Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 07:35
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Lite slängig tråd det hr. Vad vet vi:

LH - kan knappast vara nåhon annnan flicka - har hittats död.
Två EU-migranter har anhållits misstänkta för mord och en för skyddande av brottsling.

Lisas ägodelar verkar utspridda över ett stort område och fyndplatsen av kroppen ligger inte i direkt anslutning till där mopeden står.
Det känns på något sätt som det handlar om ett sexualbrott. Men överfallsvåldtäkter/mord i kompanjonskap är inte ett vanligt brott. Långt ifrån.
Jag fruktar att detta inte är det första liknande brott de utfört - även om det kan vara så att tidigare brott varit våldtäkter.

Rån/tiggande som gått överstyr skulle kunna vara ett alternativ.

De var polacker som jobbade i Sverige, det handlar inte om tiggare. Så allt du skrev saknar substans. Om de våldtagit innan eller om de utsatt BO för detta kan ingen svara på i nuläget.
2015-06-13, 07:36
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singkalle
Nån info om dom som är gripna?
Om dom jobbade i trakten?

Ja, de jobbade ca 450 meter ifrån hennes arbetsplats. Eller de befann sig i ett hus på det avståndet, så gissningen är att de med jobbade där.
2015-06-13, 07:37
Medlem
man kan se namn på dom som bor där (förövarna alltså) om man går in på eniro/hitta/googleearth. aftonbladet har ju lämnat ut bild på vilka hus det gäller. på hitta verkar det som att 2 namn inte går att se. men 1 av namnen (en kvinna) kan man se.

tabbe av AB?
2015-06-13, 07:38
Medlem
En stor eloge till polis och MP för denna oerhörda insats. En lättnad att man lyckas hitta GM (med största sannolikhet). Hade man lyckats med en mer normal insats? Tveksamt.

Jag tänker att det ju finns teknik som kan hjälpa att snabbare hitta försvunna människor, och kanske tillockmed kan hjälpa att förhindra fruktansvärda brott som detta.

BO ringde hem sin mobiltelefon. En mobiltelefon är stor och har ganska begränsad batteritid. Om en mobiltelefon inte går att nå är det i de allra flesta fall av naturliga orsaker.

Tänk om människor som vistas själva ute på kvällar/nätter kunde ha en diskret GPS på armen/i fickan/i skon. En GPS som har lång batteritid, och inte enkelt kan stängas av. Som förstås bara skickar platsinformation till utvalda personer - och där ägaren alltid i efterhand kan se hur de utvalda personerna har använt övervakningen (av integritetsskäl).
2015-06-13, 07:39
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Självklart är de vidriga och allt det där men kan det inte vara så att det är knepigt att göra sig av med en kropp om det vimlar av poliser utanför dörren... polisen var ju ändå rätt snabba med att ta saken på allvar. De skulle säkert ha undrat om någon granne kom utgående med en stor och mycket tung matta samt några blysänken.

GM har dödat BO och planerat hur man ska dumpa BO. tiden går Poliserna kommer på plats och man sitter i skiten. Polisen svarade väl inte på frågan om BO utsätts för våld?
2015-06-13, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Hon hittades alltså ca 900 meter ifrån caféet, mellan detta café och platsen där den avlidna Lisa påträffades så har man tagit in 2 misstänkta gärningsmän samt en kvinna för skyddande av brottsling. Det rör sig då om max 450 meter ifrån caféet samt 450 meter åt det andra hållet där liket påträffades på en nästintill raksträcka. Jag måste säga att jag blir otroligt förvirrad utav fallet. Att det var människor som hade kunskap i området var jag helt säker på, men ännu en gång så är hennes ägodelar utsprida på ett sådant sätt att det blir närmast sjukt. Om de bor 450 meter ifrån hennes arbetsplats, varför skulle de då lägga ut hennes saker i närheten?

Det närmaste borde ju vara att hon har sprungit för att bli av med dem, men den vägen som sakerna återfanns på känns helt orimlig, och att de som min tidigare gissning var skulle lagt ut hennes saker efter ger heller ingen mening längre.
••••••••••
Kan hon ha kastat ut saker under bortförandet..för att lämna spår ?
2015-06-13, 07:41
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
man kan se namn på dom som bor där (förövarna alltså) om man går in på eniro/hitta/googleearth. aftonbladet har ju lämnat ut bild på vilka hus det gäller. på hitta verkar det som att 2 namn inte går att se. men 1 av namnen (en kvinna) kan man se.

tabbe av AB?

får man reda på Adressen så kanske vi har namnen.

dock kanske liten chans med tanke på det var polacker. nån borde försöka luska fram vilket företag som jobbade i närheten.
2015-06-13, 07:41
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eriksson-IV
En stor eloge till polis och MP för denna oerhörda insats. En lättnad att man lyckas hitta GM (med största sannolikhet). Hade man lyckats med en mer normal insats? Tveksamt.

Jag tänker att det ju finns teknik som kan hjälpa att snabbare hitta försvunna människor, och kanske tillockmed kan hjälpa att förhindra fruktansvärda brott som detta.

BO ringde hem sin mobiltelefon. En mobiltelefon är stor och har ganska begränsad batteritid. Om en mobiltelefon inte går att nå är det i de allra flesta fall av naturliga orsaker.

Tänk om människor som vistas själva ute på kvällar/nätter kunde ha en diskret GPS på armen/i fickan/i skon. En GPS som har lång batteritid, och inte enkelt kan stängas av. Som förstås bara skickar platsinformation till utvalda personer - och där ägaren alltid i efterhand kan se hur de utvalda personerna har använt övervakningen (av integritetsskäl).

De har gjort ett fenomenalt jobb, däremot tror jag redan de hade rätt bra koll på GM's redan igår morse, de råkade knappast springa på dessa av slump. Vår polismakt kan när de väl vill =)
2015-06-13, 07:42
Medlem
Jag läste att GM/männen hade placerat ut saker på platser MP redan hade sökt.
2015-06-13, 07:42
Medlem
Bara det inte blir som i Lindomefallet, där mördarna kom undan genom att neka ock peka ut varandra...
2015-06-13, 07:43
Medlem
hittades hon inne eller ute ,någon som vet,fina vackra Lisa. varför...
2015-06-13, 07:43
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
GM har dödat BO och planerat hur man ska dumpa BO. tiden går Poliserna kommer på plats och man sitter i skiten. Polisen svarade väl inte på frågan om BO utsätts för våld?

Det visste dom nog inte vid tiden för pressmötet i natt. Det får obduktionen visa som görs av rättsläkare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in