2015-05-30, 17:09
Medlem
Vilken dos L-Trypothan ska man få i sig mot depression?
Citera
2015-05-30, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Vilken dos L-Trypothan ska man få i sig mot depression?

Först och främst börja med 500mg på kvällen och se hur du reagerar, sen öka vid behov. För det flesta verkar det räcka med upp till 1000mg/dag. Oroa dig inte för bieffekter men som sagt den kan göra dig sömnig då den reglerar melatoninen, så ta första kapseln innan du ska sova. Gärna tillsammans med magnesium och vitamin b6.
Citera
2015-05-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
Först och främst börja med 500mg på kvällen och se hur du reagerar, sen öka vid behov. För det flesta verkar det räcka med upp till 1000mg/dag. Oroa dig inte för bieffekter men som sagt den kan göra dig sömnig då den reglerar melatoninen, så ta första kapseln innan du ska sova. Gärna tillsammans med magnesium och vitamin b6.

Får i mig 500 mg/ proteindrink jag dricker och dricker flera per dag av : http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/whey-80

så jag behöver inget tillskott? av tryptofan?
Citera
2015-05-31, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Får i mig 500 mg/ proteindrink jag dricker och dricker flera per dag av : http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/whey-80

så jag behöver inget tillskott? av tryptofan?

Tar du ex, 500 Mg tryptophan i en kapsel exempelvis med ett glas juice eller något som innehåller snabba kolhydrater så kommer en stor mängd av detta tryptophan att nå hjärnan, i proteinrik mat och i ditt fall proteinpulver så konkurrerar flera aminosyror med varandra vilket inte kommer kunna ge den serotoninhöjande effekten du vill åt, det kallas för "tryptophan paradox"

Jag vet några pålitliga nätaffärer som inte baseras i sverige där man kan köpa tryptophan, kan skickaa ett pm till dig ifall du vill veta vart.
Citera
2015-05-31, 07:10
Bannlyst
Två till:

L-Tyrosine
Vi har redan fixat till seretoninnivåerna med tidigare nämnda l-tryptophan och börjar redan må bättre! Då är det dags för att stabilsera dopaminnivåerna också! Lågt dopamin har förmodligen extremt många som lider av ångest och depression, utan att veta om det. 1000mg L-tyrosine på tom mage varje morgon och dopaminet är laddat/stabilserat och räcker hela dagen för välmående och lugn! L-tyrosine kan man köpa utan problem i Sverige. Rekommderas att tas tillsammans med l-tryptophan - l-tryptophan på kvällen och l-tyrosine på morgonen.

Detta är en kombination som fungerar bättre än vilken SSRI som helst - utan några som helst bieffekter, det är trots allt bara animosyror som annars finns i maten vi äter.

** Ta inte dessa om ni går på SSRI det kan fucka upp allt, tag endast efter ni slutat och "renat" hjärnorna från SSRI och andra antidepp.

Magnesium
Magnesium är den kanske viktigaste mineralen mot ångest och illamående och en jäkla massa andra saker. Alla känner nog till att magnesium är viktigt för kroppen men poängen här är att ta tillräckligt varje dag - i en vanligt multivitamin brukar det inte finnas mer än 50mg magnesium. Dock får man väl en del av maten men för de flesta räcker det inte till. Jag tar själv 600mg magnesium om dagen och det fungerar toppen.
Senast redigerad av stortjockpung 2015-05-31 kl. 07:14.
Citera
2015-05-31, 07:15
Medlem
Det ni beskriver är medicin, inte kosttillskott.

Skillnaden är att ni självdiagnostiserar och självmedicinerar med otestade och potentiellt farliga preparat istället för att låta utbildade personer som faktiskt vet vad de gör skriva recept på medicin som dagligen utvärderas och har rigorösa processer med fokus på säkerhet.
Senast redigerad av lorddesh 2015-05-31 kl. 07:18.
Citera
2015-05-31, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Det ni beskriver är medicin, inte kosttillskott.

Skillnaden är att ni självdiagnostiserar och medicinerar istället för att låta utbildade personer som faktiskt vet vad de gör skriva recept.

L-trypohtan och L-tyrosine säljs på samma hylla som vitamin C där jag bor (usa).
Det är väl bara i Sverige i hela världen som det inte säljs som kosttillskott?
Lika farligt som en vitamin c kapsel.

Går du till "utbildade personer" i Sverige idag med ångest och depression så kommer de slänga en jävla massa syntetiska piller efter dig som slår runt i skallen rejält och ger sjuka fysiska biverkningar och dödsångest vid nertrappning. Jag har sett alldeles för många människor gå helt sönder för livet på SSRI och liknande behandlingar..

Anledningen att det som nämns i tråden inte är mer känt är för att läkemedelsföretagen inte kan tjäna ett piss på det.
Senast redigerad av stortjockpung 2015-05-31 kl. 07:24.
Citera
2015-05-31, 08:05
Medlem
Citat:
Går du till "utbildade personer" i Sverige idag med ångest och depression så kommer de slänga en jävla massa syntetiska piller

Något är naturligt därför är det bra. Jag förstår.
Låt oss inte bekymra oss om säkerhet, effektivitet eller kostnad.

Låt oss också kasta en känga mot läkemedelsbolagen för deras vinstintresse, för det finns inget företag som tjänar pengar på kosttillskott.
Citera
2015-05-31, 13:01
Bannlyst
Citat:
Något är naturligt därför är det bra. Jag förstår.
Låt oss inte bekymra oss om säkerhet, effektivitet eller kostnad.

Låt oss också kasta en känga mot läkemedelsbolagen för deras vinstintresse, för det finns inget företag som tjänar pengar på kosttillskott.

Du har bestämt dig för att vara negativ.
Jag försöker bara hjälpa folk och allt som nämns i denna tråd är helt ofarligt och säljs som kosttillskott precis som vitamin c i de flesta länderna. Läs på lite om ämnet, och alla de hundratusentals människor som fått en ny vardag tack vare dessa grejjor.
Citera
2015-06-01, 06:10
Medlem
Citat:
Du har bestämt dig för att vara negativ.
Jag försöker bara hjälpa folk och allt som nämns i denna tråd är helt ofarligt och säljs som kosttillskott precis som vitamin c i de flesta länderna. Läs på lite om ämnet, och alla de hundratusentals människor som fått en ny vardag tack vare dessa grejjor.

Det som nämnts här är inte ofarligt, och det okritiska påståendet i sig tyder på att du inte är i någon som helst position att rekommendera någonting till någon eftersom ingenting är ofarligt. Speciellt inte obeprövade egenhändigt raffinerade kemikalier utan kontrollorganisation.

Det inte inte märkvärdigt att de kallas kosttillskott, kosttillskott är fullständigt oreglerade så länge man inte påstår något specifikt.
Och säkerheten på denna oreglerade marknad kan vi konstatera är bortom pinsam genom att titta på exempelvis naturläkemedel, där knappt 20% innehåller vad som står på förpackningen.
Inte 20% av produkterna innehåller någonting extra - utan knappt 20% av produkterna innehåller ens en liten beståndsdel av vad hela produkten lovas bestå av.
Det vore naturligtvis katastrof i vilken marknad som helst om din påse chips innehöll, bara om du hade riktig tur, potatis. Eller 80% av dina p-piller var sockerpiller.
Att tro att just din tillverkare är 100% är, ptja.. låt oss vara snälla och bara kalla det naivt.
Senast redigerad av lorddesh 2015-06-01 kl. 06:15.
Citera
2015-06-01, 12:56
Medlem
Citat:
Det som nämnts här är inte ofarligt, och det okritiska påståendet i sig tyder på att du inte är i någon som helst position att rekommendera någonting till någon eftersom ingenting är ofarligt. Speciellt inte obeprövade egenhändigt raffinerade kemikalier utan kontrollorganisation.

Det inte inte märkvärdigt att de kallas kosttillskott, kosttillskott är fullständigt oreglerade så länge man inte påstår något specifikt.
Och säkerheten på denna oreglerade marknad kan vi konstatera är bortom pinsam genom att titta på exempelvis naturläkemedel, där knappt 20% innehåller vad som står på förpackningen.
Inte 20% av produkterna innehåller någonting extra - utan knappt 20% av produkterna innehåller ens en liten beståndsdel av vad hela produkten lovas bestå av.
Det vore naturligtvis katastrof i vilken marknad som helst om din påse chips innehöll, bara om du hade riktig tur, potatis. Eller 80% av dina p-piller var sockerpiller.
Att tro att just din tillverkare är 100% är, ptja.. låt oss vara snälla och bara kalla det naivt.

Källa på 20/80? Och definition på naturläkemedel?

Förövrigt håller jag med om att det är naivt att tro att det inte kan vara skadligt bara för att det säljs fritt. Dock trycker jag ändå i mig en massa piller. Med tanke på vad jag får ut av det och hur svårt det är att få i sig tillräckligt av vissa ämnen genom maten så anser jag att det är värt risken.
Citera
2015-06-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Källa på 20/80? Och definition på naturläkemedel?

En gammal siffra tagen från minnet som onekligen var klantig att ta med, en faktisk studie gör gällande att 20% av produkterna innehöll endast det som utlovades men det betyder sannerligen inte att det jag påstod, att resterande inte innehåller något av det utlovade.

I vilken som helst annan situation vore detta förstås fortfarande oacceptabelt, att 80% av produkterna har lite av varje tillsatt som inte står på innehållsförteckningen eller bipacksedeln.

Studien berör naturläkemedel i örtform, det verkar inte allt för riskabelt att extrapolera till andra naturläkemedel som har lika svaga eller obefintliga säkerhetskrav.
Senast redigerad av lorddesh 2015-06-01 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in