Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-06, 15:16
  #1
Medlem
Pastmasters avatar
Ponera att två budgetar fälls, innebär det per automatik att vi går mot ett nyval utan motstånd från Cirkus Löfvens diktatorfasoner? I december förra året gick Löfven ut och sa i pressen att vi går mot ett nyval och sedan ändrade hela situationen med DÖ. Har han fortfarande makt att säga till om saken om hans regerings andra budget fälls i höst av oppositionen?

Jag hoppas innerligt att löven faller i höst. Står snart inte ut med denna Kalle Anka-regering.
Citera
2015-06-06, 15:23
  #2
Medlem
Menveds avatar
Alliansen kommer förmodligen inte lägga gemensam budget och då blir det inga problem för regeringen att få igenom sin budget. Till hösten kommer det en massa partikongresser och då kommer DÖ att behandlas. Det finns motioner i åtminstone Folkpartiet och Moderaterna om att lämna DÖ. Om DÖ skrotas så följer förmodligen en misstroendeförklaring i riksdagen mot regeringen och om alliansen stöder den så blir det extraval. Sannolikheten för att det sker sätter jag till högst 10 procent.
Citera
2015-06-06, 18:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Alliansen kommer förmodligen inte lägga gemensam budget och då blir det inga problem för regeringen att få igenom sin budget. Till hösten kommer det en massa partikongresser och då kommer DÖ att behandlas. Det finns motioner i åtminstone Folkpartiet och Moderaterna om att lämna DÖ. Om DÖ skrotas så följer förmodligen en misstroendeförklaring i riksdagen mot regeringen och om alliansen stöder den så blir det extraval. Sannolikheten för att det sker sätter jag till högst 10 procent.
Regeringen lär knappast utlysa nyval med tanke på deras opinionssiffror. Faller regeringen lär någon annan få talmannens uppdrag att bilda regering o sedan har vi en fempartisregering där SD fortsätter sitt tysta gillande till borgarna.
Ett nyval skulle bara innebära att SD blir ännu starkare medan något av borgarpartierna inte ens får vara kvar i riksdagen.
Skulle SD ändå hålla sina ord så skulle Fru Importälskare sitta i samma dödläge som Löfven.
Citera
2015-06-06, 21:30
  #4
Medlem
Beror nog på verkligheten. Alliansen vill not knappast regera just nu. De vet att det gäller att sänka folks levnadsstandard nu för att göra plats för alla nödvändiga kostnader som förra regeringen sköt på framtiden. Inte bara för migration utan även tåg, vägar, och försvar.

Fast börjar hösten med att Migrationsverket kräver 70 miljarder extra och regeringen börjar höja skatter och dra ner på förmåner för att få ihop pengar kanske alliansens väljare känner det för mycket i plånboken för att de skall våga släppa igenom det i riksdagen....

Vad som händer då vet väl ingen men Löfven kommer nog inte släppa makten utan ett nyval...

Min personliga gissning åtminstone är att regeringen inte håller mandatperioden ut. Nyval eller inte är en annna fråga.....
Citera
2015-06-07, 07:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Beror nog på verkligheten. Alliansen vill not knappast regera just nu. De vet att det gäller att sänka folks levnadsstandard nu för att göra plats för alla nödvändiga kostnader som förra regeringen sköt på framtiden. Inte bara för migration utan även tåg, vägar, och försvar.

Fast börjar hösten med att Migrationsverket kräver 70 miljarder extra och regeringen börjar höja skatter och dra ner på förmåner för att få ihop pengar kanske alliansens väljare känner det för mycket i plånboken för att de skall våga släppa igenom det i riksdagen....

Vad som händer då vet väl ingen men Löfven kommer nog inte släppa makten utan ett nyval...

Min personliga gissning åtminstone är att regeringen inte håller mandatperioden ut. Nyval eller inte är en annna fråga.....
Alla skäller på löven när det var småborgarna som inte vågade nyval trots att sd bäddat såå fint åt dem genom att rösta ner s budgeten mot all praxis.
Citera
2015-06-07, 10:05
  #6
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Beror nog på verkligheten. Alliansen vill not knappast regera just nu. De vet att det gäller att sänka folks levnadsstandard nu för att göra plats för alla nödvändiga kostnader som förra regeringen sköt på framtiden. Inte bara för migration utan även tåg, vägar, och försvar.

Fast börjar hösten med att Migrationsverket kräver 70 miljarder extra och regeringen börjar höja skatter och dra ner på förmåner för att få ihop pengar kanske alliansens väljare känner det för mycket i plånboken för att de skall våga släppa igenom det i riksdagen....

Vad som händer då vet väl ingen men Löfven kommer nog inte släppa makten utan ett nyval...

Min personliga gissning åtminstone är att regeringen inte håller mandatperioden ut. Nyval eller inte är en annna fråga.....

Jag instämmer i stora drag. Ett nyval tror jag dock är uteslutet då riskerna är för stora för flera av partierna, men det är givetvis möjligt med någon form av regeringsombildning.

Det som är Alliansens förhandlingskort när regeringen måste börja höja skatter och sänka förmåner är Alliansen kommer att kräva "sänkta trösklar" på arbetsmarknaden för att ge sitt stöd till regeringen. Så kanske blir det regeringen Löfvén som kommer att plocka bort LAS.
Citera
2015-06-08, 10:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag instämmer i stora drag. Ett nyval tror jag dock är uteslutet då riskerna är för stora för flera av partierna, men det är givetvis möjligt med någon form av regeringsombildning.

Det som är Alliansens förhandlingskort när regeringen måste börja höja skatter och sänka förmåner är Alliansen kommer att kräva "sänkta trösklar" på arbetsmarknaden för att ge sitt stöd till regeringen. Så kanske blir det regeringen Löfvén som kommer att plocka bort LAS.
Ja då om inte förr måste sd bekänna färg.dom har ju redan bränt ljuset i bägge ändar.
Citera
2015-06-08, 21:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cittra
Ja då om inte förr måste sd bekänna färg.dom har ju redan bränt ljuset i bägge ändar.

Vad menar du med att SD måste bekänna färg? SD är väl det enda partiet nu, möjligtvis undantaget vänsterpartiet, som inte kommer att behöva ändra varken politik eller retorik i den närmsta framtiden?

Ifall det blir en kohandel om skatter för att finansiera migrationen mot avskaffande av LAS så är det bara för SD att rösta mot bägge förslagen och korrekt hävda att det inte hade behövts varken höjda skatter eller avskaffad LAS ifall migrationsverket fått lite nya instruktioner. Ifall det är en uppgörelse mellan MP+S och hela eller delar av alliansen går det ju igenom oavsett SD.

Då är det bara att luta sig tillbaka och vara opposition.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback