2015-06-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är möjligt att det är så. Men uttrycket "slagits ihjäl" är ju ganska precist. Polisen hade lika gärna kunna ha sagt att personerna "redan dödats" eller liknande, när branden startades. Då hade det varit mer generellt. Men visst kan det vara ett, som du säger, samlingsbegrepp. Det kommer att visa sig, när det blir känt vad exakt som har hänt.

Det som talar för att det är frågan om ett rånmord är att de verkar ha haft det gott ställt osv. Men hur många rånare startar bränder efteråt för att dölja spår - om de inte känner offren?
En gissning från min sida är att detta inte är ett rånmord. Båda BOS var i försäkringsbranchen och förtroliga med säkerhet. Fanns nog larm och annat. Säger som Leif GW varför krångla till det, de flesta av dessa liknande brott begås av närstående.
Vad är det då som jag grundar min gissning på.
Den troliga säkerhetsnivån i villan, som ingen simpel rånare tar risker med.
Att spåren skulle döljas, någon paret var bekant med.
Vem har ekonomisk vinning av detta, kan inte se att det fanns barn och barnbarn enligt Fb.
Att brottet är ekonomiskt betingat.

Vi ser nog förhoppningsvis ett snart gripande av någon då alla spår ej blev undanröja i branden.
Citera
2015-06-03, 22:51
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
En gissning från min sida är att detta inte är ett rånmord. Båda BOS var i försäkringsbranchen och förtroliga med säkerhet. Fanns nog larm och annat. Säger som Leif GW varför krångla till det, de flesta av dessa liknande brott begås av närstående.
Vad är det då som jag grundar min gissning på.
Den troliga säkerhetsnivån i villan, som ingen simpel rånare tar risker med.
Att spåren skulle döljas, någon paret var bekant med.
Vem har ekonomisk vinning av detta, kan inte se att det fanns barn och barnbarn enligt Fb.
Att brottet är ekonomiskt betingat.

Vi ser nog förhoppningsvis ett snart gripande av någon då alla spår ej blev undanröja i branden.

Då har du kollat väldigt dåligt. Barnbarn har jag sett, så det tyder på att barn finns.
Citera
2015-06-03, 22:54
Medlem
Undervåningen i deras hus fungerade också som kontor då A...D... drev företaget hemifrån.
Citera
2015-06-03, 22:59
Medlem
De har en son som dessutom har barn.
Citera
2015-06-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Då har du kollat väldigt dåligt. Barnbarn har jag sett, så det tyder på att barn finns.
Jag kollade deras Facebooks och såg inte som brukligt några familjebilder därav min gissning. Tack för upplysningen.
Citera
2015-06-03, 23:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Begreppet rån förutsätter ju att gärningsmannen visste att de har pengar, eller annat för dem åtråvärt hemma. Hur många har en större summa pengar hemma idag? Nej, tror mer på någon form av utpressning eller att någon i paret visste något som inte fick komma fram.

Om det handlar om ett regelrätt rån måste det vara någon form av "inside".

Och, som jag skrev, hur vanligt är det med rånare (utan annat motiv) som startar bränder för att dölja sina spår - om de inte känner offren?

Men makarna befann sig i samma rum, när de hittades. Om de hade arbetsrum i huset, hade de kanske stämt möte med någon/några ang. jobb där. Hade de skrivit upp mötet i en agenda? Var detta (ev. spår efter kund/klient) anledning att starta branden? I så fall skulle gm inte behöva känna offren med än genom deras arbete.

Ett ekonomiskt motiv (jobbrelaterat), spekulerar jag om i nuläget. På något sätt. Annars personligt.
Citera
2015-06-03, 23:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag kollade deras Facebooks och såg inte som brukligt några familjebilder därav min gissning. Tack för upplysningen.

En liten kille vid sin födelsedagscykel, som senare skickade blomsterbud till farmor på Mors dag, finns i alla fall med. <3
Citera
2015-06-03, 23:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Tycker brandlarmen borde hörts runtom. Någon som fifflat med batterierna? För nog bör de ha larm då det är många rum i villan och speciellt då båda är i försäkringbranschen. Riktigt skumt!
Citera
2015-06-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerre1980
De har en son som dessutom har barn.

Enligt Sveriges befolkning 1990 finns det 4 söner födda 1973-1984.
Citera
2015-06-03, 23:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Garanterat amatörer som stängt dörren till rummet...

Menar du att de som gjort det förmodligen rent yrkesmässigt inte livnär sig på att göra inbrott, eller rån, och därefter mörda och bränna kropparna? Jag tror du har rätt.

Alltså: I Sverige finns det inga professionella mördare. Men det finns ganska gott om professionella kriminella, varav några antagligen ägnar sig åt inbrott och bostadsrån. Dessa har, generellt sett, inte några vidare erfarenheter av att dölja mord. Handlar det om ett rånmord så var mord-delen förmodligen en miss i arbetet – att dörren till sovrummet var stängd säger antagligen inte så mycket om deras yrkesskicklighet.
Citera
2015-06-03, 23:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tycker brandlarmen borde hörts runtom. Någon som fifflat med batterierna? För nog bör de ha larm då det är många rum i villan och speciellt då båda är i försäkringbranschen. Riktigt skumt!
På vilket sätt är det skumt? Mördaren var inne i huset, och mördade. Därefter gick han ut och tände. Det är inte alls skumt att han avaktiverade brandvarnarna däremellan.
Citera
2015-06-03, 23:24
Skulle förvåna föga om det är öststatare eller zigenare som är skyldiga till detta illdåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in