2020-05-06, 19:48
Medlem
Zilvios avatar
Mycket OT raderat.
Se trådstart / moderatormeddelande angående vad som ska diskuteras i tråden.
Håller till detta för att undvika varning !

/MOD
Citera
2020-05-06, 19:48
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nu överdriver du allt, bor i Sthlms innerstad.
Nix, men jag kan ju ha missat något? Ge mig ett exempel på en endaste livsmedelsaffär i stadskärnan som inte har en rumänsk entrévärd?
Citera
2020-05-06, 19:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Nix, men jag kan ju ha missat något? Ge mig ett exempel på en endaste livsmedelsaffär i stadskärnan som inte har en rumänsk entrévärd?
ICA på Folkungagatan har varit rätt ren på dylikt ett bra tag nu.
Citera
2020-05-06, 20:03
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
ICA på Folkungagatan har varit rätt ren på dylikt ett bra tag nu.
Något corona-tillfälligt eller har det varit tiggarfritt länge nog till att kunna anses vara permanent?
Om det kan anses vara ett permanent tillstånd så vet då jag var jag skall handla nästa gång som jag bevistar Hipsterholmen!!
Citera
2020-05-06, 20:05
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Hemköp City.
Senast redigerad av halaltarzan 2020-05-06 kl. 20:13.
Citera
2020-05-06, 20:06
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Något corona-tillfälligt eller har det varit tiggarfritt länge nog till att kunna anses vara permanent?
Om det kan anses vara ett permanent tillstånd så vet då jag var jag skall handla nästa gång som jag bevistar Hipsterholmen!!
Vi pratar om ett antal år.
Citera
2020-05-06, 20:21
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Hemköp City, Munkbrohallen, T-jarlen.

Nu vet du var jag handlar.
Hemköp City (Under Åhléns) är tiggarberikad då det sitter en zittetiggis utanför ingången vid Drottninggatan. Dessutom så brukar insamlingspatrullen göra räder där, även fast väktarna är rätt duktiga på att schasa iväg dem ifrån den direkta entrén. När det är säsong så kan man även få äran att stöta på ett par Muzze Piggar! Just den delen av Drottninggatan är prima jaktmarker för dem!

Munkbrohallen hade en entrévärd sist som jag gick förbi (Tidiga Mars) och denna entrévärd är såpass fläskig att hon lätt skulle kunna få ett jobb som sumobrottare, alternativt stand in som späckhuggare i ett delfinarium! Denna Michelingumma hade förut planterat sina rövar (Ja hon har minst två) på Klarabergsviadukten, men jag antar att vägverket forslade bort henne därifrån då dom var oroliga över sprickbildningar i cementen! Min hustru har t.o.m gett henne ett smeknamn! Diabética Valrossia!

T-Jarlen är dock tiggarbefriad om man ser till den direkta entrén, men ingången vid T-banan som man går ned i för att komma dit är dock berikad. Där kan man även träffa på den ökända tyska tiggaren/gatumusikanten Horst (Munspelsmannen) om man har tur! (En skön lirare dessutom! Tvärgalen!)
Senast redigerad av Andersdamaan 2020-05-06 kl. 20:28.
Citera
2020-05-06, 20:22
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vi pratar om ett antal år.
Härligt att höra! Undrar vad den butiken har gjort för att hålla tiggarna borta?
Citera
2020-05-06, 21:22
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:

Kampamentshallen på Gärdet är nästan alltid befriad. De kanske inte har tillräckligt med kunder för att det ska vara värt det.
Citera
2020-05-06, 23:13
Medlem
oofaWE53GcrpeGH2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Finns ju många handlare som inte tillåter tiggare. Finns det någon tiggare utanför någon hamburgerrestaurang? De flesta eller alla Biltemabutiker har ingen tiggare. Samma sak gäller väl för El-giganten, Jula och Rusta.

Problemet är att några av de större butikskedjorna såsom systemet och ICA, Willys, Citygross eller Coop tillåter tiggeriet. I och med att det är dessa större butiker som gör så här så uppfattas det som om tiggeriet är acceptabelt hos gemene man. 99 procent tycker inte det. Inte ens Stefan Löfven.
Finns en del, ja - fenomenet är intressant.
Klassiska exempel under 2000-talet i Stockholm är entréerna till NK och Åhléns City. Anledningen att det i princip aldrig funnits några tiggare/penninginsamlare där är att deras vakter på något sätt systematiserat att direkt säga till den som händelsevis placerar sig vid entrédörrarna för att tigga. Samma sak gäller vid en del andra ställen. Något som aldrig just COOP, Ica, Hemköp, Citygross och Willys gjort - tvärtom har dessa butikskedjor i stort sett undantagslöst agerat för att tillåta "hustiggare" - i praktiken framför allt, och framför andra, "husromer" - vid sina entréer. År efter år har detta, denna pk-politiserade tiggeriverksamhet, pågått som alla vet.

De första exemplen du nämner har egentligen aldrig haft tiggare. Biltema i Botkyrka har jag sett enstaka EU-migranttiggare tidigare år, då det var som flest tiggare i gång. Vet att det vid den perioden frekventerade en romsk tiggeriorganisation där då, där de som regel alltid satt vid Ica Maxi på Kumla gårdsväg en liten bit ifrån Biltema, samma personer satt ibland på bägge dessa ställen och Systembolaget i närheten.
Senast redigerad av oofaWE53GcrpeGH2 2020-05-06 kl. 23:22.
Citera
2020-05-06, 23:51
Medlem
oofaWE53GcrpeGH2s avatar
Citat:
Hemköp City.
Citat:
Hemköp City (Under Åhléns) är tiggarberikad då det sitter en zittetiggis utanför ingången vid Drottninggatan.

Munkbrohallen hade en entrévärd sist som jag gick förbi (Tidiga Mars)
T-Jarlen är dock tiggarbefriad om man ser till den direkta entrén
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Kampamentshallen på Gärdet är nästan alltid befriad. De kanske inte har tillräckligt med kunder för att det ska vara värt det.
Enstaka livsmedelsbutiker finns ju alltid där det inte är tiggare. Att finna livsmedelsbutiker i Stockholm som inte haft tiggare vid sin entré under 2000-talet är svårt - sedan finns specialfall med varuhusen Åhléns City och NK (vet inte hur det är i andra städer där dessa varuhus finns). Hemköp vid Åhléns måste ju som sagt folk passera in på Åhléns för att kunna komma till. Genom detta är kanske den Hemköp-butiken (av alla Hemköpbutiker) en av de minst tiggeritrafikerade. Utanför, runtom Åhléns, är en annan femma...
Munkbrohallen har haft "tiggeripersonal" regelbundet i minst tio år, nu i vår har det av coronaskäl minskat något.
T-Jarlen ligger på en lite speciell plats. I gången där invid förekommer det tiggare från och till, idag är det inte så ofta det tiggs där, det var värre för 5-10 år sedan. Precis utanför ingången till affären T-Jarlen har det väl aldrig befunnits tiggare (annat än i undantagsfall). Man kan ju undra varför. Har tunnelbanevakterna brukat köra bort eventuella tiggare därifrån? Är det T-Jarlens personal som lyckats avvisa tiggare? Vore intressant att höra med romska tiggare hur de resonerat om den platsen eftersom de egentligen aldrig suttit där.
Att Kampementshallen på Gärdet varit förhållandevis befriad är lite konstigt egentligen. Har tiggare missat den affären? Romska tiggare har ju ofta suttit i relativ närhet, vid Fältöversten-omr. och utanför Ica Karlaplan, Hemköp på Jungfrugatan och Ica i Värtan.
Senast redigerad av oofaWE53GcrpeGH2 2020-05-06 kl. 23:57.
Citera
2020-05-07, 08:00
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oofaWE53GcrpeGH2
Finns en del, ja - fenomenet är intressant.
Klassiska exempel under 2000-talet i Stockholm är entréerna till NK och Åhléns City. Anledningen att det i princip aldrig funnits några tiggare/penninginsamlare där är att deras vakter på något sätt systematiserat att direkt säga till den som händelsevis placerar sig vid entrédörrarna för att tigga. Samma sak gäller vid en del andra ställen. Något som aldrig just COOP, Ica, Hemköp, Citygross och Willys gjort - tvärtom har dessa butikskedjor i stort sett undantagslöst agerat för att tillåta "hustiggare" - i praktiken framför allt, och framför andra, "husromer" - vid sina entréer. År efter år har detta, denna pk-politiserade tiggeriverksamhet, pågått som alla vet.

De första exemplen du nämner har egentligen aldrig haft tiggare. Biltema i Botkyrka har jag sett enstaka EU-migranttiggare tidigare år, då det var som flest tiggare i gång. Vet att det vid den perioden frekventerade en romsk tiggeriorganisation där då, där de som regel alltid satt vid Ica Maxi på Kumla gårdsväg en liten bit ifrån Biltema, samma personer satt ibland på bägge dessa ställen och Systembolaget i närheten.

Alla butiker har problem med snatteri. Snatteri är dessutom en del i andra stöldverksamheter och även droghandel. Ett sätt att komma åt dessa verksamheter är då att butiksägare med väktare och polis stör gängen som försöker ta revir genom att boa in sig på gatan. Åtråvärda platser som du nämner är Åhlens city och NK. Där får inga sitta, inte ens trötta pensionärer och således inte tiggare. Mest klirr i muggen skulle det ju vara om tiggarna fick sitta inne i Nya karolinska sjukhuset, slottet eller vid universitetet. Men det får de inte, helt enkelt för att det skulle öppna upp för annan verksamhet som väktarna vid city försöker stoppa. Biltema och Rusta ligger i regel vid köpcentra eller i industriområden och där bevakar vaktbolag som har ett annat tänk och befogenheter. Det är nolltolerans mot allt.

Om polisen och väktare inte är vaksamma så tar tiggeriet genast nya former och tiggarna skulle kliva på bussar eller gå in i kyrkor. Då är steget inte långt till att de börjar gå runt i villaområden och bostadshus och ringer på dörrarna. Vi har ju sett scener där tiggarna sliter säckar med pantburkar från studentflak eller att personal vittnar om att tiggarna kliver in i kommunala verksamheter med sina muggar. Det finns liksom ingen hejd och det mesta har redan hänt.

Att tiggarna inte får sitta intill ingången vid Gallerior beror på säkerheten om det skulle börja brinna och folk måste rusa ut. Tiggarna måste sitta en bit bort. Vad jag förstår så är det skället till varför många enskilda butiker inte alls tillåter tiggare. Numer får tiggarna inte ens gå runt på busshållplatser på grund av coronan.

Polisen är således inte ärlig när det gäller tiggeri. Det är absolut inte fritt fram, utan tiggeriet tillåts ske vid vissa butiker eller passager som är lätt att övervaka och det är i regel samma person år efter år. Vilket alltså visar den potentiella risken för att tiggeriet ska urarta. Det är så vissa kommuner har kunnat förbjuda tiggeriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in