Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Har hon avlidit senare under veckan, så tycker jag att det är slarv från polisens sida. Det är inte första gången en person försvinner.

Då får du ge konkreta exempel på slarv. Saker du anser polisen gjort fel.
När/om du gör det misstänker jag att det kommer visa sig att du inte har en aning om hur eftersök eller brottsutredningar går till samt vad lagen tillåter.
2015-06-13, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej skall man gå efter statistik så är de första man skall besöka vänner och familj, sedan bekanta sedan ytligt bekanta och i sista hand ej bekanta inom området.
I första skedet så pratar man med potentiella vittnen i närområdet och med vänner och bekanta.
Genomsök av hus kan göras först när det finns konkret misstanke. Alltså knackar man på hos de närmaste i grannskapet och frågar om de sett/hört något. Och man Pratar med vänner och familj.
I det läget kan man inte söka igenom personers bostäder.

Myten om "den fula gubben" eller "stranger danger" och allt vad fan det kallas är otroligt seglivad och synnerligen idiotisk.

När det gäller kidnappningar så sker 90% av nära bekanta. När det gäller mord är det ca 85% som begås av nära bekanta.

Att de jobbar i ladan, bor 300 m från cafèt samt att internationella, kriminella ligor härjar i Sverige. Att man initialt hittar mopedhandsken i ladan ( där de arbetar) gör att misstankarna mot dem stärks i ett tidigt stadie.
2015-06-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Jag vet faktiskt inte hur det är att vara 17-åring i dag i det området, så huruvida det finns lättare sätt kan jag inte svara på.

Vad jag däremot kan svara på är att jag, och många personer jag känner, hamnade i många knepiga situationer bara för att få tag i alkohol under tonåren. Att köpa av en litauer på sin arbetsplats skulle jag kalla osmidigt, men långt ifrån otroligt ur ett rent perspektiv att få tag i alkohol som 17-åring.

Låter långsökt, om hon ville ha alkohol var det nog enklare att gå via storasysterns bekanta!
Dessutom verkar hon ju ha blivit överrumplad medan hon gjorde sig klar att åka, om hon skulle handla något av dessa litauer hade hon väl inte lämnat nyckeln i mopeden och haft hjälmen på huvudet/i handen.
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Var polackerna kom in i bilden vet inte jag, då det sen igår kväll var känt att det stod LT på den bil som stod utanför stenhuset och senare bogserades bort. Litauen.
Gästarbetare är oftast Polen. Detta kombinerat med den otroliga fart på den här tråden (därav att man missar information) gör det enkelt att förstå varför så många antog att det rörde sig om polacker.
Medlem
dannees avatar
[quote=Klappar Om det skulle framkomma att Lisa har avlidit senare under veckan, har polisen begått tjänstefel då?[/QUOTE]
Ja absolut, 3 st litauer några hundra meter därifrån... dom borde ha frågat om dom fick gå in i huset/bilen o kolla efter. Om GMs skulle nekat, så skulle ju polisen förstå att något var mysko.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
http://tv.lrytas.lt/?id=14342039781431956912

De två gripna litauerna är hemmahörande i Vilnius. Den ene är tidigare okänd för den litauiska polisen, den andre vill man inte uttala sig om. De beskrivs som gästarbetare.

Någon som kan översätta vad som sägs?
2015-06-13, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lennytheking
Min gissning är att gästarbetarna skulle göra inbrott i café;et (insidertips från kvinnan som ska ha jobbat där tidigare) men blev påkomna av Lisa.
När dom blev upptäckta utbröt panik och Lisa flydde över vägen in till ladan där gärningsmännen hann ikapp henne. Där ströp eller slogs hon ihjäl.
Sen forslade dom bort den döda kroppen i bil samtidigt som dom gick igenom hennes tillhörigheter och behöll värdesakerna.
Sånt som saknade värde kastade man ut genom bilfönstret och det blev som en snitslad bana för polisen/mp. (vilket vi tackar för!)
Väl hemma så höll man samråd om var man skulle dumpa kroppen och någon gång under natten så forslade man bort kroppen till den nu utpekade platsen där Lisa ska ha hittats.

Rimligt antagande! Fynd hittas på samma fält och där runt går bilväg hem till GM.
2015-06-13, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja men hade bara polis fått söka i området hade MGM aldrig kunnat placera ut "fynd" under veckan. Att folk fick vara med och söka var orsaken till att MGM nästan lyckades göra sig av med bevismaterial. Det var ren tur polisen tog dom verkar det som just nu

Fast hur vet du att MGM har kunnat placera ut fynd under veckan? Det har vad jag vet inte bekräftats av polisen. Vad säger att dem inte hade gjort det ändå, oberoende av MP?
2015-06-13, 17:20
Medlem
http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/emigrantai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-septyniolikmetes-lisos-holm-nuzudymu-592-509597?comments

Intressant att läsa kommentarerna där. Några av litauerna som kommenterar skäms för att vara litauer, om man forstår Google Translate rätt.

Dessa personer är nu hatade även i deras hemland.
Medlem
"Litauisk polis bekräftar för Aftonbladet att två av de misstänkta är litauiska medborgare.

– Vi har fått information om att de har arbetat i Sverige. Vi har nu nära kontakt med svensk polis, säger kommissarie Andrzej Roginski."
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Någon som kan översätta vad som sägs?

Du fick en sammanfattning. En ordagrann översättning är meningslös.
Medlem
Skulle någon kunna ge en summering kring huruvida polisen varit i kontakt med MGM tidigt i undersökningen? Det förefaller mig så märkligt att det tagit så lång tid att komma fram till att "manliga gästarbetare från Litauen" som bor ca 300 m från brottsplatsen skulle kunna vara intressanta att undersöka NOGA i ett fall där en blond söt flicka försvinner en varm sommarkväll…

Känns som ett av de första spår man som undersökningsansvarig skulle avsätta resurser för.
1. Vilka bor i absoluta närheten?
2. Vilka har koppling till ladan där handsken hittas?

Aha, det arbetar manliga gästarbetare i närheten? Tänk om vi skulle ta och kolla upp dessa…NOGA?

Nu känns det lite som att man har tur i att de får svårt att sopa ihop spåren efter sig och därmed blir påkomna. Eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in