Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Om man som ägare arrenderar ut en gård så är det oväsentligt hur man som ägare ställer sig till genomsök -- arrendatorn avgör det.
Själv skulle jag inte låta MP härja i mina lokaler. Jag skulle kolla själv och ge tillträde till polisen .. men inte ett gäng gökar som kan bestå av vad som helst från nyfikna, tjuvar, mördaren själv och annat pack.
Det finns liksom ingen kontroll på vilka som ansluter sig till MP:s sök eller i vilket syfte de gör det.
Även om det här kan låta lite väl misstänksamt, så tycker jag att Micro113 har en poäng. Helt säkert är de allra flesta inom MP hederliga, och de kollas säkert upp också av organisationen. Samtidigt så är de faktiskt privatpersoner och inte poliser. Visst kan en sådan organisation dra till sig alla möjliga. Och det finns ett riskabelt drag av medborgargarde över verksamheten, som skulle kunna bli väldigt fel om de överskrider sina befogenheter, eller om personer med något slags agenda söker sig dit. Nu är jag ganska säker på att jag redan hade kollat igenom mina hus och ägor själv innan MP dök upp (om jag hade några alltså), jag skulle inte vägra släppa in dem för den delen, men rent principiellt tycker jag att det är värt en funderare: i det här fallet lär det vara MP som tipsade polisen om det märkliga beteende som ledde till att männen och kvinnan greps, och det är säkert i sin ordning, men det skulle också kunna vara ett fall av övernitiskhet. Tänk om några av dem som skriver här i tråden, med sina bestämda åsikter om balter, var med i MP. Då skulle inte jag lita på vittnesmålet.
Men det kommer säkert att visa sig med tiden hur allt hänger ihop, det bör komma något slags teknisk bevisning, alla vittnen kommer att höras många gånger, och fram till dess är det bara att vänta.