Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-27, 13:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har du mer information om detta? Tanken är fin men jag tycker allt har gått fort. Hon försvann ju nyss och redan är en minnesfond på gång.

Och hur länge brukar dina anhöriga vänta med en minnesfond? Vad är okej tid att vänta anser de?
2015-06-27, 13:54
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtf
Jag misstänker starkt att någon av hennes familjemedlemmar ligger bakom.

Varför har inte polisen misstänkt detta?, Anledningen till detta kan vara möjligt då det finns sjuka föräldrar, andra anledningen är att föräldrarna kom ut med uttalanden som "Det är Lisas begravning men vi vill inte att media ska komma och istället för lämna blommor kan ni skicka gåva till Bankgiro xxxx" dvs. donera pengar. Hur kan ens föräldrar tänka sådär? Vilken pengar i världen kan ersätta en familjemedlem?
För det första så pengar som doneras hamnar i LHs minnesfond som en annan användare påpekade, hade man varit ute efter pengar hade en rejäl livförsäkring gett betydligt mer pengar.
En någorlunda nytecknad sådan hade förmodligen skapat misstankar.
När det gäller familjemedlemmarna så har förmodligen både föräldrar och syster uteslutits pga alibi och mobilpejling.

Att föräldrar mördar sina barn är väldigt ovanligt i Sverige, vi har runt 4-5 fall om året där föräldrar har tagit död på sina barn.(så få fall att det inte ens är relevant att prata om statistik rörande orsak)
Dom flesta fallen rör små barn och vanligaste orsakerna är förlossningspsykos, eller psykiskt sjuka och fall där en styvförälder varit inblandad(ex fallet Bobby).
Bland dom barn som mördats som kommit upp i tonåren är det nästan uteslutande hedersmord som förekommer och även dessa har minskat i Sverige.( "balkongflickor" hör vi sällan numera)
Testa att söka fall där en svensk tonårsflicka mördats av en förälder så kommer du inte att hitta många, jag har svårt att ens minnas när jag hört om det senast.
2015-06-27, 13:55
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst.

Men om hon via SMS meddelar att hon nu åker hemåt, och att färden kommer att ta nästan en timme med moped så skulle kanske även du bli lite undrande om hon inte dök upp. Kanske skulle du - liksom Lisas föräldrar - börja fundera på punktering eller olycka längs vägen.

Eller så kanske du inte skulle bli det, men å andra sidan har flera postare här i tråden menat att även de skulle ha reagerat och agerat som Lisas föräldrar, så de är inte unika på minsta sätt.

EN 17 åring som inte kommer hem i tid, det låter som vardagsmat för dom flesta. Låter mer logiskt, ifall Lisa haft problem i andra sammanhang. Så att hennes föräldrar blivit oroliga, för hon inte kommit hem i tid. Vad vet vi om det egentligen, ingenting. Det är information som inte kommit fram än, saknar kanske betydelse för fallet i sig. Men det kan förklara föräldrarnas snabba oro.
Senast redigerad av henkess 2015-06-27 kl. 13:59.
2015-06-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Och hur länge brukar dina anhöriga vänta med en minnesfond? Vad är okej tid att vänta anser de?
Läs mitt inlägg # 40117, så kanske det klarnar. Vad man anser att man orkar med under chock och sorgperiod är olika från person till person. Det har även postats källa efter detta inlägg som kan tyda på att det hela har startats mot bakgrund av önskan från andra än föräldrarna.
2015-06-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Har du inget viktigare att ägna dina tankar åt du en ung flicka tragiskt blivit mördad och hennes familj får leva med livslång sorg så bör du hålla käften.
Kanske stör det dig att det planterades ett träd i hennes minne utanför kafét också, ett initiativ taget av en privatperson utan koppling till familjen.
Du är en idiot som bör skämmas, det är du dock sannolikt för dum för att förstå själv, Nu vet du.
Läs mina inlägg innan du uttalar dig så slipper du missförstå mig och uttala dig märkligt. Jag har inget emot en minnesfond Och vad är det för fel att fråga mer om minnesfonden Att man vill veta mer om en fond kan tom betyda att man är intresserad av att donera Det primära för den här tråden är dessutom fallet. "Personpåhopp" på andra användare bör stå utanför! Och saken om att "man" vill ha pengar togs upp då det antyddes att föräldrarna kunde vara inblandade, varvid det blev aktuellt att beröra frågan. Om någon annan har mer information om minnesfonden kan ni posta min inbox så slipper folk flippa i tråden

PS sen framgår det i artikeln som postades som svar på mitt inlägg (tack för det Remark), att det var ANDRA som hört av sig till föräldrarna med önskemål att de skulle starta något.
Citat:
För att Lisas namn ska leva vidare vill familjen skapa en fond eller stiftelse.

– Många har hört av sig och önskat att vi ska skapa något i Lisas minne som kanske kan göra något åt tomrummet efter henne. Vi hoppas att en fond kan bli verklighet där pengar kan delas ut i Lisas intresse, exempelvis till Missing People eller liknande.
Senast redigerad av ulvan 2015-06-27 kl. 14:01.
2015-06-27, 14:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Har du mer information om detta? Tanken är fin men jag tycker allt har gått fort. Hon försvann ju nyss och redan är en minnesfond på gång.
Fallet har fått en väldig uppmärksamnet. Om familjen har blivit kontaktad ett antal gånger på temat Vi vill hedra Lisas minne. Vad ska vi göra? sätter de nog ihop den där minnesfonden rätt fort.
2015-06-27, 14:04
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Mod el den så duktiga tingsnotarien kan svara på varför ett yppandeförbud är till någon nackdel annat än att allmänheten blir lämnad till spekulationer som det går troll i, begriper åtgärden vid ytterligare misstänkt, om bo är barn, eller som i detta fallet 2 mgm, två olika dna-träffar, vem mördade? Intrikat
Undrar också vad som händer om bägge brödernas dna återfinns på eller i Lisa.
Kan båda bröderna bli dömda för mord?
2015-06-27, 14:06
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Hur vet du vad polisen misstänkt eller misstänker? Föräldrarna kan ju ha förhörts och ha verifierat alibi mm.

Att man uppmanar "gäster/deltagare" att donera pengar till någon annans minnesfond eller annat är ett ganska vanligt sätt idag vid begravningar då anhöriga tycker att pengarna då kommer till bättre användning än om man skickar blommor som ändå "vissnar". Det kan också vara så att man tror att det var så BO skulle vilja ha haft det. Vet inte om det är prästen som frågar om man vill ha det så eller om det är anhöriga som själva kommer med förslag om det.

Såg dock i ett senare inlägg att pengarna skulle gå till "LISAS" minnesfond och jag kan tycka att det är lite tätt inpå att redan starta en sådan. Men det kanske inte är föräldrarna som startat den fonden. det kan ju h varit någon annan som varit drivande i den frågan. Själv skulle jag inte orka med sådana projekt under "chock- och sörjefas".
Vilken präst skulle föreslå dom anhöriga att "ska vi inte skippa blommor som ändå bara vissnar och starta en minnesfond istället"?
Prästen är mycket lyhörd för familjens önskemål och brukar sällan föreslå annat än psalmer om familjen inte har önskemål om något speciellt.

Minnesfonder startas i princip alltid före begravning, speciellt om man uttrycker en önskan att folk skall donera pengar dit istället för att köpa blommor.
Släkt och vänner kommer förmodligen att fylla kyrkan med blommor ändå men jag har en känsla av att det i detta fall trots minnesfond kommer att skickas så mycket blommor att det inte finns plats för alla i kyrkan.
2015-06-27, 14:08
Medlem
wizardinrobes avatar
Låt det vara helt klart:

I sådana fall är närstående de första som undersöks, förälder, syskon, pojkvän osv. Därefter vänner, kollegor, bekanta osv. I dag är detta förenklad genom att göra på följande sätt:

Man inhämtar numren på mobiltelefoner som används av dessa i ovanstående grupper, kollar var dessa mobiltelefoner befann sig mellan klockan 1500 på söndag till 1500 på måndag.

Därefter förhör man samtliga, med undantag av bekanta villkas mobiltelefoner befann sig mer än två timmar bort från Blomberg i hela detta dygn. Resten får frågan: "Har du under senaste tiden lånat bort din mobiltelefon, i så fall när, och till vem?"

Därefter får de vanliga frågorna, och de som uppger att de inte lånat bort sin mobiltelefon, men ändå påstår att de var en annan plats än mobiltelefonen, de får extra frågor.

På detta sätt vet vi att pappan eller mamman inte har något med saken att göra, man kollar också telefonerna till de boende i området, samt andra telefoner som varit inom räckhåll för aktuella mobilmaster.

Att förövaren tog kontroll över Lisas mobiltelefon, för att förstöra den, för att ingen skulle kunne kolla var den befann sig, det tyder på att förövaren inte hade sin egen mobiltelefon påslagen, antagligen inte ens med sig. Det i sig tyder på planering.

OM polisen efter detta kollar satelitbilder från platsen tagna mellan 1815-1930, så borde de kunde se om det fanns bilar där, och hur dessa bilar rört sig.

Det finns tyvärr ingen möjlighet för att se regnr. på dessa satelitbilder, men om man följer en bil til en vägkamera, så hittar man åtminstone några. Oavsett, mördaren låter sig knappast fotograferas, han för med sig Lisa, skadad , eller oskadad till fyndplatsen, där han knivdödar henne.

Mördaren är mellan 16-22 år, och kan vara kille eller tjej. Motivet är oviktigt (det visar otaliga kriminalfall där mördaren säger saker som: "hon tjatade för mycket").

Det finns kanske personer i mördarens närhet som misstänker denna, men det behöver inte vara så.
2015-06-27, 14:09
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Läs mina inlägg innan du uttalar dig så slipper du missförstå mig och uttala dig märkligt. Jag har inget emot en minnesfond Och vad är det för fel att fråga mer om minnesfonden Att man vill veta mer om en fond kan tom betyda att man är intresserad av att donera Det primära för den här tråden är dessutom fallet. "Personpåhopp" på andra användare bör stå utanför! Och saken om att "man" vill ha pengar togs upp då det antyddes att föräldrarna kunde vara inblandade, varvid det blev aktuellt att beröra frågan. Om någon annan har mer information om minnesfonden kan ni posta min inbox så slipper folk flippa i tråden

PS sen framgår det i artikeln som postades som svar på mitt inlägg (tack för det Remark), att det var ANDRA som hört av sig till föräldrarna med önskemål att de skulle starta något.
Det var dåliga ursäkter för ett synnerligen korkat inlägg.
Nåväl, tycker du att trädet planterades för snabbt efter att LH hittats död också?
Känns det OK för dig? Kanske fel plats?
De där gubbarna du svänger dig med bekräftar endast vad jag påpekade i mitt föregående inlägg.
2015-06-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fallet har fått en väldig uppmärksamnet. Om familjen har blivit kontaktad ett antal gånger på temat Vi vill hedra Lisas minne. Vad ska vi göra? sätter de nog ihop den där minnesfonden rätt fort.

Tack för informationen! Jag fick en länk som svar, där önskemålen från andra att föräldrarna skulle starta något framgick

Kontentan blir då att det som jag tolkade som ett påstående, av annan användare, om att eskandet av pengar skulle tala för att föräldrarna kunde vara skyldiga, med största sannolikhet faller.

Edit: Alltså argumentet som den användaren utgick ifrån blir utan värde (lägger till detta så ingen ska tro att jag tror att föräldrarna själva inte kan starta fonden)
Senast redigerad av ulvan 2015-06-27 kl. 14:48. Anledning: Tillägg
2015-06-27, 14:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst.

Men om hon via SMS meddelar att hon nu åker hemåt, och att färden kommer att ta nästan en timme med moped så skulle kanske även du bli lite undrande om hon inte dök upp. Kanske skulle du - liksom Lisas föräldrar - börja fundera på punktering eller olycka längs vägen.

Eller så kanske du inte skulle bli det, men å andra sidan har flera postare här i tråden menat att även de skulle ha reagerat och agerat som Lisas föräldrar, så de är inte unika på minsta sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Hon hade skickat ett sms att hon var på väg hem samtidigt som hennes normala beteende säger att hon oftast följer det hon meddelat. Det var ju därför pappan agerade så snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tonåringar kan vara väldigt olika. Det kanske aldrig hänt någon gång att Lisa varit "försvunnen" eller har vanan att "försvinna" för några timmar. Om hon dessutom innan hon skulle åka skickat ett SMS till pappan om att hon nu ska åka hem så får man förutsätta att familjen blev orolig när hon inte kom hem.
Visst, ni har helt rätt. Vi reagerar olika och det fanns nog skäl för att föräldrarna skulle reagera direkt i just det här fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in