Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 23:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Du tänker för avancerat. Du tänker på ett planerat mord där brottslingen planerat i förväg hur hen ska göra sig av med alla bevis. Vid ett oplanerat mord vill GM antagligen bara göra sig av med alla tillhörigheter och bevis så fort som möjligt, de tänkte knappast ens tanken på att halva Sverige skulle leta efter henne sex timmar senare. Om du kastar en ring i närheten av ditt hus, hade du då räknat med att polisen skulle kunna hitta den? Det kan de, om de har hjälp av 1500 personer från Missing People.

Antagligen trodde bara inte att någon skulle hitta de små fynden (en liten iPhone-skärm i ett dike), de tänkte inte ens tanken på att något sådant skulle kunna leda till dem. Därför leder fynden rakt till deras hus, och det är inte alls konstigt om man inte tänker sig att de skulle vara criminal masterminds.

På vilket sätt är det troligare än att de väntade på henne bakom caféet, drog några sliskiga raggningsrepliker, hon sa nej, de bär henne till ladan och gör vad de gör? Den största bristen i alla teorier som utgår ifrån att de tog henne någon annanstans än just bakom caféet är nyckeln i tändningslåset. INGEN lämnar sin moped med nyckeln i tändningslåset, speciellt inte någon från Skövde och speciellt inte med två litauiska gästarbetare arbetandes en bit därifrån.

Det enda som talar emot att det var litauerna är att mopeden står kvar och Lisa är borta istället för tvärtom.

Härligt.. Äntligen en person i kedjan som visar att han inte enbart fått huvudet för att hänga upp mössan på det samma.
2015-06-15, 23:41
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunne
Jag har en nära familjevän som bor i Skövde och jobbar som samordnare från MP. Min bror pratade med han idag då han varit extremt upptagen tills nu, med all rätt. Det jag fick reda på gjorde att det vred sig ritkigt ordentligt i magen och jag käde mig tvungen att dela detta. Först och främst har MP ingen skyldighet till Polisen att hålla inne med information förutom de som Åklagaren bett skriva ett sekretessavtal med, vilket bara ska vara med max ett 10-tal personer. Antagligen de som gjort fynden.

Fakta som har dokumenterats av MP, detta har det även skrivits lite om i media:
-Poliser som bryter ihop när kroppen hittats
-En hundförare spyr utanför platsen(ladan) där kroppen hittats
-Endast tekniker har tillgång till BP (fortfarande)
-Enl MP är detta den största Polisinsats NÅGONSIN (med alla inkopplade kanaler ~ca 250 poliser/tekniker)
-Locket är på från alla håll från Polisen, verkligen ALLA håll.

Tydligen skall kroppen ha blivit brutaliserad. Styckad i flera bitar. Kan vara för nermalning (spekulation).
Nu blir jag tyvärr en 3ehandskälla och som akademiker vet jag att det inte är optimalt sanningsenligt att lyssna på en sån men ni får tro mig eller ej. Kände att jag ville få ut detta då sömn denna natt blir svårt.

Ha det bra och ta hand om era kära!

Och hur skulle då familjen ha kunnat identifiera kroppen om den var styckad?
2015-06-15, 23:42
Medlem
Om man läser denna artikeln : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab

Så står det att polisen var på väg till MP fynd (klädesplagg) när de såg personer som uppträdde konstigt, de valde att kolla upp personerna.

Snart efter det var de två männen anhållna för mord och kvinnan för skyddande av brottsling(?)
Borde inte det betyda att någon av de tre sagt något om vad som hänt?

Varför blev kvinnan bara anhållen som skyddande... Hur kunde polisen veta det så snabbt? Att just hon inte var delaktig i mord? Medans männen var det?
Medlem
kebobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror inte heller att "godsherren" har på något sätt har haft att göra med vare sig Helena-fallet 1992 eller mordet på Blombergs säteri.

1980 var han mantalsskriven i Töreboda kommun.
1990 i Hällekis
Forshem, Österängs Egendom
533 94 Hällekis
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
och samtliga inblandade i Uddevallamorden var jättefina människor. Förutom att några av dom avrättade dom andra med skott i huvudet och sedan skrev på deras fb dagen efter att dom saknade dom och tyckte det var tragiskt att dom var döda.. och förutom att dom alla suttit inne för grov misshandel samt höll på med knarkhandel... men dom var jättefiiiiina allihop och hade så gott hjärta osv.

Man skall aldrig lyssna på vad anhöriga och kompisar har att säga om varken GM eller BO.

Instämmer helt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Hon hade jobbat där i 3 veckor (helger) och bodde i Skövde. Du tror inte att hon skulle kunna få tag i sprit på hemmaplan betydlig lättare? Sen så finns det faktiskt barn i den åldern som inte super *chock*. Jag har själv ett barn som är född samma år som Lisa och mitt barn har helt andra intressen än att ens överväga att köpa eller förtära sprit.

När jag var i den åldern trodde inte min mamma och pappa att jag drack, jag söp som bara den, burst your buble
2015-06-15, 23:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Jag säger som Hasse Aro i TV4-nyheterna. Att de misstänkta litauerna enbart är "skäligen" misstänkta innebär att det inte finns någon direkt koppling mellan dem och det som hände den mördade flickan. Och detta trots att polisen tidigt i utredningen tog DNA-prover på litauerna. Inte förrän de får en träff på flickans kropp och tillhörigheter kan de höja misstankegraden till "sannolika skäl".
Om det nu finns något av litauernas DNA på offret. Det börjar verka tveksamt. Kanske är de oskyldigt utpekade.

Alltså: De anhölls ju efter bara några timmars förhör som skäligen misstänkta. Hur menar du att man skulle ha hunnit plocka fram bevisning i form av DNA-test och annat när man nyss hittat kroppen som kunde knyta dom tekniskt till den?

Dessutom så rapporteras det idag i media att åklagaren tänker yrka på häktning på sannolika skäl, vilket innebär att han ser bevisläget som stärkt sen i lördags.

Det behöver f.ö. inte alls nödvändigtvis vara så bra bevisning som DNA-match på kroppen för häktning på "sannolika skäl". Vid mordet på Vatchareeya Bangsuan räckte det med blodfynd från den mördade i bakluckan på den misstänktes bil + lite stödbevisning av i huvudsak indirekt karaktär.
2015-06-15, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunne
Jag har en nära familjevän som bor i Skövde och jobbar som samordnare från MP. Min bror pratade med han idag då han varit extremt upptagen tills nu, med all rätt. Det jag fick reda på gjorde att det vred sig ritkigt ordentligt i magen och jag käde mig tvungen att dela detta. Först och främst har MP ingen skyldighet till Polisen att hålla inne med information förutom de som Åklagaren bett skriva ett sekretessavtal med, vilket bara ska vara med max ett 10-tal personer. Antagligen de som gjort fynden.

Fakta som har dokumenterats av MP, detta har det även skrivits lite om i media:
-Poliser som bryter ihop när kroppen hittats
-En hundförare spyr utanför platsen(ladan) där kroppen hittats
-Endast tekniker har tillgång till BP (fortfarande)
-Enl MP är detta den största Polisinsats NÅGONSIN (med alla inkopplade kanaler ~ca 250 poliser/tekniker)
-Locket är på från alla håll från Polisen, verkligen ALLA håll.

Tydligen skall kroppen ha blivit brutaliserad. Styckad i flera bitar. Kan vara för nermalning (spekulation).
Nu blir jag tyvärr en 3ehandskälla och som akademiker vet jag att det inte är optimalt sanningsenligt att lyssna på en sån men ni får tro mig eller ej. Kände att jag ville få ut detta då sömn denna natt blir svårt.

Ha det bra och ta hand om era kära!

Ja och föräldrarna identifierade LH på ögonfärgen eller?
2015-06-15, 23:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Fel av mig. Men jag tror inte att de är de som sitter misstänkta skulle göra det här, de tjänar 20 lax i månaden och skulle döda LH för det? Det håller inte för mig.

Det mest troliga är väl tyvärr ett sexuellt motiv med tanke på offret. Att de - eller några andra - skulle ha rånmördat LH håller jag för mindre sannolikt.
2015-06-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Och hur skulle då familjen ha kunnat identifiera kroppen om den var styckad?

Man kan ha fotograferat ansiktet. Alternativt kan ju torso och huvud fortfarande "sitta ihop" och därmed är identifiering möjlig.
2015-06-15, 23:45
Medlem
Det här börjar bli värre en brittisk deckare: Skum godsägare, tveksam son, ett gäng utlänningar som dömts på förhand och skall skickas med direkttransport till giljotinen och det utan att man egentligen vet något, mödrar som intygar godhet, slaskjournalister och poliser som behöver ett par dagar på sig för att ens hitta BO. Dags att kalla in Barnaby eller Hercule Poirot eller vem som nu kan tänkas vara ledig.
2015-06-15, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Du måste vara en man. Kanske tänder du en på ung kvinna som ser ganska skaplig ut. Men du våldtar inte henne. Våldtäkt är inte en sexuell handling utan en handling som har sitt ursprung i hat och vrede. Lisa såg ut som vilken ung kvinna som helst, hon var inte vackrare än någon annan. Hon dog inte heller för sin skönhets skull. Antagligen blev hon inte ens våldtagen. Eller tror du att våldtäktsmän och mördare väljer sina offer efter utseendet när begäret gör sig gällande?

Sätt dig in i rollen som en våldtäktsman själv. Om du skulle tvinga en kvinna till sexuellt våld och skulle riskerat fängelsestraff mm. skulle du då valt med omsorg eller valt en riktigt riktigt ful brud som du säkert skulle kunna få ändå?

Många som begår våldtäkt är fula som stryk och då borde det ju ligga något i att det dom inte kan få tar dom ändå dvs. dom väljer offer som dom attraheras av. Även snygga kan bli avvisade och kan också känna att dom kanske vill ta sig friheter ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in