Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 12:00
Medlem
Det är faktiskt inte konstigt att tjejer skickar SMS angående var de är och var de är på väg. Många av dem, i flesta fall de väldigt attraktiva, har historier om närmanden som är väldigt obehagliga i vardagen och nattlivet vilket gör att de vill känna en annan sorts säkerhet. Hade inte Lisa jobbat på en så öde plats där hon jobbade så hade detta antagligen aldrig hänt. Kan ju inte ha skett många mord i det här området tidigare?
2015-06-21, 12:00
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Tanken är intressant men det har skrivits flera gånger i tråden att hon inte har pojkvän. Hennes ex har nämnts men inte vad hon träffat för killar efter honom. Troligtvis ingen hon förlovat sig med i alla fall.

Någon postade ett videoklipp på Lisa för ett tag sedan. Hon satt och visade upp en liten grön pappersboll (vill jag minnas). Eventuellt var någon ring synlig i den videon och det kan ge oss en förklaring till vad det för för typ av ring. Tyvärr hittar jag inte klippet.

Ok. Trodde man menade att hon hade ett ex som var misstänkt och en pojkvän? Men å andra sidan så blir det än mer troligt att hon var olycklig pga att hon inte längre var ihop med honom. Det skulle förklara alla märkliga inlägg i början om att hon sökte uppmärksamhet och hade försvunnit själv som ett flertal användare skrev att hennes vönner trodde, förklarar också varför dom är så tysta just nu.
2015-06-21, 12:02
Medlem
De båda männen ska ha varit kända av polisen i Litauen sedan tidigare vilket betyder att de är brottsbenägna och därmed av sannolika skäl har mördat henne.

Min gissning är att deras tidigare brott varit något milt, förmodligen stöld eller inbrott. Här i Sverige får de jobb, men begår liknande brott. Lisa har sett de här männen begå brott, varför de beslutat att tillsammans med den ena mannens fru ta livet av henne för att hon inte ska kunna tala om det för någon.
Det kan verka osannolikt att man mördar ett vittne, men tänk på Helena Bering (http://www.expressen.se/nyheter/livstid-for-mordet-pa-helena-bering/), som blev mördad just för att mannen som mördade henne förstod att hon hade ett bra signalement på både mördaren och kvinnan som hjälpte till. Bytet blev 1500kr och en mobiltelefon. Helena ska ha haft örhängen på sig, men mördaren tog aldrig dem.

Händelseförloppet:

1. Lisa slutar på kaféet, skickar ett meddelande om att hon är på väg hem. I ladan mittemot ber den ena av männens hustru om hjälp med sak. Det kan verka konstigt, men vanligtvis tror man det bästa folk. Lisa lämnar nyckeln kvar i mopeden alternativt tar den med sig.

2. Frun går före. När Lisa kommit in en bit i ladan blir hon antingen nerslagen eller strypt, brott som lämnar lite bevismaterial. De våldtar henne inte. De lämnar en handske för att förvilla polisen(utan den hade man garanterat hittat henne snabbare just därför att man fokuserar på platser där bevis hittats och tror att det finns fler bevis). De sätter möjligen tillbaka nyckeln i mopeden om hon hade den på sig.

3. Männen bär henne samtidigt som kvinnan går igenom hennes ägodelar. Mobilskal eller fodral eller vad det nu var kastas på marken för att kvinnan inte tror att det kan knytas till de tre. 500 meter från brottsplatsen lämnar de henne och går dit de bor.

4. De besöker brottsplatsen för att bli uppdaterade. Polisen märker deras underliga beteende och griper dem.

Men å andra sidan, hur vet vi att det inte var förövarna som skickade meddelandet om att hon är på väg hem?
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Givetvis var inte sex års lön hos AJ. Givetvis har de fått betalt allteftersom.

Hur vet vi det? Tydligen verkar gubben vara känd för att blåsa folk. Att man i normalfallet gör det, betalar allteftersom, är på intet sätt en garanti för att alla alltid gör det.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vägen via gärdena där delar av mobilen hittades är en omväg och betydligt längre än det avstånd du nämner.

Vad jag vet så har man inte kunnat fastlaget om fynden hamnat där i den ordning de ligger eller om de hamnat så på dit eller tillbaka väg, utan endast att DÄR ligger dessa saker som faktiskt tillhört Lisa
2015-06-21, 12:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Det verkar meningslöst att diskutera några andra teorier än just MORD, för det är ju mord som två personer sitter anhållna för. Att polisen skulle ha missat att t.ex. LH dött från skadorna av att ha blivit påkörd av en bil verkar orimligt. I så fall hade brottsrubriceringen ändrats tror jag.

Mordet kan ha utförts för att dölja ett annat brott, till exempel rattfylleri och/eller vållande till kroppsskada. Inte för att jag tror det, men möjligheten finns. I någon mån skulle ett sådant scenario kunna förklara varför någon sedan tidigare ostraffad person begår ett mord. Det kan också förklara hur en gärningsperson lyckas få med sig två andra ostraffade personer på att dölja brottet. Om det är den yngre brodern som är gärningsman så hade han mycket att förlora på att avslöja sig som vållande till kroppsskada. Han har kämpat och gnetat i flertalet år, nu skulle han hem och njuta frukten av sitt slit tillsammans med fru och barn, inte sitta i ett svenskt fängelse.

Jag upprepar, nej jag tror inte att det var vad som hände.
2015-06-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Tanken är intressant men det har skrivits flera gånger i tråden att hon inte har pojkvän. Hennes ex har nämnts men inte vad hon träffat för killar efter honom. Troligtvis ingen hon förlovat sig med i alla fall.

Någon postade ett videoklipp på Lisa för ett tag sedan. Hon satt och visade upp en liten grön pappersboll (vill jag minnas). Eventuellt var någon ring synlig i den videon och det kan ge oss en förklaring till vad det för för typ av ring. Tyvärr hittar jag inte klippet.

HÄR är videon
2015-06-21, 12:04
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
lite frågor kvar att lösa...
Varför berättar vissa att Lisa betedde sig underligt/var upprörd under söndagen på jobbet? Vilken tid var detta i så fall och fanns det något annat denne person iakttagit i samband med detta.

För mig är det rätt klart att dådet var i viss mån planerat...GM hade kännedom eller gissning på att hon slutade vid 18-tiden.

GM visste var Lisas moped var parkerad...hade han fått veta detta eller hade han iakttagit henne då hon kom. Vilken tid började Lisa jobba?

Vem hade tillgång till sidobyggnaden till "ladan" och till byggplatsen i ladan?

Att Lisa skulle ha betett sig underligt dök upp i tråden senaste dygnet. Jag kan förstås ha missat något, men jag kan inte erinra mig om att ha läst något om det tidigare, vare sig här i tråden eller i massmedia. Här kan det nog vara läge att hissa varningsflagg för misstänkt trådsanning.

Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Ok. Trodde man menade att hon hade ett ex som var misstänkt och en pojkvän? Men å andra sidan så blir det än mer troligt att hon var olycklig pga att hon inte längre var ihop med honom. Det skulle förklara alla märkliga inlägg i början om att hon sökte uppmärksamhet och hade försvunnit själv som ett flertal användare skrev att hennes vönner trodde, förklarar också varför dom är så tysta just nu.
Fetmarkerat: här sviker mitt minne mig. Har alltså vänner till Lisa uttalat sig om att hon har försvunnit förr? Eller var det så att de postare som skrev om det spekulerade i att det var så?
2015-06-21, 12:05
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Hur vet vi det? Tydligen verkar gubben vara känd för att blåsa folk. Att man i normalfallet gör det, betalar allteftersom, är på intet sätt en garanti för att alla alltid gör det.
Tror du på allvar att männen skulle återkomma gång på gång om de inte fick betalt?
2015-06-21, 12:05
Medlem
Tomatos avatar
Vad skulle målet med detta mord vara?

Agg mot Lisa?
Agg mot /Pappan/caféägaren/AJ/Litauerna?
Egen tillfredsställelse, våldtäkt, lustmord, psyksjuk?
Ekonomiskt motiv, lejd mördare, rån, utpressning?
Relationsdrama, avvisad, brädad, olyckligt kär?
Politiskt motiv, minska invandring?
Fel brottsoffer?
Tysta Lisa?
Olycka, vållande?
2015-06-21, 12:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Man får väl ändå förutsätta att polisen även sökt spår, företrädesvis fingeravtryck på själva nyckeln. Det är ju inte otänkbart att hon fått igång moppen eller tändningen när GM slog till. GM har då vridit av tändningen per automatik. Och just en sån sak är en typisk liten grej man kan göra utan att tänka sig för och som en GM kanske inte tänker på när han ska dölja alla spår.
Dessvärre var ju pappan där och tog i nyckeln men likväl.

Jag tror att Hamilkar är bättre skickad än jag att kommentera det, men jag tror faktiskt att det finns en chans att kunna hitta DNA som kan knytas till en person trots att det finns DNA från flera på samma nyckel, men jag vet inte.
2015-06-21, 12:09
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legacy3d
De båda männen ska ha varit kända av polisen i Litauen sedan tidigare vilket betyder att de är brottsbenägna och därmed av sannolika skäl har mördat henne.

Min gissning är att deras tidigare brott varit något milt, förmodligen stöld eller inbrott. Här i Sverige får de jobb, men begår liknande brott. Lisa har sett de här männen begå brott, varför de beslutat att tillsammans med den ena mannens fru ta livet av henne för att hon inte ska kunna tala om det för någon.
Det kan verka osannolikt att man mördar ett vittne, men tänk på Helena Bering (http://www.expressen.se/nyheter/livstid-for-mordet-pa-helena-bering/), som blev mördad just för att mannen som mördade henne förstod att hon hade ett bra signalement på både mördaren och kvinnan som hjälpte till. Bytet blev 1500kr och en mobiltelefon. Helena ska ha haft örhängen på sig, men mördaren tog aldrig dem.

Händelseförloppet:

1. Lisa slutar på kaféet, skickar ett meddelande om att hon är på väg hem. I ladan mittemot ber den ena av männens hustru om hjälp med sak. Det kan verka konstigt, men vanligtvis tror man det bästa folk. Lisa lämnar nyckeln kvar i mopeden alternativt tar den med sig.

2. Frun går före. När Lisa kommit in en bit i ladan blir hon antingen nerslagen eller strypt, brott som lämnar lite bevismaterial. De våldtar henne inte. De lämnar en handske för att förvilla polisen(utan den hade man garanterat hittat henne snabbare just därför att man fokuserar på platser där bevis hittats och tror att det finns fler bevis). De sätter möjligen tillbaka nyckeln i mopeden om hon hade den på sig.

3. Männen bär henne samtidigt som kvinnan går igenom hennes ägodelar. Mobilskal eller fodral eller vad det nu var kastas på marken för att kvinnan inte tror att det kan knytas till de tre. 500 meter från brottsplatsen lämnar de henne och går dit de bor.

4. De besöker brottsplatsen för att bli uppdaterade. Polisen märker deras underliga beteende och griper dem.

Men å andra sidan, hur vet vi att det inte var förövarna som skickade meddelandet om att hon är på väg hem?

Nu får du ge dej,skulle de skriva på Litauiska till Lisas föräldrar att hon var på väg hem? De kunde inte skriva eller tala Svenska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in