Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Tror man att bröderna är oskyldiga fortfarande är man ju dum i huvudet.

Då kategoriserar jag in mig som dum i huvdet...
2015-06-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis vad jag också tror det kan ha varit. Ett temporärt förvaringsställe tills det hade lugnat ner sig gällande polis, MPS och privatpersoner.

Poliser till fots med eller utan hundar, i bil, i helikopter, till häst samt MPS f. o. m. onsdagen måste helt enkelt ha skapat stor panik hos dem.

Om det nu är dessa två bröder som är GM, så var de tvungna att snabbt göra en ny transport av kvarlevorna fastän detta långt ifrån var ofarligt. Ändå ansåg de att de var tvungna att ta den risken.

Inne på samma linje med det tillägget att de hade tillgång till maskiner, förmodligen även betong och diverse jordupplag i området.

Möjligen skulle sista platsen vara i området och kan även tänkas strax utanför fyndgården men inte med några spadtag utan rejält under backen där ingen inom överskådlig tid kommer röra eller gräva. Men området var som en myrstack och säkerligen gjordes omsök av vissa segment efter en möjlig transportväg där fynd gjorts och man kom närmare gröten för var timme.

Detta brukar oftast ske i mindre grupper och utbildad personal, polis, militär eller MPS.
Man kan ha genomsökt gården tidigare men då inte funnit något så hon kan ha flyttats dit och nu återkommer länsman och MPS.
2015-06-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag tycker det är märkligt att Mantas (Wigh's fd man) informerar lithauisk media i detta fallet.
Det skulle vara än märkligare om Lisa hittats på en gård som 2:an på sd-listan (Wigh 1:a) brukar?

Vem är denne "Mantas"? Var bor han, har han bott? Var befann han sig när mordet skedde?
2015-06-24, 21:50
Medlem
OM det nu inte är någon av bröderna, vem är det då? Då finns väl inte ett spår?
2015-06-24, 21:51
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
OM det nu inte är någon av bröderna, vem är det då? Då finns väl inte ett spår?

Vet vi ingenting om...............
2015-06-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Okej, tack för förklaring iaf. Jag har sett flera andra uttala sig om att A gett tillstånd, men jag vill gärna ha en källa.
Genomsöka tomma ödehus och marker ser jag inte som samma sak att välvilligt ställa sina byggnader till förfogande för granskning. Men jag kan ju ha missat nåt i media, så jag hoppas på svar.
Fick polisen bryta sig in på Martorp så ställer jag mig ännu mer frågande till A:s tillåtelser?
Uttrycket i media var "..tvingades polisen ta till våld för att komma in i byggnaden" angående maskinhallen.

Är det fastställt att det är AJ som disponerar byggnaden , eller är den utarrenderad till någon annan ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag tror själv snarare att det var en temporär förvaringsplats - i vänta på att mörkret skulle falla.

Jag har "åkt" vägen från Blomberg, via säteriet, mgm:s bostad och bort mot Martorp ett antal gånger med hjälp av google view, för att skapa mig en bild över geografin och försöka sätta mig in hur gm kan ha tänkt.

Intrycket jag får är att det är ganska få platser som passar för en permanent dumpning av en kropp utmed den här sträckan. En massa saker bidrar till detta: åkrar, häckar, bebyggelse, få avtagsvägar, att man är observerbar från allehanda platser etc.

Jag tror att det fanns en fallande prioritetsordning: bort med kroppen från BP, inte gömma i anslutning till hemmet, och detta i brist på lämpliga platser i närheten ger till slut resultatet Martorp. En plats som mgm är bekant med, skyddad från insyn under dumpningen och - i viss mån - från tillträde av andra personer. En "trygg" plats, men en temporär sådan i väntan på att forsla kroppen vidare när mörkret fallit.

Det som kan ha fuckat upp den planen var pappans snabba respons. Så tidigt som två och en halv timme efter mordet, ca 20:45-21:00, kan mgm observerat att någon - pappan - var på plats, och inom ytterligare 45 minuter att polisen anlänt. Därefter krävs den nog ganska starka nerver för att välja att forsla runt kroppen igen, även nattetid.

Sedan kom måndagen, med fler poliser, mgm kanske var tvungna att hålla skenet uppe och jobba som om inget hade hänt, sökningarna påbörjas, journalister dyker upp, och dagen efter kommer svärmar med MPS-folk och drar genom trakten.

Utrymmet för att flytta kroppen igen har minskat i samma takt som riskerna för upptäckt vid flyttande har ökat, med resultatet att den får bli kvar där den är.

Alltså, för att hålla det kort: den temporära dumpningsplatsen fick bli permanent eftersom mordet upptäcktes innan natten kom.

Detta tror jag ligger närmast sanningen. Vad som föranledde anhållanden av bröderna kan vara att någon sett dom i eller runt fastigheterna på Marholm. Jag har tidigare i tråden nämnt att Bröderna eller gm har antagligen börjat flytta eller på något sätt hantera kroppen och därigenom väckt mps uppmärksamhet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den där SD-snubben som är lantbrukare är ett hett tips. Undrar om han arrenderat stället eller bara arbetat där?
Intressant...för det kan ju vara nån som har kvar ny klen och har lokalkännedom sedan tidigare
2015-06-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Hernborg
Tänk att de överklagar häktningarna igen nu när två domstolar bestämt att de är skyldiga!!!

Noll (0) domstolar har bestämt att de är skyldiga. För att parafrasera GW: häktad på sannolika skäl innebär obetydligt högre chans än 50/50.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-24 kl. 21:58.
2015-06-24, 21:55
Medlem
Citat:
Okej, tack för förklaring iaf. Jag har sett flera andra uttala sig om att A gett tillstånd, men jag vill gärna ha en källa.
Genomsöka tomma ödehus och marker ser jag inte som samma sak att välvilligt ställa sina byggnader till förfogande för granskning. Men jag kan ju ha missat nåt i media, så jag hoppas på svar.
Fick polisen bryta sig in på Martorp så ställer jag mig ännu mer frågande till A:s tillåtelser?
Uttrycket i media var "..tvingades polisen ta till våld för att komma in i byggnaden" angående maskinhallen.
Jaha ja tyvärr har jag inga upplysningar att komma med här. Att polisen skulle ha tvingats ta till våld för att komma in var helt nytt för mig. Det cirkulerar så mycket påståenden.
2015-06-24, 21:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Är det fastställt att det är AJ som disponerar byggnaden , eller är den utarrenderad till någon annan ?

Äger men utarrenderat vad jag förstått.
2015-06-24, 21:57
Medlem
Citat:
Äger men utarrenderat vad jag förstått.

Du vet inte till vem ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem