Citat:
Ursprungligen postat av
Fnero52
En gissning från min sida är att detta inte är ett rånmord ... Säger som Leif GW varför krångla till det, de flesta av dessa liknande brott begås av närstående.
Av det som har framkommit i media finns det all anledning att söka bland "närstående", om man till dessa räknar in grannar och bekanta (min fetning):
Citat:
Che Keung La berättar att de känt paret i tio år och fått mycket hjälp och stöd närhelst de behövt. Vid varje jul bjöds grannar hem till ett uppskattat glöggmingel, där även vänner och kunder vid parets företag deltog.
Citat:
Småbarnsmamman och grannen Johanna vittnar också om parets generositet och har lika svårt att förstå vem som skulle vilja paret ont
Jag misstänker att denna öppenhet och hjälpsamhet mot främlingar och omvittnade generositet har dragit till sig uppmärsamhet från fel sorts människor, dvs. mördarna, som tolkat det som att det finns pengar att hämta medelst stöld/rån/utpressning, whatever. Att de var i källaren tror jag beror på att de motades dit av de allmer desperata gärningsmännen, som till slut inte fann någon annan råd än att slå ihjäl dem för att tysta dem, helt enkelt. De är säkerligen bekanta sedan tidigare, ev. endast avlägset!
Sedan kan man ju fundera över vilken typ av människor som för det första rånar de som hjälper/blivit bekanta med en, och för det andra slår ihjäl dem så lättvindligt. För detta fordras fullkomlig avsaknad av normer, och det brukar betyda bristande förankring i samhället som individer.