• 1
  • 2
2015-05-22, 20:02
Medlem
mjohan84s avatar
Anne Wibble fick ju massiv kritik för detta, men det är logiskt att alla bör ha en årslön på banken
Jag har alltid haft detta som mål , dock så leder ju löneökningarna till att man måste spara mer!

Jag gissar att Jag är i hamn om 1 år ca.
Kollegor som jag pratar med är förbannade fortfarande för dessa bevingade ord att alla svenskar bör ha en årslön på banken, de menar på att det är omöjligt

Men ser man efter deras leverne så förstår jag att det blir omöjligt , de har ny husbil ofta på avbetalning , personbil även den på avbetalning och ska åka utlandet flera gånger /år och nu snackar vi folk med 30k brutto ! Jag förstår att man ser det som omöjligt med alla dessa fasta utgifter

Men ! Många av dessa är ca 50år, de har 15 år kvar till pension och hävdar att de knappt har en spänn på banken , hur lyckas människor? Jag är 30 och har ca 8 månadslöner på
Banken och tycker ändå att det är får dåligt . Sparar i snitt 10k men lever gott ändå

Jag minns senast det var varsel , folk hade inte så att de klarade att vänta på a-kassan , de var tvungna att låna av släktingar , men för Guds skull , människor som har jobbat i ca 35 år och har inte ens en månadslön sparad?

En årslön klarar man lite mindre kriser på om något skulle inträffa , varför sparar inte fler ?
Hur roligt är det att slava häcken av sig år efter år men alltid gå plus minus noll?
Citera
2015-05-22, 20:22
Medlem
Har du sett deras konton eller hur kommer det sig att du kritiserar människor du troligtvis vet väldigt lite om?

Visst finns det folk som inte har en spänn på banken men jag känner till många som pratar om att dom inte har råd med både det ena och det andra och sen kommer det fram att många utav personerna har flera hundra tusen kronor, vissa har miljonbelopp genom arv.

Att sen unna sig flera resor/år ser jag inget problem med.
Citera
2015-05-22, 20:34
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Har du sett deras konton eller hur kommer det sig att du kritiserar människor du troligtvis vet väldigt lite om?

Visst finns det folk som inte har en spänn på banken men jag känner till många som pratar om att dom inte har råd med både det ena och det andra och sen kommer det fram att många utav personerna har flera hundra tusen kronor, vissa har miljonbelopp genom arv.

Att sen unna sig flera resor/år ser jag inget problem med.

Du menar att det är en stil man har i Sverige? Gnälla om att kontot är tomt fast det finns klöver?
Jag lade senast idag ut till pizza (lönen kommer på måndag) de ska betala när lön kommer
Citera
2015-05-22, 20:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Du menar att det är en stil man har i Sverige? Gnälla om att kontot är tomt fast det finns klöver?
Jag lade senast idag ut till pizza (lönen kommer på måndag) de ska betala när lön kommer

Det är osmart att vara ärlig om sina tillgångar, det föder väldigt otrevliga känslor hos andra människor.

För övrigt tycker jag wibbles råd var rätt dumt, jag har sällan mer än några månadslöner på banken som buffert, däremot ett antal årslöner på börsen
Citera
2015-05-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är osmart att vara ärlig om sina tillgångar, det föder väldigt otrevliga känslor hos andra människor.

Fast leta reda på några gamla reportage från Trollhättan från SAAB cirkusen. Så får man på svart och vitt att beskrivningen passar på en oroande stor del av befolkningen, och det var ju knappast lågavlönat folk det handlade om.

Citat:
För övrigt tycker jag wibbles råd var rätt dumt, jag har sällan mer än några månadslöner på banken som buffert, däremot ett antal årslöner på börsen

Aldrig hört sammanhanget på det där. Säker på att det var ren buffert hon menade? Hur so helst så behöver det inte vara ett dåligt råd. De flesta Svenskar har inte på börsen att göra då de inte ens orkar sätta sig in i något så enkelt som skillnaden mellan en indexfond och en aktivt förvaltad.
Citera
2015-05-22, 21:27
Medlem
Det är lätt att vara stöddig om sitt sparande nu, men vi ska inte glömma att 50+ arna levde i en ekonomisk verklighet än vad vi gör. För trots vad sossarna än försöker indoktrinera oss till att tro, så var det inte bättre under deras stormaktstid. Svenssons köpkraft har ökat enormt de senaste 30 åren och ökad köpkraft är ju ökad möjlighet till sparande.

Att de däremot inte lagt undan en rejäl slant under 2000-talet går däremot inte att förklara bort speciellt som de flesta bör ha utflugna barn.
Citera
2015-05-22, 21:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Fast leta reda på några gamla reportage från Trollhättan från SAAB cirkusen. Så får man på svart och vitt att beskrivningen passar på en oroande stor del av befolkningen, och det var ju knappast lågavlönat folk det handlade om.

Aldrig hört sammanhanget på det där. Säker på att det var ren buffert hon menade? Hur so helst så behöver det inte vara ett dåligt råd. De flesta Svenskar har inte på börsen att göra då de inte ens orkar sätta sig in i något så enkelt som skillnaden mellan en indexfond och en aktivt förvaltad.

Klart att det alltid finns fattiga exempel, men media behöver bara hitta en eller två för att få ihop en snyfthistoria, hur många tusen var de på trollhättefabriken?...

Wibble sa på sin tid att hon tyckte alla svenskar borde spara ihop en årslön på banken.

Nästan alla svenskar, åtminstone nästan alla som fyllt 18 är redan på börsen - PPM, tjänstepension sitter inte på banken utan i fonder som köper aktier på börsen.
Citera
2015-05-22, 21:32
Medlem
Citat:
Klart att det alltid finns fattiga exempel, men media behöver bara hitta en eller två för att få ihop en snyfthistoria, hur många tusen var de på trollhättefabriken?...

Intervjumässigt så kommer jag bara ihop två jag syftade snarare på att banken bekräftade att de fått ställa upp med ganska många korta nödlån

Citat:
Wibble sa på sin tid att hon tyckte alla svenskar borde spara ihop en årslön på banken.

Jag känner en hel del som kallar sina fondkonton för pengar på banken.

Citat:
Nästan alla svenskar, åtminstone nästan alla som fyllt 18 är redan på börsen - PPM, tjänstepension sitter inte på banken utan i fonder som köper aktier på börsen.

Jag sa inte att de inte var där, jag sa att de inte hade där att göra.
Citera
2015-05-22, 21:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Intervjumässigt så kommer jag bara ihop två jag syftade snarare på att banken bekräftade att de fått ställa upp med ganska många korta nödlån

Jag känner en hel del som kallar sina fondkonton för pengar på banken.

Jag sa inte att de inte var där, jag sa att de inte hade där att göra.

Det får stå för dig, jag håller inte med.
Citera
2015-05-22, 21:50
Medlem
Citat:
Det får stå för dig, jag håller inte med.

Om börsen? Så du tycker verkligen att folk ska ut och flänga på börsen innan de orkat sätta sig in i så enkla saker som aktiv förvaltning, index och courtage?
Citera
2015-05-22, 22:19
Medlem
Ils avatar
Det skulle vara slöseri att ha en hel årslön på banken. När pengarna istället kan investeras och få växa.
Citera
2015-05-22, 22:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Om börsen? Så du tycker verkligen att folk ska ut och flänga på börsen innan de orkat sätta sig in i så enkla saker som aktiv förvaltning, index och courtage?

Beviseligen så har de tagit sig dit genom aktiefonder, aktivt förvaltade oftast och de behöver inte ha någon som helst koll på varken förvaltning, index eller courtage tack vare entrelösningarna som brukar erbjudas (soffliggarfonden för ppm exempelvis).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in