• 1
  • 2
2015-05-26, 16:16
Medlem
BadBreaths avatar
Har gjort flertalet EKG:n p.g.a extraslag, att hjärtat tar en paus för att sedan slå extra kraftig i nästa.
Ibland har jag inga extraslag alls, ibland några enstaka i timmen. Detta är något som ej registrerats på EKG:na. Och jag har fått lugnande besked.

Men jag känner slagen men det syns inte? Vad är det då jag känner? Bör vidare undersökningar göras?

Mvh BB
Citera
2015-05-26, 16:18
Medlem
Nirps avatar
Vad har läkarna sagt?
Citera
2015-05-26, 16:21
Medlem
BadBreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Vad har läkarna sagt?

Att syns det inte på EKG är det inget att oroa sig för eller att det behövs nya undersökningar. Och att extraslag har alla människor mer eller mindre, vissa känner det, andra inte.

Mvh BB
Citera
2015-05-26, 16:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Mina extraslag syns inte heller på EKG. Ser det som en självklarhet, man ska ha en jäkla flax för att det ska inträffa under just den tiden som mätningen pågår.

Jag har levt med mina extraslag hela livet och är närmare 30. Min far har samma sak och är 50. De flesta får aldrig några besvär kopplade till det. Lita på sjukvården i det här avseendet.
Citera
2015-05-26, 16:31
Medlem
BadBreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Mina extraslag syns inte heller på EKG. Ser det som en självklarhet, man ska ha en jäkla flax för att det ska inträffa under just den tiden som mätningen pågår.

Jag har levt med mina extraslag hela livet och är närmare 30. Min far har samma sak och är 50. De flesta får aldrig några besvär kopplade till det. Lita på sjukvården i det här avseendet.

Okej, hade flera extraslag under ett EKG, kände dom klart och tydligt, utan utslag. Det enda som blir en följd när jag får ett tydligt extraslag är en mild panikattack. Vilket blir jobbigt ibland. Sen så sade läkaren att har man 10-15 tusen extraslag per dygn så ska åtgärder sättas in.

Mvh BB
Citera
2015-05-26, 16:40
Medlem
Hur gammal är du? Det är rätt vanligt med extra-slag i yngre ålder.
Citera
2015-05-26, 16:48
Medlem
BadBreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christopherL
Hur gammal är du? Det är rätt vanligt med extra-slag i yngre ålder.

Strax över 30.

Mvh BB
Citera
2015-05-26, 16:50
Medlem
Blefss avatar
Mitt hjärta slår i otakt och har gjort det i snart 13år och jag lever fortfarande.
Så jag tror inte du behöver oroa dig.
Citera
2015-05-26, 17:27
Medlem
BadBreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs
Mitt hjärta slår i otakt och har gjort det i snart 13år och jag lever fortfarande.
Så jag tror inte du behöver oroa dig.

Skönt att få skriva med andra med samma "problem", ger ett visst lugn. Tror innerst inne att jag inte behöver oroa mig. Oron i sig kan ju skapa fler extraslag. Men den lilla jäkla hypokondrikern i mig kan inte låta bli att tycka att något faktiskt är fel.

Mvh BB
Citera
2015-05-26, 21:13
Medlem
Extraslag är oerhört vanligt och väldigt sällan farligt. Det är ofta av en ren slump man fångar dem på ett EKG, och skulle man se ett sådant extraslag så bryr man sig oftast inte om det (om det inte är en massa). Men du kan utan problem ha 100 extraslag på en dag utan att det är något konstigt som borde oroa dig. Som tidigare person sa så är det först när man kommer upp i tusentals-klassen som man börjar fundera på åtgärd.
Citera
2015-05-27, 02:12
Medlem
Jag lider av panikångest och kan när de är som mest ha över 20 000 per dygn. Jag är 23 år.

Min kardiolog var inte ett dugg imponerad, han sa ''de kommer från höger kammare och är ofarliga''

Skitjobbigt är det i alla fall, äter Inderal 60 mg, vet inte om det hjälper.

Nä, nu skrämde ni mig igen när ni säger att åtgärder måste sättas in vid 15 000 per dygn. Vilka åtgärder?
Citera
2015-05-27, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadBreath
Skönt att få skriva med andra med samma "problem", ger ett visst lugn. Tror innerst inne att jag inte behöver oroa mig. Oron i sig kan ju skapa fler extraslag. Men den lilla jäkla hypokondrikern i mig kan inte låta bli att tycka att något faktiskt är fel.

Mvh BB

Kan lugna dig med att säga att extraslag är väldigt sällan symptom på hjärtsjukdom. Svimmar du är det en annan sak, då är det allvarligare.

Tänk dig jag kan ha 20 000 per dygn i veckor och jag lever än, du behöver inte oroa dig. Det är snarare mer onormalt att inte ha extraslag än att ha typ
Senast redigerad av blaha95 2015-05-27 kl. 02:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in