• 1
  • 2
2015-05-28, 13:01
Medlem
"(Dagbladet): Den 15 år gamle jenta som har innrømmet at hun drepte Anna Kristin Gillebo Backlund på barneversinstitusjonen Små Enheter i Asker 28. oktober i fjor, er tiltalt for overlagt drap. Det bekrefter forsvarer Cecilie Nakstad, som i formiddag informert klienten om den svært alvorlige tiltalen."

15 åring har både efter och före mordet varit inblandad i flera andra "våldsamma" händelser

http://www.dagbladet.no/2015/05/28/n...lund/39371408/

Är det nån som vet vem hon är?
Citera
2015-05-28, 13:29
Moderator
blomvattnares avatar
I svensk media också:

Citat:
Den 15-åriga flickan har erkänt att hon dödade Anna Kristin Gillebo Backlund på en institution i Asker den 28 oktober.
Nu åtalas hon för överlagt mord, bekräftar hennes advokat för Dagbladet.
– Hon är åtalad för överlagt mord under särskilt försvårande omständigheter. Åklagarmyndigheten har också sagt att de kan yrka på att hon ska dömas till förvaring, säger advokat Cecilie Nakstad till Dagbladet.
Förvaring är Norges strängaste straff - samma som terroristen Anders Behring Breivik dömdes till. Förvaring innebär att en domstol kan förlänga straffet med fem år i taget om den om det anses finnas en återfallsrisk. Fängelsestraffet kan alltså i teorin bli hur långt som helst.
Döms flickan kan hon bli den första under 18 att dömas till Norges hårdaste straff.

http://www.expressen.se/nyheter/anna...-ar-misstankt/
Citera
2015-05-28, 13:29
Medlem
Baalzamons avatar
"På väg från rätten i december försökte 15-åringen ta vapnet från en polis."

Måste vara en av de mest extrema 15-åriga tjejer jag hört talas om. Riskerar "förvaring" som är norges strängaste straff, samma som Breivik fick.
Citera
2015-05-28, 13:41
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
"På väg från rätten i december försökte 15-åringen ta vapnet från en polis."

Måste vara en av de mest extrema 15-åriga tjejer jag hört talas om. Riskerar "förvaring" som är norges strängaste straff, samma som Breivik fick.

Det är uppenbarligen något väldigt fel på den här flickan. Det skulle vara intressant att få veta mer om henne.

Kan du förklara vad "förvaring" är?
Citera
2015-05-28, 13:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Det är uppenbarligen något väldigt fel på den här flickan. Det skulle vara intressant att få veta mer om henne.

Kan du förklara vad "förvaring" är?
Det förklaras i inlägg nummer två.

(FB) Norge, Asker 15 år gammal kvinna åtalad för mord på 30 årig kvinna
Citera
2015-05-28, 13:49
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

På så sätt. Jag började läsa det citerade stycket, men jag läste bara de första raderna. Jag får ge mig själv ett par minuspoäng för min otålighet där.

Skulle du säga att risken är stor att denna tjej döms till förvaring?
Citera
2015-05-28, 14:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules

Det är mycket sekretess kring fallet. Verkar som hennes mamma var importerad (från asien kanske?) och pappan norsk. Mamman verkar inte finnas kvar i bilden längre.
Citera
2015-05-28, 14:09
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är mycket sekretess kring fallet. Verkar som hennes mamma var importerad (från asien kanske?) och pappan norsk. Mamman verkar inte finnas kvar i bilden längre.

Jag hoppas att det kommer fram lite mer information angående familjesituationen; varför modern inte finns kvar i bilden, hur hennes föräldrar varit under hennes uppväxt o.s.v. Finns det redan nu någonting mer man kan läsa om det, än det som står i denna tråd, tror du?
Citera
2015-05-28, 18:08
Medlem
Mr.0ranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Rätta mig om jag har fel, men är inte detta något som läggs på vid behov efter att en person setat av 21 (?) år i Norskt fängelse? Eller kan man få förvar direkt utan att dömas till fängelse under en given tid?
Citera
2015-06-07, 18:39
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.0range
Rätta mig om jag har fel, men är inte detta något som läggs på vid behov efter att en person setat av 21 (?) år i Norskt fängelse? Eller kan man få förvar direkt utan att dömas till fängelse under en given tid?

Nei, Forvaring (förvaring) er en særordning og straff som ble innført i Norge 2001. Man idømmes altså direkte denne straff. Det idømmes X antall år i forvaring. En forvaring-dom er dermed ikke tillegg til annen tidsbestemt straff.

Forvaring avløser på mange måter den gamle, særordningen, som kaltes "sikringsdom" og ble dømt i tillegg til tidsbestemt straff. Sikring ble fjernet fra loven når ny ordning ble innført.
I Norge har vi ikke en straffutmåling som kalles Livstid fengsel, men en tidsbestemt minste - og en øvre strafferamme på 21 år fengsel. Straff skal ilegges tilregnelige personer.

Ved forvaring settes også en nedre og øvre tidsramme når straffetiden utmåles, men kan forlenges av domstolen med ytterligere 5 år av gangen. I praksis kan en farlig forbryter måtte sone hele sitt liv i fengsel. (livstid) = I teorien er det ingen øvre tidsramme på straffetiden ved en forvaring-dom. Hensynet til samfunnet veier tyngst på vektskålen.

Eks: A. Breivik ble ansett tilregnelig og straffen ble forvaring. Minstetid 10 år og 21 år som øvre strafferamme. Men ingen tror han vil få gjennomslag ved å søke om friheten. .....5 år om gangen...
Les mer :
http://www.kriminalomsorgen.no/forvaring.237879.no.html

Når det gjelder 15-åringen og forvaring, er jeg svært tvilende. Men det kan bli vanskelig å plassere henne med tanke på den fare hun kan utgjøre for andre individer hun må omgås. Hun er svært manipulerende med alvorlig skjevutvikling i sin personlighet. - Tragisk sak. - Hun har aldri vært psykotisk.

Alvorlig voldsproblematikk har vart over mange år!

Det er begått mye feil av mange under årene: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...gt/a/23465728/
Citera
2015-06-07, 18:59
Medlem
limahas avatar
Mandag 8 juni starter rettsaken mot 15-åringen for de som vil følge saken. Flere media vil rapportere.
Citera
2015-06-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Mandag 8 juni starter rettsaken mot 15-åringen for de som vil følge saken. Flere media vil rapportere.

Någon tidning som brukar vara insatta i fallet och som rapporterar bra, tycker du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in