Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-11-15, 16:47
  #61
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.pilkington.
Sånt där måste man läsa sig till. Internet eller böcker.

D-vitamin kan i för stora mängder förkalka blodådrerna men Magnesium ska tydligen förhindra detta.

Kalcium är också en viktigt faktor för nervsystemet, menar Inger Skolin(2014) hon säger också att ungefär 1% av allt kalcium finns i blodet medans resten finns i skelettet. D-vitamin hjälper också kroppen att ta upp kalcium. Så där ska man vara försiktig. Ibland går det att äta 2000 Enheter om dagen D-vitamin och ibland "Chocka" kroppen 1 dag i veckan med 10000 enheter d-vitamin. Eftersom det är fett lösligt och lagras i kroppen kan man göra detta. Har läst om de som "chockar" kroppen med hundratusentals enheter D-vitamin 1gång i halvåret/året, men experter är osäkra på detta eftersom de tror att det är onaturligt och jobbigt för kroppen att ta upp så stora mängder D-vitamin.

Mitt tips är att om du vill börja äta ett kosttillskott är att först och främst se över hur mycket av det du får i dig i maten, du kanske är helt galen i Bananer och därför behöver du inget Kalium t.ex. Då kan du googla "Kalium Maxdos" och läsa.

I regel är det inte farligt att Blanda vitaminer och mineraler. Men om du intar mycket zink kan det vara en bra idé att inte lite extra koppar då och då. Om du känner att du vill ta mycket av ett kosttillskott en längre tid så läs på om det, speciellt om den terapeutiska dosen.

Tack för informationen, finns en hel del att lära sig. Har testat SSRI men trappar av nu, hjälper inte äta såna tbl. Hoppas på att hitta naturtillskott istället. Märker nu under nedtrappningen att tålamod tryter på en gång. :/ Som att ha pms fast lång period.
Citera
2015-11-15, 16:49
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Tack för informationen, finns en hel del att lära sig. Har testat SSRI men trappar av nu, hjälper inte äta såna tbl. Hoppas på att hitta naturtillskott istället. Märker nu under nedtrappningen att tålamod tryter på en gång. :/ Som att ha pms fast lång period.

Angående johannesört så ska du inte blanda det med andra mediciner.
https://lakemedelsverket.se/Alla-nyh...iga-lakemedel/
Citera
2015-11-15, 18:59
  #63
Medlem
Karl.pilkington.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag tänker naturligtvis inte slösa bort en timme på en YouTube-film, men läser gärna om du har studier att hänvisa till.

Är vi å andra sidan överens om att man i första hand ska söka psykiatrins hjälp för akuta problem i stil med självmordsbenägenhet, och kontrollera sitt näringsintag i andra hand har jag inget som helst problem med det - i värsta fall börjar folk äta mer varierat.
Reservation för 'megadosing' som är ett farligt påhitt.

Varför inte se en youtube-video? Det är en proffessor som föreläser om D-vitamin, om sitt primära forskningsämne.

Okej men fler källor som backar upp det jag sagt då.

Skolin, Inger, 1949-. - Näringslära för sjuksköterskor : teori och praktik / Inger Skolin ; sakgranskning: Gerd Faxén Irving, Eva Jansson, Maria Westerståhl, Ann Ödlund Olin. - 2014 - 2., [uppdaterade] uppl.. - ISBN: 9789144096360

http://uraccess.se.proxy.lib.ltu.se/products/168555 - UR (utbildningsradion) Access - för högskolor och universitet. Förmodligen om en stressad person som inte har tid att tänka på mat blivit utbränd där. Vad hade du då rekommendera? Vitaminer eller Psykofarmaka?

http://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.li...ubmed/16741195

http://onlinelibrary.wiley.com.proxy...iwxJWjp9A.link

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23853635

Kolade, V. O., M.D., Hoang, M. T., B.S., Leonard, D., PhD., DeFina, L. F., M.D., Willis, Benjamin L,M.D., M.P.H., Weiner, M. F., M.D., & Brown, E. S. (2012). Predicting recurrent depression using vitamin D levels?/In reply. Mayo Clinic Proceedings, 87(4), 413. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/1...ccountid=27917 - Finns online

http://onlinelibrary.wiley.com.proxy...jTfzStFs8.link

http://bjp.rcpsych.org/content/202/2/100 - !!!

Har fler också men ingen kommer läsa 20+ stycken. Länkade bara de mest lättlästa.
__________________
Senast redigerad av Karl.pilkington. 2015-11-15 kl. 19:50. Anledning: Tillägg av länkar.
Citera
2015-11-15, 19:13
  #64
Medlem
Karl.pilkington.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Angående johannesört så ska du inte blanda det med andra mediciner.
https://lakemedelsverket.se/Alla-nyh...iga-lakemedel/

Precis! bra att du kom på det.
Jag åt Johannesört ett litet tag, många år före jag gick till psykiatrin. Fick mycket overklighetskänslor av den. Kunde vakna på morgonen och känna mig totalt hjärndöd och obehaglig.
För vissa funkar det bra och har en lugnande effekt. Måste bara dela med mig av mina personliga erfarenheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Tack för informationen, finns en hel del att lära sig. Har testat SSRI men trappar av nu, hjälper inte äta såna tbl. Hoppas på att hitta naturtillskott istället. Märker nu under nedtrappningen att tålamod tryter på en gång. :/ Som att ha pms fast lång period.

Japp och din hjärna pallar inte vara utan den psykoaktiva substansen som finns i SSRI, den vet inte hur den ska producera signalsubstanser själv utan den psykoaktiva substansen. En sak du kan göra är att äta 100mq Dvitamin eller kanske 5000(125mq) Ienheter iaf. Magnesium-citrat och Omega-3. Det kommer hjälpa dig, det hjälpte mig då jag la av med alla mina mediciner. Dom 3 är väll basen. Klart att en multivitamin tablett inte skadar. Var försiktigt med aminosyra tillskott medans du går på SSRI pga risken för serotengert syndrom.

Skriv gärna PM till mig eller här i tråden och uppdatera hur det går för dig!

Tillägg: Finns ingen toxisk effekt bevisad för D-vitamin intag på över 250mq (10000 InternationellaEnheter), men experterna råder ändå en viss försiktighet. Som jag förstått så äter du max 100mq om dagen, så är risken försumbar att du råkar ut för en toxisk effekt. (mq = mikrogram). Att råka ut för en toxisk effekt är givetvis större på normal dos SSRI än 250mq D-vitamin. Kommer inte ihåg vart jag läst det, men är helt säker på jag läst det. Som sagt, jag har läst allt om sånt här för hade jag inte gjort det hade jag varit död idag. Så illa var det.

Koppar, zink, selen, krom, kalium, kalcium.

Man kan bli lös i magen av Magnesium. Jag brukar ta aktivt kol då ibland. Men men, är en kostnadsfråga och hur mycket tid och energi och pengar man vill lägga på det. Är värt att prova några månader och lägga några hundralappar.





Säkert många förstå-sig-påare som kommer skratta åt mina inlägg och påståenden, Det är vad det är. Jag hade inte suttit här idag utan kosttilskotten, motionen och suveräna matvanor.
__________________
Senast redigerad av Karl.pilkington. 2015-11-15 kl. 19:28.
Citera
2015-11-19, 11:04
  #65
Medlem
Karl.pilkington.s avatar
Har nu läst om man vill ta större doser vitamin D utan risk, så ska man ta K2-vitamin, 1st K2 vitamin (t.ex. solgar säljer) för varje 250mq D-vitamin du tar. så du kan äta 750 mq Vitamin D om du tar 3 k2 vitamin tabletter om dagen. Eftersom K2 gör så att Kalciumet stannar i benen och inte åker ut i blodkärlen. Även vitamin B6 och Magnesium förhindrar att blodkärl, njurar, lungor blir sönder kalkade av EXTREMA mängder Vitamin D, EXTREMA mängder som 30000 Enheter, 750 mq, behöver man nog bara vid extrem psykos, allvarlig depression, dilirium och allvarlig ångest syndrom. Kan vara bra att veta! Kolla Amazon UK, där finns det lite billigare från Solgar, i Sverige är Solgar ganska dyrt.
Citera
2016-07-02, 17:09
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.pilkington.
Precis! bra att du kom på det.
Jag åt Johannesört ett litet tag, många år före jag gick till psykiatrin. Fick mycket overklighetskänslor av den. Kunde vakna på morgonen och känna mig totalt hjärndöd och obehaglig.
För vissa funkar det bra och har en lugnande effekt. Måste bara dela med mig av mina personliga erfarenheter.



Japp och din hjärna pallar inte vara utan den psykoaktiva substansen som finns i SSRI, den vet inte hur den ska producera signalsubstanser själv utan den psykoaktiva substansen. En sak du kan göra är att äta 100mq Dvitamin eller kanske 5000(125mq) Ienheter iaf. Magnesium-citrat och Omega-3. Det kommer hjälpa dig, det hjälpte mig då jag la av med alla mina mediciner. Dom 3 är väll basen. Klart att en multivitamin tablett inte skadar. Var försiktigt med aminosyra tillskott medans du går på SSRI pga risken för serotengert syndrom.

Skriv gärna PM till mig eller här i tråden och uppdatera hur det går för dig!

Tillägg: Finns ingen toxisk effekt bevisad för D-vitamin intag på över 250mq (10000 InternationellaEnheter), men experterna råder ändå en viss försiktighet. Som jag förstått så äter du max 100mq om dagen, så är risken försumbar att du råkar ut för en toxisk effekt. (mq = mikrogram). Att råka ut för en toxisk effekt är givetvis större på normal dos SSRI än 250mq D-vitamin. Kommer inte ihåg vart jag läst det, men är helt säker på jag läst det. Som sagt, jag har läst allt om sånt här för hade jag inte gjort det hade jag varit död idag. Så illa var det.

Koppar, zink, selen, krom, kalium, kalcium.

Man kan bli lös i magen av Magnesium. Jag brukar ta aktivt kol då ibland. Men men, är en kostnadsfråga och hur mycket tid och energi och pengar man vill lägga på det. Är värt att prova några månader och lägga några hundralappar.





Säkert många förstå-sig-påare som kommer skratta åt mina inlägg och påståenden, Det är vad det är. Jag hade inte suttit här idag utan kosttilskotten, motionen och suveräna matvanor.

En del rätt och fel. Det stämmer att D-vitamin i sig inte har toxisk effekt förutom vid absurt höga doser (ingenting du kommer att lyckas med som lekman). Däremot kan det ha indirekt toxisk effekt, eller i alla fall ohälsosam effekt, genom att förbruka stora mängder Magnesium.

Magnesium används i konverteringsprocessen till aktivt D-vitamin (Kalcitriol). Eftersom D-vitamin frisätter extra Kalcium så förbrukas även Magnesium via dess antagonistiska förhållande. Och eftersom nästan alla i samhället har en relativ brist på Magnesium så kan man enkelt falla ner i direkt Magnesium-brist med högre doser D-vitamin.

Det finns mycket om detta online.

D-vitamin bör aldrig supplementeras utan K-vitamin och Magnesium. Dosen bör vara 1000-2000 IU dagligen. Det bästa är givetvis att hämta det via solen. Då får du dessutom effekt på Serotonon och Endorfiner på köpet
Citera
2016-07-02, 17:21
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Till att börja med så heter aminosyran L-tryptofan, vill man dumma till sig lite extra och ta det på engelska, så heter aminosyran L-tryptophan.

Att supplementera med L-tryptofan kontinuerligt är ett smidigt sätt att bli ännu mer deprimerad då det nedreglerar dopamin. Man kommer inte runt detta genom att inta fritt L-tyrosin, då komplexa processer i hjärnan hindrar detta från att omvandlas till just dopamin, till skillnad från bildandet av serotonin, ifrån fritt L-tryptofan. Det är knappast så simpelt så att nivåerna av dopamin kommer att öka enbart för att man intar fritt L-tyrosin, det kan man enkelt se genom att titta på studier där parkinsonspatienter har intagit L-tyrosin, till skillnad från L-dopa. Därför är L-dopa mer intressant, och i Mucuna Pruriens finns t.e.x. 15% naturligt förekommande L-dopa.

L-tryptofan kan vara effektivt mot sömnproblem, eftersom att det metaboliseras till 5-HTP som i sin tur bildar serotonin och sömnhormonet melatonin. Dessutom behöver man addera vitamin-B6 och niacinamid, för att förhindra nedbrytning till kynurenin, vilket är en slaggprodukt som bildas när L-tryptofan syntetiseras (dess metaboliter är neurotoxiska). Detta kan man komma runt genom att supplementera med 5-HTP istället, 5-HTP omvandlas inte till kynurenin och det finns flertalet studier som visar att 5-HTP kan fungera effektivt mot exempelvis depression och ångest - till skillnad från L-tryptofan (sätt er och Googla lite nästa gång).

Självklart har dessa kostillskott (eller läkemedel, så som L-tryptofan och 5-HTP är klassade som), biverkningar. Att bilda extra fritt serotonin i kroppen kan såklart leda till b.l.a. gastrointestinala problem (5-HT3/5-HT4), överdos av L-tryptofan eller interaktion med andra preparat som verkar på serotoninet kan även leda till serotonergt syndrom. Att avfärda det hela genom att tro att allt är okej bara för att det säljs på butikshyllan i landet du befinner dig i nu är nonsens och det fånigaste argumentet jag hört.

Tack för ett mycket kunnigt inlägg.

Vid humör och depressionsbehandling är det absolut vitalt att du har korrekt ratio av alla precursors (Tryptophan och Tyrosine). Anledning är, som du nämner, att de biologiska processer som utmynnar i Serotonin och Dopamin (och även i dess reuptake, alltså när de slutar verkar i hjärnan) är sammanflätade via gemensamma enzym och gemensamma hjälpämnen.

Om du tar något av dem ensamt kommer produktionen av den andra vara relativt blockerad resten utav den dagen. Vilket gör att du bara byter ut din Serotonin-relaterade depression till en Dopamin-relaterad eller vice versa.

Tyrosine kommer att fungera i det avseende att det garanterat kommer att bli Dopamin (förutsatt att du inte har dåliga blodvärlden givetvis). Dock är Dopamin betydligt mer komplicerat än *mängd*. Att få i sig tillräckligt med Tyrosine kommer inte att vara något problem. Tvärtom handlar Dopamin snarare till största del om receptorernas känslighet, vilket i sin tur styrs utav livsstilsfaktorer kopplade till stimulanter (alkohol, socker, droger, internetporr och så vidare). Finns mycket intressant att läsa om detta.

Tryptophan och 5-htp kommer knappt fungera. 5-htp kommer att konvertera till Serotonin i blodet och inte hjärnan, vilket kommer att resultera i biverkningar och, på sikt, riskera skada på hjärtklaffen. Det saknar dessutom rate-limitation vilket erbjuder ännu större möjligheter att inverka negativt på Dopaminet. L-Tryptophan kommer troligtvis inte korsa blodbarriären då det är beroende av en mycket exakt effekt från insulin/blodsockret vilket blir svårt att emulera.

Signalsubstanser boostar man på rätt sida blodbarriären, inte fel (ändrade ratios av precursors) När det gäller Serotonin, titta på Johannesört (av typen Hyperikum/Perika), BuSpar, höga doser B-vitaminer, solljus, meditation och träning utomhus

Dopaminet tar hand om sig själv med bra kost och stimulant-avtändning men kolla sköldkörteln.
Citera
2017-02-16, 21:47
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
Mår du dåligt men kanske inte känner dig redo för att testa på (starka) grejjer som kommer ge dödsångest vid nertrappning? Då kan denna tråd kanske vara din räddning.

I denna tråd samlar vi tips för kosttillskott som kan hjälpa mot ångest och depression.
Jag börjar med två st, fyll gärna på!

Enbart kosttillskott som inte har några bieffekter

Omega-3
Känner nog de flesta till... Omega-3 renar hjärnan och ser till så att allt står rätt till. Hjälper mot ångest, muskelvärk och allt möjligt annat bra. Köp inte och nöj er med Omega 3 som bara innehåller 300mg eller liknande per dos, ta minst 1g per dag för bra effekt.

L-Trypothan
En amimosyra som annars finns i maten vi äter, men det räcker inte till. L-Trypothan höjer och stabilserar seretoninnivåerna och tar bort ångest och depression som magi. Ett lyckopiller som fungerar bättre än SSRI utan några som helst bieffekter. Har ni aldrig tagit förut börja med 500mg på kvällen då den kan göra dig trött - och sen sova som en bebis. För yes, Sömnen på trypothan är sinnessjukt bra och du kommer vakna med full energi helt utsovd. Jag som brukade ligga och rulla runt i ångest i sängen 30 min varje morgon hoppade ur sängen med full energi efter en kapsel. Bästa sömnen på 10 år.

Fyll på med fler som fungerat för er!



Ts var köper du ditt omega 3 och L -try potato?
Citera
2017-02-18, 00:25
  #69
Medlem
skeggmuffs avatar
5-HTP!!

https://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan

(FB) 5-HTP rekomenderas. ( Stora tråden om 5-HTP /Mod)
Citera
2017-03-04, 17:53
  #70
Medlem
Johannesört fungerar det tror jag. Slutade med det i oktober 2015 för den försvann från apoteken samt eftersom det ändå inte hjälpte... Februari 2016 gick jag i väggen. Fick receptbelagd mot depression och fick dålig närminne och sömn. Av en händelse gick jag tillbaka till Johannesört som numera måste beställas från Tyskland.

Magnesium, D-vitamin och Omega3 har jag tagit sedan flera år och med Johannesört åter fick jag minnet och nattsömn tillbaka. Samt depression blev mer uthärdlig.
Citera
2017-03-05, 18:09
  #71
Medlem
nonameds avatar
Ägg har en av det bästa maten. Det utsöndrar mest dopamin i kroppen. Om du inte är vegetarian.
Citera
2017-03-23, 17:55
  #72
Medlem
compactlivings avatar
Jag har precis läst ut boken "Charmen med Tarmen" där det talas om bakterier kan vara boven till för lågt serotoninutsöndring. Så, mer goda bakterier åt folket! Käka prebiotika och probiotika!
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback