2017-04-08, 01:36
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Här godhetsknarkas det då man gett dyra skönhetsprodukter till tiggare.

http://nouw.com/pdotter/uteliggare-o...rylar-29695473

Hade varit bättre att sälja dem och sätta in pengar hos nån hjälporganisation som verkar i Östeuropa.

Snacka om att sakna perspektiv på saker

Citat:
Men igår sattes verkligen mina tankar kring konsumtion på sin yttersta spets när jag gick längst Humlegårdsgatan och sa hej till en tiggare utanför 7-eleven. Jag svängde in på ett event och när jag gick ut sa jag återigen hej till tiggaren, en goodiebag rikare. "Hon kanske vill ha allt det där här i som inte jag behöver" tänkte jag och frågade henne vad hon saknade hemma. När jag räckte upp produkt för produkt och väntade på ett ja eller nej så skämdes jag. "Vadfan håller jag på med" tänkte jag och räckte över hela påsen.

Jag ger ofta bort saker till tiggare (sällan pengar då jag aldrig har kontanter) men deras glada miner går verkligen djupt in i mig efteråt. Och just igår, kändes det lite extra. Jag har inte alltid haft det lätt, men i dagsläget bor jag i en fantastisk lägenhet som jag äger, bär dyra kläder, konsumerar mycket pengar på restaurangbesök och resor. Man kan aldrig vara tillräckligt tacksam för det. Nu går jag inte i tankarna att sluta konsumera helt, men kanske skänka ännu oftare och bara köpa det jag verkligen behöver. För tjejen igår fick kanske 10 dyra krämer av mig, som förhoppningsvis gjorde hennes dag. Men hemma hos mig hade dom bara legat och skräpat.

Dyra krämer är precis vad tiggare vill ha.
Citera
2017-04-08, 01:53
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Löfven: "Tiggeriet ska bort"

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...bort-1.4225455

Tiggeriet har redan permanentats i Sverige. Vill man få bort det finns det enkla lagstiftningsåtgärder, men så långt vill inte regeringen gå. Alltså kommer vi få dras med tiggarna under lång tid framöver, säkerligen försörja dem med bidrag också.
Citera
2017-04-08, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alla romska rumäner och romska bulgarer som uppehåller sig på Drottninggatan i Stockholm... Hur har de överlevt detta terrordåd som drabbat oss idag?

Jodå i ledaren hos tidningen Nerikes allehanda ( na.se ) tänks hen på dem också :

"Terroristen vill att jag ska se med misstänksamhet på den grupp romska kvinnor jag mötte, som inte längre kunde tigga i centrala Stockholm eftersom stan var avstängd"
Citera
2017-04-08, 08:52
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Du måste sätta stopp för tiggarna, Löfven
Debattören: Politikernas flathet har lämpat över ansvaret på oss i handeln

Butikernas toaletter med rinnande vatten används som dusch, tvättrum eller tvättstuga. Områdena runt butiken blir nedskräpade och används som toaletter. Runt pantstationen uppstår ibland bråk kring pantflaskor eller pantkvitton. Så här kan vi inte ha det.
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/r...iggarna-lofven
Citera
2017-04-08, 10:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Jodå i ledaren hos tidningen Nerikes allehanda ( na.se ) tänks hen på dem också :

"Terroristen vill att jag ska se med misstänksamhet på den grupp romska kvinnor jag mötte, som inte längre kunde tigga i centrala Stockholm eftersom stan var avstängd"

Konstig formulering med tanke på att tiggare alltid använts som förklädnad av informationsinhämtare och terrorister. Tänk tiggarnätverket i Fritz Langs "M - en stad söker en mördare". Eller Belker i "Hill Street Blues". Eller den tsarryska säkerhetspolisen Okhrana som hade agenter utklädda till tiggare.

Naturligtvis ser man på organiserade tiggare med misstänksamhet. Annars är man handikappad. Skribenten självstympar sig om han inte ser på dem med misstänksamhet.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-08 kl. 10:11.
Citera
2017-04-08, 10:19
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alla romska rumäner och romska bulgarer som uppehåller sig på Drottninggatan i Stockholm... Hur har de överlevt detta terrordåd som drabbat oss idag?

Jag såg en som satt på Kungsgatan någon timme senare. Efter ett totalt kärnvapenkrig så kommer det att bara finnas kackerlackor och zigenare kvar på jorden.
Citera
2017-04-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Snacka om att sakna perspektiv på saker

Dyra krämer är precis vad tiggare vill ha.

Något man fått gratis ger man bort och behöver skriva om hur god man är.
Tror personen att nån som sitter på gatan och gapar efter pengar är överlycklig över att få dyra hudcremer.
Citera
2017-04-08, 12:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag såg en som satt på Kungsgatan någon timme senare. Efter ett totalt kärnvapenkrig så kommer det att bara finnas kackerlackor och zigenare kvar på jorden.
Jag tror dessvärre du har rätt. Vidrigt.
Citera
2017-04-08, 12:29
Medlem
Hjortronsalts avatar
Citat:
Något man fått gratis ger man bort och behöver skriva om hur god man är.
Tror personen att nån som sitter på gatan och gapar efter pengar är överlycklig över att få dyra hudcremer.

Ja, äckligt att behöva skriva om det i sin blogg. Men dyra hudcremer kan ju säljas. Hygienprodukter är väl en av favoriterna när snatterikjolen gör sin runda på stormarknaden, eller någon tiggarkramare har lockats ta med sig den stackars faaaattiga sitterskan på inköpsrond.

Här kan det kanske passa att nämna en liten iakttagelse jag har gjort av vad de vandrande kjolarna har att sälja utöver råm-tidningar. Har nämligen några gånger sett dem flasha "guld"ringar, som de kvickt får fram från någon gömma när den tilltänkta kunden är en mörkhyad ung man. Trodde att denna approach bara gällde negrer - ända tills jag fick se kjolen försöka locka tre unga balkan-ättlingar från Orten med en "guld"kedja i förrgår, medan spårvagnen väntade i Brunnsparken. Så de anpassar bedrägerierna efter kundkretsen.
Citera
2017-04-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsalt
Ja, äckligt att behöva skriva om det i sin blogg. Men dyra hudcremer kan ju säljas. Hygienprodukter är väl en av favoriterna när snatterikjolen gör sin runda på stormarknaden, eller någon tiggarkramare har lockats ta med sig den stackars faaaattiga sitterskan på inköpsrond.

Här kan det kanske passa att nämna en liten iakttagelse jag har gjort av vad de vandrande kjolarna har att sälja utöver råm-tidningar. Har nämligen några gånger sett dem flasha "guld"ringar, som de kvickt får fram från någon gömma när den tilltänkta kunden är en mörkhyad ung man. Trodde att denna approach bara gällde negrer - ända tills jag fick se kjolen försöka locka tre unga balkan-ättlingar från Orten med en "guld"kedja i förrgår, medan spårvagnen väntade i Brunnsparken. Så de anpassar bedrägerierna efter kundkretsen.

Du har nog rätt, jag håller mig borta från stan och ser inte vad tiggarna eventuellt skulle sälja till andra.
Citera
2017-04-08, 18:26
Medlem
Även jag undrar hur det gick för de romska tiggarna som brukar spela dragspel och trummor utanför Åhléns och HM. Tror ni de klarade sig undan?
Citera
2017-04-08, 18:30
Medlem
Bittersteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Även jag undrar hur det gick för de romska tiggarna som brukar spela dragspel och trummor utanför Åhléns och HM. Tror ni de klarade sig undan?
enligt Expressen var det en tiggare som blev skadat där.
http://www.expressen.se/nyheter/tigg...tackens-offer/
Fick en av betonglejonen över foten och bröt den på två leder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in