2015-06-03, 23:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Skulle förvåna föga om det är öststatare eller zigenare som är skyldiga till detta illdåd.
Varför det? Till vilken av dessa kategorier hör Pierre Karlsson?
Citera
2015-06-03, 23:36
Medlem
Flykting förläggning 100 meter i från brotts platsen skriver någon.Tycker det är konstigt med allt som händer.Kan dom inte försvara sig.Har det varit jag och 70 år så har jag väl haft något tillhygge .
Citera
2015-06-03, 23:40
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tycker brandlarmen borde hörts runtom. Någon som fifflat med batterierna? För nog bör de ha larm då det är många rum i villan och speciellt då båda är i försäkringbranschen. Riktigt skumt!

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
På vilket sätt är det skumt? Mördaren var inne i huset, och mördade. Därefter gick han ut och tände. Det är inte alls skumt att han avaktiverade brandvarnarna däremellan.

Brandvarnare har nog de flesta hemma.
Brandlarm är kopplat till brandstation/112 och brukar bara finnas på större företag.
Deras koppling till försäkringsbranschen är nog inte hem/bil/båtförsäkring,
utan snarare kapitalförsäkringar/pensioner.
Citera
2015-06-03, 23:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Varför det? Till vilken av dessa kategorier hör Pierre Karlsson?

Jag vet inte om Pierre Karlsson är så intressant här. Visst tuttade han eld, men det betyder inte att det finns någon likhet som är direkt relevant. Alexandra Fossmo blev skjuten till döds, och det blev även Dragan Joksović – men att jämföra dessa båda mord med varandra är det ju ingen som gör.

För ett par år sedan skedde ett dubbelmord i Långared utanför Alingsås. Det är möjligt att dubbelmordet i Norrahammar hellre låter sig jämföras med detta än dubbelmordet på Öland, även om någon brand inte anlades.

Gärningsmännen visade sig den gången hur som helst vara av östeuropeisk börd (polsk har jag för mig). Min uppfattning är att rån i hemmiljö, framför allt i södra Sverige ute på obygden, till stor del utförs av personer som inte bor i Sverige, utan är här för att begå brott – ofta är de medborgare i något östeuropeiskt land.
Citera
2015-06-03, 23:48
Medlem
Spindelfridas avatar
Det mördade paret gifte sig så sent som 2011, vilket får åtminstone mig att fundera på ett eventuellt svartsjukedrama.
Om båda BO, eller någon av dem, var gifta/gift före sitt gemensamma bröllop, är det i alla fall inte helt omöjligt att en förfördelad, före detta äkta hälft kan vara insyltad. Givetvis bara en tanke
Citera
2015-06-03, 23:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Brandlarm är kopplat till brandstation/112 och brukar bara finnas på större företag.

Brandvarnare ja och de reagerar på värme och rök. Villan var rökfylld, men inget vittne har nämnt något om ringande/tutande larm. En granne hade känt en stickande röklukt vid 23.00 och dagen efter vid ca. 06.00. "Spånhultabacken" kvälls- och nattetid är väldigt tyst och ev. varnare borde hörts av andra.
Citera
2015-06-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Jo så är det säkert, då det är mer inkomst bringade och erfordras mer kunnande att sälja kapital och pensioner samt placera om dessa, men folk i försäkringsbranchen har ofta ett bättre tänk när det gäller säkerhet.
Citera
2015-06-03, 23:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
På vilket sätt är det skumt? Mördaren var inne i huset, och mördade. Därefter gick han ut och tände. Det är inte alls skumt att han avaktiverade brandvarnarna däremellan.

En, två, tre kanske, förslagna mördare. Om de är avaktiverade på ett eller annat sätt. Ett planerat dåd isf.
Citera
2015-06-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte om Pierre Karlsson är så intressant här. Visst tuttade han eld, men det betyder inte att det finns någon likhet som är direkt relevant. Alexandra Fossmo blev skjuten till döds, och det blev även Dragan Joksović – men att jämföra dessa båda mord med varandra är det ju ingen som gör.

För ett par år sedan skedde ett dubbelmord i Långared utanför Alingsås. Det är möjligt att dubbelmordet i Norrahammar hellre låter sig jämföras med detta än dubbelmordet på Öland, även om någon brand inte anlades.

Gärningsmännen visade sig den gången hur som helst vara av östeuropeisk börd (polsk har jag för mig). Min uppfattning är att rån i hemmiljö, framför allt i södra Sverige ute på obygden, till stor del utförs av personer som inte bor i Sverige, utan är här för att begå brott – ofta är de medborgare i något östeuropeiskt land.
Kom att tänka på dubbelmordet i Dalby, där det var försäkringar på 6 mille, pengar kan förvrida huvud på folk. Även mindre summor givetvis. Men skulle ett inbrott som gått snett varit vid annan tid då villan var tom och inga bilar parkerade på utsidan. Tycker det är så mycket redan som pekar mot att det skulle vara rån och inbrott teorin.
Citera
2015-06-04, 00:05
Medlem
Kenny Kuks avatar
Jag märker att alla har missat det viktiga i hela den här historien. Det viktiga är: fönsterputsare. Vad tyder fönsterputsare på? Ja, att de förmodligen tar in mycket hjälp utifrån för att ta hand om hemmet. Vilket gör att någon från samhällets botten har haft anledning att befinna sig i huset och där kanske insett att dessa är bra rånoffer eller sett något där som de vill komma över. Eller så är det Sveriges version av "the Original Nightstalker" som slagit till!
Citera
2015-06-04, 00:24
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
En gissning från min sida är att detta inte är ett rånmord ... Säger som Leif GW varför krångla till det, de flesta av dessa liknande brott begås av närstående.

Av det som har framkommit i media finns det all anledning att söka bland "närstående", om man till dessa räknar in grannar och bekanta (min fetning):

Citat:
Che Keung La berättar att de känt paret i tio år och fått mycket hjälp och stöd närhelst de behövt. Vid varje jul bjöds grannar hem till ett uppskattat glöggmingel, där även vänner och kunder vid parets företag deltog.

Citat:
Småbarnsmamman och grannen Johanna vittnar också om parets generositet och har lika svårt att förstå vem som skulle vilja paret ont

Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20904441.ab

Jag misstänker att denna öppenhet och hjälpsamhet mot främlingar och omvittnade generositet har dragit till sig uppmärsamhet från fel sorts människor, dvs. mördarna, som tolkat det som att det finns pengar att hämta medelst stöld/rån/utpressning, whatever. Att de var i källaren tror jag beror på att de motades dit av de allmer desperata gärningsmännen, som till slut inte fann någon annan råd än att slå ihjäl dem för att tysta dem, helt enkelt. De är säkerligen bekanta sedan tidigare, ev. endast avlägset!
Sedan kan man ju fundera över vilken typ av människor som för det första rånar de som hjälper/blivit bekanta med en, och för det andra slår ihjäl dem så lättvindligt. För detta fordras fullkomlig avsaknad av normer, och det brukar betyda bristande förankring i samhället som individer.
Citera
2015-06-04, 00:30
Medlem
Kenny Kuks avatar
Jag vill bara påpeka för alla att nedervåning på en sutterängvilla inte kan kallas för källare. En källare måste ligga helt under jord för att kallas källare.

Har denna kåk en källare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in