Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 16:46
  #18457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
120 stycken tiggare i Umeå ?!
Satt det EN utanför varje butik i stan? Inklusive Backen, Teg, Umedalen, V + Ö Ersboda, Carlshem, böle, Strömpilen, ÖK samt Mariehem, Mariedal, - etc - täckte de upp hela stan ??
Var det förra året då ?
120 tiggare är en enorm mängd. Ni måste ha vadat över tiggare.

Jag var ju uppe i sep. i år och det var inte många tiggare där. Förutom inne på busstationen där de höll hov. Väktaren inne på tågstationen klagade på att de snodde förvaringsboxarna - det fanns 9 st.

Samtidigt förstår jag. Umeåborna är Hjärtligt goda människor, vill alla väl.
Vänliga, serviceinriktade och trevliga. ( gäller inte hagamannen )
Då drar tiggarna upp till Björkarnas stad och tigger för fulla muggar.



Ja det var kopiöst många för ett och ett halvt år sedan, ett tjugotal var barn kan tilläggas och dessa sågs driva omkring i centrum alternativt satt de och åt på Donken. Kan också berätta att jag i förra veckan var in på busstationen för att köpa en biljett och då var det fyra tiggare därinne, en kvinna och tre män. De väsnades och hade sig så jag hörde inte vad tjejen bakom luckan sa och jag är varken gammal eller döv. När jag upplyste henne om att jag p g a skrikandet inte kunde höra vad hon sa, smilade hon upp sig och sa något om dålig akustik.
Hur kan man stå ut med en sådan arbetsplats? Det är väl illa nog att tvingas stå ut i fem minuter som jag gjorde men ständigt återkommande?
Har dock inte sett någon tiggare på andra sidan bron så Teg verkar vara tiggarfritt.
Citera
2017-10-16, 23:32
  #18458
Medlem
petarsiginavelns avatar
Ja. Det är absolut en minskning i Umeå jämfört för ett och ett halvt år sedan.
I torsdags satt det fortfarande bara en, en kvinna, på Ålidhems centrum och idag när jag besökte Strömpilen satt det också bara en, även det en kvinna, utanför framsidan på Maxi.
Satt varken någon vid baksidesutgången och ej heller någon utanför systemet.
Så här lugnt har det inte varit på många år... peppar peppar...
Citera
2017-10-17, 00:58
  #18459
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
I lördags fm ringde det på min dörr. Jag öppnade intet ont anande eftersom vi har hantverkare i huset som behöver komma in i lägenheterna mellan varven.
Utanför stod två små svarthåriga pojkar i sex-sjuåråldern med varsin liten hink full med godis och frågar "Köpa?"
Ett högljutt nej och hårt igensmälld dörr blev det.
Det var ju svårt att avgöra om de var romer eller av annan utländsk härkomst.
Vad är det för föräldrar som skickar ut sina små barn att sälja vid dörrarna?
Dom kan ju råka ut för vad som helst och även de som släpper in dem löper ju stor risk.
Spanar? Säljer stöldgods?
Kommer de tillbaka blir det polis och/eller orosanmälan.
Nån mer om fått besök av säljande barn?
Här i Bromma så har vi börjat att få hembesök av "Blomförsäljerskor" som främst verkar rikta in sig mot äldre människor. Dom har varit och ringt på ett flertal dörrar i våran brf och mer eller mindre försökt att utpressa gamlingarna till att köpa deras halvvissna skitblommor (Som dom förmodligen hittar i containern bakom blomaffären) för en hutlös slant. Vanligtvis så är vi rätt så förskonade från zigenska försäljare i vår brf, men tydligen så hade en halvsenil och snäll gammal tant släppt in fanskapen. Fullvuxna ziganhonor var det dock, så vi har inte fått besök av några kultingar (Än!)
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-10-17 kl. 01:03.
Citera
2017-10-18, 14:16
  #18460
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Flickor ofredade av tiggande man i Lund

Två flickor, 15 och 16 år, ofredades under måndagskvällen av en man i 30-årsåldern som krävde pengar.

Enligt polisanmälan var det vid Clemenstorget som flickorna vid åttatiden på kvällen möttes av en man som sa att han ville ha pengar. När flickorna sa att de inte hade några pengar sa han åt dem att ta ut pengar åt honom med sina bankkort.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-1...v-tiggande-man
Citera
2017-10-20, 16:44
  #18461
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Polisen i Köpenhamn söker efter en kvinna i samband med det upphittade nergrävda spädbarnsliket

Citat:
Hun er meget kraftig og har langt mørkt og krøllet hår, og hun er formentlig af anden etnisk oprindelse end dansk - muligvis rumæner.

https://www.bt.dk/krimi/politiet-led...paedbarns-doed
Citera
2017-10-20, 17:21
  #18462
Medlem
Två år i rad har socialen gett bidrag till ett härbärge för EU-migranter vintertid. Men i år sätter sparkraven stopp.

Citat:
2015 och 2016 beviljades kyrkorna i Karlskrona bidrag från socialförvaltningens föreningsbidragskonto för att kunna hålla ett härbärge i Lyckeby öppet. Ett sådant behövs även i år och en ansökan om att få bidrag har kommit in.

Men socialen väntas gå fem miljoner kronor back i år och socialnämnden fattade i augusti beslut om rationaliserande åtgärder för att minska underskottet.

http://www.sydostran.se/karlskrona/s...d-eu-harbarge/
Citera
2017-10-20, 17:32
  #18463
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Polisen i Köpenhamn söker efter en kvinna i samband med det upphittade nergrävda spädbarnsliket



https://www.bt.dk/krimi/politiet-led...paedbarns-doed

Jaha, nu droppar dom inte bara sin avföring utan även sin avkomma i naturen.
Arma barn, det kanske har det bättre nu? Slipper vara utsatt...R.I.P
Lite OT, men det säjs vara svårt att bli gravid när man är kraftigt överviktig men det gäller uppenbarligen inte romerna.
Citera
2017-10-21, 11:39
  #18464
Medlem
Kebabfysikers avatar
Mängden tiggare har minskat i tunnelbanan, likaså antalet tondöva "musikanter".
Citera
2017-10-21, 11:59
  #18465
Medlem
Pålsundsgatan Söder.En zigenare som satt utanför minilivs blev nedpissad av hund.Hundägaren hade stannat för att tända en cig. när händelsen enligt min polare inträffade.Vi funderade på om tiggaren luktade så starkt av urin så hunden måste markera.
Citera
2017-10-21, 15:12
  #18466
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Pålsundsgatan Söder.En zigenare som satt utanför minilivs blev nedpissad av hund.Hundägaren hade stannat för att tända en cig. när händelsen enligt min polare inträffade.Vi funderade på om tiggaren luktade så starkt av urin så hunden måste markera.

Jag har faktiskt undrat över varför inte hundägare uppfostrar sina hundar till att pissa på tiggare.
Jag ser hundar gå förbi tiggare utan att bry sej. Så bör det inte vara. Ett litet nafs sitter inte heller i vägen.
Citera
2017-10-21, 18:10
  #18467
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag har faktiskt undrat över varför inte hundägare uppfostrar sina hundar till att pissa på tiggare.
Jag ser hundar gå förbi tiggare utan att bry sej. Så bör det inte vara. Ett litet nafs sitter inte heller i vägen.

Typ så här?

https://www.youtube.com/watch?v=mB5ffNOmmhw
__________________
Senast redigerad av Studsboll 2017-10-21 kl. 18:13.
Citera
2017-10-21, 20:36
  #18468
Medlem
Vekrusets avatar
Idag verkar vinterbemanningen vara inskolad och på plats. Markant fler tiggare, och påstridig man med för kort krycka också. God jul! Snart är tomtarna med plastsaxofoner här också!

Säsongsvariationen visar i mina ögon tydligt att allt är ett spel. På sommaren vill de ha ledigt, och njuta i sina egna länder. På vintern fryser svenskarna, och känner större medlidande = större lönsamhet för mindre insats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback