• 3
  • 4
2015-05-28, 21:12
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densomsa
Grattis till MBT-remissen förresten.

Tack!
Och just ja, alltså jag menar typ att jag kan har tvång om att jag inte känner något för någon nära mig. Går från älska till att inte känna något och får tvång över att jag inte känner något. Då måste jag ju vara dum i huvudet, förtjänar att dö, måste berätta att jag inte känner något osv osv. Eller tvång över hur jag känner i vissa situationer, måste bekänna o blablabla. Mitt tvång handlar om att jag är en dålig människa som inte förtjänar att leva. Sen kan det variera mellan att inte älska mina föräldrar, att vilja att någon ska dö, inte vara kär i min partner, läsa om pedofili och efter det tro att jag är en, tro att jag är en alkholist, blablabla.. allt.
Citera
2015-05-29, 22:34
Medlem
Densomsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Jag hade en ätstörning som ersattes av tvång. Jag förstod inte att det var tvång först men psykolog efter psykolog sa det till mig. För mig var det ett dåligt samvete. Jag hade dåligt samvete för ALLT. Började med mitt ex. Saker kopplat till honom. Jag råkade tänka på någon annan, pirrade det när jag kollade på någon annan, kunde jag tänka mig vara med någon annan, trodde jag att han var otrogen, drömde jag om någon annan och råkade bli upphetsad? osv. Allt var jag tvungen att bekänna då ångesten kom över mig som om jag hade gjort det absolut värsta någon någonsin kunde göra. Har alltid haft samma samvete ang alkohol/sånt mamma inte skulle gilla. Alltid berättat om jag spytt på fyllan, haft minnesluckor eller något annat som mamma kanske inte skulle tycka om. Hon har hört allt från sexpartners jag ångrat, till könsjukdomar-test, funderingar kring droger, sexualitet osv. Sånt man inte pratar med mammor om :P .. Men för att jag fick ett sånt samvete om jag tänkte på det och inte sa det.

Har lärt mig att jag alltid vart sån. Att jag måste berätta allt för henne. När det tog slut med pojkvännen gick det över mer till henne. Ringde om allt. Smsade om allt (innan var det pojkvännen som fick alla samtal och sms och bred och mejl osv osv osv). Varje tanke gav mig samvete. Blev galen tillslut.

Vi kommer ifrån ämnet något (eller kanske hittar du nått bra samband hehe) men jag har pratat med mamma och familj om detta. Varför jag alltid känner att jag måste berätta allt. För jag känner logiskt att jag inte borde/ska/vill men tvånget skriker att jag MÅSTE bekänna. När jag bekänt får jag mitt "phiu" och ångesten försvinner ofta. Jag tror att det bottnar i att jag alltid gått efter hennes åsikter, så som man gör när man är liten. Föräldrar lär en rätt och fel. Jag vill ha hennes "det är okej" när jag gjort något som kanske kan uppfattas som "fel".

Men min senaste psykolog tror att det beror på att min mamma hade cancer när jag var 13 typ. Hon blev sjuk och min pappa tog inte hand om henne på rätt sätt. Han var inte elak på det sätt att han gjorde något, men det var just det - han gjorde absolut ingenting. Frågade inte hur det var eller hur strålningen gått eller nått sånt. Mamma hamnade i en djup, djup depression efter och jag har fått berättat för mig att jag tog hand om henne på ett sätt jag inte borde ha gjort. Ringde hem från rasterna och kollade så hon levde och hade ätit något och sånt. Det psykologen tror är att jag under detta 1,5 året först och främst blev otroligt rädd för att hon skulle dö och att jag blev otroligt nära och tog på mig ansvaret för henne. Detta har jag fått ursäkt för många gr efteråt och förklarat att det inte var rätt av dem att göra så. Han menar på att jag under de åren egentligen skulle ha "blivit mig själv". Att jag inte hade den typiska utvecklingen som en trettonåring skulle ha, jag kunde inte fråga mamma för hon var för sjuk. Jag vågade inte ifrågasätta något osv osv. Och där har jag på något sätt fastnat och inte vågat komma ifrån.

Min första tvångstanke kom också då, när mamma fått sitt cancerbesked. Jag tänkte "jag vill att hon ska dö" typ. Eller att jag fick en känsla av att jag ville det. Fick otroligt dåligt samvete och bekände. Mejlade bris och fick ett bra svar jag skrev ut kommer jag ihåg.

Skrev ett svar nyss, men tog bort det. Om du vill så kan jag PM:a privat så blir det lättare att prata fritt.
Senast redigerad av Densomsa 2015-05-29 kl. 23:19.
Citera
2015-05-29, 22:46
Medlem
Tja! Nu har jag inte blivit slagen av min morsa men liknande händelser har uppstått. Aldrig fått stryk fysiskt mer psykiskt om man kan kalla det så.

http://vuxnabarn.nu/vuxna-barn/om-vu...ska-foraldrar/

Läs detta utan att dömma boken för dess omslag och se om punkterna får dig att känna igen dig. Isf kan din mor kanske vara narcissist eller åtminstånde ha drag av det. Jobbigt detta..
Citera
2015-05-30, 10:28
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulen30
Tja! Nu har jag inte blivit slagen av min morsa men liknande händelser har uppstått. Aldrig fått stryk fysiskt mer psykiskt om man kan kalla det så.

http://vuxnabarn.nu/vuxna-barn/om-vu...ska-foraldrar/

Läs detta utan att dömma boken för dess omslag och se om punkterna får dig att känna igen dig. Isf kan din mor kanske vara narcissist eller åtminstånde ha drag av det. Jobbigt detta..

Jag känner igen mig men alla de symptomen stämmer ju in på borderline också. Däremot stämmer så gott som inget in på det om föräldern.
Citera
2015-05-31, 21:20
Medlem
1c9r5s avatar
Fortsätter skriva lite här..
Min mamma har vart med om mycket. Vi har bråkat mycket. Att ta upp saker slutar ofta med bråk. Om jag har något som stör mig/gör mig ledsen, tror ni man kan komma över det och fortsätta ha en relation utan att behöva dra in henne i det? Jag vill ha henne i mitt liv, men jag vill inte bråka med henne och jag vill inte göra henne ledsen genom att ta upp saker som hon inte förstår (och därmed blir ledsen istället för att ta åt sig kritiken typ). Tror ni man kan lösa det på egen hand?
Citera
2015-05-31, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Jag känner igen mig men alla de symptomen stämmer ju in på borderline också. Däremot stämmer så gott som inget in på det om föräldern.

Jaså? Så du med borderline känner igen många utav symptomen? Får man fråga i vilka miljöer eller situationer du upplever symptomen som mer hanterbara eller inte känner av de alls? Börjar undra om jag kan ha borderline jag själv nämligen. Skulle du anse dig själv ha ett trångsynt sinne? Dvs emot andra människor och dess beteende? Jag tror mitt trånga sinne till att inte acceptera och gilla människor har kommit efter min mors uppfostran till mig. Men jag kanske dömer henne i onödan?
Citera
2015-05-31, 21:35
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulen30
Jaså? Så du med borderline känner igen många utav symptomen? Får man fråga i vilka miljöer eller situationer du upplever symptomen som mer hanterbara eller inte känner av de alls? Börjar undra om jag kan ha borderline jag själv nämligen. Skulle du anse dig själv ha ett trångsynt sinne? Dvs emot andra människor och dess beteende? Jag tror mitt trånga sinne till att inte acceptera och gilla människor har kommit efter min mors uppfostran till mig. Men jag kanske dömer henne i onödan?

Jag känner alltid av symptomen.
Ja, jag är väldigt dömande. Vet dock om att jag är det men handlar mkt om att jag inte förstår hur jag ska fortsätta ha en relation med personen i fråga om jag inte "reder ut det" eller gör så personen förstår hur jag menar/håller med/förstår osv. Har svårt att förstå hur andra kan se saker på ett annat sätt än mig. Jag förstår ATT dem gör det, men inte hur. Kan absolut ha med uppfostran att göra, beroende på vad du varit med om. Finns fyra olika typer av orsaker brukar man säga. Länkade till en bra föreläsning av en läkare nånstans, kolla mina andra inlägg i nån borderlinetråd, hinner inte leta upp nu!
Citera
2016-03-04, 16:15
Medlem
1c9r5s avatar
bumpar denna då jag fastnat lite på samma tema igen. så förbannat irriterande. vi har en så himla bra relation men jag bara måååste haka upp mig på gamla fel hon gjort. hur gör ni när ni bara släpper saker?

hör säkert till min bpd att jag har svårt att se att jag sårar henne och tycker att jag endast sårar när hon gjort mig ledsen eller liknande, så hon "får skylla sig själv". som att jag då har rätt att göra vad som helst. och då får jag tvång kring det istället. är jag ond? skulle jag kunna göra vad som helst? tycker jag att man kan göra vad som helst om någon vart dum mot en?

liksom herregud, mitt humör svänger ju som en jävla berg&dalbana - ena dagen tycker jag att det inte gör något, andra dagen förstår jag inte hur jag någonsin ska kunna komma över det, en kvart senare ligger jag i fosterställning förlamad av ångest för att dagen efter känna att det är dåtid och att nuuu ska vi leva i nuet. blir så trött.

ni får gärna prata lite allmänt, om typ bråk med föräldrar eller familj. antingen där du gjort fel eller familjemedlemmen gjort fel och hur ni kunnat släppa det. tänker då om det är något där ni/dem inte sagt förlåt eller ni inte "löst" det liksom. det hjälper mig att se hur normala människors tankeprocess går till, haha..

hatar fan tvång och bpd, man vet aldrig vad som är vad. är detta något jag SKA vara arg på eller är det att jag hakat upp mig? ÄR jag såhär arg eller är jag inne i en hata/älska-period där ogilla är fokuset? det VAR ju fel, men ska jag lägga mer tid på det eller ska jag släppa det? tänker jag på det för ATT det var fel eller för att jag fastnat igen? OOOOOSV.

sorry för tjat. måste göra av mina tankar och ångest nånstans.
Citera
2016-03-04, 17:34
Medlem
1c9r5s avatar
ooooch NU känns allt ok igen. Jävla skum diagnos man har alltså.
Citera
2016-03-04, 18:20
Bannlyst
En örfil. Hm okej.
Citera
2016-03-04, 20:19
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbacksRasist
En örfil. Hm okej.
tack för ditt bidrag!