Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-01, 14:07
  #1
Medlem
Blir det problem när jag återlämnar boken tror ni? Någon som gjort det innan?
Citera
2015-06-01, 14:17
  #2
Medlem
gavlips avatar
Det blir inga problem lämna i bokautomaten.
Citera
2015-06-01, 14:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Det blir inga problem lämna i bokautomaten.

Alright, hoppas på det.
Citera
2015-06-01, 14:36
  #4
Medlem
Om boken är skadad eller förstörd kommer du att krävas på ersättning. Det är väl inte så konstigt, eller?
Citera
2015-06-01, 15:23
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Bättre biblioteket köper en ny dom har råd.

Nej bättre du står för en ny eftersom du orsakade skadan.

Det är för övrigt bra om du påtalar det för personalen att det var en olyckshändelse mm. innan de upptäcker skadan. Kanske slipper du betala något då.
Citera
2015-06-01, 15:38
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Du misstar dig jag läser inte böcker från svenskt kulturmarxist bibliotek.

Okej Smartass. TS ska betala!
Citera
2015-06-01, 15:40
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toooobi
Blir det problem när jag återlämnar boken tror ni? Någon som gjort det innan?

Rent juridiskt sett är du sannolikt ersättningsskyldig, så du får väl se hur biblioteket reagerar. Sannolikt händer inte så mycket.
Citera
2015-06-01, 16:10
  #8
Medlem
Tack för svaren! Några håller på med moraliska inflikningar, vilket jag inte eftersöker här. Jag undrar konkret vad som händer när jag lämnar in den. Kaffefläcken är för övrigt liten och påverkar självfallet inte läsningen. Det är en liten färgskillnad från vitt till brunt på bokens utsida.

Alla som lånar en bok sliter den specifika boken. Oavsett om det handlar om att stryka under meningar, ta in och ut den från väskan, vika högst upp på sidan för att veta vart man slutade att läsa. Vad är ok/ inte ok enligt biblioteket? I mitt fall en liten kaffefläck.


Antar att det inte finns så många HD-praxis på det här, men om någon lämnat in en bok med kaffefläck och berättade hur det gick vore det toppen.
Citera
2015-06-01, 16:20
  #9
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toooobi
Tack för svaren! Några håller på med moraliska inflikningar, vilket jag inte eftersöker här. Jag undrar konkret vad som händer när jag lämnar in den. Kaffefläcken är för övrigt liten och påverkar självfallet inte läsningen. Det är en liten färgskillnad från vitt till brunt på bokens utsida.

Alla som lånar en bok sliter den specifika boken. Oavsett om det handlar om att stryka under meningar, ta in och ut den från väskan, vika högst upp på sidan för att veta vart man slutade att läsa. Vad är ok/ inte ok enligt biblioteket? I mitt fall en liten kaffefläck.


Antar att det inte finns så många HD-praxis på det här, men om någon lämnat in en bok med kaffefläck och berättade hur det gick vore det toppen.
Allt beror på "storleken" på skadan, och hur det bedöms på helheten. Det sliter på böcker att läsa dem, bibliotek vet att deras böcker slits. Frågan blir hur mycket skada kaffefläcken gjort, och det kan vi inte avgöra. Du säger "liten", de kanske säger "den här sidan är förstörd och vi måste köpa in en ny".

Jag lämnade in en bok som fått vatten på sig så att typ en tredjedel av boken hade fuktskadade sidor (så de absorberat vatten och "växt" och blivit knögliga), men det gick bra. PRatade med bibliotikarien och sa "boken var med om en olyckshändelse". Det var lugnt. Men det hade kunnat gå annat o mdet var den nitiska bibliotikarien som inte verkade gilla att jag en gång ville åt en bok i magasinet.

Vad var bibliotekets rätt i mitt fall? Att anse att boken var skadad och att det skulle köpas in en ny på min bekostnad.
Citera
2015-06-01, 16:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toooobi
Tack för svaren! Några håller på med moraliska inflikningar, vilket jag inte eftersöker här. Jag undrar konkret vad som händer när jag lämnar in den. Kaffefläcken är för övrigt liten och påverkar självfallet inte läsningen. Det är en liten färgskillnad från vitt till brunt på bokens utsida.

Alla som lånar en bok sliter den specifika boken. Oavsett om det handlar om att stryka under meningar, ta in och ut den från väskan, vika högst upp på sidan för att veta vart man slutade att läsa. Vad är ok/ inte ok enligt biblioteket? I mitt fall en liten kaffefläck.


Antar att det inte finns så många HD-praxis på det här, men om någon lämnat in en bok med kaffefläck och berättade hur det gick vore det toppen.

Jag läser väldigt mycket och lånar ofta från bibliotek så liknande saker har hänt mig några gånger. Jag har aldrig blivit krävd på ersättning men det har inte heller varit "allvarliga" skador.
Så länge skadan kan anses vara normalt slitage så är det nog inga problem.

Det finns ingen specifik gräns för vad som är ok eller inte, det är helt upp till biblioteket i fråga att avgöra om skadan som uppstått är så stor att de måste ersätta boken.
Det som du beskriver har jag svårt att se att du skulle kräva ersättning för.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2015-06-01 kl. 17:08.
Citera
2015-06-01, 17:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag läser väldigt mycket och lånar ofta från bibliotek så liknande saker har hänt mig några gånger. Jag har aldrig blivit krävd på ersättning men det har inte heller varit "allvarliga" skador.
Så länge skadan kan anses vara normalt slitage så är det nog inga problem.

Det finns ingen specifik gräns för vad som är ok eller inte, det är helt upp till biblioteket i fråga att avgöra om skadan som uppstått är så stor att de måste ersätta boken.
Det som du beskriver har jag svårt att se att du skulle kräva ersättning för.

Tack för svaret. Bör jag påpeka skadan när jag lämnar in den, eller ska jag slänga ned den i boxen tycker du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback