Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 16:49
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Ett ladugårdskomplex cirka 500 meter öst om MGMs bostad. MSP hittade först något som tillhörde Lisa på ovan nämnda plats (min gissning hennes rosa jacka, eller hennes hjälm). Polisen hittade sedan Lisa på samma plats.

Det är nog drygt en kilometer.
2015-06-13, 16:49
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Är det inte lite "anmärkningsvärt" att polisen gripit två för mord och en för skyddande av brottsling?

Varför griper dem inte alla för mord?
Måste man inte veta lite mer om man griper någon för skyddande av brottsling?
Eller har polisen bara antagit att en utav dem inte var med under det ev. mordet?

Men hur dum är du? Om hon är gripen/anhållen för skyddande av brottsling så är det väl klart att polisen har en anledning till det. Det finns massor med faktorer i det här fallet som varken du, jag eller media känner till.
2015-06-13, 16:50
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Joo det vi vet är att kvinnan är misstänkt för grovt skyddande av brottsling, antyder stark på att hon måste känt till vad som hänt..
Hon var ju gift med den ene mannen, och brottsrubriceringen tyder, som du säger, på att hon har stark kännedom om vad som hänt.
Mordrubriceringen, till skillnad ifrån dråp, pekar åt planläggning i st.f. plötsligt uppkommen händelse.

Eftersom den gripne kvinnan arbetade i cafét för något år sedan, kan man undra om det möjligen finns någon bakomliggande konflikt?
Fick kvinnan lämna jobbet och förlora inkomsterna emot sin vilja? Sågs Lisa Horn som en konkurrent som i och med sommarjobbet lagt vantarna på en förväntad inkomst?
Är det en pyrande konflikt som helt vansinnigt kokat över?

Tids nog lär vi få svaren på detta helt ofattbart tragiska...
2015-06-13, 16:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Missing People har hyllats för detta fall.

Men ärligt så tror jag lite av Missing Peoples gloria kommer falna under den närmsta tiden. MGM verkar nästan ha lyckats göra sig av med bevisföremål tack vare Missing Peoples arbete. Känns ju som att enda anledningen till att MGM togs var att någon råkade hitta den sista arrangerade fyndplatsen innan MGM hunnit undan (förr eller senare hade de åkt fast ändå kanske).

Jag tror inte polisen kommer släppa in missing people i fyndområden i andra fall i framtiden. Iaf inte förrän efter utredningen kört helt fast.

Om de saker MGM placerat ut senaste dagarna är tillhörigheter från Lisa så har de knappast placerat ut fynden för att styra polisen bort från dom. Känns som de arrangerat fyndplatser för att bli av med tillhörigheter de haft i sitt hus.

Och om de varit så korkade som att plocka hem saker så känns det som ett lustmord eller iaf sexualmord, inte en olycka.
2015-06-13, 16:51
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Ja, antagligen för att den som är misstänkt för skyddande av brottsling inte har deltagit i mördandet? Bara undanröjt bevis/hållit undan information om var de misstänkta finns trots vetskap om detta. Det kan vara så att man talat med kvinnan tidigare men att hon då ljugit.

Jo, jag fattar det.
Men varför tror polisen att hon inte var med under mordet? Har hon sagt till polisen att det var dessa två som mördade henne, men jag var inte med?

Om hon gjort detta, då borde någon utav dem redan erkänt och därmed borde det vara klart att det är dessa som är MGM?

Eller har polisen, som sagt, bara antagit att en utav dem inte var med?
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinZaaR
''Lisas ena... ägodel''? Kan det handla om en hjälmen? Det är i alla fall någon ägodel som tillhör Lisa enligt intervjun som AF höll med honom efter presskonferensen.
Nej, jag tror inte hon har styckats i delar men däremot huggen alt. strypt.
Fast mer strypt då jag tror våldtäkten måste väl vara ren, man vill inte ha blod överallt...

Kan någon lokalisera adressen där GM bodde, mer specifikt?
Utgå från dessa digitalabilder:
1. http://s28.postimg.org/rorhv3qnh/karta.jpg
GPS:https://www.google.se/maps/@58.538736,13.366418,3a,75y,108.5h,82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVo0SHIo3LsHO-eUQiV8FJA!2e0!7i13312!8i6656

Har åkt runt som en idiot på Hitta.se men hittar inte riktigt dit. Det ska tydligen vara ett hus med gråmelange fasad enl. bilder från AF etc.
Jag tror dock inte att GM är bokförda på den adressen men chansen finns att de är det.
Om poliser är chockade och bedrövade kan man nog utgå ifrån att de de sett eller fått sig beskrivet inte är någon trevlig syn.
De kanske hade förberett kroppen för transport och dumpning i delar eller de kanske försökte få kroppen att "försvinna" där i ladan.
Det finns olika slags maskiner, det finns kemikalier mm som kan göra detta.
Gissar på att det inte var en rolig syn, något som sitter kvar på näthinnan länge.........
Alt var flickan utsatts för grov skändning, kanske mördats på ett sadistiskt eller bestialiskt sätt.
Jag gissar att FUP:en som kommer senare inte blir någon trevlig läsning, man bör nog avstå den för den mentala hälsans skull.
Medlem
Både Expressen och Aftonbladet har på sina webbplatser uppgett att de inte är dem som knackat på hemma hos anhöriga. Sen är ju frågan om de räknar frilansare som sin egen personal eller ej...
Medlem
Jerzy Zarnecki uttalade sig att detta är ovanligt och att det inte hänt sen Engla Höglund men det stämmer inte! Elin Krantz i Göteborg blev utsatt för sexbrott och sedan mördad efter Engla, hur kan en professor glömma bort det
2015-06-13, 16:52
Medlem
Hur lång tid kan det tänkas ta innan FUP kommer ut? Förstår såklart att det just nu bara är i början av utredningen och att det finns mängder av saker att gå igenom. Men ungefär? Hur lång tid tog det för FUP:en att komma ut i Vatchareeya-fallet, t.ex.?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
och för hundrafemtionde gången: Det var ju precis det polisen gjorde. Därför dom till slut kunde lösa fallet och hitta Lisa. Genom spaningsarbete etc. Hade dom bara gått in med yxa och plockat in byggarbetarna utan bevis hade Lisa aldrig hittats och GM ev aldrig kunnat dömas.

Det har jag då missat totalt att dom haft spaning på dom. Hur länge?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Min vilda gissning är att de sågs planerat för att BO skulle köpa sprit till skolavslutningen. Det skulle förklara varför hon tog moppen just den dagen, och det är för mig det mest logiska sambandet mellan MGM och BO.

Känns dock inte logiskt att hon skulle köpa sprit ute på vischan när hon bor i Skövde, då borde ju även åtminstonde någon av hennes vänner känna till att hon skulle köpa sprit såvida hon inte var helt hemlig med det och att det var enbart till henne själv.
2015-06-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
3 veckor vad det väl i alla fall? Troligtvis max 6 ggr.

Ja, nu när du nämner det! Sorry, mitt fel. Men det ändrar ingenting! Det finns en viss koppling. Återigen: förmodligen väldigt svag men ändå.
Arbetsplats (Där en misstänkt jobbat inkl. Lisa, dock vid olika tidpunkter)- Misstänktas adress- Fyndplats av kroppen!

Vad som nu gäller är att samla bevis och vända på varenda "sten" för att sy ihop detta!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in