Citat:
Ursprungligen postat av
boidis12
Du vet att en hund självmant utökar sökområdet när den sätts på en viss plats va .
Den står inte på det ställe man leder fram den till och bara sniffar på det stället .
Nu var betingelserna svåra p.g.a många spår , blåsigt väder och besvärligt underlag .
Man kan inte kräva av en hund att den ska kunna spåra upp Lisa på ett sånt ställe .

Hur lurade Onanerijus över Lisa över vägen enligt dig ?
Han kanske frågade Lisa efter vägen till Medelplana precis som han gjorde dagen innan ?
På något sätt fick ju faanskapet Lisa att närma sig ladan .

Då är vi överens.
#Fagro har fel när hen påstår att bristen på spår innebär att Lisa måste ha åkt moped från platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felix52
Jag trodde jag uttryckte mej enkelt, så att även de med små händer skulle fatta, men ack vad jag bedrog mej.
Hur kan du få det till att Lisa gick tillbaka till moppen och var nämnde jag 18:30?
Du nämnde inte 18:30, men Magnus såg Lisa vid moppen när han passerade kl 18:30-18:40 på sid 318. Hans fru preciserar tiden för passagen till 18:35-18:40 på sid 328. Om "fickringningen" skedde på väg mot ladan måste Lisa ha vänt tillbaka till moppen för att kunna ses där efter 18:30. Hon var ensam, vilket innebär att den person som pappan påstår att hon pratade med måste ha försvunnit illa kvickt och sedan inte hörts av. Det tillsammans med pappans påstående att det hördes ljud som av låsningen av kaféet gör att pappans vittnesmål måste ifrågasättas. Den Lisa pratade med var sannolikt pappan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felix52
Man kan inte vara nog tydlig i denna tråd. Jag avsåg färdvägen för Lisas mobil och då kan det kanske antas att hon finns i dess släptåg. Sedan hur Lisa rent fysiskt har förflyttat sig kan jag dock inte ha en aning om, detta syns nämligen inte på dataskärmarna.
Vad är det för dataskärm som kan visa en GSM-mobils rörelser på några tiotal meter inom en kvadratmils cells storlek?
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Minsann. Så du "hann" inte tillföra det förra gången då?
Jag har kommit på mer som stöder min teori sedan dess.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Inte jag heller. Men det var ditt ältande om öppettider på Handlar'n i Källby, bland annat, som bidrog till att den tråden låstes.
Det är riktigt, du tjafsade inte heller. Det var andra som tjafsade.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Det var ett exempel. Haka inte upp dig på din superhjältinna du. Det har diskuterats tidigare i tråden om NB kan ha hotat Lisa med kniv eller dylikt och det var fullständigt otänkbart i den värld den gången.
Det hade fortfarande tagit för lång tid att föra Lisa över vägen, dessutom kom inte NB förrän efter 18:40 och då borde Lisa ha åkt för länge sedan, det var en kvart efter samtalet med pappan. Hon gick självmant över vägen trots att hon borde ha åkt hem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Jag måste fråga. Ville du att Nerijus skulle frikännas eftersom inget vittne sett hur offret kom över vägen? Menar du på allvar att det har någon betydelse?
Det är väsentligt då gärningsbeskrivningen blir felaktig. En skärpt advokat hade begärt att få veta vad som gjorde att Lisa gick över vägen och varför hon dröjde kvar. Tyvärr kunde inte advokaten hävda att NB inte kom förrän efter 18:40 eftersom han själv påstod att han var hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Betongbaletten
Ja, man blir ju trött. Lisa var vid mopeden, mördades i ladan. Nerijus har bevisligen mördat henne (att påstå att all DNA mm kunnat avsättas efter hennes död är ett hål-i-huvudet-resonemang). Försöken att göra frågan om exakt h u r hon kom till ladan till någon form av knäckfråga vad gäller mordet är bara tröttsamt. Vad faen är det med folk?
Det är inget fel på det resonemanget. Vilket DNA måste ha tillkommit före eller under Lisas död?