog vad jag skrev då mitt inlägg inte var utömmande eftersom jag trodde att du hade grundläggande kunskap om övriga krav för häktning ) Och om du inte har förstått det är den släppta brodern tom fortfarande misstänkt.

Men jag tror jag har förstått din poäng och den är att du inte gillar åklagarens arbetsinsats. Själv har jag svårt att uttala mig om vad eller vad han inte har gjort då jag inte känner till mer än vad som skrivits i media om åklagaren osv. Det kanske framgår av FUP sen hur de har skött sig, även om de inte betygsätter sig själva
Senast redigerad av ulvan 2015-06-30 kl. 15:33.
2015-06-30, 15:28
Medlem
Parkours avatar
Ni som är mer insatta i detta målet samt andra liknande fall i svensk kriminalhistoria.
Lutar det åt en fällande dom emot den äldre brodern? Eller kommer han med stor sannolikhet gå fri inom ett par månader?

Det är självklart svårt att svara på. Men vill inte ha några gissningar ifrån icke insatta människor..
Är det något som pekar på att åklagaren har mindre och mindre att gå på?

Uppenbarligen var hon ju inte våldtagen iallafall. Då bör dom ha hittat DNA mycket tidigare. Även om GM använt kondom.
2015-06-30, 15:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är klart som fan att det inte är. Men om man ändå skulle kunna få förlängd häktning, ökar incitamenten till att begära det i semestertider, allt annat lika.

Nej, men Tingsnotarien påpekade är det två olika saker om försvaret medger det eller ej. Det har i ett mycket litet fåtal fall här på forumet varit så att åklagaren har yrkat och fått igenom fyra veckors häktning utan att försvaret medgett detta. Så fyra veckors i praktiken obruten häktning kan åstadkommas på tre olika sätt:

1) Åklagaren yrkar på fyra veckors häktning i enlighet med RB 24:18, mom 3, andra meningen. Försvaret motsätter sig detta. Tingsrätten beslutar enligt åklagarens yrkande.

2) Åklagaren yrkar på fyra veckors häktning i enlighet med RB 24:18, mom 3, andra meningen. Försvaret medger detta, och tingsrätten beslutar i enlighet med förvarets medgivande.

3) Åklagaren får igenom de sedvanliga två veckorna. När den tiden har gått, motsätter sig försvaret inte ytterligare två veckor, och den häktade omhäktas i ytterligare två veckor i en pro forma-häktningsförhandling.
Den häktade bestrider inte häktningen - är det formellt riktiga.

Sen att man inte på Flashback har sett så många fall där det trots att den häktade bestrider häktning blir förlängd häktningstid säger inte så mycket. Flashback är på intet sätt representativt för hur det ser ut, utan enbart för de fall som intresserar flashbackare, eller kommer till deras kännedom.

Vi har ett antal mord, mordförsök, grova narkotikabrott, grova våldtäkter etc som aldrig ens nämns här.

Vi är överens om att det kan uppnås på tre sätt - ja.
2015-06-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Den övre bilden är på den äldre brodern, den nedre på den yngre.

Begge bildene er den yngre broren.
2015-06-30, 15:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Vad är det som får dig att denna gång känna tvivel? Du var likadan i vb-tråden där du hängde ut precis alla i Boden för det kunde ju absolut inte vara KJ som var skyldig? Vi vet inte vad polisen vet i detta fall. Vad får dig då att istället för att lita på att polisen har något, att ännu en gång, gå i motsatt riktning? Är det möjligen så att du inte har någon större tro på polisens kunskap oavsett vart de kommer ifrån eller är det bara en önskan för att du skall, om du får rätt vilket du inte fick i VB mordet, kunna köra den vackra meningen "vad var det jag sa"? Det känns som att oavsett mord så är det alltid samma personer som går in i trådarna och i varje fall tror den misstänkte är oskyldig. Han eller hon har bara haft otur att indicierna pekar åt deras håll. I detta fall vet vi ingenting mer än att polisen anser sig ha bevis. Ändå tror du att de har fel person. Vi vet inte ens vad för bevis det är.

Jag tror fortfarande att mannan som dömds i VB fallet är oskyldig.
Och jag hängde inte ut andra än VBs suspekta älskare MB som mycket pekade på hade med hennes försvinnande och död att göra. Andra namn jag postade och som jag alla skyddade med * var personer som, på ena eller andra viset, visade sig ha koppling till den ena eller andra som var inblandade i fallet.

Och jag orkar inte att förklara för dig varför jag tvivlar på att Bröderna i Lisa Holm fallet är oskyldiga i mordet på Lisa dels därför att det är väldigt många olika och komplicerade omständigheter, som alla har diskuterats av många här på tråden inklusive mig själv, som tilsammans ger mig den bilden, och dels därför att jag vet ganska säkert att det kommer inte att göra någon skildnad för dig och vad du tycker.

Och nej jag har absolut inga problem med polisen i almenhet.
Och de ända två mord jag för alvar diskuterat här på Flashback är VB fallet och detta Lisa Holm fallet.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Ni som är mer insatta i detta målet samt andra liknande fall i svensk kriminalhistoria.
Lutar det åt en fällande dom emot den äldre brodern? Eller kommer han med stor sannolikhet gå fri inom ett par månader?

Det är självklart svårt att svara på. Men vill inte ha några gissningar ifrån icke insatta människor..
Är det något som pekar på att åklagaren har mindre och mindre att gå på?

Uppenbarligen var hon ju inte våldtagen iallafall. Då bör dom ha hittat DNA mycket tidigare. Även om GM använt kondom.

Allt tyder på att åklagaren sitter med en hel kortlek och han visar bara upp ett kort i taget..
Det finnas massor med indicier..och nu även teknisk bevisning mot den äldre brodern. Det är 90/10 att han är skyldig ( kanske ännu bättre odds) Han kommer att fällas och livstid. Sedan utvisning.
Medlem
boidis12s avatar
Jag har ett stort problem , att jag alltid säger vad jag tycker . Rätt eller fel ?? Upptill var och en att tycka och tänka om det . Så här tycker jag i det här ärendet .
Varför inte låna in en förhörsledare från Shin Bet istället . Finns det nu teknisk bevisning som kan binda den ena MGM till brottet så skulle väl sanningen säkert komma fram då på några timmar . Varför dalta med en person som är misstänkt för ett sånt här avskyvärt brott . Typiskt Sverige att hålla på och dalta med allsköns slödder och personer som ställer till ett helvete för andra på grund av att dom inte kan tänka med rätt huvud . Ja , jag vet att det låter hemskt och allt möjligt att skriva så här . Jag blir bara så förbannad över att en ung tjej med hela livet framför sig ska behöva råka ut för nåt sånt här . Så de som tänker skälla på mig för att jag har elaka tankar , tänk er in i LH:s familjs situation just nu innan ni kastar er på tangentbordet och skriver mothugg ....Och tänk vad pengar man skulle spara på att sanningen kom fram så att inga mer resurser behöver läggas på det här fallet . Det har väl kostat på polisens redan strama budget en hel del vid det här laget .
2015-06-30, 15:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Om åklagaren hade honom häktat "utifall han skulle "erkänna" eller berätta något intressant i förhör de sista dagarna/timmarna", så kan åklagaren dömas till fängelse.
Det här är inte Kina.
Nej, det kan han inte - såvitt det inte framkommit saker som säger att skälen för häktning är helt undanröjda -- dvs talar mot den häktades skuld.

Annars har åklagaren på sig den tid som tingsrätten beslutat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in