"så länge det inte blir för mycket"...
Nydisputerade Maja Lilja berättar hur det rör sig i huvudet på de svenska mödrarna, bortom högtidstalen. När morsorna själva får välja:
Mångkultur gick bort i skolvalet
Citat:
När svenskhet diskuteras handlar det nästan alltid om dem som inte definieras som svenska. Maja Lilja ville vända på perspektivet. Hennes nyutkomna avhandling ”Det bästa för mitt barn” handlar om en grupp nyblivna mödrar i segregerade områden där majoriteten var medelklass och hade vad som brukar benämnas svensk bakgrund. Studien bygger på intervjuer med 19 mödrar.
Citat:
– Mammorna talade gärna om vikten av att barnet skulle omges av människor med annan social och kulturell bakgrund men när det kom till konkreta val föll ändå områden där de skulle ha fått den här ”mångkulturella” miljön bort.
Citat:
I Maja Liljas avhandling är betydelsen av utseende påtaglig. Mörk hy, mörkt hår och mörka ögon signalerade icke-svenskhet för mammorna.
– En mamma som hade varit och tittat på förskolor beskrev hur hon på en av dem ”inte hade sett några svenska barn”. Och då måste man fundera på vad som avses. Antagligen var de alla svenska medborgare, men för henne var de inte svenskar i betydelsen att de inte såg svenska ut. Kvinnan i fråga valde bort förskolan.
Här får nog
Intersektionaliteten göra en akut utryckning, så att inte de sociala konstruktionerna reser fler hinder...
Citat:
– Jag försökte förstå varför det var så hotande. Det verkade som att det här talet om att vara i minoritet var lika med ”mångkulturens yttersta gräns”.
Citat:
Hon uppfattar det som att kulturell mångfald accepteras så länge det inte blir för mycket.
Så att man inte blir minoritet, kanske... Eller bara tråkigt påmind om den mångfaldiga friktionen. En eller ett par bråkiga individer kan sabotera en hel skolklass.
Citat:
– De ursäktade sig ofta med att de planerade att kompensera för bristen på mångfald i barnens vardagsliv genom att åka utomlands och därigenom ”få in det här med hur man ser på människor med annan bakgrund”.
Det gäller att vara duktig och checka av Mångfald på utlandstrippen.
http://www.svd.se/mangkultur-gick-bort-i-skolvalet/om/mina-svenska-barn
Detta är en artikel i en serie "Mina svenska barn" i SvD. Artikeln ovan är den första jag läst i serien, kanske finns det liknande belägg för det medelklassiga hyckleriet i övriga delar.
I debattens lupp: den skrymmande volymen antar alltmer skepnaden av en belastande massa. Poolat "kompetensregn" måste nu förvaltas. Finansminister Margareta Andersson spelar det politiska spelet genom att ljuga grovt om den svenska ekonomin.