Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-25, 18:31
  #1
Medlem
Nej men hej! Nu är det så, att jag har funderat lite, och skulle vilja lufta och utveckla mina tankar.
För ett antal år sedan, när jag var lite mer inne i uppstarten av min resa in i tankens värld (och kanske till viss del också innan denna ens började), så stod jag bestämd på den ateistiska, logiska sidan. Jag ansåg att allt teoretiskt sett kan förklaras, eftersom att allting har en bakomliggande orsak. Jag vart knappt ens medveten om att det fanns aktiva kristna under åldern 50 i Sverige, och blev lite chockad när jag upptäckte att de faktiskt var relativt många (inte lika många som ateisterna då).

Jag var bestämd determinist, och ratade dem som inte var det intellektuellt en smula, eftersom att de antingen var vidskepliga eller oförstående. Varför någon skulle tro på gud i hela världen, bortsett från den svages önskan att finna tröst, var för mig oförståeligt.

Men därifrån har tankarna sakta fortsatt vidare (i sakta men säker takt, då jag har haft extremt mycket andra frågor i skallen de sista åren än de filosofiska), till ett par insikter som lett mig in på nya banor.

En av dessa är att man aldrig kan veta något 100% säkert (det finns alltid undantag till regeln dock, till exempel anser jag det odiskutabelt att "jag" i någon form existerar, precis som varje människa som, på samma sätt som jag, upplever, skulle göra), jag kan aldrig utesluta den enkla tesen att jag är galen, att ingenting är verkligt eller existerar (förutom jag då) och så vidare. Detta anser jag är mycket viktigt att ha med i tankarna, då det säger oss att oavsett hur säkra vi är på någonting, så finns det alltid en viss felmarginal, en liten chans att vi har fel. Man kan exemplifiera detta inom vetenskapen; om du släpper en sten 100 gånger, och den faller till marken, så är det rimligt att dra en slutsats därifrån, och i nästa steg kanske dra det så långt som att se det som en regel. "Om man släpper en sten så faller den till marken". Det är bara det, att detta bygger på ett antagande. Man antar att eftersom att stenen gjort på samma sätt 100 gånger, eller tusen gånger, så kommer den alltid göra så. Och någonting baserat på ett antagande kan inte ses som en absolut regel. Vad händer om stenen flyger iväg den 11195321 gången?
Poängen är att även vetenskapen/fysiken och hela dess paradigm måste vara redo att överge principer och ståndpunkter, ifall det visar sig att det finns ett hål någonstans som inte går att fylla. Nu tror jag personligen inte alls att det någonsin kommer att bli så, för jag är av ståndpunkten att vetenskapens grunder ligger oerhört stabila, efter 1000-tals år av observationer som lett oss till de slutsatser vi dragit idag. Om stenen hade flugit uppåt, och det inte fanns en förklaring till varför den bröt mönstret, så hade vi vetat om det vid det här laget (så länge man inte vill ge sig in på konspirationsteorier och påstå att någon undanhåller sanningen från oss, men då blir det lite väl mycket inception i det hela för tillfället, och detta är inte heller ett perspektiv som jag är intresserad av att fundera över eller diskutera just nu). Icke desto mindre, så bygger all empirisk vetenskap på att "ingenting har brutit mönstret ännu", och ifall något skulle göra det, så måste allt omvärderas.

Låt oss hoppa över till begreppet "Gud"! Ger man sig tillbaks till den mest grundläggande frågan här, så är det ju "varifrån kommer universum?". En gång i tiden var big bang-teorin och guds-teorin två motparter, motståndare kanske man skulle kunna säga. För alla bokstavstroende religiösa, med sina egna skapelseberättelser, är ju detta ganska rimligt.
Om man leker med tanken av att försöka se så långt in i begreppet "Gud" som möjligt, kan man se det såhär;
Människan har i tusentals år, så långt tillbaks i tiden som vi kan se - så vitt jag vet, haft en dyrkan för något större än hon själv. När till exempel kristendomen dök upp så var allmänheten extremt obildad, och trodde således på lite vad som helst (för endast några hundra år sedan brände man häxor på bål, till exempel; detta är ytterligare 1500 år tillbaks i tiden). På en tid när man var långt ifrån den "upplysthet" som man är vid idag (om man nu vill kalla det så) skulle de gamla religiösa texterna kunna ses som "en treårings sätt att beskriva världen". Bara för att någon inte förstod hur denne skulle beskriva någonting - och sedan blandade in en skopa maktgirighet i det hela - så betyder inte detta att det inte fanns ett korn a sanning från början.

Alla religioner söker beskriva samma sak. Gud, det största, det absoluta. Nirvana är också det en beskrivning av detsamma. Att ta sig till Nirvana och att ta sig till Himmelen är i grund och botten samma process, samma händelse. Även Taoismen, som jag personligen råkar älska, söker ju faktiskt beskriva samma sak, och taoismen ses inte ens som en religion. Tao är vägen, det som inte går att beskriva, det största. Du kan uppleva tao, du kan "följa" tao, men du kommer aldrig kunna förstå tao. Du kan uppleva gud, du kan följa gud, men du kan inte förstå gud? (Här kan jag också flyta iväg lite off topic på praktiserandet av taoismen, som enligt erfarenhet fungerar helt fantastiskt, iform av att "låta tingen vara i sitt naturliga tillstånd", uppskatta det för vad det är, och låta "problem" och dylikt lösa sig själva snarare än att du ska tvinga fram en lösning. När du flyter som vattnet runt stenen, då praktiserar du taoism).

Nånstans är alltså "Gud" i det närmaste en symbol för det absoluta. Vi har en bild av gud som vridits skev av institutionella religioner till att ses som en sagogubbe med skägg, snarare än vad den faktiskt beskriver, vilket är det obeskrivbara, det största av allt - alltet.

I nästa steg, om man ser på universums uppkomst, så finns det endast två teorier som kan ligga som förklaring bakom universums existens, och detta med hänsyn till att energi enligt fysiken lagar inte kan förstöras, utan endast omvandlas.

1. All energi har alltid för alltid i oändligheten existerat, och kommer att fortsätta att i oändligheten existera.
2. All energi skapades vid ett tillfälle i en övernaturlig händelse, vilket det ändå måste ses som, eftersom att energi inte kan skapas. Detta, anser jag, skulle vara det totala beviset för att någonting som kan kallas för "gud" skulle finnas.

Där har i två teorier. Vilken man vill följa, eller tro på, kan man ju bestämma själv.

Reflektioner är välkomna, så ska vi se om jag håller med mig själv om allt jag nu skrivit
Citera
2015-05-25, 18:43
  #2
Medlem
yggdrazils avatar
Det finns flera alternativ. Den så vitt jag vet icke teistiska förklaringen har du inte nämnt, det vill säga att energi inte existerar. Eller, om man ska vara mer noga, någon nettoenergi existerar inte.

Energi kan övergå i olika former, kan delas och läggas ihop med bara addition. Vi vet att det finns saker omkring oss som har energi, och dessa behöver förklaras. Om vi då funderar på om det finns något som kan adderas till denna energi för att få noll (dvs ingen energi behöver tillföras för att universum ska fungera, ditt skaparargument skulle sluta fungera) skulle dessa energier behöva vara negativa. Räknar man på gravitationen kan man (med enkla antaganden, mindre konstlade än Gud) komma fram till att gravitationsenergi är negativ. På så sätt löses problemet.

Jag ser ingenting om fri vilja eller spiritualitet i posten, ändra titeln?
__________________
Senast redigerad av yggdrazil 2015-05-25 kl. 18:48.
Citera
2015-05-25, 23:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Det finns flera alternativ. Den så vitt jag vet icke teistiska förklaringen har du inte nämnt, det vill säga att energi inte existerar. Eller, om man ska vara mer noga, någon nettoenergi existerar inte.

Energi kan övergå i olika former, kan delas och läggas ihop med bara addition. Vi vet att det finns saker omkring oss som har energi, och dessa behöver förklaras. Om vi då funderar på om det finns något som kan adderas till denna energi för att få noll (dvs ingen energi behöver tillföras för att universum ska fungera, ditt skaparargument skulle sluta fungera) skulle dessa energier behöva vara negativa. Räknar man på gravitationen kan man (med enkla antaganden, mindre konstlade än Gud) komma fram till att gravitationsenergi är negativ. På så sätt löses problemet.

Jag ser ingenting om fri vilja eller spiritualitet i posten, ändra titeln?
Ursäkta mig, trådstarten blev nog lite rörig tror jag…
Nu när du säger det har jag nog hört den idén nämnas förut. Jag måste undersöka den saken närmare för att kunna säga något om den, men det är ju faktiskt ett till alternativ ja. Kvar att förklara är väl hur en sådan "energiuppdelning" skulle ske, men det ligger något i det, att gravitationen kanske skulle kunna ses som den negativa energin som saknas i en sådan teori. Intressant!

Jag avsåg komma in på en tankegång om fri vilja i relation till spitirualitet, existerar det någonting "övernaturligt"? Alltså, existerar nånting som inte fungerar enligt de fysiska lagarna. Detta hade jag i skallen alltså relaterat till gud, varpå jag gick in i en liten diskussion om just begreppet "gud", men sen uteblev den delen av tankegången.

Poängen där var, kortfattat, att om det finns plats för någonting stående utanför de fysiska lagarna, så kan fri vilja mycket väl finnas, men om det inte är så, så kan det nog inte det. Determinism är, ifall en gud, en själ osv inte existerar, det enda alternativet. En oändlig rad av orsak och verkan, i ett universum som fullt ut lyder fysikens lagar, och finns det någonting som "bryter" mönstret, så kan fri vilja mycket väl finnas.

edit: Personligen är jag för tillfället agnostiker.
__________________
Senast redigerad av Jorgen300 2015-05-25 kl. 23:42.
Citera
2015-05-25, 23:49
  #4
Medlem
rootswallers avatar
En invändning har redan tagit upp, här kommer ytterligare en.

Du skriver att vi genom empirisk vetenskap måste förlita oss till induktion vilken aldrig kan vara helt säker. Således verkar du mena att vetenskapliga teorier om världen aldrig kan verifieras (bekräftas sanna) utan snarare korroboreras (hållas för sanna till vi kommer fram till något bättre). Ändå ställer du upp en dikotomi av alternativ vilken grundar sig i att vetenskapliga teorier om energi stämmer!

Alltså, samtidigt som du påstår att vi inte helt kan lita på vetenskap, utgår du ifrån att vetenskapen stämmer (i fråga om energi). Således torde argumentet vara självförgörande (i mina ögon, motbevisa gärna!).

Vore intressant om du utvecklade kring fri vilja etc
Citera
2015-05-26, 00:35
  #5
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Ursäkta mig, trådstarten blev nog lite rörig tror jag…
Nu när du säger det har jag nog hört den idén nämnas förut. Jag måste undersöka den saken närmare för att kunna säga något om den, men det är ju faktiskt ett till alternativ ja. Kvar att förklara är väl hur en sådan "energiuppdelning" skulle ske, men det ligger något i det, att gravitationen kanske skulle kunna ses som den negativa energin som saknas i en sådan teori. Intressant!

Jag avsåg komma in på en tankegång om fri vilja i relation till spitirualitet, existerar det någonting "övernaturligt"? Alltså, existerar nånting som inte fungerar enligt de fysiska lagarna. Detta hade jag i skallen alltså relaterat till gud, varpå jag gick in i en liten diskussion om just begreppet "gud", men sen uteblev den delen av tankegången.

Poängen där var, kortfattat, att om det finns plats för någonting stående utanför de fysiska lagarna, så kan fri vilja mycket väl finnas, men om det inte är så, så kan det nog inte det. Determinism är, ifall en gud, en själ osv inte existerar, det enda alternativet. En oändlig rad av orsak och verkan, i ett universum som fullt ut lyder fysikens lagar, och finns det någonting som "bryter" mönstret, så kan fri vilja mycket väl finnas.

edit: Personligen är jag för tillfället agnostiker.
Det är sant att processen genom vilken materia och gravitation kan skiljas åt är oklar, det viktiga i argumentet är att det inte längre bryter mot de kända naturlagarna. Negativ energi förekommer i samband med alla attraktiva krafter, så även elektromagnetiska krafter, såsom de krafter som håller samman föremål. Vi är inte helt säkra på hur energiöverföringar fungerar överhuvudtaget, så från den vinkeln kan vi inte utesluta någonting.

Jag är lite osäker på vad du menar med fysiska lagar. Antingen följer Guds vilja något slags lagar, det vill säga att de inte introducerar ett element av fri vilja, eller så följer de inte några fysiska lagar, och då måste de vara i princip slumpmässiga (allt annat skulle kunna formuleras som en naturlag), vilket inte heller introducerar en fri vilja. Det verkar som att det du gör är att skärma av vissa delar av de fysiska lagarna och kallar dem "Guds vilja" utan vidare förklaring. Den skillnaden är bara semantisk, så den borde inte kunna utgöra ett gott argument för fri vilja.
Citera
2015-06-16, 13:53
  #6
Medlem
studentrolands avatar
Det enda "röriga" med trådstarten är IMO att rubriken saknar frågetecken... ty i alla fall jag uppfattar rubriken som en fråga, oavsett att den saknar frågetecken...

Svaret på frågan är IMO enkelt... Ja! (alt. ja, ja och ja.)
Resonemanget bakom det till synes enkla svaret är dock långt ifrån enkelt att härleda, givet att varje människa är unik och söker sig fram till sina egna svar utefter sina egna vägar utifrån sina egna förutsättningar, och en poäng i TS inledningsinlägg som var/är ny för mig och som jag tar till mig är metaforen att ett problem kan ses som en sten, och att den effektivaste lösningen på problemet inte alltid är att eftersträva att stånga pannan blodig genom ihärdiga försök att medelst tillräcklig kraft slå sönder stenen/problemet som dykt upp på ens väg, utan kan istället vara att låta den mänskliga tankeverksamheten efterlikna vatten som omsluter stenen/problemet och därmed inse vari stenens/problemets svagaste punkt är belägen, varefter stenen/problemet kan antingen medelst underminering av underlaget bringas i rullning och förflyttas till en lämpligare plats, eller kan delas på i mindre bitar genom liten men välriktad kraft mot rätt angreppspunkt, t.ex. en mot undersidan eller baksidan, initialt dold, naturlig inre sprickbildning i stenen/problemet...

Varför mitt svar är korrekt kan antingen förklaras den långa vägen eller den korta vägen...jag börjar med den korta och samtidigt enklaste vägen, vilken innebär att påpeka fel/tillkortakommanden hos andras resonemang...

Jorgen300:
Citat:
Nu tror jag personligen inte alls att det någonsin kommer att bli så, för jag är av ståndpunkten att vetenskapens grunder ligger oerhört stabila, efter 1000-tals år av observationer som lett oss till de slutsatser vi dragit idag. Om stenen hade flugit uppåt, och det inte fanns en förklaring till varför den bröt mönstret, så hade vi vetat om det vid det här laget
Jag håller med om allt i resonemanget fram till denna mening... eftersom vetenskapen är inblandad måste man IMO också ta hänsyn till vad som händer när man/en människa släpper stenen på tillräckligt vetenskaplig tillgänglig hög höjd, d.v.s. i en rymdstation, typ ISS... då svävar stenen fritt, t.ex., så den vetenskapliga grunden för att en sten alltid faller till marken är inte längre så "oerhört stabil" IMO... p.g.a. detta faller därefter hela tankekedjan i inlägget ihop eftersom "mönstret brutits", och idén om att, citat; "Människan har i tusentals år, --- - så vitt jag vet, haft en dyrkan för något större än hon själv.", slut citat, stämmer IMO inte, utan människan har i alla tider haft en FRUKTAN för något större än hon själv som hon inte förstår (t.ex. åskväder - Tor), och denna fruktan ligger i botten av all Gudsdyrkan...all dyrkan som sker och har skett är istället de institutionaliserade sätten som kollektiv av människor enats omkring i sina strävanden att hantera tillvaron...

Yggdrazil;
Citat:
Räknar man på gravitationen kan man (med enkla antaganden, mindre konstlade än Gud) komma fram till att gravitationsenergi är negativ. På så sätt löses problemet.

Gravitation och lägesenergi kan inte vara negativ, eftersom gravitation är en acceleration... se denna länk för utveckling av resonemanget, speciellt svar nummer två...att spinna vidare i tankarna med vilseledande termer såsom "negativ energi" leder följaktligen till andra komplicerande begrepp som t.ex. "guds vilja"... citat;"Jag är lite osäker på vad du menar med fysiska lagar. Antingen följer Guds vilja något slags lagar,... slut citat, vilket utgör en antropomorfisering.... vanligt förekommande i dagligt tal, men vilseledande för tanken IMO...

Så...IMO finns alltså Gud i en hel mängd olika variationer som antropomorfiseringar, men även som uttryck för mänskliga "intellektuella" kollektiv vilka förenas av gemensamma föreställningar om bl.a. livet efter döden...ett av bevisen för Guds existens är t.ex. att vederbörande innehar ett stort antal jordiska boningar...
Fri vilja existerar även för individen när denne befinner sig utanför ett VI... denna tanke förutsätter även att spiritualitet finns, d.v.s. andlighet och det därmed sammanhängande resonemanget om själens existens, så IMO finns alltså spiritualitet/andlighet/själen, och beviset för detta är att vi andas... att andas innebär IMO per definition att den/det som andas innehar andlighet...dock av varierande omfång, förvisso...
__________________
Senast redigerad av studentroland 2015-06-16 kl. 14:08.
Citera
2015-11-05, 14:47
  #7
Medlem
yggdrazils avatar
Använd citera-knappen nere till höger, annars kan jag inte se att du citerat mig.
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Yggdrazil;
Gravitation och lägesenergi kan inte vara negativ, eftersom gravitation är en acceleration... se denna länk för utveckling av resonemanget, speciellt svar nummer två...
Gravitationens energi kan mycket väl vara negativ. Gravitationen är mycket riktigt en acceleration, och en sådan acceleration kan beskrivas som en konservativ kraft som i sin tur har en potentiell energi associerad med sig, och den energin blir negativ (under vissa antaganden, exempelvis att energin är noll när man inte påverkas av gravitationen). Formeln längst upp på sidan du länkar till gäller och är fullt kompatibel med gravitationen som acceleration. Det går att formulera om detta på en massa olika sätt, men det motbevisar inte den enkla formeln -GMm/r eller vad det nu är.
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
att spinna vidare i tankarna med vilseledande termer såsom "negativ energi" leder följaktligen till andra komplicerande begrepp som t.ex. "guds vilja"... citat;"Jag är lite osäker på vad du menar med fysiska lagar. Antingen följer Guds vilja något slags lagar,... slut citat, vilket utgör en antropomorfisering.... vanligt förekommande i dagligt tal, men vilseledande för tanken IMO...
Vad menar du med "slut citat"? Du har ju resten av citatet i min post: "eller så följer de inte några fysiska lagar, och då måste de vara i princip slumpmässiga (allt annat skulle kunna formuleras som en naturlag)".

Jag tycker inte det jag skriver är en antromorpfisering. Argumentet fungerar alldeles utmärk på objekt eller icke-fysiska koncept, såsom Gud.
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Så...IMO finns alltså Gud i en hel mängd olika variationer som antropomorfiseringar, men även som uttryck för mänskliga "intellektuella" kollektiv vilka förenas av gemensamma föreställningar om bl.a. livet efter döden...ett av bevisen för Guds existens är t.ex. att vederbörande innehar ett stort antal jordiska boningar...
Fri vilja existerar även för individen när denne befinner sig utanför ett VI... denna tanke förutsätter även att spiritualitet finns, d.v.s. andlighet och det därmed sammanhängande resonemanget om själens existens, så IMO finns alltså spiritualitet/andlighet/själen, och beviset för detta är att vi andas... att andas innebär IMO per definition att den/det som andas innehar andlighet...dock av varierande omfång, förvisso...

Det är inte det man menar med andlighet i vardagligt tal. Om du antar att det är det ordet betyder kommer folk att missförstå dig, precis som om du började använda ordet "banan" för att betyda "bil". Den andlighet som du tycker dig bevisa genom att vi andas är inte samma andlighet som har med fri vilja att göra, precis som att ordet "ekar" kan betyda flera träd eller ett ljud som ekar.
Citera
2015-11-05, 15:09
  #8
Medlem
Att den Newtonska världsbild vi har i alla avseenden är riktig kan starkt ifrågasättas. Den främsta kritiken mot denna världsbild är kvantfysiken och dess upptäckter. Från ett modernt perspektiv kan det väl närmast ses som om de senaste upptäckterna inom kvantfysik kopplar samman andlighet med vetenskap.

Sedan skulle jag vilja göra följande reflektion beträffande det andliga och det är att Tao (Vägen) är universums grundläggande kraft som styr all utveckling av allting i universum. Gud eller eventuellt gudarna är en sekundär företeelse som har sitt ursprung i Tao. Tao är inte intresserat av att bli erkänt, uppskattat eller beundrat. Tao låter Gud eller gudarna få äran av dess arbete.

Jag hoppas att dessa rader står i samklang med din tolkning av Tao.
Citera
2015-11-06, 01:10
  #9
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Använd citera-knappen nere till höger, annars kan jag inte se att du citerat mig.
Aha...

Citat:
Gravitationens energi kan mycket väl vara negativ. Gravitationen är mycket riktigt en acceleration, och en sådan acceleration kan beskrivas som en konservativ kraft som i sin tur har en potentiell energi associerad med sig, och den energin blir negativ (under vissa antaganden, exempelvis att energin är noll när man inte påverkas av gravitationen). Formeln längst upp på sidan du länkar till gäller och är fullt kompatibel med gravitationen som acceleration. Det går att formulera om detta på en massa olika sätt, men det motbevisar inte den enkla formeln -GMm/r eller vad det nu är.
"Vissa antaganden" ja...axiom... subjektiva sådana då, eftersom energin ändå finns fast man inte märker av att man själv påverkas av den...gravitationen på Pluto inverkar ju väldigt lite på oss jordbor, men den finns väl ändå därute och håller ihop Pluto...

Citat:
Vad menar du med "slut citat"? Du har ju resten av citatet i min post: "eller så följer de inte några fysiska lagar, och då måste de vara i princip slumpmässiga (allt annat skulle kunna formuleras som en naturlag)".

Jag tycker inte det jag skriver är en antromorpfisering. Argumentet fungerar alldeles utmärk på objekt eller icke-fysiska koncept, såsom Gud.
Jag tänkte mest på ordkombinationen;"Guds vilja"... gudsbegreppet saknar mänskliga attribut IMO, t.ex. egen vilja... ordkombinationen antyder att så KAN vara fallet, och platsar därför som en antropomorfisering...


Citat:
Det är inte det man menar med andlighet i vardagligt tal. Om du antar att det är det ordet betyder kommer folk att missförstå dig, precis som om du började använda ordet "banan" för att betyda "bil". Den andlighet som du tycker dig bevisa genom att vi andas är inte samma andlighet som har med fri vilja att göra, precis som att ordet "ekar" kan betyda flera träd eller ett ljud som ekar.
Nä, jag vet...jag tänker annorlunda än många...och använder inte orden riktigt som de flesta gör...att ekar ekar när de faller vid kanten av en dalgång oavsett om någon hör detta eller ej kan jag dock förstå (och att en del av Ahlgrens godisbilar smakar banan ), och att missförstånd uppstår p.g.a. att ihopblandning av de båda begreppen skapas av mitt språkbruk må väl vara hänt, men att använda ordet andlighet helt utan verklighetsförankring i den fysiska världen bär mig trots detta emot, även om kanske de flesta gör det...med min definition har jag alltså inga problem med att inordna både andligheten och den fria viljan och gudsbegreppet inom ramarna som sätts av vetenskapen och den geologiska tidsskalan, eftersom min definition av andligheten följer i spåren av den fysiska andningen...

...så...efter att ha tänkt lite till så kanske man ändå kan komma fram till att gravitation kan vara negativ energi eftersom den är sammandragande jämfört med den expansiva explosionsenergin...om denna slutsats förutsätter ett nollställt mellanläge eller utgångsläge där energin är noll och inget, ja... då måste även det taoistiska symboliska Yin/Yang-tecknet inrätta sig utefter det läget, och ersättas med en Triskelion...
__________________
Senast redigerad av studentroland 2015-11-06 kl. 01:13.
Citera
2015-11-06, 11:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
1. All energi har alltid för alltid i oändligheten existerat, och kommer att fortsätta att i oändligheten existera.
2. All energi skapades vid ett tillfälle i en övernaturlig händelse, vilket det ändå måste ses som, eftersom att energi inte kan skapas. Detta, anser jag, skulle vara det totala beviset för att någonting som kan kallas för "gud" skulle finnas.

Där har i två teorier. Vilken man vill följa, eller tro på, kan man ju bestämma själv.

Reflektioner är välkomna, så ska vi se om jag håller med mig själv om allt jag nu skrivit
Som en reflektion till den första teorin skulle man kunna säga att tanken har alltid existerat och ur tanken bildas energin och dess olika manifestationer. För att anknyta till taoism så skulle man kunna säga att Tao är ursprungs tanken, d.v.s. den mest grundläggande strängen av kod som slutgiltigt påverkar allting i universum.
Citera
2015-11-06, 16:18
  #11
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Aha...


"Vissa antaganden" ja...axiom... subjektiva sådana då, eftersom energin ändå finns fast man inte märker av att man själv påverkas av den...gravitationen på Pluto inverkar ju väldigt lite på oss jordbor, men den finns väl ändå därute och håller ihop Pluto...
Dessa antaganden är inte approximationer (som att säga att Plutos dragningskraft är noll). Potentiell energi måste mätas i relation till något. Vad man ska mäta i relation till är inte självklart, men det enda riktiga alternativ som finns är när inga krafter påverkar något. Med den referensramen är gravitationsenergin negativ och nollenergiuniversum är möjliga.
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland

Jag tänkte mest på ordkombinationen;"Guds vilja"... gudsbegreppet saknar mänskliga attribut IMO, t.ex. egen vilja... ordkombinationen antyder att så KAN vara fallet, och platsar därför som en antropomorfisering...

Hela min poäng var baserad på det faktum att jag låter "Guds vilja"s fundamentala natur vara osagd. Orden "Guds vilja" använde jag för att det var det TS använde.

Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Nä, jag vet...jag tänker annorlunda än många...och använder inte orden riktigt som de flesta gör...att ekar ekar när de faller vid kanten av en dalgång oavsett om någon hör detta eller ej kan jag dock förstå (och att en del av Ahlgrens godisbilar smakar banan ), och att missförstånd uppstår p.g.a. att ihopblandning av de båda begreppen skapas av mitt språkbruk må väl vara hänt, men att använda ordet andlighet helt utan verklighetsförankring i den fysiska världen bär mig trots detta emot, även om kanske de flesta gör det...med min definition har jag alltså inga problem med att inordna både andligheten och den fria viljan och gudsbegreppet inom ramarna som sätts av vetenskapen och den geologiska tidsskalan, eftersom min definition av andligheten följer i spåren av den fysiska andningen...

...så...efter att ha tänkt lite till så kanske man ändå kan komma fram till att gravitation kan vara negativ energi eftersom den är sammandragande jämfört med den expansiva explosionsenergin...om denna slutsats förutsätter ett nollställt mellanläge eller utgångsläge där energin är noll och inget, ja... då måste även det taoistiska symboliska Yin/Yang-tecknet inrätta sig utefter det läget, och ersättas med en Triskelion...
Att göra sig förstådd är A och O i alla diskussioner. Kan man inte det kommer man aldrig kunna förmedla sina poänger och själva kommunikationen blir meningslös.
Citera
2015-11-06, 20:36
  #12
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Dessa antaganden är inte approximationer (som att säga att Plutos dragningskraft är noll). Potentiell energi måste mätas i relation till något. Vad man ska mäta i relation till är inte självklart, men det enda riktiga alternativ som finns är när inga krafter påverkar något. Med den referensramen är gravitationsenergin negativ och nollenergiuniversum är möjliga.
Hmmm... "när inga krafter påverkar något"... jag googlade nollenergiuniversum och hamnade i en youtubeföreläsning av Lawrence Krauss, som c:a 20 min. in i klippet menar att något som han kallar "quantumfluctuations" utgör 90% av massan i universum...dessa kvantumfluktuationer vars massa kallas "mörk materia" är det alltså som orsakar "gravitational lensing", men till yttermera visso visar mätningar av avlägsna supernovor och deras rödskiftningsexpansion att de accelererar, och att all massa, den synliga OCH den mörka, tillsammans endast utgör 30% av den nödvändiga energin för att detta skall ske... 70% av universums energi finns alltså i tomma rymden utanför både synlig och mörk materia...den kallas också följaktligen "mörk energi"... om nu gravitationsenergin är negativ så borde ju den rimligen endast utgöra dessa 30%, medan de resterande 70%en isåfall skulle vara... vadå?.... positiva? ... neutrala? ... en blandning av positiva och neutrala? ...finns det f.ö. något som ö.h.t. kan kallas "neutral energi?

Citat:
Hela min poäng var baserad på det faktum att jag låter "Guds vilja"s fundamentala natur vara osagd. Orden "Guds vilja" använde jag för att det var det TS använde.
Aha...du bara upprepade en antropomorfisering, alltså...

Citat:
Att göra sig förstådd är A och O i alla diskussioner. Kan man inte det kommer man aldrig kunna förmedla sina poänger och själva kommunikationen blir meningslös.
Det stämmer ju såklart... frågan uppstår då i mitt stilla sinne hur ett toroidalt universum förhåller sig till 1% synlig massa, 29% mörk massa och 70% mörk energi?
https://www.google.se/search?q=toroi...FYJcLAodt28DkA
__________________
Senast redigerad av studentroland 2015-11-06 kl. 20:39.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback