Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 16:54
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Min vilda gissning är att de sågs planerat för att BO skulle köpa sprit till skolavslutningen. Det skulle förklara varför hon tog moppen just den dagen, och det är för mig det mest logiska sambandet mellan MGM och BO.
Så du menar att hon skulle köpa sprit av Litauer som knappt kan ett ord svenska? Nog måste det finnas lättare vägar att få tag i alkohol från eller?
2015-06-13, 16:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Men hur dum är du? Om hon är gripen/anhållen för skyddande av brottsling så är det väl klart att polisen har en anledning till det. Det finns massor med faktorer i det här fallet som varken du, jag eller media känner till.

Eftersom polisen misstänker att fynd placerats ut under veckan så måste ju alla i bostaden låsas in så inte mer bevismaterial försvinner.
Medlem
Leskys avatar
När polisen knackade på hos gärningsmännen 03.00 på natten efter att Lisa försvunnit, hade polisen då INTE RÄTT att genomsöka byggnaden? Och andra byggnader närmast försvinnandet?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Jerzy Zarnecki uttalade sig att detta är ovanligt och att det inte hänt sen Engla Höglund men det stämmer inte! Elin Krantz i Göteborg blev utsatt för sexbrott och sedan mördad efter Engla, hur kan en professor glömma bort det

Tror han syftade på fall inklusive försvinnanden. Elin Krantz anmäldes väl aldrig försvunnen? Dock off topic att diskutera andra fall.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Flyttats med hjälp av GM's bil, kan man väl tänka sig.

Är det bekräftat vilken sorts bil det rör sig om?

Var tal om en silverfärgad bil tidigare i tråden har jag för mig. Kollade på fastigheten via Streetview och om man ändrar till bilderna från 2009, står en silverfärgad kombi med cykelställ monterat på kulan vid den röda ladan som det står "MARTORP" på. Polackerna hade väl gästarbetat flera år på rad?

https://www.google.se/maps/@58.538604,13.366459,3a,19.5y,116.44h,83.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1srpk5Go-DG9OtF2nG4SKoeA!2e0!7i13312!8i6656
2015-06-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Hur lång tid kan det tänkas ta innan FUP kommer ut? Förstår såklart att det just nu bara är i början av utredningen och att det finns mängder av saker att gå igenom. Men ungefär? Hur lång tid tog det för FUP:en att komma ut i Vatchareeya-fallet, t.ex.?

FUP kommer ut när och om det går till åtal vilket kan ta månader
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Känns dock inte logiskt att hon skulle köpa sprit ute på vischan när hon bor i Skövde, då borde ju även åtminstonde någon av hennes vänner känna till att hon skulle köpa sprit såvida hon inte var helt hemlig med det och att det var enbart till henne själv.
Jag håller med dig. Jag ser det som det minst otroliga scenariot, snarare än som ett i allmänhet troligt scenario, om du förstår vad jag menar.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Missing People har hyllats för detta fall.

Men ärligt så tror jag lite av Missing Peoples gloria kommer falna under den närmsta tiden. MGM verkar nästan ha lyckats göra sig av med bevisföremål tack vare Missing Peoples arbete. Känns ju som att enda anledningen till att MGM togs var att någon råkade hitta den sista arrangerade fyndplatsen innan MGM hunnit undan (förr eller senare hade de åkt fast ändå kanske).

Jag tror inte polisen kommer släppa in missing people i fyndområden i andra fall i framtiden. Iaf inte förrän efter utredningen kört helt fast.

Om de saker MGM placerat ut senaste dagarna är tillhörigheter från Lisa så har de knappast placerat ut fynden för att styra polisen bort från dom. Känns som de arrangerat fyndplatser för att bli av med tillhörigheter de haft i sitt hus.

Och om de varit så korkade som att plocka hem saker så känns det som ett lustmord eller iaf sexualmord, inte en olycka.

Nu är jag glad att jag känner mig korkad och inte begriper hur mps blev inblandade i din teori?

Polisen hade ju sökt av området tidigare, och hade inte mps sökt efteråt hade ju sakerna aldrig hittats i så fall?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Missing People har hyllats för detta fall.

Men ärligt så tror jag lite av Missing Peoples gloria kommer falna under den närmsta tiden. MGM verkar nästan ha lyckats göra sig av med bevisföremål tack vare Missing Peoples arbete. Känns ju som att enda anledningen till att MGM togs var att någon råkade hitta den sista arrangerade fyndplatsen innan MGM hunnit undan (förr eller senare hade de åkt fast ändå kanske).

Jag tror inte polisen kommer släppa in missing people i fyndområden i andra fall i framtiden. Iaf inte förrän efter utredningen kört helt fast.

Om de saker MGM placerat ut senaste dagarna är tillhörigheter från Lisa så har de knappast placerat ut fynden för att styra polisen bort från dom. Känns som de arrangerat fyndplatser för att bli av med tillhörigheter de haft i sitt hus.

Och om de varit så korkade som att plocka hem saker så känns det som ett lustmord eller iaf sexualmord, inte en olycka.

På vilket sätt har MGM lyckats göra sig av med bevisföremål tack vare MP? MP har stått för dem tre viktigaste fynden i sökandet som kanske inte hade hittats på så kort tid med endast polisens resurser.

Jag håller med om att det finns luckor i MP:s arbete, bla att folk utan rent mjöl i påsen kan delta i skallgångskedjor och förstöra/lägga till bevis. Dessutom kan självaste GM finnas med i sökarbetet. Fast nu har man ju ändrat i rutinerna och alla som ansluter sig till skallgångskedjorna måste lämna fullständiga uppgifter om sin identitet. Dessutom är grupperna mindre nu och alla har koll på varandra. Är det någon som uppträder märkligt lär det märkas rätt så snabbt.

Utan MP hade poliserna stått och stampat under en längre period. Vi ska vara tacksamma för att det finns människor som ställer upp på sökarbetet.
2015-06-13, 16:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Jerzy Zarnecki uttalade sig att detta är ovanligt och att det inte hänt sen Engla Höglund men det stämmer inte! Elin Krantz i Göteborg blev utsatt för sexbrott och sedan mördad efter Engla, hur kan en professor glömma bort det

Elin Krantz var inte ett barn...
Medlem
Klappars avatar
Om det skulle framkomma att Lisa har avlidit senare under veckan, har polisen begått tjänstefel då?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biashara
i rimlighetens namn bör hon inte ha hittats i ngn lada där MPS bör ha letat. Jag sätter en peng på område nära deras bostad vilket också oroade dem och som avslöjade dem
Det var filmbilder där man sökte i en av de stora gödselbassängen på gården där det påstås att LH hittats, såg ut att vara lårhögt med dynga.
http://s1.postimg.org/5uf0wi5mn/martorp_Gard2.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in