2015-06-15, 23:37
Medlem
Nån runt den här gården där Lisas hittas är ju skyldig eller flera stycken det kan man ju fastställa anser jag.
Men jag tror inte gästarbetarna gjort detta på egen hand det är någon över dom som styrt dom är vana göra som dom blir tillsagda skulle jag tro.
Att dom skulle dra Lisa till gården utan flera inblandade känns inte trolig i mina ögon.
Det måste ju ha jobbats rejält på gården med att städa undan bevismaterial skulle gästarbetarna ha fixat detta helt själv utan upptäckt?
2015-06-15, 23:37
Medlem
MorT2s avatar
Förtydligande

Lisas föräldrar fick se henne. Hon är alltså varken styckad eller uppfräten!
2015-06-15, 23:38
Medlem
Jag har en nära familjevän som bor i Skövde och jobbar som samordnare från MP. Min bror pratade med han idag då han varit extremt upptagen tills nu, med all rätt. Det jag fick reda på gjorde att det vred sig ritkigt ordentligt i magen och jag käde mig tvungen att dela detta. Först och främst har MP ingen skyldighet till Polisen att hålla inne med information förutom de som Åklagaren bett skriva ett sekretessavtal med, vilket bara ska vara med max ett 10-tal personer. Antagligen de som gjort fynden.

Fakta som har dokumenterats av MP, detta har det även skrivits lite om i media:
-Poliser som bryter ihop när kroppen hittats
-En hundförare spyr utanför platsen där kroppen hittats
-Endast tekniker har tillgång till BP (fortfarande)
-Enl MP är detta den största Polisinsats NÅGONSIN (med alla inkopplade kanaler ~ca 250 poliser/tekniker)
-Locket är på från alla håll från Polisen, verkligen ALLA håll.

Tydligen skall kroppen ha blivit brutaliserad. Styckad i flera bitar. Kan vara för nermalning (spekulation).
Nu blir jag tyvärr en 3ehandskälla och som akademiker vet jag att det inte är optimalt sanningsenligt att lyssna på en sån men ni får tro mig eller ej. Kände att jag ville få ut detta då sömn denna natt blir svårt.

Ha det bra och ta hand om era kära!
Senast redigerad av Shunne 2015-06-15 kl. 23:43.
2015-06-15, 23:38
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Ja men samtidigt känns det skumt med, varför skulle de våldta en tjej när de själva bor i närheten och hur lätt som helst skulle bli identifierade. Isåfall var de maskerade vilket jag inte tror.
Antingen var planen att ta med sig LH och våldta för att sedan mörda.
Annars tror jag att det är något annat motiv än sexualbrott.

Kan ju vara så som spekulerats tidigare att hon blev raggad på och sedan avisad och det brast för GM och sedan hade ihjäl henne.

svårt fall!
ser verkligen fram emot rättsmedicinska utlåtandet och dödsorsaken.
Man hoppas ju att det inte rör sig om en planerad gärning där GM hållt LH fången för systematisk våldtäkt och annat. Det känns på något sätt så jävla skrämmande att det finns människor som gör sånt vilket jag är medveten om att det finns, men man vill inte inse det.
Jag hoppas verkligen att jag får en son i framtiden!

Jag sa inte det att jag trodde Litauerna våldtog tjejen och sen mördade henne, då hade inte tråden blivit så här lång, då hade allt varit klart för länge sen, nej tror på nån annan baneman som polisen inte har en aning om, dom tog första bästa tips och (fördom) och satte på kaffet och beställde kanelbullar
2015-06-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mord på en 17-årig flicka som ser helt galet bra ut.. Ja, vad kan det vara. 90% sannolikhet att det är sexuellt relaterat, och 5% att det är en olyckshändelse, och 5% att det är ett rån.

Här är Lisa:
http://www.apg29.nu/bild2.php?w=468&h=75&src=img/1434221762-lisa-holm.jpg
http://hannahmeh.me.formecdn.com/2015/06/vila-i-frid-lisa-holm.jpg?w=580&

Du måste vara en man. Kanske tänder du en på ung kvinna som ser ganska skaplig ut. Men du våldtar inte henne. Våldtäkt är inte en sexuell handling utan en handling som har sitt ursprung i hat och vrede. Lisa såg ut som vilken ung kvinna som helst, hon var inte vackrare än någon annan. Hon dog inte heller för sin skönhets skull. Antagligen blev hon inte ens våldtagen. Eller tror du att våldtäktsmän och mördare väljer sina offer efter utseendet när begäret gör sig gällande?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Givetvis. Men den brottsliga verkligheten innehåller också motiv och generellt träffande gärningsmannaprofiler.
Nej, det där med fokus på motiv är en annan sak som kommer från pusseldeckarens värld. Vana mordutredare bryr sig inte om motiv i sin utredning, för de vet att människor kan bli mördade för vilka bisarra motiv som helst. Som Leif GW Persson brukar säga: Motiv [skrap, harkel] det är ett njutningsmedel för överklassen. Den enda mordutredning jag har varit med om som verkligen fokuserade på motivet och lyfte fram det i rättegången var utredningen av mordet på Linda Chen, och där enbart för att bevisningen i övrigt var svag, i och med att de inte hade någon fastslagen dödsorsak. Och det funkade heller inte. Domstolen köpte inte motivresonemanget.

Jag har hållit på och rotat i mordfall på Flashback sedan 2007. Det är väldigt vanligt i de intensivare trådarna att "alternativteoretiker" vill lansera en alternativ gärningsman för att denna skulle ha ett mycket bättre motiv. Hittills har ingen sådan motivdriven alternativteoretiker någonsin fått rätt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
då är det alltså 4 sammanlagt som har plockat med denna handske

Var handsken vit så är det förmodligen godsherrens överklassrunkhandske.[/quote]

Hur skumt som helst att ingen av dessa i ett sådant här skarpt läge som råder fattar att man inte rör bevismaterial än mer konstigt är att allihopa vill kladda på handsken.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det här är ju levande människor och inte figurer i en detektivroman vi talar om. Känns för mig lite osmakligt att spekulera i att namngivna personer var inblandade i brottet bara därför att de hittat en handske eller anses som "sliskig" av någon, oklart vem.

Fel av mig. Men jag tror inte att de är de som sitter misstänkta skulle göra det här, de tjänar 20 lax i månaden och skulle döda LH för det? Det håller inte för mig.
2015-06-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Jag säger som Hasse Aro i TV4-nyheterna. Att de misstänkta litauerna enbart är "skäligen" misstänkta innebär att det inte finns någon direkt koppling mellan dem och det som hände den mördade flickan. Och detta trots att polisen tidigt i utredningen tog DNA-prover på litauerna. Inte förrän de får en träff på flickans kropp och tillhörigheter kan de höja misstankegraden till "sannolika skäl".
Om det nu finns något av litauernas DNA på offret. Det börjar verka tveksamt. Kanske är de oskyldigt utpekade.

Utan att någonsin ha jobbat för CIS, FBI eller FB, om det rör sig om sexuellt våld så bör det nog vara så att det finns goda chanser att säkra DNA-spår på kroppen och därmed kunna säkra stark bevisforing antingen för eller mot deras inblandning, eller?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
I Expressens intervju med MGM:s familjemedlemmar framkommer.

"
– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. Hans svenske chef gjorde det också.
– Några timmar senare kom polisen dit och sa att de inte fick arbeta mer där.
Bröderna fortsatte under veckan att berätta för dem där hemma att de fått avge DNA-prov - och under ett Skype-samtal med hustrun såg hon hur en polis kom på besök till gården.

I fredags kväll, vid halvåtta tiden svensk tid, pratade den äldre av bröderna med sin mamma senaste gången.
– Hans fru höll på att laga middag och min yngre son var ute och fiskade. Hans storebror sa att han också tänkte gå ut om det nappade.

Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.

Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.

De berättar att ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen.

Den litauiska polisen har uppgett för litauiska medier att en av bröderna var bekant sedan tidigare. Det visar sig vara ett mindre brott. För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.

"

Bra info...

Vilket är bra information?
Vad familjen har sagt? Den ena killen påstår alltså att OM hans dna hittas på handsken är det för att han tog upp den och la tillbaka den igen?
Medlem
Hur långt avstånd rör det sig om från de tre stjärnorna nederst till den högst upp? Alltså området, pratar vi kilometer?
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Jag fick denna karta och detta meddelande av en ny medlem på forumet med platserna markerade.

"http://imgur.com/KAbZ5th

Översta stjärnan är alltså kyrkan där delar av hjälmen ska ha påträffats. (alltså inte 100% säkert).

Vänstra stjärnan är caféet
mitten är MGM bostad (där de greps)
Höger stjärna är där Lisas kropp hittades"

Edit: Jag postar om detta inlägget med en del ändringar (hoppas berörd moderator kan se den nyttan med detta som jag gör så att jag slipper reprimander).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Förtydligande

Lisas föräldrar fick se henne. Hon är alltså varken styckad eller uppfräten!

Instämmer i det jag tror inte heller hon är styckad numera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in