2025-08-08, 00:53
Medlem
knight1056s avatar
Men du har rätt i att ingen går på gatan längre. Vilket är bra för det eliminerar behovet av pimps när kvinnorna kan sköta verksamheten själva och inte behöver en pimp som skyddar dem när de är ute på gatan. Så kvinnorna har klippt av mellanhanden och tjänar mer pengar själva. Bra att du tog upp det.

Inte för att de spelar någon roll för politiker och sådana sommSimon som fortfarande anser att sexköpslagens fantastiska framgång kan mätas i minskad gatuprostitution.
Citera
2025-08-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Så kan man ju inte resonera.

Ska man legalisera drogmarknaden då?

Håller med Simon om att det är ett jämställdhetsproblem.

Utsatta människor inte sällan missbrukare säljer sig.

Att ha sex är inte samma sak som att ta droger, du blir inte beteende förändrad av att hantera sex, det blir du av droger, och vi har ju I Sverige sprit och vin till försäljning för dom som vill dricka eller bli berusade. Ska vi ta bort det?

Ska vi ta bort cigaretter för att folk dör av det? Ska vi ha spelförbjud för att folk spenderar pengar? Skall vi förbjuda gruppsex, för att det inte passar in i mallen hur ett sex skall se ut? Skall vi sätta en summa vad som är rimligt att shoppa för för hela befolkningen för att vissa som handlar för över 10.000 anses utifrån ha ett beroende ?

Det finns många människor som är missbrukare har trasiga barndommar osv. Det är ett samhällsproblem. Folk säljer sex online och irl i hela världen, finns många som lever jätte bra, en del lever med psykiska besvär och det sker I alla olika jobb, klasser och miljöer. Låt dom som vill ha hjälp få en första klassig hjälp. Och vi som är friska bidra med vår höginkomst till välfärden.

Nu har gatu prostution minskat, kvinnor har idag lättare att vara sin egen boss att sälja sex än förut.

Simon tycker inte att någon kvinna som jobbar med dett kan må bra. Men det är otroligt kränkande när vi är många som visst mår bra. Simon trakasserar kvinnor och för deras talan. Forskningen inom detta ämne är otroligt ensidigt och det kommenterar forskningen själva.
Senast redigerad av Omduvaemin 2025-08-08 kl. 01:35.
Citera
2025-08-08, 06:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Men du har rätt i att ingen går på gatan längre. Vilket är bra för det eliminerar behovet av pimps när kvinnorna kan sköta verksamheten själva och inte behöver en pimp som skyddar dem när de är ute på gatan. Så kvinnorna har klippt av mellanhanden och tjänar mer pengar själva. Bra att du tog upp det.

Inte för att de spelar någon roll för politiker och sådana sommSimon som fortfarande anser att sexköpslagens fantastiska framgång kan mätas i minskad gatuprostitution.

Fast vi har fortfarande gatuprostitution. Den har faktiskt t.o.m ökat lite här just i Stockholm enligt vissa rapporter. Socialstyrelsen har noterat att en del kvinnor som tidigare arbetat inomhus (t.ex. via nätet) flyttat ut på gatan.

Sexarbetarna jagas på internet och vi lämnar för mycket digitala spår och får polisen efter oss. Vi riskerar både våra kunders liv och våra egna. Vi kan inte heller sälja sex i vår egna bostad då vi riskerar då vräkning eller att våra sambos grips.

Det här är väldigt oroande då att sälja sex på det sättet, ute i samhället, är betydligt farligare och man blir utsatt på riktigt 💔 Man hinner inte lära känna kunden innan ett möte, då man sätter sig då direkt i en bil eller går till en främmande lägenhet eller hotellrum.

När man annonserar på internet så chattar man eller pratar i telefon innan. Ibland under lång tid innan ett fysiskt möte. Man kan också då verifiera sig själv genom andra sexarbetare som bra kund och med direkt kamera. Det är också betydligt säkrare och sälja sex i en trygg miljö, som tex ens hem.

Jag förstår inte hur människor kan förespråka Sveriges sexköpslag som både är farlig och inte fungerar! Vi skadas alla av lagen, vi som mår bra, dem utsatta och även offren! När frivilligheten försvinner i ett land då ökar våldet för dem utsatta. Det visar studier från olika sexköpslagar i olika länder. Ingen mår bra av det som sker i Sverige..
Senast redigerad av Skinnyfrog 2025-08-08 kl. 06:53.
Citera
2025-08-08, 08:21
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Så kan man ju inte resonera.

Ska man legalisera drogmarknaden då?

Ja, eftersom hela "war on drugs" har varit ett katastrofalt misslyckande sedan Nixon startade det för drygt 50 år sedan så vore det en utmärkt ide att avkriminalisera vissa droger, satsa på drogrehabilitering istället för straff och annan skademinimering.

Citat:
Håller med Simon om att det är ett jämställdhetsproblem.

Nej. Jag ser det inte som ett jämställdhetsproblem att kvinnor får bestämma med vem och på vilka premisser de ska ha sex. Jag ser inte heller abort som ett jämställdhetsproblem. Tycker du det är ett problem att kvinnor får bestämma över sina egna kroppar?

Citat:
Utsatta människor inte sällan missbrukare säljer sig.

Det stämmer inte. Har du någon källa till det som inte är Simon?

Om du mot all förmodan skulle vara intresserad av att läsa en åsikt i frågan som inte är Simons kan du läsa Amnesty's åsikt t ex. Du hänvisar till Simons 17 år som polis. Amnesty har global erfarenhet i nästan 80 år.

https://www.amnesty.se/om-amnesty/amnesty-international-sverige/uttalanden-och-remissvar/uttalande-om-amnesty-internationals-policy-om-staters-ansvar-att-respektera-skydda-och-uppfylla-mans kliga-rattigheter-dem-som-saljer-sex/
Citera
2025-08-08, 09:19
Avslutad
Jag har länge undrat varför Simon plötsligt blir väldigt aktiv och högljudd varje gång han släpper en ny bok. Både i media och irl med tillslag. Under lanseringsperioden fylls sociala medier och media med hans inlägg och intervjuer, men så fort kampanjen är över minskar allt kraftigt.

Är det ingen av hans följare eller samarbetspartners som reagerar på detta? Jag är definitivt inte ensam om att se ett mönster här – det har till och med uppmärksammats av människorättsrörelsen.

Det är tydligt att han använder skräckpropaganda om sexarbetare som ett sätt att sälja fler böcker och stärka sitt varumärke. Amnesty International varnar för den här typen av propaganda eftersom den är skadlig och bygger på fördomar.

Det känns väldigt cyniskt och fel. Jag personligen hade haft lite mer förståelse för hans stora ”engagemang” om det inte handlat om sin egen vinning och att sälja böcker på det här sättet.

Hur kan hans följare missa detta?
Citera
2025-08-08, 11:53
Medlem
Boardgamess avatar
Citat:
Denna rapport belägger en verklighet där sexhandel förekommer i Sverige, ofta i osynliga och utsatta miljöer.

Simon delar samma bild.

https://www.forskning.se/2012/03/01/sexhandeln-kartlaggs-i-ny-rapport/

Statistiken bekräftar flera av Häggströms observationer om att många utsatta inom prostitution kommer från länder som Colombia och Ukraina, och illustrerar att problemet är strukturellt och utbrett

https://nspm.jamstalldhetsmyndigheten.se/publikationer-och-rapporter/regionkoordinatorernas-statistik

Simon håller med om det.

200 sexköp under vm

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRe39J/simon-haggstrom-avslojade-200-sexkop-under-vm-gor-mig-sorgsen

Ny rapport från 2012… socionom intervjuar 11 kvinnor inom prostitution. Verkar ju helt uppenbart att hela bilden kommer fram hur kan man kalla sig forskare och presentera nåt sånt.

Det borde på riktigt vara förbjudet för socionomer och liknande att bedriva forskning utan att få godkännande från forskare inom naturvetenskap/ medicin om studiedesignen vilket skämt.
Citera
2025-08-08, 12:27
Avslutad
[quote=duenna3|92634369]
Denna rapport belägger en verklighet där sexhandel förekommer i Sverige, ofta i osynliga och utsatta miljöer.

Simon delar samma bild.

https://www.forskning.se/2012/03/01/sexhandeln-kartlaggs-i-ny-rapport/

Just detta är vad vi sexarbetare och prosexwork vill förändra genom en avkriminalisering och kontroll. Det är inte vi som vill gömma oss, utan det är polisens agerande och lagstiftningen som tvingar oss till osynlighet och utsatthet.

Vi behöver kunna verka öppet och tryggt, utan att ständigt behöva fly undan. Ingen mår bättre av att tvingas gömma sig – varken vi som har det bra eller de som är extra utsatta. Vi vill synas och höras, för det är först då vi kan skapa trygghet och skydd. Vi vill jobba tillsammans med polisen och motverka utsatthet och människohandel, inte bli krossade av dem 💕
Citera
2025-08-08, 19:59
Medlem
Citat:
Kan det kanske bero på att tråden handlar om Simon?

Finns andra trådar du kan använda om du inte vill diskutera Simon.

Simon kan ju inte vara en källa? han kanske har erfarenhet, men han är bara polis, eller hade han någon annan utbildning?

Dessutom talar han för en grupp som kan tala själva och inte får det!
Citera
2025-08-08, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Att ha sex är inte samma sak som att ta droger, du blir inte beteende förändrad av att hantera sex, det blir du av droger, och vi har ju I Sverige sprit och vin till försäljning för dom som vill dricka eller bli berusade. Ska vi ta bort det?

Ska vi ta bort cigaretter för att folk dör av det? Ska vi ha spelförbjud för att folk spenderar pengar? Skall vi förbjuda gruppsex, för att det inte passar in i mallen hur ett sex skall se ut? Skall vi sätta en summa vad som är rimligt att shoppa för för hela befolkningen för att vissa som handlar för över 10.000 anses utifrån ha ett beroende ?

Det finns många människor som är missbrukare har trasiga barndommar osv. Det är ett samhällsproblem. Folk säljer sex online och irl i hela världen, finns många som lever jätte bra, en del lever med psykiska besvär och det sker I alla olika jobb, klasser och miljöer. Låt dom som vill ha hjälp få en första klassig hjälp. Och vi som är friska bidra med vår höginkomst till välfärden.

Nu har gatu prostution minskat, kvinnor har idag lättare att vara sin egen boss att sälja sex än förut.

Simon tycker inte att någon kvinna som jobbar med dett kan må bra. Men det är otroligt kränkande när vi är många som visst mår bra. Simon trakasserar kvinnor och för deras talan. Forskningen inom detta ämne är otroligt ensidigt och det kommenterar forskningen själva.

Jag är övertygad att män blir beteendeförändrade när de köper kvinnor.

De får en annan syn på kvinnor.

Som Simon beskriver det är ett jämställdhetsproblem.

Jag tycker absolut alkohol ska bort från samhället men det är en annan debatt.

Vad tycker du Simon ska ha för budskap i din värld mot prostitution?
Citera
2025-08-08, 20:13
Medlem
Citat:
Jag är övertygad att män blir beteendeförändrade när de köper kvinnor.

De får en annan syn på kvinnor.

Som Simon beskriver det är ett jämställdhetsproblem.

Jag tycker absolut alkohol ska bort från samhället men det är en annan debatt.

Vad tycker du Simon ska ha för budskap i din värld mot prostitution?

Simon skall arbeta som polis, han skall inte lägga personliga värderingar om kvinnor som säljer sex.

Vad är det för annan syn dom får? dem flesta av mina kunder är väldigt trevliga vanliga och sköna.
Mina kunder har nog mer respekt för mig än vad Simon har. Vad har män som köper för syn på kvinnor, dom behöver inte ha sämre syn på kvinnan för att dom köper sex. Att ha en bra syn på andra människor handlar ju om att vara snäll eller inte, lyhörd tex, eller respektera någon som säger nej.

Vad är det som är ett jämställdhetsproblem? Det handlar inte om att någon inte har makt, jag kan fortfarande säga nej. Ja om jag säger nej till ett arbete så får jag väll ta ett annat då. Alla har ett val som är vuxna. Och vill man sluta då gör man det.

Jämställt handlar ju om att det skall vara lika för könen? killar kan också sälja sig om dom vill, kvinnor kan också köpa om dom vill. Vad menar du ? Vet du vad jämställdhet betyder ?
Senast redigerad av Omduvaemin 2025-08-08 kl. 20:15.
Citera
2025-08-08, 20:21
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Varför duger inte Simon som källa?

För att det visats i tråden att han ljuger och överdriver för att sälja sina böcker. Han påstår saker som det inte finns belägg för.

Jag kan också påstå saker. T ex att Simon tvingar till sex från tiggarkvinnor han möter. Du lär då vilja veta hur jag vet det men det är ju inte så noga. Det räcker väl med att jag säger det? Det är ju så Simon jobbar.
Citera
2025-08-08, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Simon skall arbeta som polis, han skall inte lägga personliga värderingar om kvinnor som säljer sex.

Vad är det för annan syn dom får? dem flesta av mina kunder är väldigt trevliga vanliga och sköna.
Mina kunder har nog mer respekt för mig än vad Simon har. Vad har män som köper för syn på kvinnor, dom behöver inte ha sämre syn på kvinnan för att dom köper sex. Att ha en bra syn på andra människor handlar ju om att vara snäll eller inte, lyhörd tex, eller respektera någon som säger nej.

Vad är det som är ett jämställdhetsproblem? Det handlar inte om att någon inte har makt, jag kan fortfarande säga nej. Ja om jag säger nej till ett arbete så får jag väll ta ett annat då. Alla har ett val som är vuxna. Och vill man sluta då gör man det.

Jämställt handlar ju om att det skall vara lika för könen? killar kan också sälja sig om dom vill, kvinnor kan också köpa om dom vill. Vad menar du ? Vet du vad jämställdhet betyder ?

Simon är ju debattör och föreläsare också.

Enligt Simon är det ingen nidbild att det är missbrukare och ekonomisk utsatta människor som säljer sig.

Det finns säkert många lyxprostituerade också.

Men Simon talar för den breda massan dom som blir utnyttjade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in