2024-11-30, 00:19
Medlem
Storstaffans avatar
Min bedömning är att Simon Häggström och hans sykofanter här på Flashback (Lawnmoverman, Genushexan m.fl.) nog inte drivs av omsorg om "utsatta kvinnor" i första hand. Snarare tror jag att dessa individer vill demonstrera sin moraliska överlägsenhet inför omvärlden. Men moral, och i förlängningen den lagstiftning som bygger på moral, är något högst föränderligt och kan variera kraftigt över tid och rum. Några exempel: Äktenskaplig otrohet anses idag förvisso omoraliskt men är inte olagligt. Så sent som på 1700-talet straffades dock s.k. dubbelt hor med döden. På 1960-talet var det inte självklart att en svensk kvinna fick välja att avsluta en oönskad graviditet genom att göra abort. Många svenskor som "råkat i olycka" reste därför till Polen för att få detta gjort. Idag reser polska kvinnor till Sverige av samma skäl. Att utöva homosexuell aktivitet i Sverige är lagligt sedan 1944. I dagens Iran kastar man bögar från hustak.
Vissa saker kan vara olagliga utan att anses omoraliska. Dödshjälp är förbjudet i Sverige, men jag tror ingen skulle komma på idén att kalla de stackare som reser till Schweiz för att avsluta sitt lidande för "dödshjälpstorskar".
Det är för mig en gåta att just diskussion om sexualmoral rör upp så mycket känslor i Sverige. Ibland blir det rent absurt, som när f.d. justitieministern Beatrice Ask föreslog att misstänkta sexköpare skulle hängas ut genom att få polisens handlingar tillsända i lila kuvert.
Vidare: Mr Lawnmoverman här ovan drar sig inte för att insinuera att PinkNails måste vara "skadad" för att hon påstår sig ha trivts med att sälja sex. PinkNails tar också upp att man i Frankrike sett avigsidor med det införda sexköparförbudet av svensk modell. Detta i mitt tycke högst relevanta argument avfärdar Lawnmoverman med en spottloska — "Du resonerar som en vettvilling". Snacka om härskarteknik!
Till Simon Häggström & co vill jag säga — er tid är nu! Ni ligger lika rätt i åsiktskorridoren som de som propagerade mot dansbanor på 30-talet och mot videovåld på 80-talet. Ni kan tryggt redovisa era åsikter i kafferum och TV-soffor utan att råka ut för mothugg. Ingen kommer att förvisa er från en radiostudio för att ni tyckt fel. Men kanske litet ödmjukhet ändå vore på sin plats. Den allmänmoraliska kompassen kan snurra fortare än ni tror. En dag kommer omvärlden kanske att tycka att ni klär bättre i narrkåpa än i helgongloria.
Citera
2024-11-30, 07:12
Medlem
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstaffan
Min bedömning är att Simon Häggström och hans sykofanter här på Flashback (Lawnmoverman, Genushexan m.fl.) nog inte drivs av omsorg om "utsatta kvinnor" i första hand. Snarare tror jag att dessa individer vill demonstrera sin moraliska överlägsenhet inför omvärlden. Men moral, och i förlängningen den lagstiftning som bygger på moral, är något högst föränderligt och kan variera kraftigt över tid och rum. Några exempel: Äktenskaplig otrohet anses idag förvisso omoraliskt men är inte olagligt. Så sent som på 1700-talet straffades dock s.k. dubbelt hor med döden. På 1960-talet var det inte självklart att en svensk kvinna fick välja att avsluta en oönskad graviditet genom att göra abort. Många svenskor som "råkat i olycka" reste därför till Polen för att få detta gjort. Idag reser polska kvinnor till Sverige av samma skäl. Att utöva homosexuell aktivitet i Sverige är lagligt sedan 1944. I dagens Iran kastar man bögar från hustak.
Vissa saker kan vara olagliga utan att anses omoraliska. Dödshjälp är förbjudet i Sverige, men jag tror ingen skulle komma på idén att kalla de stackare som reser till Schweiz för att avsluta sitt lidande för "dödshjälpstorskar".
Det är för mig en gåta att just diskussion om sexualmoral rör upp så mycket känslor i Sverige. Ibland blir det rent absurt, som när f.d. justitieministern Beatrice Ask föreslog att misstänkta sexköpare skulle hängas ut genom att få polisens handlingar tillsända i lila kuvert.
Vidare: Mr Lawnmoverman här ovan drar sig inte för att insinuera att PinkNails måste vara "skadad" för att hon påstår sig ha trivts med att sälja sex. PinkNails tar också upp att man i Frankrike sett avigsidor med det införda sexköparförbudet av svensk modell. Detta i mitt tycke högst relevanta argument avfärdar Lawnmoverman med en spottloska — "Du resonerar som en vettvilling". Snacka om härskarteknik!
Till Simon Häggström & co vill jag säga — er tid är nu! Ni ligger lika rätt i åsiktskorridoren som de som propagerade mot dansbanor på 30-talet och mot videovåld på 80-talet. Ni kan tryggt redovisa era åsikter i kafferum och TV-soffor utan att råka ut för mothugg. Ingen kommer att förvisa er från en radiostudio för att ni tyckt fel. Men kanske litet ödmjukhet ändå vore på sin plats. Den allmänmoraliska kompassen kan snurra fortare än ni tror. En dag kommer omvärlden kanske att tycka att ni klär bättre i narrkåpa än i helgongloria.

Man får komplex då man studerar en så välskriven insändare.
Kan du anordna en kurs i att uttrycka sej?
All heder åt dig och dina åsikter, ha de.👍
Citera
2024-11-30, 07:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag var väl närmast ute efter de frisörsställen och massagesalonger som är maskerade horhus. De bör ju vara kända av polisen, men visst bör ju inte vara så svårt att hitta lägenhetsbordeller heller. Bara att boka sig som kund…

Men finns ju också ett drag av cynism i Häggströms arbetsmetoder; han menar ju att de prostituerade är offer, tvingade, hitlurade… utsatta för övergrepp. (Detta går givetvis att diskutera; tror inte många hallickar har fällts för olaga tvång eller människorov - men låt oss ta Simon på orden, och förutsätta att han talar sanning.) Polisen låter alltså övergreppen ske för att de skall kunna gripa några ’torskar’, istället för att gå direkt in och rädda den stackars kvinnan!

Jag vet att polisen inte bryr sig om oss kvinnor överhuvudtaget av egen erfarenhet. Inte ens när de är där ”och räddar kvinnan” Mig lämna dem i väldigt dåligt skick efter deras raid (pga deras behandling) och bara vände på klacken och stängde dörren när de fått vad de ville ha. Ingen brydde sig överhuvudtaget om vad som hände med mig efteråt. Om vi då låtsas och säger att jag då var ett offer, missbrukare, skadad och utsatt för övergrepp som Simon hela tiden säger att vi är, varför hörde han inte av sig efteråt? Varför har han inte följt upp, tagit kontakt med mig och sett till att jag får hjälp?
Citera
2024-11-30, 18:42
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Vad tror vi om chansen att Kepsindien blir värvad av Dumpenredaktionen?
Dumpen är öppet kritiserad av Polismyndigheten, så dit går han nog inte så länge han är polisman. Kanske att han gör det om han blir av med sitt jobb, men det ser jag inte komma.
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Ja, hot och utpressning ligger nog närmare hans personlighet.
Det har vi inte mycket belägg för.
Citat:
Ursprungligen postat av PinkNails
Men efter att jag själv träffade honom, och vet hur omoraliskt fel han beter sig, i alla fall emot oss kvinnor i denna värld så kan jag ju förstå om andra seriösa poliser ogillar hans arbetssätt. Speciellt då han gång på gång skriver på sina sociala medier om hur han värnar om oss. För det gör han inte. Han är endast ute efter statistiken och att få döma någon. Det visade han tydligt för mig.
På vilket sätt visade han att han inte brydde sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag var väl närmast ute efter de frisörsställen och massagesalonger som är maskerade horhus. De bör ju vara kända av polisen, men visst bör ju inte vara så svårt att hitta lägenhetsbordeller heller. Bara att boka sig som kund…
Ja, det är sant. Med tanke på hur mycket sex som säljs på massagesalonger så undrar man varför de får finnas kvar med dagens lagstiftning.
Citat:
Om vi då låtsas och säger att jag då var ett offer, missbrukare, skadad och utsatt för övergrepp som Simon hela tiden säger att vi är, varför hörde han inte av sig efteråt? Varför har han inte följt upp, tagit kontakt med mig och sett till att jag får hjälp?
Att ta hand om eskorterna är väl något som är upp till Talita, socialtjänsten m.fl.? Jag tror aldrig att polisen har påstått att de ägnar sig åt det.
Citera
2024-12-01, 16:04
Medlem
Tortellis avatar
Citat:
Fantastiskt välskriven beskrivning av våran samtid just nu. Som sagt vindarna kommer att blåsa åt ett annat håll i framtiden. Simon häggström är en moralist och jag häpnar över det manshat på hans facebook.
Citera
2024-12-01, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Fantastiskt välskriven beskrivning av våran samtid just nu. Som sagt vindarna kommer att blåsa åt ett annat håll i framtiden. Simon häggström är en moralist och jag häpnar över det manshat på hans facebook.

Håller med. Och kommentarerna han får under hans inlägg är hemska. Medelålders kvinnor som tex skriver hur de vill se varenda sexköpare död genom och slänga ner dem från höga berg. De skriver att ALLA män är hemska monster och kan inte behärska sin sexlust och bara våldtar. Och kink shaming flödar. Och dessa kommentarer får stå kvar. Men har själv sett att kritiserar någon honom om något, så tas dem kommentarerna bort.
Citera
2024-12-01, 17:08
Bannlyst
Citat:

Simon är en stor tönt och hycklare som kollegan Blusi, som vill förstöra livet för människor som tar droger. Skjut en snut.
Citera
2024-12-02, 11:20
Medlem
Storstaffans avatar
Kriminalinspektör Simon Häggkvist, med sin frireligiösa bakgrund, drivs av stark, närmast fanatisk övertygelse, i sin kamp mot prostitutionen. Med den ständiga bekräftelse han får i mainstreammedia behöver han heller aldrig tvivla på sin egen förträfflighet. Men, som jag sagt förut, så tenderar moraliska perspektiv att förändras över tid. Sexköpsmotståndare vill gärna framhålla att den svenska lagen införts i andra länder. Man förbigår med tystnad att Belgien avkriminaliserade sexköp 2022. I Norge har Straffelovrådet (motsvarar ung. det svenska Lagrådet) föreslagit en liknande åtgärd (NOU 2022:21).

Det heter att det i Sverige är förbjudet att köpa sex men tillåtet att sälja. Detta är, vill jag påstå, en sanning med så stor modifikation att den lika gärna kan hållas för en lögn.
PinkNails och hennes medsystrar här på Flashback har trovärdigt vittnat om att en kvinna som råkar i Häggströms klor kan drabbas av sanktioner som är minst lika hårda som dagsböter (förlust av hyreskontrakt, förlorad vårdnad om barn, rapport till arbetsgivare m.m.). Så mycket för omsorg om "utsatta kvinnor".
Citera
2024-12-02, 11:37
Medlem
Storstaffans avatar
Det skall givetvis stå "Häggström" i första raden i föregående inlägg.
Citera
2024-12-02, 12:44
Avslutad
Citat:
Kriminalinspektör Simon Häggkvist, med sin frireligiösa bakgrund, drivs av stark, närmast fanatisk övertygelse, i sin kamp mot prostitutionen. Med den ständiga bekräftelse han får i mainstreammedia behöver han heller aldrig tvivla på sin egen förträfflighet. Men, som jag sagt förut, så tenderar moraliska perspektiv att förändras över tid. Sexköpsmotståndare vill gärna framhålla att den svenska lagen införts i andra länder. Man förbigår med tystnad att Belgien avkriminaliserade sexköp 2022. I Norge har Straffelovrådet (motsvarar ung. det svenska Lagrådet) föreslagit en liknande åtgärd (NOU 2022:21).

Det heter att det i Sverige är förbjudet att köpa sex men tillåtet att sälja. Detta är, vill jag påstå, en sanning med så stor modifikation att den lika gärna kan hållas för en lögn.
PinkNails och hennes medsystrar här på Flashback har trovärdigt vittnat om att en kvinna som råkar i Häggströms klor kan drabbas av sanktioner som är minst lika hårda som dagsböter (förlust av hyreskontrakt, förlorad vårdnad om barn, rapport till arbetsgivare m.m.). Så mycket för omsorg om "utsatta kvinnor".

Håller med i det du skriver. Sen ska vi inte glömma de kvinnor som tas i prostitution här, som är ifrån andra länder. Många som flytt misären från sitt egna hemland. De utvisas efter en raid. Spelar ingen roll om de blivit utnyttjade eller gjort det av fri vilja, de skickas tillbaka till den misären de kom ifrån. Finns många artiklar om det med hård kritik mot just detta. Det är så omänskligt.
Citera
2024-12-02, 21:18
Avslutad
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-far-sexarbetare-i-belgien-ratt-till-pension-och-foraldraledighet

”Sjukdagar, föräldraledighet, försäkringar och makt att välja vem man arbetar med. Från och med i dag har sexarbetare i Belgien i princip samma rättigheter inom arbetslivet som alla andra.
Sexköp avkriminaliserades helt i Belgien 2022. Det blev då ett av få europeiska länder där det är helt lagligt att både köpa och sälja sex.
Förespråkare för lagen menade att det var ett steg på vägen till att göra det säkrare för sexarbetare och ge dem samma rättigheter som andra arbetare”

🙏
Citera
2024-12-02, 21:42
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Håller med i det du skriver. Sen ska vi inte glömma de kvinnor som tas i prostitution här, som är ifrån andra länder. Många som flytt misären från sitt egna hemland. De utvisas efter en raid. Spelar ingen roll om de blivit utnyttjade eller gjort det av fri vilja, de skickas tillbaka till den misären de kom ifrån. Finns många artiklar om det med hård kritik mot just detta. Det är så omänskligt.
Kommer man hit och arbetar utan arbetstillstånd så är det rimligt att man skickas ut. Slavar som importeras bör dock behandlas på ett värdigt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in