Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-01, 21:58
  #1
Medlem
swimmingpools avatar
Ibland när jag är ledig kan det gå flera timmar innan jag blir hungrig och äter nåt för första gången på dagen. Men efter jag har ätit blir jag hungrig ganska fort igen. Beror det på att jag inte åt nåt på länge innan? Är det viktigt att äta vid vissa tider? Jag har hört både för och emot.
Citera
2015-06-01, 22:03
  #2
Avstängd
ilpobres avatar
Sker för mig också men endast under helgerna då jag fortfarande går i skolan. Tror att man helst ska äta på fasta tider för att hålla blodsockret i schack, speciellt om man har långledigt. Om det bara sker under helgerna så tror jag att det gör ytterst lite skillnad.
Citera
2015-06-01, 22:35
  #3
Medlem
swimmingpools avatar
Har dessutom hört att kroppen ställer in sig på svält om man inte ätit på länga och då blir man tjockare. Kan det stämma?
Citera
2015-06-01, 22:50
  #4
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Har dessutom hört att kroppen ställer in sig på svält om man inte ätit på länga och då blir man tjockare. Kan det stämma?
Nej man blir inte tjockare. Kroppen tar då av muskler först och främst, sedan från kroppens glykogendepåer.
Citera
2015-06-01, 23:32
  #5
Medlem
Vikilitas avatar
När du är ledig kanske du inte rör på dig lika mycket i början av dagen? Då gör kroppen av med så lite energi att det tar tid innan du blir hungrig. Sen när du börjat röra på dig mer och varit vaken längre blir du lätt hungrig igen.
Men att det går så snabbt när du ätit till att du blir hungrig igen kan också bero på vad du äter. Äter du snabba kolhydrater kan du känna dig väldigt mätt för stunden men snabbt hungrig igen. Ät frukost eller brunch eller lunch eller vad du nu äter som du kan stå dig på lite längre.
Citera
2015-06-02, 02:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nej man blir inte tjockare. Kroppen tar då av muskler först och främst, sedan från kroppens glykogendepåer.

myt

hunger gör dig smalare.punkt
Citera
2015-06-02, 07:46
  #7
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nej man blir inte tjockare. Kroppen tar då av muskler först och främst, sedan från kroppens glykogendepåer.

Öh...glykogendepåer som finns i muskler och till viss del i levern.

Däremot leder hård fysisk aktivitet till att en del muskelprotein bryts ned (därför viktigt att få i sig något efter träning). Vid låg aktivitet däremot metaboliseras fett till energi, en Tiaminberoende (B1) process, varför man vid total svält (men med vattentillgång) kommer avlida även med underhudsfett kvar efter en sisådär 60 dagar.




Nu lämnar jag vetenskapens område och spekulerar förhållandevis fritt efter TS frågeställning. Jag antar att det första du då äter är något mer lättsmält än ett paket bacon? Kanske något kolhydratrikt som bröd, fil och flingor?

Det gör att ditt blodsocker, relativt sätt, stiger markant (även förutsatt icke- diabetiker) varvid en kraftig insulinfrisättning sker ---> blodsockret sjunker.

Själva sänkningen av blodsockret i sig, inte det nya värdet, signalerar att "nu är det dags att äta", ergo hunger. Också det s.k. "blodsockerfallet", även om blodsockret bara normaliseras upplevs av vår fysiologiska stenåldersorganism som "fara och färde", vilket ger ett sympatikuspåslag.

Själv har jag frivilligt fastat 35h (endast vatten) och ändå kunnat arbeta, cykla till jobbet etc. med opåverkat blodsocker (P-glucos 5,6 mmol/l). Kanske lite sur andedräkt, men inget jag vet om, hehe. När jag försökt samma "stunt" med 2dl kvarg x2 /dag har jag däremot blivit dum i huvudet p.g.a blodsockersvängningarna.

Mina 2 cent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback