2018-06-14, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du menar alltså på fullt allvar, att han skulle ha vinkat, ropat, semaforerat eller på annat sätt kommunicerat med en flicka 50 meter bort, som stod med ryggen till och därutöver hade hörlurarproppar i öronen? Förklara gärna hur detta skulle ha kunnat lyckas och dessutom med en flicka som var blyg inför främlingar (om hon nu överhuvudtaget hade sett honom gestikulera därborta).
Jag menar på fullt allvar att du kan backa tillbaka i tråden då detta har diskuterats utifrån alla vinklar och vrår för flera ÅR sen men visst ska jag besvara dina frågor:

Om hon vrider på huvudet så SER hon NB om han vevar i armarna.
Om hon plockat ur hörlurarna så HÖR hon NB.

Detta kan ältas om och om igen, år ut och år in - och korrekt svar lär utebli angående vad som hänt såtillvida inte NB öppnar käften.
Fullständigt meningslös sysselsättning med andra ord.
2018-06-14, 23:57
Medlem
Citat:
Mitt fetade.
Du menar alltså på fullt allvar, att han skulle ha vinkat, ropat, semaforerat eller på annat sätt kommunicerat med en flicka 50 meter bort, som stod med ryggen till och därutöver hade hörlurarproppar i öronen? Förklara gärna hur detta skulle ha kunnat lyckas och dessutom med en flicka som var blyg inför främlingar (om hon nu överhuvudtaget hade sett honom gestikulera därborta).

Kanske Lisa tittade åt det hållet och såg honom vid ladan? Han gestikulerade, hon tog ur propparna och blev lockad över andra sidan vägen. Att hon var blyg inför främlingar betyder inte att hon inte hjälper någon som ber om hjälp. Hon kanske kände igen NB och visste att han arbetade där.
2018-06-15, 00:15
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Tvärtom är det högst intressant hur hon kom till ladan.
Det allra troligaste är ju, som Xenia skriver, att hon gick dit själv. Alla andra sätt förefaller mer eller mindre otroliga eller rent av ogörliga.
Kom gärna med en vettig teori om hur det kan ha gått till. Att någon under knivhot eller liknande skulle ha tvingat över henne är bara alltför osannolikt. Mitt på ljusa dagen med livlig trafik på vägen ifråga.

Det var inte viktigt. Nerijus blev dömd ändå, inte ett ord har sagts i rättegångarna om hur hon kom över så tyvärr, du och Xenia har fel.
2018-06-15, 00:26
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Du menar då alltså, att hon "hotades, bars eller lockades över"? Jag skulle föreslå att du tänker ett extra varv kring, hur det skulle ha gått till rent praktiskt. Det är, tro det eller ej, faktiskt värt att grubbla lite över.

Mitt fetade.

Tänk att du också har dessa tankar kring hur Lisa kom till ladan .
Runkmästaren kanske hade lärt sig av gårdagens fiasko med Adriana .
Stärkt av att ha fått sätta på kärringen och allt .
Plus att Lisa kanske inte var lika garvad som Adriana och inte lika missänksam .
Hon var även serviceinriktad eftersom hon jobbade på ett café .
Hade hon vatat vilket jävla as din runkpolare var hade hon nog passat sig jävligt noga .
Det är inga 50 meter mellan parkeringen och ladan .
Har du inte mätt på Google maps den här gången .
Senast redigerad av boidis12 2018-06-15 kl. 00:38.
2018-06-15, 00:35
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Tvärtom är det högst intressant hur hon kom till ladan.
Det allra troligaste är ju, som Xenia skriver, att hon gick dit själv. Alla andra sätt förefaller mer eller mindre otroliga eller rent av ogörliga.
Kom gärna med en vettig teori om hur det kan ha gått till. Att någon under knivhot eller liknande skulle ha tvingat över henne är bara alltför osannolikt. Mitt på ljusa dagen med livlig trafik på vägen ifråga.

Troligast som "Xenia" skriver ?
Du menar att Onanerijus inte klarar av att bära en skrikande och klösande flicka utan
att bli upptäckt och utan att få skador från klösande naglar och liknande .
Du glömmer att runkmästaren var på sin egen hemmaplan och kände till platsen väl .
Det är ingen särskilt livlig trafik på vägen vid den tiden .
Har du varit på platsen så du har koll på trafikflödet ?
Så det är inte alls OSANNOLIKT .
Vad som är jävligt OSANNOLIKT är att Onanerijus kommer till ladan tidigast kl 18,40 .
Senast redigerad av boidis12 2018-06-15 kl. 00:40.
2018-06-15, 01:35
Medlem
Citat:
Ändå var det en poliskommissarie som med bestämdhet hävdade att det inte fanns något örhänge söndag kväll, på den plats i ladan där ett örhänge senare hittades..

Han låg inte å kröp på alla fyra han heller, då hade han nog hittat det ska du se.
2018-06-15, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Gjort bedömningen att Lisa hade åkt på mopeden från parkeringen" när mopeden stod
kvar på parkeringen...

Lysande tänkt...
Eftersom det inte fanns någon bevisad mordplats i ladan måste den finnas någon annanstans.
Den logiska förklaringen är att Lisa åkte från parkeringen på mopeden och mordplatsen fanns där färden slutade och sedan kördes mopeden tillbaka till parkeringen.
Senast redigerad av Fagro 2018-06-15 kl. 03:00.
2018-06-15, 03:23
Medlem
Citat:
Om du har sett på någon dataskärm hur Lisas mobil förflyttat sig, ja, då får det stå för dig. Att hon skulle ha sms:at vid mopeden, fickringt mellan mopeden och ladan samt att mobilen tystnat i "mjölrummet" är varje fall inget som har redovisats offentligt i FUP eller muntligt. Så det tror jag att du har "malt" fram själv, helt enkelt.

Vad du tror eller inte tror är väl inte relevant i detta sammanhang. Det lär knappast hjälpa vare sig Lisa eller Nerijus. Jag förmedlar enbart fakta, men det kan vara svårare att smälta än fantasier.
2018-06-15, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom det inte fanns någon bevisad mordplats i ladan måste den finnas någon annanstans.
Den logiska förklaringen är att Lisa åkte från parkeringen på mopeden och mordplatsen fanns där färden slutade och sedan kördes mopeden tillbaka till parkeringen.

Om dina teorier skulle stämma, varför tog inte Lisa med sig mobilen när hon åkte?
2018-06-15, 07:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Du vet att en hund självmant utökar sökområdet när den sätts på en viss plats va .
Den står inte på det ställe man leder fram den till och bara sniffar på det stället .
Nu var betingelserna svåra p.g.a många spår , blåsigt väder och besvärligt underlag .
Man kan inte kräva av en hund att den ska kunna spåra upp Lisa på ett sånt ställe .
Hur lurade Onanerijus över Lisa över vägen enligt dig ?
Han kanske frågade Lisa efter vägen till Medelplana precis som han gjorde dagen innan ?
På något sätt fick ju faanskapet Lisa att närma sig ladan .
Då är vi överens. #Fagro har fel när hen påstår att bristen på spår innebär att Lisa måste ha åkt moped från platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Jag trodde jag uttryckte mej enkelt, så att även de med små händer skulle fatta, men ack vad jag bedrog mej.
Hur kan du få det till att Lisa gick tillbaka till moppen och var nämnde jag 18:30?
Du nämnde inte 18:30, men Magnus såg Lisa vid moppen när han passerade kl 18:30-18:40 på sid 318. Hans fru preciserar tiden för passagen till 18:35-18:40 på sid 328. Om "fickringningen" skedde på väg mot ladan måste Lisa ha vänt tillbaka till moppen för att kunna ses där efter 18:30. Hon var ensam, vilket innebär att den person som pappan påstår att hon pratade med måste ha försvunnit illa kvickt och sedan inte hörts av. Det tillsammans med pappans påstående att det hördes ljud som av låsningen av kaféet gör att pappans vittnesmål måste ifrågasättas. Den Lisa pratade med var sannolikt pappan.
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Man kan inte vara nog tydlig i denna tråd. Jag avsåg färdvägen för Lisas mobil och då kan det kanske antas att hon finns i dess släptåg. Sedan hur Lisa rent fysiskt har förflyttat sig kan jag dock inte ha en aning om, detta syns nämligen inte på dataskärmarna.
Vad är det för dataskärm som kan visa en GSM-mobils rörelser på några tiotal meter inom en kvadratmils cells storlek?
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Minsann. Så du "hann" inte tillföra det förra gången då?
Jag har kommit på mer som stöder min teori sedan dess.
Citat:
Inte jag heller. Men det var ditt ältande om öppettider på Handlar'n i Källby, bland annat, som bidrog till att den tråden låstes.
Det är riktigt, du tjafsade inte heller. Det var andra som tjafsade.
Citat:
Det var ett exempel. Haka inte upp dig på din superhjältinna du. Det har diskuterats tidigare i tråden om NB kan ha hotat Lisa med kniv eller dylikt och det var fullständigt otänkbart i den värld den gången.
Det hade fortfarande tagit för lång tid att föra Lisa över vägen, dessutom kom inte NB förrän efter 18:40 och då borde Lisa ha åkt för länge sedan, det var en kvart efter samtalet med pappan. Hon gick självmant över vägen trots att hon borde ha åkt hem.
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag måste fråga. Ville du att Nerijus skulle frikännas eftersom inget vittne sett hur offret kom över vägen? Menar du på allvar att det har någon betydelse?
Det är väsentligt då gärningsbeskrivningen blir felaktig. En skärpt advokat hade begärt att få veta vad som gjorde att Lisa gick över vägen och varför hon dröjde kvar. Tyvärr kunde inte advokaten hävda att NB inte kom förrän efter 18:40 eftersom han själv påstod att han var hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, man blir ju trött. Lisa var vid mopeden, mördades i ladan. Nerijus har bevisligen mördat henne (att påstå att all DNA mm kunnat avsättas efter hennes död är ett hål-i-huvudet-resonemang). Försöken att göra frågan om exakt h u r hon kom till ladan till någon form av knäckfråga vad gäller mordet är bara tröttsamt. Vad faen är det med folk?
Det är inget fel på det resonemanget. Vilket DNA måste ha tillkommit före eller under Lisas död?
2018-06-15, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#Fagro[/url] har fel när hen påstår att bristen på spår innebär att Lisa måste ha åkt moped från platsen.
I samband med att Fu inleds så åker Pa Svensson till polisstationen och skriver en anmälan angående olaga frihetsberövande. 5000-K698204-15. Detta i syfte att snabbt få till en telefonpejling på Lisas mobiltelefon. Detta visar sig vara en ytterst tidskrävande procedur då den beslutsfattande åklagaren även kräver ett PM m.m. Pa Svensson skriver även detta och kl. 05.50 så tas återigen kontakt med åklagare. Åklagaren kräver ytterligare komplettering av pm:et. 06.10 så kontaktas åklagare igen.
Då jag anser att allt har gjorts som kan göras vid och kring brottsplatsen i syfte att hitta Lisa så beslutas det i samråd med VB att sökandet för stunden avslutas kl. 05.20 ca. Lisas pappa informeras om vad som gäller och han säger att han och hans vänner/släktingar skall fortsätta söka en stund till. I avvaktan på en eventuell telefonpejling så har vi inga nya uppgifter att jobba med. Patrullerna avslutar med att söka efter Lisa kring de olika byggnaderna som är i närheten av brottsplatsen en andra gång.
Enligt FUP sid 18

Det fanns inga spår efter Lisa i ladan och därför avslutas söket i ladan, och genom telefonpejling förväntar polisen att de kan få uppgifter var Lisa tog vägen från parkeringen.
Det enda alternativet är att Lisa åkte på mopeden från parkeringsplatsen.
Senast redigerad av Fagro 2018-06-15 kl. 08:32.
2018-06-15, 08:41
Medlem
[quote=XeniaOnatopp|64342163]Då är vi överens. #Fagro har fel när hen påstår att bristen på spår innebär att Lisa måste ha åkt moped från platsen.

Nej det har hen=Fagro inte.
Lisa har varken gått från mopeden eller varit i ladan. Hunden skulle både har känt spår där och i ladan och känt doft (sökt) efter besudlingar. Det hade fullständigt drällt av doft därinne. Allt den hittade var avföring. Det var därför ladan inte spärrades. (Vad en viss signatur dillar om "blåst" och annat är irrelevant - det vet alla alla som jobbar med hundar.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in