2015-06-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Edit2: Borde inte ignore-funktionen vara ett utmärkt verktyg för moderatorer förresten? Om man kan få upp en lista med folk som är ignorerade av fler än t.ex. 20 personer så kan det ju finnas anledning att kolla upp dessa lite mer noggrant. Lite som en global trollvarning utan att behöva lusläsa alla trådar.

Håller med, måste ju funka som en bra varningsklocka!
Citera
2015-06-01, 18:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Helt rätt, har aldrig sett nyttan med denna funktion, så jävla jobbigt är det inte att bara scrolla förbi de inlägg man inte vill läsa.

Har aldrig riktigt förstått dem som sätter användare på ignore, känns lite skitnödigt.

Jag har en bekant som har reumatism. Ska jag hälsa från dig hur enkelt det är att "bara scrolla"?
Citera
2015-06-01, 18:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det är just därför ignore-funktionen behövs. Själv tappar jag flowet när jag läser inlägg som är formaterade på ett uppenbarligt uppsåtligt irriterande vis. Vissa klarar av det, jag gör det inte. Speciellt jobbigt är det när det slösar vertikalt skärmutrymme, speciellt på mobila enheter med små skärmar. Att man kan scrolla förbi hjälper föga - skadan är redan skedd. Om nu ignore-funktionen ska förändras så borde man åtminstone föra in ett tillägg om att inlägg inte medvetet bör slösa på skärmutrymme, eller uppsåtligt försvåra läsupplevelsen.

Ett annat exempel. Är, T.E.x Att mAn SKUlle kUnnA sKRIvA sÅ hÄR bAra FÖR aTT mAN lIdeR aV En OvaNLIg DiAgnoS bESLÄKtad MED TvånGStaNKar. Kombi nerar MAN dÄ SäDAn MeD dylÄxi åCk Sär SkriVNING Kan DET snAbT blI mYCkeT iRRiTERrAndÄ AtT lÄSa - TrÅTTs AtT DÄ forTfaRAndä Er SweNSka.

Edit: Ser förresten att mitt största irritationsmoment på FB är bannad i 6 månader för ohörsamhet. Så nu behövs ingen ignore-funktion för egen del, åtminstone på ett halvår. Tack för det! Fast jag lider med andra som har problem med jobbiga människor som ligger på gränsen till trams men inte blir bannade.

Sedan har vi ju TV-trådarna med dessa ökända spoilare. När man vet att en viss användare spoilar så vill man ha ignore på dem, åtminstone som ett "skydd" till dess att de blir bannade.

Edit2: Borde inte ignore-funktionen vara ett utmärkt verktyg för moderatorer förresten? Om man kan få upp en lista med folk som är ignorerade av fler än t.ex. 20 personer så kan det ju finnas anledning att kolla upp dessa lite mer noggrant. Lite som en global trollvarning utan att behöva lusläsa alla trådar.

Vad som irriterar vissa användare har ju inte moderatorerna med att göra, så länge som inläggen är on topic.

Samma sak gäller hur inlägges skrivs. Dyslexi eller allehanda versalgödslingar är heller ingen orsak till åtgärd från moderatorer.

Dessutom är det inte heller förbjudet att trolla, så Edit2 faller den också.
Citera
2015-06-01, 18:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men om man
skriver så här
Så räknas det
tydligen inte
som trams eller
spam.

Vilka fler typ
av skrivsätt ska
vi behöva
tolerera nu när
ignore inte längre
funkar.

Är det ok att skriva på ROT13 t.ex? Rövarspråket? Kan jag skriva mina inlägg i binär ASCII-kod?

Som sagt så överlämnar jag denna sortering till moderatorerna som admins förlängde arm i den dagliga administration.

Citat:
När blir det för jobbigt att scrolla förbi sådant skit? Jag orkar inte ens se mentalt handikappade med fix idéer i sitt sätt att skriva.

Nja, vi har ju alla olika tolerans-tröskler för vad som kan anses vara "skit" eller inte ... och olika sätt att i så fall relatera till det.

Själv är jag som privatperson vidgående libertarian och menar att om man själv vill ha yttrandefrihet så får man också acceptera andras rätt till samma.
Citera
2015-06-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Själv är jag som privatperson vidgående libertarian och menar att om man själv vill ha yttrandefrihet så får man också acceptera andras rätt till samma.

Jag tycker nog inte att min rätt till yttrande implicerar ett tvång hos andra att läsa alla mina yttranden.
Ignorera är (var) en bra kompromiss. Jag får skriva, de som inte vill läsa kan slippa.

Nu har jag bara ignorerat någon på Flashback en gång, i affekt, men jag förstår sannerligen att funktionen är behaglig mot exempelvis kroniska rasister i Politik eller någon särskilt osammanhängande karaktär i Konspirationer.
Citera
2015-06-01, 18:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Regelvidrig "spamning" överlåtar jag till moderatorerna att avgöra. Annars blir detta lätt till "taktik-verktyg" och forumet blir "politisk" snarare än debatt.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ska du komma med formuleringar om vad som är debatt eller inte...tillåt mig småle.

Och även det (distinktionen mellan debatt och eventuella regelverks-"taktiska" manöver) blir i sista hand princip-beslut på admin-nivån.

Citat:
Fattar väl även en dumskalle att riktig spamning blir åtgärdat av moderatorer, det jag syftar på är dina ideliga återkommande osakliga kortfattade inlägg som enbart förstör diskussioner då du ska pådyvla alla din icke-tro. Det går inte att diskutera någon sakfråga i religion utan att du ska spamma med dina påståenden om cirkelargument eller efterfråga fakta och bevis för olika religionsfrågor. Kan ju upplysa dig om att ska du ha bevis så kommer du vinna alla diskussioner om religion.

Föreslår vi tar den diskussion på lämpligt ställe.
Citera
2015-06-01, 18:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har en bekant som har reumatism. Ska jag hälsa från dig hur enkelt det är att "bara scrolla"?

Handikapp-vänlighet i all ära. Men hur många särhänsyn skall i så fall tillämpas?
Citera
2015-06-01, 19:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Handikapp-vänlighet i all ära. Men hur många särhänsyn skall i så fall tillämpas?

Tja, avgör du vetja. Hur många särhänsyn tas i samhället i övrigt?
Men se det som ett exempel som visar att anhängarna av "det är bara att scrolla" inte alltid vet vad dom pratar om.
Citera
2015-06-01, 19:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag tycker nog inte att min rätt till yttrande implicerar ett tvång hos andra att läsa alla mina yttranden.
Ignorera är (var) en bra kompromiss. Jag får skriva, de som inte vill läsa kan slippa.

Nu har jag bara ignorerat någon på Flashback en gång, i affekt, men jag förstår sannerligen att funktionen är behaglig mot exempelvis kroniska rasister i Politik eller någon särskilt osammanhängande karaktär i Konspirationer.

Jag har redan nämnd risken för att vissa debatt-verktyg och debatt-procedurer kan brukas "taktisk" eller "politisk".
Citera
2015-06-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh

Jamen exakt! Bogomil försöker få det låta så vackert men det h*n inte fattar är att yttrandefrihet inte innebär att alla vill lyssna/läsa. Det är fortfarande fritt val att läsa inlägg här utan ignorefunktionen.

Jag har inte själv använt mig av den långvarigt, bara testat för att se hur det ser ut, det var precis lika irriterande att se att någon man satt på ignore gjort ett inlägg fast man inte kunde läsa själva inlägget, skulle gärna slippa se en person på ignore totalt. Man ser ändå att personen finns genom andra som citerar. Skit samma det kommer nog att funka lika bra i fortsättningen, det är mest i affekt man använder sig av funktionen ändå tror jag.
Citera
2015-06-01, 19:59
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Jag har redan nämnd risken för att vissa debatt-verktyg och debatt-procedurer kan brukas "taktisk" eller "politisk".

En individ som väljer själv att inte läsa vad en annan individ skriver har inget med "politik" att göra

Du skulle kunna kalla det "politiskt" om medlemmar kunde gå ihop i grupper, och att dessa grupper sen kunde ignorera listor av inidvider - men så länge det inte är så, utan en individuell inställning i stil med "prenumerera på inlägg" finns det ingen anledning att ta bort den för användarna
Citera
2015-06-02, 14:27
Medlem
Citat:
Det är det tydligen för individer med "Reader's Digest"-mentalitet.

Vad vet du om det? Readers Digest är skyhögt över din nivå och du kommer aldrig dit.
Det är just sådana som du som förstör religionsforumet med ert eviga upphackande av andras inlägg och era simpla enfaldiga reaktioner.
Som någon annan sa här, din rätt att yttra dig motsvaras inte av någon plikt att andra ska lyssna på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in