Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Känns inte som att hon skulle köpa sprit av honom när hon säkert kunde fixa det lätt från ngn snubbe i 20+ åldern.

Men hennes pappa är i militären och vågade inte ta den chansen?
Medlem
OctoberTacoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpretNak
Varning - fri spekulation.

Sitter och tittar på kartan i sammanfattningen i första inlägget där fynden antas blivit gjorda.
Är det helt otänkbart att hon blivit jagad?

GM kan ha lockat/tvingat in Lisa i ladan, som lösgjorde sig. GM kan stundtals ha hunnit ikapp henne, där hon springande för livet fumlande försöker ringa samtal men i stridens hetta tappat mobilen och GM helt sonika slagit sönder den.

Skulle vara intressant med en mer uppdaterad kartbild över fyndplatserna, om någon sitter på en sådan.

Har också tänkt på detta. Lisas saker låg utspridda på fältet mellan kaféet och de misstänktas hus. Men om bröderna är oskyldiga och någon försöker sätta dit dem, skulle det då kunna vara så att Lisa sprang till gästarbetarnas hus för hjälp? It makes sense eftersom det är det närmaste huset och sakerna låg mellan kaféet och deras hus? När GM sedan förstått att hon tappat saker under flykten så lät han de vara eftersom de leder rakt till gästarbetarnas hus. Så GM hann ikapp henne (kanske slog henne på bakhuvudet med hjälmen och förde bort henne). Lisa kanske kände till bröderna eftersom de jobbar och fikat på kaféet där hon jobbar och en av deras fru dessutom har jobbat där och kanske känner Lisa sen tidigare (Lisa jobbade där en tid innan hon fick sommarjobb, eller hur?).
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk

Arne nämner även i en intervju att denna LÅ oxå plockade upp handsken i ladan..

Klipp nr.4: http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/sökandet-efter-lisa-man-såg-hjulspår-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

då är det alltså 4 sammanlagt som har plockat med denna handske [/quote]

Var handsken vit så är det förmodligen godsherrens överklassrunkhandske.
Medlem
hashish-boys avatar
Jag fick denna karta och detta meddelande av en ny medlem på forumet med platserna markerade.

"http://imgur.com/KAbZ5th

Översta stjärnan är alltså kyrkan där delar av hjälmen ska ha påträffats. (alltså inte 100% säkert).

Vänstra stjärnan är caféet
mitten är MGM bostad (där de greps)
Höger stjärna är där Lisas kropp hittades"

Edit: Jag postar om detta inlägget med en del ändringar (hoppas berörd moderator kan se den nyttan med detta som jag gör så att jag slipper reprimander).
Senast redigerad av hashish-boy 2015-06-15 kl. 23:39.
2015-06-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Det enda motivet jag egentligen kan komma på är våldtäkt som sen gick jävligt fel.

Ja absolut men då skulle polisen vara säker på det i detta läget, det är dom inte, känns som dom famlar och letar, nej långt ifrån säker på att dom vet vem det är som är mördaren..

Att polisen letar vidare beror ju såklart på att man vill skaffa sig ett såpass bra bevisläge man bara kan inför häktningsförhandlingen, och givetvis skaffa sig en helhetsbild över vad som hänt. Inget konstigt med det. Två män och en kvinna är fortfarande anhållna och vi har i dagsläget ingen aning om vad dessa personer uppgett under dagar av förhör, vi vet inte heller vilka sorts bevis som finns så att påstå att polisen inte är "säkra" kan vi omöjligt veta.

Dock är ju uppenbarligen personerna i fråga fortsatt intressanta då dom inte släppts på fri fot. Bevis samlas på plats medans förhören pågått och min gissning är att man under dom tekniska undersökningarna funnit spår, eller bevis som dom misstänkta helt enkelt inte kan ge en rimlig förklaring till och därmed sitter dom fortsatt anhållna i väntan på morgondagens förhandling.
2015-06-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror att jag har kommit på det.

Inte särskilt spännande svar, men jag tror faktiskt att det är därför de är här, en anledning så god som någon.
Det är också ett utmärkt sätt att arbeta på annan ort om det bränns på hemmaplan..
2015-06-15, 23:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Töreboda kommun 1980.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Enligt uppgifter tidigare i tråden inflyttade "godsägaren" till trakten två år efter att Helena försvann.

Jag tror inte heller att "godsherren" har på något sätt har haft att göra med vare sig Helena-fallet 1992 eller mordet på Blombergs säteri.

1980 var han mantalsskriven i Töreboda kommun.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
En psykopat agerar inte impulsivt och ogenomtänkt på det här viset. Inte alls. Men det är inte uteslutligen psykopater som begår våldsbrott heller.

Jag börjar luta åt olycksteorin igen. Men mord med uppsåt begått av bröderna? I helvete heller.
OT, men visst är psykopater impulsiva. Glöm Hollywood-filmernas karismatiska eller iskalla manipulatörer och Hannibal Lecter-typer. Antisocialt personlighetsstörda, med klar empatistörning, finns av både hetlevrat impulsiva sorter och de mer slipade, beräknande typerna. Vill du ha exempel på mördare och seriemördare av båda sorterna kan jag rekommendera boken The Anatomy Of Violence (Adrian Raine).

Om olycksteorin vore korrekt, varför då begå brottet att gömma liket? Obduktionen, förhören och bevisningen kommer nog stt ge svar på hur saker sannolikt skedde.
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VWazz
Vad fan kan motivet vara?

Två bröder mördar en tillsynes okänd flicka för dom. Enda alternativen jag kan se är
1. Våldäkt som övergått till mord
2. Olycka och de klantar till det något ordentligt efter olyckan
3. Försök till kidnappning för att till ett senare tillfälle pressa ut pengar eller annan kriminell baktanke.

Vad säger ni?

Även om inte bröderna är skyldiga så kan det inte vara något annat än ett sexuellt motiv bakom. Man har spanat in den sötaste flickan i södra Sveriges glesbygd. Vid någon form av rån som eventuellt gått snett någonstans på glesbygden i hela södra Sverige är chansen oändligt mycket större att en oattraktiv lantis blivit ihjälslagen, vilket hade varit fallet i stort sett oavsett vilken ung kvinna förutom Lisa som hade blivit ihjälslagen på hela södra Sveriges glesbygd.

Vilken typ av olycka syftar du på? En kollision antar jag? Om man är lite normalare bakom pannbenet än den zombie som rånade en halvt medvetslös på järnvägsspåret i Stockholm, ringer man väl rimligtvis bara ambulansen om det sker en trafikolycka? En olycka utlöser inte sådan panik att man går fram och verkligen bankar ihjäl en medvetslös flicka som flugit av sin moped, förutsatt att hon behövde just bankas ihjäl och kollisionen inte varit så kraftig att huvudet låg avslungat i hjälmen ett längre stenkast från olycksplatsen, d.v.s. eftersom den första tanken självklart är att försäkra sig om att den andra parten i kollisionen verkligen dog i olyckan, alltså lidandebesparing.

Försök till kidnappning? Visst, men för sexuella ändamål i så fall. Varför skulle annars den sötaste flickan på glesbygden i södra Sverige kidnappas, och inte vilken unge som helst med rika päron? Och detta skulle ske just en av de få dagar hon är sist kvar och tänker färdas hem ensam?

Allt annat än ett sexuellt motiv är helt osannolikt. Det enda jag kan tänka mig är att ett par svartsjuka kollegor eller andra oattraktiva fläskfior i hennes närhet ledsnade på att Lisa drog åt sig böndernas hungriga blickar och drog månadslöner i dricks varje dag. De skulle i så fall ha planerat mordet noga och fått det att likna ett vansinnesdåd av traktens lägst stående tatarer.
Medlem
Nietzschessons avatar
Jag säger som Hasse Aro i TV4-nyheterna. Att de misstänkta litauerna enbart är "skäligen" misstänkta innebär att det inte finns någon direkt koppling mellan dem och det som hände den mördade flickan. Och detta trots att polisen tidigt i utredningen tog DNA-prover på litauerna. Inte förrän de får en träff på flickans kropp och tillhörigheter kan de höja misstankegraden till "sannolika skäl".
Om det nu finns något av litauernas DNA på offret. Det börjar verka tveksamt. Kanske är de oskyldigt utpekade.
2015-06-15, 23:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Men XXX höll i handsken först. Återvänder med LH i bilen och dumpar henne där, någon i tråden sa att han åkte till Stockholm sen. Ja, tvätta bilen och låta de få skiten.

Det här är ju levande människor och inte figurer i en detektivroman vi talar om. Känns för mig lite osmakligt att spekulera i att namngivna personer var inblandade i brottet bara därför att de hittat en handske eller anses som "sliskig" av någon, oklart vem.
2015-06-15, 23:37
Medlem
ace_secs avatar
I Expressens intervju med MGM:s familjemedlemmar framkommer.

"
– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. Hans svenske chef gjorde det också.
– Några timmar senare kom polisen dit och sa att de inte fick arbeta mer där.
Bröderna fortsatte under veckan att berätta för dem där hemma att de fått avge DNA-prov - och under ett Skype-samtal med hustrun såg hon hur en polis kom på besök till gården.

I fredags kväll, vid halvåtta tiden svensk tid, pratade den äldre av bröderna med sin mamma senaste gången.
– Hans fru höll på att laga middag och min yngre son var ute och fiskade. Hans storebror sa att han också tänkte gå ut om det nappade.

Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.

Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.

De berättar att ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen.

Den litauiska polisen har uppgett för litauiska medier att en av bröderna var bekant sedan tidigare. Det visar sig vara ett mindre brott. För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.

"

Bra info...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in