Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-21, 12:54
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Vad skulle målet med detta mord vara?

Agg mot Lisa?
Agg mot /Pappan/caféägaren/AJ/Litauerna?
Egen tillfredsställelse, våldtäkt, lustmord, psyksjuk?
Ekonomiskt motiv, lejd mördare, rån, utpressning?
Relationsdrama, avvisad, brädad, olyckligt kär?
Politiskt motiv, minska invandring?
Fel brottsoffer?
Tysta Lisa?
Olycka, vållande?

Något utav dessa och den gemensamma nämnaren är att Lisa har haft någon form av kontakt med gärningsmannen,enligt mig så sent som dagen/kvällen innan.
*Agg mot Lisa Ja,eftersom polisen gjorde ett uttalande om att det "inte var någon vacker syn" så tyder jag detta som att det skett övervåld vilket kan tyda på ett personligt hat och raseri mot Lisa.
Sen kan detta "agg" bero på att någon person med psykiska besvär gjort sig besatt av Lisa via kontakt med henne på nätet eller att någon annan tjej hatar henne av någon anledning och fått någon/några manliga bekanta att utföra detta.
Hennes dator har dom nog tittat i både en och två gånger,men hennes telefon är borta.
2015-06-21, 12:54
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det påstods att det spekulerades på andra sidor att hon självmant försvunnet.
Här fanns inte det påståendet vad jag kan minnas.
Hittade användaren som skrev detta:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=333791&threadid=2579 335

Tack, nu minns jag. Det var alltså en postare som sade sig ha sett det på typ Fejjansidor, men någon länk eller skärmdump gick inte att prestera. Jag för min del tar det där med en nypa salt. Och om det stämmer så kan det i början av försvinnandet ha varit så att aningslösa tonåringar verkligen trodde att hon höll sig undan. Tonåringar är ju enligt sig själva odödliga, och säkerhetstänk osv är inte högsta prio hos dem.

..............

Jag fick ett PM med länk till två inlägg där en postare menade att hon hade uppfört sig konstigt på arbetet på söndagen.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Var och en får själv göra sin bedömning av sanningshalten. Jag tar även detta med en nypa salt.
2015-06-21, 12:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men de lär väl ha sett MP varenda dag... så varför panik och iväg just precis då?
MP har ju strukit runt huset hela veckan med tanke på fynden vid åkern - de har ju gått vall där längst grusvägen varenda dag verkar det som (polis, militär, MP). Att MP var vid Martorp lär de inte ha sett - såtillvida inte nån meddelat dem detta?
Fredman dementerade att de haft kontakt med MP innan fyndet och konfrontationen.

Jo, jag har tänkt i de banorna likaväl. Men fyndet i ladan (troligen kläder) på ett ställe - Lisa på ett annat? Hur förvirrade är de?
Det torde vara avgörande hur fyndet låg, om det var enkelt att se för MP. Var hon flyttad dit på fredagen så lär väl nån iaf sett till djuren den dagen? Hur jobbar djurskötare, hur många rör sig på gården och vilka tider? Har ingen sett nåt suspekt? Det skrevs om två fynd via expressen, men verkar vara en hel del markeringar på gården enligt twitter:'
"Missing people har markerat på flera ställen med gula band här. Jag ska försöka gå runt huset och dokumentera aktiviteten på andra sidan."
Gällande dumpning av föremål kunde de lika gärna ha lagt allt i ett vadderat kuvert och skickat till polisen, så dåligt dolda är de ju. Förutom handsken som A levererade själv "med fingertopparna" som han själv uttryckte sig.
Ja, det finns mycket frågor kring denna tragiska händelse. Måtte forensikerna hitta bra svar.

Den där förmodade "paniken" kan bestå i att det hela faktiskt följer statistiken, att allt sker inom de närmsta timmarna efter försvinnandet. Kroppen har i MGM´s vetskap befunnit sig där den gör, under en period.
Visst kan MGM sett Missing People och poliser hela veckan, men först under fredagens-kvällen togs direkt riktning av en sökinsats, mot vad som än dragit igång någon slags panik i lägret när det upptäcktes?
Alltså, indikationer på att kroppen sedan en något längre period, befunnit sig där den hittades.

Om det finns djur på gården där kropp hittades, så har det definitivt varit annat folk där, samma dag. Min högst amatörmässiga uppfattning är att djur får daglig tillsyn, oavsett vad det rör sig om för levande boskap.
Här finns alltså en möjlig indikation på att kroppen var väl undangömd. (lite beroende på exakt var i komplexet den återfanns, kontra, var djurskötare rört sig) Som du säger avgörande, för om någon på gården arbetande person, ens ska ha fattat misstanke.
Vi måste utgå från att samtliga som kan befunnit sig på gården Mån-Fre, är grundligt förhörda och granskade.

Fynden samt förmodat säkrade spår inuti gårdens lokaler är en sak, i mina ögon. Här la polisen en stor avspärrning, samt många tekniker tog lång tid på sig att gå igenom vad jag gissar - rubbet.
Det är också runt detta jag tror och sätter min största förhoppning till att krimtekniker gjort framgång, och att analyser senare(eller nu) visar något.

Dom yttre fynden ( i anlutning till MGM-bostad, gården etc) är något annat. Det finns en viss reservation ang att det var "lätta" fynd att hitta. Sökinsatsen var helt enorm. Desto fler som är ute och söker, desto större chans att påträffa någonting.
Då min egna kartläggning kring de yttre fynden är högst ofullständig...

...rullar jag med lite uppbyggd förhoppning över bollen till dig, develi.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-21 kl. 13:04.
2015-06-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Aldrig att det tar dubbelt så lång tid. För att vara mer exakt så är det 900 meter till balternas bostäder. Alltså 100 m kortare än den sträckan jag klockade. Hon kan ju dessutom valt att gå en bit över åkern först och sen ut på vägen.
Enligt google är det 1,3 km google.se/maps/dir/
Eller mer exakt och om man genar nere vid stora vägen 1237 m, gmap-pedometer.com/?r=6641166
2015-06-21, 12:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Även om det inte är en teori så är det ett naturligt sätt att träffas, ljusår ifrån tjuvar och annat konstigt som skulle ha uppenbarat sig där bakom caféet, älg har också nämnts.

Jag tror faktiskt att Lisa och gärningspersonen bara råkade korsa varandras vägar och söker därför vettiga förklaringar till hur det kunde slumpa sig, som en motvikt till invecklade hypoteser om precis vad som helst. Att gärningspersonen avsåg att hämta något eller bara var ute på promenad känns spontant som rimliga förklaringar tycker jag.

Jag har tittat på vad jag tror är den yngre broderns tycke och smak på Youtube, ett par klipp med tjejer som förefaller att vara i Lisas ålder som dansar hemma framför spegeln, även i övriga klipp genomgående långhåriga tjejer. Behöver inte betyda något men om det är rätt person så kan det säga något om varför han eventuellt blev intresserad av Lisa just där och då, om han nu blev det.

Jag tycker att det är svårt att se något tydligt som pekar på att mordet var planerat eller inte, dock lutar jag åt oplanerat då kroppen och tillhörigheter återfunnits på platser och sådant sätt att det förvånar mig, ett hafsverk. Gärningsmannen har inte förberett sig väldigt noga tycker jag.

Om mordet har föregåtts av ett sexuellt övergrepp, vilket jag tror, så har det varit en impulsiv handling, tillfället uppstod och det var inte genomtänkt, stressad och rådvill dödar han Lisa då han inser att han inte kan komma ur situationen på något annat sätt.

Det är vad jag tror just nu.

Det där med Youtube var lite intressant. Även om det naturligtvis inte ens är ett indicium så visar det på ett intresse för yngre tjejer. Det har förekommit uppgifter i tråden som kan tyda på att åtminstone någon av tjejerna som jobbar på caféet har tyckt sig utsatt för ett lite väl intensivt intresse från någon/någon av bröderna. Skulle inte förvåna mig om det stämmer och är en av de små pusselbitar som väckt polisens intresse, även om det väl knappast är onormalt att en man i 30-årsåldern inte kan låta bli att stirra lite när en ganska vacker tjej i övre tonåren kommer gående några meter från honom.

Håller helt med dig om att det scenario som känns mest troligt (på den lilla informtion vi har - vem vet vad man skulle säga om man hade tillgång till det som finns i förundersökningen) är att detta inte är planerat, utan en impulsiv handling. I den delen tror jag på en ensam GM, inte flera. Folk sitter här och psykoanalyserar en person de inte känner och kommer fram till att de var ju så hårt arbetande och ville inte riskera något så de kan inte vara skyldiga etc etc. Men det finns inget som säger emot att en person både kan sköta sitt arbete och ha problem med impulskontrollen - kanske i kombination med vissa alkoholproblem som gröper ur den ytterligare. Anders Eklund skötte ju åtminstone hyggligt sitt arbete som lastbilschaffis t ex.

Pga att jag tror på en ensam GM så tror jag också att om det kommer hyfsat graverande teknisk bevisning så kan den nuvarande scenen förändras. Antingen så att den person som "bara" är skyldig till att ha hjälpt till att dölja spåren efter brottet och gömma undan kroppen bestämmer sig för att det inte är värt lojaliteten ens mot en bror att riskera ett livstidsstraff. Eller så kanske faktiskt den skyldige bestämmer sig för att försöka skydda sin bror så gott det går och ta på sig hela skulden.
2015-06-21, 12:58
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Enligt google är det 1,3 km google.se/maps/dir/
Eller mer exakt och om man genar nere vid stora vägen 1237 m, gmap-pedometer.com/?r=6641166

Fortfarande är det inte på den vägsträckan som mobilfyndet gjorts.

Det är längs den längre vägen över åkrarna söderut där man kommer till MGM:s bostad söderifrån, dvs ca 2 km.
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Uppenbart har du inte kollat kartan, då mobildelarna enligt uppgift fanns på en vägrutt som är ca 2km:s färdväg från moped till MGM:s bostad. Jämfört med raka spåret som är ca 1km.

Ja du har rätt. Men då är det fortfarande ca 1 km bara till mobildelarna. Inte ne jättelång sträcka. Hon kan ha gått ett par minuter innan hon skickades sms. Då stämmer det istället med antalet med det tog från att tjejerna låste och sa he j till LH och att mobieln dog. Då är det liksom fortfarande mer troligt att hon gått sträckan och inte att någon har fört henne med bil och kasta ut saker från den med jämna mellanrum.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Något utav dessa och den gemensamma nämnaren är att Lisa har haft någon form av kontakt med gärningsmannen,enligt mig så sent som dagen/kvällen innan.
*Agg mot Lisa Ja,eftersom polisen gjorde ett uttalande om att det "inte var någon vacker syn" så tyder jag detta som att det skett övervåld vilket kan tyda på ett personligt hat och raseri mot Lisa.
Sen kan detta "agg" bero på att någon person med psykiska besvär gjort sig besatt av Lisa via kontakt med henne på nätet eller att någon annan tjej hatar henne av någon anledning och fått någon/några manliga bekanta att utföra detta.
Hennes dator har dom nog tittat i både en och två gånger,men hennes telefon är borta.

Det hatet kan ju ha uppstått i samband med ett övergrepp, någonstans har jag läst här i tråden att Lisa skulle ha upplevts som bitchig, på instagram eller liknande skulle en sådan kommentar ha fällts, dock osäker. Att vara bitchig mot någon som har problem med sin självkänsla kanske kan vara en utlösande faktor?
2015-06-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMeduza
Precis
Det finns unga killar som våldtagit 90 åriga kvinnor.
Sexet ger dom inte mer än möjligen ett förspel.
Det är allt efter som ger dom kicken. ...och dom kräver mer och mer varje gång. Är det våldtäkt, vilket vi inte vet så är det absolut inte första gången för GM.

Priset Lisa fick betala för att hon var snygg, attraktiv och mycket vacker var antagligen mycket högt.

Tyvärr blir jag mycket förvånad om det inte visar sig att hon blev riktigt brutalt våldtagen och blev utsatt för lidande under en längre tid av minst en person innan hon mördades.
2015-06-21, 12:59
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Att Lisa skulle ha betett sig underligt dök upp i tråden senaste dygnet. Jag kan förstås ha missat något, men jag kan inte erinra mig om att ha läst något om det tidigare, vare sig här i tråden eller i massmedia. Här kan det nog vara läge att hissa varningsflagg för misstänkt trådsanning.

Jag står för mitt inlägg.
Om någon tror på uppgifterna eller inte det gör mig detsamma.
2015-06-21, 13:01
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Ja du har rätt. Men då är det fortfarande ca 1 km bara till mobildelarna. Inte ne jättelång sträcka. Hon kan ha gått ett par minuter innan hon skickades sms. Då stämmer det istället med antalet med det tog från att tjejerna låste och sa he j till LH och att mobieln dog. Då är det liksom fortfarande mer troligt att hon gått sträckan och inte att någon har fört henne med bil och kasta ut saker från den med jämna mellanrum.

Varför skulle BO gå den sträckan på en grusväg/liten väg förstöra sin mobil för att vänta på en bil att kasta sig framför.
Jag uppskattar att antalet fordon som färdas på den aktuella lilla vägen är ca 6 fordon på en dag.
2015-06-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En förutsättning för att kunna leda Lisa utan att bruka våld är ju att kunna språket.
Förmodligen. Om hon inte trodde sig kunna domptera "den ädle vilden", i vilket fall hon lekte med elden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in