2015-06-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Ärligt talat, just fucking google it. Du kommer själv inte med några argument för dina påståenden så jag ser inte varför jag ska lägga ner den energin på dig.

Jag brukar resonera som så att de med extraordinära påståenden är de som ska lägga fram sina extraordinära bevis.
Vill du inte det delar jag intrycket att diskussionen måste stanna där.
Citera
2015-06-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Ärligt talat, just fucking google it. Du kommer själv inte med några argument för dina påståenden så jag ser inte varför jag ska lägga ner den energin på dig.

Exakt! Det är bara att googla ist. för att kräva att andra ska göra det. Har någon däremot en trovärdig källa att hänvisa till så kan man begära att andra googlar fram något som stärker ens påståenden. Nu är det inte precis raketforskning det rör sig om i denna diskussion, nätet kryllar av info och att sålla bland allt för att bara hitta vetenskapliga sidor är lika tidskrävande för alla oavsett vad man vill styrka.
Citera
2015-06-01, 17:31
Bannlyst
Har sedan barndomen brottats med depressioner och jag kan intyga att omega 3 samt höga doser av vitamin D har ökat min livskvalitet avsevärt. Började med Icas vitamin D tillskott men gick snabbt upp till de starkare varianterna, har aldrig mått så bra som jag gör idag. Rekommenderar samtliga personer som brottas med depressioner att pröva detta!
Citera
2015-06-01, 21:42
Bannlyst
Till att börja med så heter aminosyran L-tryptofan, vill man dumma till sig lite extra och ta det på engelska, så heter aminosyran L-tryptophan.

Att supplementera med L-tryptofan kontinuerligt är ett smidigt sätt att bli ännu mer deprimerad då det nedreglerar dopamin. Man kommer inte runt detta genom att inta fritt L-tyrosin, då komplexa processer i hjärnan hindrar detta från att omvandlas till just dopamin, till skillnad från bildandet av serotonin, ifrån fritt L-tryptofan. Det är knappast så simpelt så att nivåerna av dopamin kommer att öka enbart för att man intar fritt L-tyrosin, det kan man enkelt se genom att titta på studier där parkinsonspatienter har intagit L-tyrosin, till skillnad från L-dopa. Därför är L-dopa mer intressant, och i Mucuna Pruriens finns t.e.x. 15% naturligt förekommande L-dopa.

L-tryptofan kan vara effektivt mot sömnproblem, eftersom att det metaboliseras till 5-HTP som i sin tur bildar serotonin och sömnhormonet melatonin. Dessutom behöver man addera vitamin-B6 och niacinamid, för att förhindra nedbrytning till kynurenin, vilket är en slaggprodukt som bildas när L-tryptofan syntetiseras (dess metaboliter är neurotoxiska). Detta kan man komma runt genom att supplementera med 5-HTP istället, 5-HTP omvandlas inte till kynurenin och det finns flertalet studier som visar att 5-HTP kan fungera effektivt mot exempelvis depression och ångest - till skillnad från L-tryptofan (sätt er och Googla lite nästa gång).

Självklart har dessa kostillskott (eller läkemedel, så som L-tryptofan och 5-HTP är klassade som), biverkningar. Att bilda extra fritt serotonin i kroppen kan såklart leda till b.l.a. gastrointestinala problem (5-HT3/5-HT4), överdos av L-tryptofan eller interaktion med andra preparat som verkar på serotoninet kan även leda till serotonergt syndrom. Att avfärda det hela genom att tro att allt är okej bara för att det säljs på butikshyllan i landet du befinner dig i nu är nonsens och det fånigaste argumentet jag hört.
Citera
2015-06-01, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mullig-negress
Har sedan barndomen brottats med depressioner och jag kan intyga att omega 3 samt höga doser av vitamin D har ökat min livskvalitet avsevärt. Började med Icas vitamin D tillskott men gick snabbt upp till de starkare varianterna, har aldrig mått så bra som jag gör idag. Rekommenderar samtliga personer som brottas med depressioner att pröva detta!

Hur kan du intyga att det fungerar när du inte har evidenstestat detta i en studie mot ett placebopreparat?
Citera
2015-06-02, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Självklart har dessa kostillskott (eller läkemedel, så som L-tryptofan och 5-HTP är klassade som), biverkningar. Att bilda extra fritt serotonin i kroppen kan såklart leda till b.l.a. gastrointestinala problem (5-HT3/5-HT4), överdos av L-tryptofan eller interaktion med andra preparat som verkar på serotoninet kan även leda till serotonergt syndrom. Att avfärda det hela genom att tro att allt är okej bara för att det säljs på butikshyllan i landet du befinner dig i nu är nonsens och det fånigaste argumentet jag hört.

Tja, du får vara hur negativ du vill men faktum ar att dessa aminosyror har hjalpt miljontals manniskor varlden runt med sina angestproblem och fortsätter rädda liv varje dag, och de är lika farliga som att äta en stor portion kalkonbröst. Har en god vän som försökte ta sitt liv flera gånger i sin ungdom tills han mötte tryptofan och nu har han tagit det i 16 år, och är den gladaste människan jag känner.

Sen kan man overdosera vitaminer och mineraler ocksa, och det är klart man inte ska blanda dem med SSRI precis som man inte ska börja bajsa medans man har sex. Vissa saker får man låta bli att inte blanda.

Sen tack till lorddesh ocksa for att du helt och hallet analvåldtagit denna trad.
Senast redigerad av stortjockpung 2015-06-02 kl. 02:48.
Citera
2015-06-02, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
Tja, du får vara hur negativ du vill men faktum ar att dessa aminosyror har hjalpt miljontals manniskor varlden runt med sina angestproblem och fortsätter rädda liv varje dag, och de är lika farliga som att äta en stor portion kalkonbröst. Har en god vän som försökte ta sitt liv flera gånger i sin ungdom tills han mötte tryptofan och nu har han tagit det i 16 år, och är den gladaste människan jag känner.

Sen kan man overdosera vitaminer och mineraler ocksa, och det är klart man inte ska blanda dem med SSRI precis som man inte ska börja bajsa medans man har sex. Vissa saker får man låta bli att inte blanda.

Sen tack till lorddesh ocksa for att du helt och hallet analvåldtagit denna trad.

Placeboeffekt kallas det, 5-HTP kan däremot fungera. Sedan nedreglerar kontinuerligt bruk av L-tryptofan signalsubstansen dopamin, vilket knappast är fördelaktigt. Även 5-HTP lär göra detta.

Varför skulle det vara klart att man inte ska blanda t.e.x. L-tryptofan med SSRI? Du vet ju själv inte vad serotonergt syndrom är och det gör inte gemene man heller.

Du verkar för övrig fixerad vid sex, kiss och bajs. Infantila paralleller, återigen.
Citera
2015-06-04, 17:33
Medlem
Milford.Cubicles avatar
L-tyrosin-provade bara för jag läste det här. Och det verkade tilltalande när jag läste om det.
Det är lite som man kommer ihåg igen varför man inte mådde dåligt innan. Allt är inte bara dåligt.
Har bara provat i2 dagar, men ska bli spännande ifall det verkligen påverkar eller bara är placebo, känner mig redan gladare iaf, eller mer normal.
Känslor som jag inte har haft på flera år och helt hade glömt bort, även omdet bara känns lite.
Låter för bra för att vara sant^^

Annars så har jag märkt att järn fått mig att må bättre förut, men kanske mest män och killar som läser här inne och då gäller inte det i lika hög grad.

Magnesium och fiskolja kan jag väl säga också att jag märkt av, men inte så mycket
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-06-04 kl. 18:05.
Citera
2015-06-07, 16:05
Medlem
smellyproofs avatar
Frukost
Vitamin D - se till att du inte får några lågdoserade tabeltter. Du behöver ca 2000 - 4000 IU per dag.
Vitamin B komplex

Lunch
Magnesium
Omega 3 - Köp någon färsk fiskolja och ha de i kylen. Fettsyrorna kan oxideras om de blir gamla och utsätts för värme, då gör de mer skada än nytta.

Ta lite pauser från vitamin D också, för mycket kan vara dåligt för hjärt och kärlsystemet. Nu på sommarn får du allt du behöver från solen.

Försök äta nyttigt också. Grön te är väldigt nyttigt och underskattas av många, drick det dagligen! Men ingen billig skit, köp yogi te eller liknande.
Senast redigerad av smellyproof 2015-06-07 kl. 16:08.
Citera
2015-07-29, 00:16
Medlem
senapslamms avatar
Om ni orkar och vill bli friskare. Läs om de 4 aminosyrorna och de kosttillskott vi måste ha!

http://kurera.se/optimal-mental-halsa-med-aminosyror/
Citera
2015-08-11, 16:38
Medlem
SHEN MEN punkten i örat (inget kosttillskott, utan en akupunktur punkt på örat)

En nål på denna punkt med lätt stimulering får den mest stressade person att bli som en filbunke

För länge verkan så föreslår jag en magnetisk kopparkula eller liknande med plåsterlapp över.

Effekten av att stimulera denna punkt (både lång och kortsiktigt) är att ta ner personen och låta denna "landa" i nuet.

Punkten gör att man blir lugnare och stress tåligare. Mer sansad och rationell, mycket användbar vid adhd och liknande bokstavkombintioner. Används även med goda resultat inom drogberoende behandlingar.

Har mycket goda erfarenheter av "behandling" av barn med ovanstående problem. Blev kallat "sluta slåss kulorna"

Sök på Nada akupunktur för mer info.
Citera
2015-08-11, 19:04
Medlem
Magnesium och vitamin D.
https://www.youtube.com/watch?v=gh9HVgvp3ok

https://www.youtube.com/watch?v=8pI3nT-_kW8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto