2015-05-31, 13:35
Medlem
Jag trodde att alla busschaufförer åkte gratis buss själva, i det område dom jobbar i åtminstone. Om det nu blev fel här så är jag övertygad om att chauffören verkligen hade missförstått reglerna...att han reagerade och försvarade sig, det var väl för att han "visste" att han hade rätt...mot kontrollanterna, som kanske uppträdde otrevligt och provocerat från start?
Det var för jävligt med den förnedrande behandlingen av en busschaufför som hade missförstått reglerna, inte försökt planka på riktigt!!
Citera
2015-05-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollonmannen
Chauffören hade bitit den kvinnliga kontrollanten, en liten blond tjej. I videon visas t.om att hon får sin hand tvättad med spritlösning.
Oj! det var ju verkligen inte bra...om dom frågade honom efter färdbeviset...och han bet henne som svar med en gång eller??...han måste verkligen ha känt sig attackerad och stressad!
Citera
2015-05-31, 13:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag trodde att alla busschaufförer åkte gratis buss själva, i det område dom jobbar i åtminstone. Om det nu blev fel här så är jag övertygad om att chauffören verkligen hade missförstått reglerna...att han reagerade och försvarade sig, det var väl för att han "visste" att han hade rätt...mot kontrollanterna, som kanske uppträdde otrevligt och provocerat från start?
Det var för jävligt med den förnedrande behandlingen av en busschaufför som hade missförstått reglerna, inte försökt planka på riktigt!!

Äh. Jag jobbar själv inom kollektivtrafiken och klart som fan vi alla vet vad som gäller!

Däremot så förekommer givetvis visst fusk bland personalen att man släpper in kollegor. Det känns inte så bra att tillrättavisa en kollega.

Jag har själv någon enstaka gång, klädd i arbetsuniformen, blivit insläppt till t-banan av spärrvakter när jag glömt mitt kort. Dock fattar jag, civiliserad människa, att om det blir kontroll så får jag stå mitt kast.

Detta var för flera år sedan då kulturen vara mera slapp inom SL. Nu är det hårdare och fuskas betydligt mindre bland personalen. I Gbg kanske denna fuskarkultur är vanligare och Västtrafik har bestämt sig för att vara tuffare mot personal som fuskar. Bra, då det är en förtroendefråga att personalen inte ska fuska om andra inte ska fuska.
Citera
2015-05-31, 13:54
Medlem
Citat:
Oj! det var ju verkligen inte bra...om dom frågade honom efter färdbeviset...och han bet henne som svar med en gång eller??...han måste verkligen ha känt sig attackerad och stressad!

Vi vet inte hur det gick till men att bitas är sånt som småbarn håller på med. Han kan bära på hiv eller rabies så jag förstår om hon blir skärrad.
Citera
2015-05-31, 13:56
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Vi vet inte hur det gick till men att bitas är sånt som småbarn håller på med. Han kan bära på hiv eller rabies så jag förstår om hon blir skärrad.

Att hiv inte smittar via saliv trodde jag var allmänt känt.
Citera
2015-05-31, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
/--/

Det ska finnas en konkret indikation. Finns det inte det så kan personen som blir gripen äga rätt till nördvärn.

Ja den rättigheten, 'rätt till nördvärn', har vi nog alla till mans, kvinns och hens ibland haft behov av att nyttja
Citera
2015-05-31, 14:03
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja den rättigheten, 'rätt till nördvärn', har vi nog alla till mans, kvinns och hens ibland haft behov av att nyttja

Självklart. Ett bett i handen kan vara rätt så effektivt om inkräktaren otillbörligt ger sig på dig.
Citera
2015-05-31, 14:04
Medlem
Sunimods avatar
Vem i he... vill åka med det bussbolaget om de har kontrollanter som behandlar passagerare på detta viset.

Även om man skulle göra fel och missa betala så kan det aldrig att vara rimligt att bli behandlad som man mördat någon.
Även om det vore en fripassagerare som inte betalt kan brottet för detta ALDRIG vara i nivå med detta som har hänt.

Ruttet.
Citera
2015-05-31, 14:06
Medlem
TjackPastas avatar
Citat:

Får inte andra åka gratis ska inte han görat? Om du jobbar på en matbutik får du oftas inte gå in och handla gratis eller om du är polis så har du inte rätt till att begå brott själv (förekommer ju så klart)
Det konstiga är ju att han inte visste reglerna han som jobbar med det.
Citera
2015-05-31, 14:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackPasta
Får inte andra åka gratis ska inte han görat? Om du jobbar på en matbutik får du oftas inte gå in och handla gratis eller om du är polis så har du inte rätt till att begå brott själv (förekommer ju så klart)
Det konstiga är ju att han inte visste reglerna han som jobbar med det.

De två första meningarna håller jag helt med om.

Däremot inte den sista. Klart som fan han vet om reglerna! Han var van att fuska och komma undan med det. Denna gång gick det dock inte och reptilhjärnan tog över.
Citera
2015-05-31, 14:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Förresten vet vi ens säkert att han är busschaufför? Han kanske har lånat kusinens uniform "för då brukar de låta mig åka gratis".
Citera
2015-05-31, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Äh. Jag jobbar själv inom kollektivtrafiken och klart som fan vi alla vet vad som gäller!
Däremot så förekommer givetvis visst fusk bland personalen att man släpper in kollegor. Det känns inte så bra att tillrättavisa en kollega.
Jag har själv någon enstaka gång, klädd i arbetsuniformen, blivit insläppt till t-banan av spärrvakter när jag glömt mitt kort. Dock fattar jag, civiliserad människa, att om det blir kontroll så får jag stå mitt kast.
Detta var för flera år sedan då kulturen vara mera slapp inom SL. Nu är det hårdare och fuskas betydligt mindre bland personalen. I Gbg kanske denna fuskarkultur är vanligare och Västtrafik har bestämt sig för att vara tuffare mot personal som fuskar. Bra, då det är en förtroendefråga att personalen inte ska fuska om andra inte ska fuska.

Ok..så är det nog i flera branscher..lite "kollegialt" så där..men var det inte det mer förr??, fast jag tycker ändå det var för jädrigt av väktaren att stå mitt på torget och gallskrika och skämma ut busschauffören, så halva stan kunde höra och se..oj...oj!! Kunde dom inte fått med honom till någon byggnad/fikarum i närheten och snacka med honom där??

Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback

Bitas är verkligen inte okej!! han måste ha fått någon slags black-out...varit med om något i det förflutna? Det var ju en fruktansvärt förnedrande situation för honom det här i alla fall, det måste man förstå.
Senast redigerad av Trapizo 2015-05-31 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in