Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 16:44
Medlem
Circle jerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Såhär i efterhand är det lätt att se brister.

T.e.x att det NÄSTAN uteslutande måste gjorts av någon som inte väcker uppmärksamhet.

Kom igen.., hur fan kunde man missa slaviska byggarbetare som bodde 300 m ifrån och jobbade i ladan mittemot? Bland det första man skulle misstänka.

Missa? Vem har missat? De tog ju in mgm efter de fattat misstankar pga märkligt beteende & misstanke om planterade spår. Att gripa folk baserat enbart på att de har annan nationalitet känns väl lite Tyskland 1939 eller?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zegrabbaz
Enligt norska TV2 skall den häktade kvinnan ha jobbat på cafeet förra sommaren. Låter knepigt tycker jag

http://www.tv2.no/2015/06/13/nyheter/lisa-holm/forsvinning/savnet/7040619

Inte knepigt alls, Lisa hade jobbat där 3 månader c:a. Nu är hon tyvärr död. Det finns en koppling mellan den misstänkta trion och Lisa. Om en väldigt svag, men den finns!
Ett rånmord som gått snett tror jag inte på för fem öre!
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Man hör ingen skillnad på lisa eller lisas om det åtföljs av ordet senare.
Naturligtvis hade han ju inte tänkt att hinta om tidsaspekterna vilket gör att ordet, senare, var det som var hans misstag.

Så kan det naturligtvis vara men i mina öron låter det tydlig Lisa.
2015-06-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
"Fynd 3 - 500 meter från MGM bostad. Så långt Polisen enligt presskonferens åkte för att komma ikapp MGM från Missing Peoples fynd"

Vad menar du med detta? Polisen plockade ju MGM från sin bostad, de hann inte ikapp dem ute i skogen?

De var väl inte på flykt, men de kom ikapp ändå. MGM var ju trots allt framme och pratade med MP personal vid sista fyndplatsen, och gick väl därefter hem. Och där kom polisen ikapp/hittade MGM.

Förklaras ganska bra 15:30-16:00 in i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM
2015-06-13, 16:46
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Inte knepigt alls, Lisa hade jobbat där 3 månader c:a. Nu är hon tyvärr död. Det finns en koppling mellan den misstänkta trion och Lisa. Om en väldigt svag, men den finns!
Ett rånmord som gått snett tror jag inte på för fem öre!
3 veckor vad det väl i alla fall? Troligtvis max 6 ggr.
2015-06-13, 16:47
Medlem
tlcswes avatar
Är det inte lite "anmärkningsvärt" att polisen gripit två för mord och en för skyddande av brottsling?

Varför griper dem inte alla för mord?
Måste man inte veta lite mer om man griper någon för skyddande av brottsling?
Eller har polisen bara antagit att en utav dem inte var med under det ev. mordet?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
Det är ju trots allt en ganska lång bit från kafet till där hon hittades, undra hur hon har flyttats.. alltså jag behöver läsa FUP typ nyss

Flyttats med hjälp av GM's bil, kan man väl tänka sig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Circle jerk
Missa? Vem har missat? De tog ju in mgm efter de fattat misstankar pga märkligt beteende & misstanke om planterade spår. Att gripa folk baserat enbart på att de har annan nationalitet känns väl lite Tyskland 1939 eller?

OCH de hade tidigare under dagen stoppat männen i anslutning till ett fynd. Stoppandet sändes live på Expressen.se. I samband med det stoppades även en annan person för ID-kontroll i en bil (den numera bortbogserade bilen?)
2015-06-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Men S:et du syftar på kan ju lika gärna ha varit S:et i början av "Senare".

Han säger "Senare".

Hörs hur tydligt som helst att han säger "Lisa senare".
Någon länkade tidigare en riktigt kass ljudupptagning där det inte hördes ordentligt men på Aftonbladets och på den som VG har så hörs det tydligt.
2015-06-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Är det inte lite "anmärkningsvärt" att polisen gripit två för mord och en för skyddande av brottsling?

Varför griper dem inte alla för mord?
Måste man inte veta lite mer om man griper någon för skyddande av brottsling?
Eller har polisen bara antagit att en utav dem inte var med under mordet?

Ja, antagligen för att den som är misstänkt för skyddande av brottsling inte har deltagit i mördandet? Bara undanröjt bevis/hållit undan information om var de misstänkta finns trots vetskap om detta. Det kan vara så att man talat med kvinnan tidigare men att hon då ljugit.
2015-06-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Utredningsläget är inne i en annan fas. De har kropp och en massa fynd samt två starkt misstänkta. Ur ett utredningsläge ser det väldigt lätt ut men en förundersökning tar tid.. Sedan skall åklagare ta del av det och väcka åtal, sedan rättegångshandlingar. Tar tid men läger ser bra ut..
Ja, det förstår jag. Men har man kropp/fyndplats och andra bevismaterial borde utredningsläget vara gott. Även om det tar tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Mycket bevismaterial är inte samma sak som bevis mot de misstänkta.
Alla saker man hittat behöver ju inte ha någon koppling till de misstänkta.
Man måste alltså hitta något som kopplar misstänkta till fynden.
Mordplats vet vi inte ens om de hittat än. Vilka kopplingar som finns mellan de misstänkta och fyndplatsen och vilka kopplingar det finns mellan lik och misstänkta vet vi inte heller.

Hittas inte dna/fingeravtryck på liket och de fynd som hittats kan bevisläget bli svårt.
Eventuella kopplingar till fynd och mordplats kan ha svagt bevisvärde om man inte samtidigt kan visa att de misstänkta varit på platsen vid tiden för mordet.
Det menar jag inte heller. Men har man lik/fyndplats och andra upphittade saker knutna till BO borde utredningsläget vara bra. Mordplats borde hittas relativt snart och jag har svårt att se att GM inte har rört om för mycket på fyndplatsen, så att polisen inte kan hitta bevis.
Men men, det kanske bara är jag som hakar upp mig på "svårt utredningsläge". Bevisläget kan komma att bli värre, men även där har man många uppslag och borde således vara i bra läge.
2015-06-13, 16:49
Medlem
Fast det jag undrar är hur det gick till,om hon låg där när polisen sökte första gången eller om dom placerade ut henne senare, det skulle kunna betyda att hon var vid liv några dagar efter försvinnandet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in