Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-12, 11:32
  #1
Avstängd
Gloxs avatar
Kan någon förklara vilket förhållande en Pentium 4 har till en AMD Athlon 3200 med 64 bus?

Vad gäller processorn, vad blir det i GHZ?


tacksam för svar..










Citera
2005-10-12, 11:45
  #2
Medlem
Kaspersky 0_os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glox
Kan någon förklara vilket förhållande en Pentium 4 har till en AMD Athlon 3200 med 64 bus?

Vad gäller processorn, vad blir det i GHZ?


tacksam för svar..










jag är inte så duktig på det här, men jag har läst att Pentium 4 precessorer "håller" längre änn "amd" men Amd preccessorer brukar vara starkare, hur starka dem är kan jag inte säga brukar ju stå typ "intel Pentium 4 presessor, 2.8 ghz.." eller liknande"
Citera
2005-10-12, 12:09
  #3
Medlem
Statler&Waldorfs avatar
En AMD Athlon64 3200+ verkar ha en klockfrekvens på 2.0GHz, men sedan AthlonXP-tiden har AMD använt sig av en "xxxx+" benämning som ungefärligen motsvarar den hastighet en Intel med samma prestanda skulle ha.

3200+ är alltså klockad till 2000 men presterar ungefär som P4 3200.
[Edit: Intel har väl övergivit hastighetsbeteckningen också nuförtiden så jag vete katten om det verkligen stämmer längre]


Intels instruktionsset är väl kvickare vad gäller multimedia men AMD anses snabbare på att skyffla data, så det här med prestanda är ganska teoretiskt...

Äh, vet inte om allt det där gjorde saken klarare...

/ S&W
Citera
2005-10-12, 12:27
  #4
Moderator
tobess avatar
-> Övriga Dator & IT-diskussioner.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback