Citat:
Ursprungligen postat av
Tradern69
Utredningsläget är inne i en annan fas. De har kropp och en massa fynd samt två starkt misstänkta. Ur ett utredningsläge ser det väldigt lätt ut men en förundersökning tar tid.. Sedan skall åklagare ta del av det och väcka åtal, sedan rättegångshandlingar. Tar tid men läger ser bra ut..
Ja, det förstår jag. Men har man kropp/fyndplats och andra bevismaterial borde utredningsläget vara gott. Även om det tar tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Mycket bevismaterial är inte samma sak som bevis mot de misstänkta.
Alla saker man hittat behöver ju inte ha någon koppling till de misstänkta.
Man måste alltså hitta något som kopplar misstänkta till fynden.
Mordplats vet vi inte ens om de hittat än. Vilka kopplingar som finns mellan de misstänkta och fyndplatsen och vilka kopplingar det finns mellan lik och misstänkta vet vi inte heller.
Hittas inte dna/fingeravtryck på liket och de fynd som hittats kan bevisläget bli svårt.
Eventuella kopplingar till fynd och mordplats kan ha svagt bevisvärde om man inte samtidigt kan visa att de misstänkta varit på platsen vid tiden för mordet.
Det menar jag inte heller. Men har man lik/fyndplats och andra upphittade saker knutna till BO borde utredningsläget vara bra. Mordplats borde hittas relativt snart och jag har svårt att se att GM inte har rört om för mycket på fyndplatsen, så att polisen inte kan hitta bevis.
Men men, det kanske bara är jag som hakar upp mig på "svårt utredningsläge". Bevisläget kan komma att bli värre, men även där har man många uppslag och borde således vara i bra läge.