2015-07-07, 09:34
Medlem
Valfrids avatar
Senast betald 11,05 . Tror att vi kan ha en kurs på mellan 20-30 kr innan sommaren är över! Dvs ett börsvärde mellan 200-300 milj. Det är enl mig en mera rimlig värdering.
Citera
2015-07-07, 09:43
Medlem
Röksopps avatar
Spontant funderar jag på om Scania skulle vara intresserad av Hybricons teknik. Scania har endast utvecklat hybrider (vad jag vet).
Citera
2015-07-08, 06:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Senast betald 11,05 . Tror att vi kan ha en kurs på mellan 20-30 kr innan sommaren är över! Dvs ett börsvärde mellan 200-300 milj. Det är enl mig en mera rimlig värdering.

För oss som inte är insatta i bolaget, motivera gärna. Du skriver att det vore en "mera rimlig värdering", vilket jag tolkar som att du menar att en uppgång på 100-200% inte ska bero på att fundamenta i bolaget förändras under sommaren, utan att bolaget i dagsläget är felprissatt i den omfattning du nämner.
Citera
2015-07-08, 11:41
Medlem
starbounds avatar
Börspodden rekade att man skulle teckna, vet inte vilket avsnitt dock.
Citera
2015-07-08, 12:36
Medlem
Valfrids avatar
Det finns många anledningar till att bolaget bör kunna värderas högre inom kort.

Här är några motiveringar!

• Redan tagna ordrar om ca 7 milj Euro! Finns goda förutsättningar att
denna order utökas med ca 24 bussar eller ca 300%. Beställaren är Umeå kommun vilket såklart blir en mkt god referenskund.

• Bolagets produkter har en rad fördelar jämfört med andra alternativ. Ex extremt kort laddtid och tålighet för kyla över -30c.

• Bolaget har stora institutionella ägare och det finns tydliga Lock-Up,s. Vidare har man nu en stabil kassa efter noteringen.

•Elbussar för innerstadstrafik = Världstrend. Denna lär kraftigt gynna Hybricon.

• Värdering - Bolaget har alltså redan 7 milj € i orderboken, det lär med stor sannolikhet bli tal om flerdubblad orderingång redan i år om jag gissar rätt. Man har många offerter ute och det känns sannolikt att det kan bli flera stora affärer. Hybricon verkar ha det bästa alternativet när det gäller Elbussar just nu.

Jag tycker helt klart att ett börsvärde mellan 200-300 miljoner är rimligt i nuläget!
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-08 kl. 12:52.
Citera
2015-07-08, 16:46
Medlem
Elbasar är här för att stanna. De har två styrkor som gör dem svårslagna.
Dels är de tysta och utsläppsfria vilket gör att de går att integrera i stadstrafik på nya sätt. Detta bidrar också till vissa miljömål. Dels, och detta är kanske viktigast, är de det mest energieffektiva sättet att transportera folk. Ska man uppnå kommuners och regioners mål energimål, så är det med elbussar.
Hybricon tycker jag mig se har stor erfarenhet och en bra produkt, men i Göteborg kör nu Volvo sin elbussar, linje 55, i skarp trafik. Även andra vill haka på elektrifieringstrenden. Vad händer då med Hybricon? Min gissning är att bolaget köps av en större aktör inom ett par år, såvida de har en tillräckligt attraktiv teknik.
Jag har köpt lite aktier bara för att jag gillar idén, men jag kanske köper fler om priset håller sig på ungefär samma nivå i höst.
Citera
2015-07-09, 07:49
Medlem
Valfrids avatar
Sen har ju Hybricon fördelen att vara ett nytt fräscht bolag enbart associerat med miljö och miljöteknik. Det kan vara en fördel för ex Ikea och deras miljömässiga image att köra med bussar från Hybricon istället för ex Volvo som kanske inte har samma miljömässiga PR.

Sedan så tar det väll 15 minuter för volvo att ladda sina bussar, Hybricon 3 min?

Men visst är det bra att stora aktörer likt Volvo öppnar upp marknaden för Elbussar än mer.

Hybricon har enl uppgift många offerter ute. Det gäller sannolikt oftast stora kunder som städer, kommuner , flygplatsoperatörer och mkt stora företag ex Ikea.

Tror helt klart att vi får flera orders i år .
Citera
2015-07-09, 09:12
Medlem
Citat:
Sen har ju Hybricon fördelen att vara ett nytt fräscht bolag enbart associerat med miljö och miljöteknik. Det kan vara en fördel för ex Ikea och deras miljömässiga image att köra med bussar från Hybricon istället för ex Volvo som kanske inte har samma miljömässiga PR.

Sedan så tar det väll 15 minuter för volvo att ladda sina bussar, Hybricon 3 min?

Men visst är det bra att stora aktörer likt Volvo öppnar upp marknaden för Elbussar än mer.

Hybricon har enl uppgift många offerter ute. Det gäller sannolikt oftast stora kunder som städer, kommuner , flygplatsoperatörer och mkt stora företag ex Ikea.

Tror helt klart att vi får flera orders i år .

Volvos laddas på sex minuter, så de är inte så långt efter när det gäller den biten. Hybricom borde nu uppvakta kommunerna, för att få dem att ställa krav på trafikhuvudmännen (landstingen) och operatörerna (SL, västtrafik etc och deras underleverantörer) om att få in elbussar i de stora trafikupphandlingarna eller som lokala test.
Citera
2015-07-09, 09:29
Medlem
Valfrids avatar
http://www.abb.se/cawp/seitp202/6974...c0026f21a.aspx

http://www.bussmagasinet.se/2015/06/...rents-premiar/
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-09 kl. 09:32.
Citera
2015-07-09, 17:23
Bannlyst
Varför skulle ett litet skitföretag göra bättre bussar än Volvo och Volkswagen med den erfarenhet, forskning och skalfördelar som de har. De kommer att krossa mikroföretag som de kackerlackor de är.
Citera
2015-07-09, 20:50
Medlem
Valfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremnazist
Varför skulle ett litet skitföretag göra bättre bussar än Volvo och Volkswagen med den erfarenhet, forskning och skalfördelar som de har. De kommer att krossa mikroföretag som de kackerlackor de är.

Varför har isf Tesla Motors gått så bra? Med din logik så borde dom ha gått i konkurs för länge sen.
Citera
2015-07-09, 22:35
Bannlyst
Citat:
Varför har isf Tesla Motors gått så bra? Med din logik så borde dom ha gått i konkurs för länge sen.

Är du verkligen nöjd med den jämförelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in