2015-06-03, 20:13
Medlem
Circle jerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan inte begreppet slagits ihjäl användas som lite av ett slarvigt samlingsbegrepp för mord? Eller är det bara jag som ser det så?

Om det skedde på natten (och de låg och sov) kanske inte slå ihjäl (i bokstavlig betydelse) behöver vara så främmande.

Känns lite som "slagits ihjäl" lika gärna kan betyda "bragts om livet" i artikeln, men samtidigt har ju BO slagits & fullkomligen plågats ihjäl i andra liknande händelser tidigare när det handlat om rånmord/grova våldsrån på äldre tidigare. Finns ju äldre trådar om andra fall.

Nu går jag händelserna lite i förväg, är medveten om det... Men det luktar väldigt mycket rånmord om detta
Citera
2015-06-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Circle jerk
Känns lite som "slagits ihjäl" lika gärna kan betyda "bragts om livet" i artikeln, men samtidigt har ju BO slagits & fullkomligen plågats ihjäl i andra liknande händelser tidigare när det handlat om rånmord/grova våldsrån på äldre tidigare. Finns ju äldre trådar om andra fall.

Nu går jag händelserna lite i förväg, är medveten om det... Men det luktar väldigt mycket rånmord om detta
Ja, det kan mycket väl vara rånmord för att båda två har mördats.
Citera
2015-06-03, 20:25
Medlem
Circle jerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Vad får dig att tro att det skulle se ut som en olycka? Jag tycker snarare att GM isåfall misslyckats rejält eftersom polisen gick ut i media samma morgon som branden med att man betraktar händelsen som mordbrand.

Polisen brukar normalt sett vara ganska återhållsamma med sådan info och det brukar låta "Vet inte vad som orsakat branden", "Den kriminaltekniska utredningen får visa om det skett brott" osv men i detta fallet kändes det som att polisen var säkra på sin sak redan innan teknikernas bevisning hunnit gå till analys. Jag tror att polisen kunde konstatera t.ex sårskador, blod eller liknande direkt på plats den morgonen det brann. Det är först nu teknikerna har kunnat bekräfta och det står helt klart att det rör sig om mord.

Visserligen.. Om man tänker så. Kanske slocknat/släckts tidigare än beräknat dessutom som gjort det ännu enklare för polisen
Citera
2015-06-03, 20:29
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Circle jerk
Visserligen.. Om man tänker så. Kanske slocknat/släckts tidigare än beräknat dessutom som gjort det ännu enklare för polisen

Garanterat amatörer som stängt dörren till rummet...
Citera
2015-06-03, 20:32
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Garanterat amatörer som stängt dörren till rummet...

Ja, förmodligen har det bara luggit å glödit i ett rum under kvällen/natten eftersom grannar sent på kvällen noterat en "stickande doft" och rökdoft i området.
Citera
2015-06-03, 21:09
Medlem
MorbIdas avatar
Funderar över varför de befann sig i källaren. Kan det vara så att gärningsmännen var oroliga för att det skulle låta mycket? De eventuella ljuden bör isoleras bättre i en källare.
Citera
2015-06-03, 21:27
Medlem
Om de befann sig på nedre våningen på suterränghuset är det väl inga konstigheter men fanns det en källare under det eller?
Citera
2015-06-03, 21:48
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Om de befann sig på nedre våningen på suterränghuset är det väl inga konstigheter men fanns det en källare under det eller?

Såvitt jag förstått det är det en suterrängvilla. Entrén till en sådan är oftast på det övre planet. Gissar också att ett par i den åldern har sovrummet på det övre planet och att även vardagsrummet finns där. Gissar att det är det övre planet de vistas på för det mesta.
Mina tankar är att den/de som bragt dem om livet gjort det på det nedre planet för att undvika att eventuella skrik hörs. Kanske heller inga fönster i en eventuell hall, pannrum eller förråd på det nedre planet. Ingen insyn och mindre risk för att ljud hörs ut.
Citera
2015-06-03, 21:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan inte begreppet slagits ihjäl användas som lite av ett slarvigt samlingsbegrepp för mord? Eller är det bara jag som ser det så?

Om det skedde på natten (och de låg och sov) kanske inte slå ihjäl (i bokstavlig betydelse) behöver vara så främmande.

Det är möjligt att det är så. Men uttrycket "slagits ihjäl" är ju ganska precist. Polisen hade lika gärna kunna ha sagt att personerna "redan dödats" eller liknande, när branden startades. Då hade det varit mer generellt. Men visst kan det vara ett, som du säger, samlingsbegrepp. Det kommer att visa sig, när det blir känt vad exakt som har hänt.

Det som talar för att det är frågan om ett rånmord är att de verkar ha haft det gott ställt osv. Men hur många rånare startar bränder efteråt för att dölja spår - om de inte känner offren?
Citera
2015-06-03, 22:15
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är möjligt att det är så. Men uttrycket "slagits ihjäl" är ju ganska precist. Polisen hade lika gärna kunna ha sagt att personerna "redan dödats" eller liknande, när branden startades. Då hade det varit mer generellt. Men visst kan det vara ett, som du säger, samlingsbegrepp. Det kommer att visa sig, när det blir känt vad exakt som har hänt.

Det som talar för att det är frågan om ett rånmord är att de verkar ha haft det gott ställt osv. Men hur många rånare startar bränder efteråt för att dölja spår - om de inte känner offren?

Begreppet rån förutsätter ju att gärningsmannen visste att de har pengar, eller annat för dem åtråvärt hemma. Hur många har en större summa pengar hemma idag? Nej, tror mer på någon form av utpressning eller att någon i paret visste något som inte fick komma fram.

Om det handlar om ett regelrätt rån måste det vara någon form av "inside".
Citera
2015-06-03, 22:18
Medlem
Citat:
Grannarna om det mystiska dubbelmordet

Citat:
Det välordade paret i Norrahammar beskrivs som oerhört snälla, hjälpsamma och trevliga.
Varken polis eller grannar kan förstå varför mannen och kvinnan i 70-årsåldern mördats – och oron i det idylliska villakvarteret är påtaglig.
– Det är riktigt obehagligt, det blir ju så nära, säger grannen Johanna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20904441.ab
Citera
2015-06-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Begreppet rån förutsätter ju att gärningsmannen visste att de har pengar, eller annat för dem åtråvärt hemma. Hur många har en större summa pengar hemma idag? Nej, tror mer på någon form av utpressning eller att någon i paret visste något som inte fick komma fram.

Om det handlar om ett regelrätt rån måste det vara någon form av "inside".

Jag tror mer på att det är någon från flyktingförläggningen längre upp i backen som scoutat närområdet och slagit till i en impulshandling. Att man misslyckats med att bränna ner kåken tyder dessutom på IQ under 70 vilket stämmer bra med min gärningsmannaprofil. Att huset dessutom ligger i en mycket utsatt position för insyn från alla möjliga håll stärker min tes.

Hur som helst kan man utesluta att det är någon professionell utpressare/rånare/tjuv som utfört dådet för utan att ha insyn i utredningen så kan man konstatera att GM varit otroligt korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in