Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-10, 20:31
  #913
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -amppari-
Hej!

Om jag förstått rätt tillhörde du en spaningsgrupp under din tid i Ukraina. Som utbildad spaningsman på Nylands brigad skulle jag gärna veta lite mer om de spaningsuppdrag som ni utförde?
1. Hur nära fienden kom ni?
2. Vilka var de vanligaste spaningsobjekten?
3. Blev ni upptäckta under era spaningsuppdrag?
4. Sedan vill jag gärna veta hur ni gjorde för att meddela vidare era observationer. Ritade ni en kartskiss över spaningsområdet eller använde ni kommunikationsmedel såsom radiotelefoner osv.?
5. Hur långa var era uppdrag?

Ännu en bonusfråga, hur ser du den typiska finländska reservistens förmåga att avvärja ett potentiellt ryskt anfall? Är utbildningen som ges i Finland tillräckligt bra?

1: Avstånden kunde variera mycket beroende på terräng, men närmsta gångerna för statisk spaning 500-200 meter. Sen kunde det ju vara att söka genom mindre byar m.m om nätterna, och då blir ju avstånden av naturliga skäl väldigt korta. Jag var inte själv med just den natten, men en polare hade fienden på nästan en armlängds avstånd. Som tur var då endast efterblivna separatister, inte reguljärryssar.

2: Vägposteringar, byar, sånt där. Terrängen är väldigt trist där, finns inte mycket annat av strategiskt värde.

3: Jag var aldrig med att just min avdelning blev upptäckt, vad jag vet. Andra halvan blev upptäckt nån gång, ryssen sköt en del i deras riktning men det var typ det.

4: Jag var aldrig med och delgav några uppgifter vidare, men oftast handlade det bara om att försöka räkna ut styrkeförhållanden på olika platser - antal observerade fiender m.m. Spanuppdragen var väldigt enkla så mer detaljerade saker gick inte riktigt att göra.

5: Jag var aldrig med på några enskilda spaningsuppdrag som varade längre än natt. Terrängen gjorde det omöjligt att göra en riktig observationsplats som regel, man hamnade oftast alldeles för nära fienden utan någon väg tillbaks, skulle det behövas.

Finnar är hårda och utbildningen i Finland är bra.
Citera
2016-02-11, 14:29
  #914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Då såna här trådar ändå röner viss popularitet bjuder jag till ännu en.

Jag spenderade September - November och därefter Januari - Mars, löst räknat, i Azov.

Märk väl att bara för att jag varit där, vet jag inte allt.

Reserverar mig för att välja vilka frågor som besvaras och hur.

Jag undrar hur du tänker över ditt beslut att strida för Azov i östukraina. Kanske har du svarat på detta redan. Då får jag läsa igenom tråden. Men jag undrar med vilken rätt har du att kriga mot en stor del av befolkningen i Donbass för att stoppa ryssen. Dem som du strider emot är väl närmare ryssen än vad du är med ukrainarna och speciellt då västukrainarna. Folket som jag menar och syftar på är närmare ryssen än bröder, de är samma folk. Du kommer helt utifrån och kommer till deras område för att ta strid mot folket som bor där. Dina fiender i östukraina kom väl inte till dig?
Citera
2016-02-11, 16:18
  #915
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakalak67
Jag undrar hur du tänker över ditt beslut att strida för Azov i östukraina. Kanske har du svarat på detta redan. Då får jag läsa igenom tråden. Men jag undrar med vilken rätt har du att kriga mot en stor del av befolkningen i Donbass för att stoppa ryssen. Dem som du strider emot är väl närmare ryssen än vad du är med ukrainarna och speciellt då västukrainarna. Folket som jag menar och syftar på är närmare ryssen än bröder, de är samma folk. Du kommer helt utifrån och kommer till deras område för att ta strid mot folket som bor där. Dina fiender i östukraina kom väl inte till dig?

Att befolkningen i sin helhet i östra Ukraina ville ha dit ryssar är trams. Ryssland har trots stora resurser och enorma, helt oemotsagda propagandafloder i princip endast fått med sig en del av lokalbefolkningen, och då främst tjuvar, kommunister och banditer. Och där folk tidigare trodde ryssen var den som skulle rädda dem har dessa mer och mer sett hur verkligheten egentligen ter sig, tex när ryssarna utnyttjar de civila som sköldar i Donetsk.

Ryssarnas stöd hos lokalbefolkningen har gått från medmåttigt till lågt till lägre..
Citera
2016-02-12, 23:48
  #916
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakalak67
Jag undrar hur du tänker över ditt beslut att strida för Azov i östukraina. Kanske har du svarat på detta redan. Då får jag läsa igenom tråden. Men jag undrar med vilken rätt har du att kriga mot en stor del av befolkningen i Donbass för att stoppa ryssen. Dem som du strider emot är väl närmare ryssen än vad du är med ukrainarna och speciellt då västukrainarna. Folket som jag menar och syftar på är närmare ryssen än bröder, de är samma folk. Du kommer helt utifrån och kommer till deras område för att ta strid mot folket som bor där. Dina fiender i östukraina kom väl inte till dig?
Befolkningen i Donbass skulle vilja att ryssen far och flög hem igen, så det blev fred ordning och reda.
Citera
2016-02-16, 00:30
  #917
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Att befolkningen i sin helhet i östra Ukraina ville ha dit ryssar är trams. Ryssland har trots stora resurser och enorma, helt oemotsagda propagandafloder i princip endast fått med sig en del av lokalbefolkningen, och då främst tjuvar, kommunister och banditer. Och där folk tidigare trodde ryssen var den som skulle rädda dem har dessa mer och mer sett hur verkligheten egentligen ter sig, tex när ryssarna utnyttjar de civila som sköldar i Donetsk.

Ryssarnas stöd hos lokalbefolkningen har gått från medmåttigt till lågt till lägre..
Ser något av detta bekant ut?


http://sofrep.com/47483/the-russian-...ussian-troops/
Citera
2016-02-16, 01:02
  #918
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Ser något av detta bekant ut?


http://sofrep.com/47483/the-russian-...ussian-troops/

Yes, en gruppmedlem till oss som författat. En väldigt bra sammanfattning av det hela som jag ser det.
Citera
2016-02-16, 01:11
  #919
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Yes, en gruppmedlem till oss som författat. En väldigt bra sammanfattning av det hela som jag ser det.
Jag gissade att du visste något om detta
Citera
2016-02-16, 01:26
  #920
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Jag gissade att du visste något om detta

Haha, ja, det fanns ju aldrig speciellt många västerlänningar i Ukrainas väpnade styrkor, oavsett hur mycket Putin bölade om NATO-legioner och spred ut Bushmaster M4or (beslagtagna i Georgien 08) för hans propagandaorgan att filma som krigsbyten. Det är som små inavlade avfolkningsorter i innersta Norrland - alla känner alla.
Citera
2016-02-16, 10:35
  #921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Att befolkningen i sin helhet i östra Ukraina ville ha dit ryssar är trams. Ryssland har trots stora resurser och enorma, helt oemotsagda propagandafloder i princip endast fått med sig en del av lokalbefolkningen, och då främst tjuvar, kommunister och banditer. Och där folk tidigare trodde ryssen var den som skulle rädda dem har dessa mer och mer sett hur verkligheten egentligen ter sig, tex när ryssarna utnyttjar de civila som sköldar i Donetsk.

Ryssarnas stöd hos lokalbefolkningen har gått från medmåttigt till lågt till lägre..

Sanningen ligger i betraktarens vinkel. Min uppfattning är att många är besvikna på ryssen för att de inte gjort mer för att få stopp dina polares krig i deras land. Den hjälp de får när deras samhälle och vardag slagits sönder av krig är dock inte från dig och dina polare utan från deras bröder och systrar i öst. Du har varit en del i ett krig där bröder och systrar dödat varandra, för vad?????
Citera
2016-02-16, 11:31
  #922
Medlem
1. Hela östra Ukraina skulle kunna vara fullt med fyllon, kommunister och inavlade människor, vad ger det dig för anledning att ta upp ett vapen och kriga i deras land?

2. Om nu ryska soldater var så dåliga och ukrainska nazister var så bra hur kom det sig att ni inte lyckades krossa ryssen snabbt och enkelt och skicka tillbaks dem till Kreml?

3. I media framställer sig Azov och ukrops som heroiska försvarare av ett enat Ukraina. Men vad är så heroiskt med att beskjuta civilas hem där gamla och barn gömmer sig i källaren bara för att deras fiender, enligt egen utsago använder dessa som sköldar? Försvarslösa barn och gamla, Sinkomies!
Citera
2016-02-16, 14:04
  #923
Medlem
Undrar om inte Shakalak67 är en av de ryska desinformationsspridarna som vi tidigare haft besök av i den här tråden.
Den här är bättre på svenska än de tidigare.
Citera
2016-02-18, 14:44
  #924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Ser något av detta bekant ut?


http://sofrep.com/47483/the-russian-...ussian-troops/

Författaren är nog den utlänning som har mest erfarenhet av striderna i Ukraina. En bra kille.

Tycker att detta är en bra sammanfattning:

"But what would you expect from an army whose “special forces” propagandistic displays of capabilities rely on acrobatics and fancy martial arts? A good Western army regiment would be enough to win this war on its own.

To summarize, I hold the Russian soldier inferior in all regards to the soldiers of first-class NATO armies. His squad-level efficiency is no better than the Argentines in the Falklands War, and his professionalism only makes a dim appearance when his officers are around. Yet he is capable of aggressive actions, and characteristically of the Slavic race, he is generally not a coward. Despite the Russian Army reform after the Chechen Wars, which has been hailed so much by various “military analysts,” I am not sure if the average “contract soldier” is better trained than the average conscript soldier in the old Soviet Army. "
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback