Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Om det inte framförts någon teknisk bevisning och vad vi vet, inga vittnesuppgifter. Hur vanligt är det att fortfarande öka misstänksamhetsgraden och hålla dom i häktet? Är det något som tyder på att överklaga häktning kan lyckas?

Edit: såg att icke teknisk bevisbördan har framförts, vad innebär det?

Det innebär att de inte har tekniska bevis så.som dna och/ eller BOs klädesplagg i sin bil osv som binder dem vid mordet och att detta lagts fram som underlag för häktning.

En överklagan kan mycket väl lyckas.
2015-06-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Jag har tänkt samma sak som GW sa idag. Det är väldigt statistiskt otroligt att tre personer utan kriminell bakgrund är involverade i ett mord av den här typen.

NEJ NEJ NEJ!
Återigen, det är helt fel!
Oavsett om det är en närstående eller om främmande personer typ litauerna som begått mordet så finns det mängder av mord av bestialisk typ som begås av folk som INTE tidigare har kriminell bakgrund.
Detta gäller även där pojkvän mördar flickvän etc.

Hur många gånger ska detta behöva sägas?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Så du ifrågasätter åklagaren? Annars - om åklagaren sagt att det just nu inte finns teknisk bevisning och du tror på det - så skulle väl din andra mening lyda typ: "Det finns emellertid teknisk bevisning men enligt åklagaren så binder den inte de misstänkta till brottet."

Mitt minne av hans uttalande var att det inte finns teknisk bevisning som binder de misstänkta till brottet men övriga omständigheter som gör att det finns skäl att höja misstankegraden till sannolika skäl.

Om jag missuppfattat ovanstående ber jag om ursäkt, om inte förstår jag inte hur du menar att jag ifrågasätter åklagaren?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Kinnekulle Ring ligger ju bara ett stenkast från Martorp. Var där på lördagen i samband med Saabfestivalen. Fyfan.

Var det Saabfestival i dagarna kring försvinnandet? Drar det mycket folk utifrån, eller är det bara locals som huserar där?
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Dom som engagerar sig där har tystnadsplikt
Knappast juridiskt bindande, va.
2015-06-17, 20:02
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julemand
Detta kunde man läsa i Aftonbladet 18 Dec 2000.

Tre litauer lämnade 65-årig man att dö i bakluckan på sin bil
MALMÖ/KÖPENHAMN. Mordet på en 65-årig man från Näsum i Skåne är i praktiken uppklarat.
På måndagen fick polis och åklagare från Skåne tillfälle att förhöra tre litauiska män som sitter häktade för ett mord i Danmark, och under förhöret erkände männen att de rånat 65-åringen och låst in honom i bagageutrymmet på hans egen bil.I Danmark slog de ned en 27-årig man och fraktade honom i bagageutrymmet i en bil innan de ströp honom och slängde kroppen i vattnet vid en öde strand.

Och allt detta gjorde de tre litauerna för några hundra kronor. Snacka om syn på människovärde.
Jaa, säkert denna trio som nu misstönks för detta..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
För det första, när det gäller männen, kan vi inte öka misstänksamhetsgraden då den redan är högsta möjliga, dvs. sannolika skäl.

Den frågan som jag tror du egentligen ställer är vad är sannolikheten att de släpps antingen via ett överklagande eller via en omhäktning.

1. Överklagande
Detta är deras största chans att bli släppa eftersom nu får hovrätten göra en oberoende bevisvärdering, har rådmannen som häktat dem gjort så utan skäl kommer hovrätten släppa dem direkt.

2. Omhäktning
Om de överklagar och hovrätten fastställer tingsrättens beslut, eller om de inte överklagar över huvud taget, kommer de med all sannolikhet omhäktas även utan att någon teknisk bevisning, eller vittnen, finns vid nästkommande omhäktningsförhandling. Jag tror att om den icke-tekniska bevisningen var så stark som tingsrättens rådman ansåg, dvs. om denna uppfattning delas av hovrätten, kommer de få sitta i häktet tills den tekniska bevisningen är klar.

Överklagandet är av synnerligen stort intresse må jag säga.

Tack för ett bra och tydligt svar! Ang misstänksamhetsgraden så var det från skäligen till sannolika jag tänkte på. Eftersom bevisbördan känns tunn så var jag inte med på varför det kunde öka misstänksamhetsgraden men det är väl en hel del man inte vet förmodar jag.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Var det inte 14-16 timmar om dan, 8-9 dar i veckan?

Om nu alla andra skriver 10 timmar och 6 dagar, varför överdriver du ?

My bad, kände inte till deras exakta arbetstider. Ville bara säga att allting är relativt.
20.000 för 10 timmar 6 dar i veckan är heller ingen höjdarlön.
Medlem
Det finns ju någon form av bevisning som fick tingsrätten att häkta bröderna på sannolika skäl. Tänker tillbaka på styckdråpet i Boden där GM blev häktad som skäligen misstänkt vid den första häktningsförhandlingen. Vid den förhandlingen fanns inte heller någon teknisk bevisning. Så jag är rätt övertygad om att polisen har fler ess i rockärmen än vi kan ana
2015-06-17, 20:03
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lahaina
Någon som kan/vill redogöra för kommande steg i detta ärende? Vad kommer att ske härnäst?
Nästa steg blir när obduktionen är klar samt övrig teknisk bevisning. Innan dess mest spekulation.
Självlärda

Anledningen till varför Missing People flera gånger lyckats hitta försvunna personer som polisen inte hittat, tror Jessica Kangasniemi beror på att deras frivilliga går in väldigt seriöst i sökandet.

- Går man in som frivillig så vill man hjälpa till. Då satsar man 110 procent när man är ute och söker. Och ju fler ögon som är med, desto bättre blir det. Därför tror jag vi har fått de resultat vi har, säger Jessica Kangasniemi.

Gruppledarna och ledningsgrupperna utbildas i hur de ska gå tillväga i sökandet, medan frivilliga får en snabbinformation i hur man söker och vad man söker.

- Vi som lär ut till gruppledarna och ledningsgrupperna är självlärda, säger Jessica Kangasniemi.
.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
De e rätt märkligt att ingen har sett någon köra på den på den vägen, om det nu är en "ovanlig" väg att köra på..

Problemet här är väl att vi inte har en aning om vad alla vittnen redogjort för. Men med din tanke spricker ju min teori i alla fall om någon sett en fyrhjuling där. Det finns bara ett hus, om jag inte minns fel, som kan ha sett någon åka in på den vägen, för på vägen är det en bit till närmsta hus.

Fan, nu blir jag osäker igen. Jag åker upp och tar en titt och återkommer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in